نکاتی در طراحی فروشگاه اینترنتی برای بالا بردن نرخ تبدیل

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

50 نکته ضروری برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایتهای فروشگاهی


بهینه سازی نرخ تبدیل سایتهای فروشگاهی مستلزم توجه زیاد به جزئیاته و اگه درست اجرا بشه میتونه منجر به افزایش شدید فروش و جذابیت سایت بشه.
نمیدونید از کجا شروع کنید؟ نگران نباشید.
ما براتون 50 نکته از نکات بهینه سازی نرخ تبدیلمون آماده کردیم تا بتونید فروشتونو افزایش بدید.

  • برای دستگاه های تلفن همراه بهینه سازی کنید

اگه سایتتون هنوز با موبایل سازگار نیست وقتشه که این قله رو هم فتح کنید. بروزرسانی سازگاری با موبایل گوگل رو با انتظارات رو به افزایش کاربرها از بازدیدهای موبایلی سایتها ترکیب کنید و سعی کنید همونطور که روی دسکتاپ نمایش داده میشید روی موبایل هم درست دیده بشید.

  • جهتیابیتونو بهبود ببخشید

 جهتیابی سایت میتونه روی تجربه کاربری سایتتون اثر بذاره. معمولا به ساختار و طراحی مناسب جهتیابی فهرستها کم توجهی میشه. فکر کنید ببینید چه طراحی و ساختاری میتونه منجر به فروش بیشتر بشه.
بسته به داده های تحلیلی، صفحاتی رو که عملکرد خوبی دارن سمت چپ فهرست اصلی بذارید.
صفحاتی رو که نسبت به بقیه قسمتهای فهرست اصلی ترافیک کمتری میگیرند و کمتر میتونن مخاطب رو با خودشون همراه کنن رو رها کنید و براشون یه جهتیابی فوق العاده در نظر بگیرید یا پایین صفحه بذاریدشون.

  • شماره تلفنتونو نمایش بدید

مشتریها به شفافیت اهمیت میدن و باید بتونن اگه قبل از خرید یا بعدش براشون سوالی پیش اومد بتونن ازتون بپرسن. پشتیبانی مشتری یا شماره فروشتون بالای سایت بذارید و تنظیمش کنید تا روی موبایل با کلیک کردن روش به طور خودکار شماره گرفته بشه.

  • امکان چت زنده بذارید

وجود امکان چت زنده برای مشتریهایی که نیاز به پشتیبانی دارن و تایپ کردن رو به صحبت کردن ترجیح میدن خیلی جذابیت داره. ضمنا با توجه به اینکه بیشتر خریدهای آنