آیا سئوی منفی واقعاً وجود دارد؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4053

5/5 - (1 امتیاز)

اخیراً در مورد سئوی منفی صحبت های زیادی انجام شده است. اینکه آیا سئوی منفی واقعاً وجود دارد؟! و اگر چنین است واقعاً جای نگرانی دارد یا خیر؟ در مقابل آن چه اقداماتی باید انجام داد و هزاران سؤال دیگر که ممکن است افکار صاحبان کسب و کار های اینترنتی را به خود مشغول کند.

گوگل تمام تلاش خود را انجام می دهد تا اثر بخشی سئوی کلاه سیاه را کاهش داده و آژانس های قابل اعتماد را از استفاده از این تاکتیک ها منصرف کند. اگرچه استفاده از سئوی کلاه سیاه به منظور ارتقاء رتبه ی وب سایت برای بیشتر محبوب شدن و شناخته شدن در حال کاهش است، استفاده از آن به منظور حمله به وب سایت های دیگر در حال افزایش است.

تکنیک های سئوی منفی در اشکال مختلف و غیر معمول ظاهر می شوند. برخی از آنها ضعیف هستند و به مرور زمان پیشرفت می کنند، در حالیکه برخی دیگر فوراً مورد توجه قرار می گیرند.

اولین قدم برای مبارزه با یک فعالیت سئوی منفی اینست که بتوانید آن را شناسایی کنید و بدانید اصلاً سئوی منفی چیست؟! بعد از شناسایی سئوی منفی، می توانید اقدامات لازم را در جهت بهبود اوضاع انجام دهید.

سئوی منفی چیست؟

تعریف سئوی منفی از آنجا که گسترده است و کمتر مورد بحث قرار گرفته است، کمی دشوار است. با تمام اینها، سئوی منفی را می توان اینگونه تعریف کرد: هر گونه اقدامی که علیه سایت شما و در جهت تخریب رتبه ی وب سایت شما انجام شود، سئوی منفی شناخته می شود.

بهینه سازی موتور های جستجوگر منفی لزوماً نتیجه ی رقابت رقبای شما برای پیشی گرفتن از شما نیست. اگرچه بیشتر افراد تصور می کنند وقتی یک رقیب به شما حمله می کند، سئوی منفی اتفاق می افتد، اما علاوه بر این موضوع، سئوی منفی می تواند نتیجه ی اقدامات یک شخص که منابع زیادی در اختیار دارد نیز باشد.

سئوی منفی را اینگونه نیز می توان تعریف کرد: سئوی منفی یک تاکتیک است که توسط برخی از سایت ها به کار می رود تا به رتبه و ترافیک ارگانیکی سایت های دیگر در موتور های جستجوگر آسیب برساند.

سئوی منفی چه زمانی اتفاق می افتد؟

سئوی منفی معمولاً زمانی اتفاق می افتد که فرد یا شرکتی تمایل بسیار قوی داشته باشد تا رتبه ی شما را در مورد یک کلمه ی کلیدی خاص کاهش دهد. این موضوع می تواند در هر زمانی اتفاق بیافتد. مثلاً هنگامی که به تازگی مؤسسه و شرکت خود را راه اندازی کرده اید و یا بعد از چندین سال تجربه ی کاری.

سئوی منفی چقدر مرسوم است؟

گوگل تلاش های زیادی می کند تا استفاده از سئوی منفی را دشوار کند. علاوه بر این، زمان، منابع و توانایی های قابل توجهی برای انجام یک سئوی منفی علیه وب سایت های دیگر مورد نیاز است.

طبق گزارشات، حمله علیه دیگر سایت ها معمولاً خیلی کم اتفاق می افتد و آنچه که بیشتر افراد تصور می کنند یک حمله است، در اصل یک رفتار معمولی است.

بسیاری از رویداد های رایج در سئو معمولاً اشتباه گرفته می شوند و این اقدامات در حالیکه حمله نیستند و چیزی هستند که خودتان انجام داده اید، اشتباه گرفته می شوند و حمله تلقی می شوند. مثلاً اگر پروفایل لینک های شما بد باشد، برخی از این لینک ها می توانند نقطه ی شکست تلقی شوند.

اگر فکر می کنید که مورد حمله ی سئوی منفی قرار گرفته اید بایستی سه گزینه را مورد بررسی قرار دهید:

  1. یک وب سایت هک شده

  2. وجود لینک هایی که در واقع به شما صدمه ای نمی زنند

  3. لینک های ساخته شده توسط افرادی که قصد کمک دارند.

  • وب سایت های هک شده

اگر سایت شما از رتبه بندی موتور های جستجوگر حذف شده است و یا متوجه وجود برخی لینک های مشکوک شده اید، اولین فکری که ممکن است به سراغتان بیاید این است که کسی به دنبال من آمده است.

اما برای پی بردن به حقیقت بایستی همه جوانب را مورد بررسی قرار دهید. چرا که ممکن است وب سایت شما از یک نوع مجازات الگوریتمی کاملاً متفاوت رنج می برد.

نمونه ای از وب سایت های هک شده، آنهایی هستند که حاوی پیوند های مشکل دار هستند. این پیوند ها با وب سایت شما کاری ندارند، اما خودشان مشکل دارند و برای اینکه نتوانند به وب سایت های دیگر آسیب بزنند، گوگل این وب سایت ها را از رتبه بندی موتور های جستجوگر حذف می کند. این وب سایت ها در واقع وب سایت های هک شده هستند.

  • لینک های غیر خطرناک

همانطور که می دانید، پیوند های عجیب و غریب از سایت هایی که با آنها آشنا نیستید، بخش عادی از اینترنت است. اگر این پیوند ها، از لینک های اسپمی استفاده نکنند، در واقع جای نگرانی ندارد. ممکن است که شما فکر کنید آنها برای وب سایت شما آسیب زننده هستند، اما آنها از دیدگاه گوگل رد می شوند.

اگر در مورد اینگونه پیوند ها نگرانید می توانید آنها را حذف کنید. اما این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که حذف لینک هایی که واقعاً آسیبی به وب سایت شما نمی زنند، خود می تواند آسیب زننده باشد. زیرا برخی از این لینک ها در رتبه بندی و ارتقاء رتبه ی وب سایت شما در موتور های جستجوگر و هدایت ترافیک به سمت وب سایت شما نقش مهمی بازی می کنند.

  • ساخته شدن لینکی توسط فرد دیگری به منظور کمک کردن

این مورد بیشتر از دو گزینه ی قبلی اتفاق می افتد و اغلب افراد را دچار خطا می کند و باعث می شود که صاحبین وب سایت ها فکر کنند که از طرف رقبا مورد حمله قرار گرفته اند. وقتی آنها پنالتی دریافت می کنند و تعداد زیادی لینک را در وب سایت خود می بینند که برای داشتن آنها تقاضا نکرده بودند، ممکن است فکر کنند که مورد حمله قرار گرفته اند.

ممکن است این لینک ها از طرف دوستان و آشنایان اما بدون پیگیری عواقب آن برای کمک در جهت افزایش رتبه ی وب سایت شما خریداری شده باشد.

اگر کسی به شما پیشنهاد کرد که خیلی سریع می تواند رتبه ی وب سایت شما را افزایش دهد، بهتر است اینگونه پیشنهادات را رد کنید.

شناسایی سئوی منفی واقعی

اگر سه گزینه ای که پیشتر مطرح شد، رد شوند احتمال وجود سئوی منفی زیاد است. اما سایت هایی که از سئوی منفی استفاده می کنند مورد جریمه ی گوگل قرار می گیرند و از نظر رتبه بندی افت پیدا می کنند. اغلب اوقات جبران برای سایت هایی که سئوی منفی دارند خیلی سخت است و مستلزم صرف زمان و هزینه ی زیاد می باشد.

خلاصه

در واقع سئوی منفی وجود دارد و برای در امان بودن و شناسایی سئوی منفی، نظارت کردن مدام راه حل شما می باشد. سئوی منفی می تواند آسیب های زیادی به وب سایت شما وارد کند. اگرچه هیچ راه حلی برای جلوگیری از حمله وجود ندارد، اما با بررسی مدام می توانید به محض حمله، با استفاده از ابزار های مناسب از وب سایت خود محاظت کنید تا افت شدیدی در رتبه بندی نداشته باشد. البته باید در نظر داشته باشید که سئوی منفی را با موارد کمک کننده مانند وجود لینک هایی که باعث ارتقاء رتبه ی وب سایت شما می شوند، اشتباه نگیرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز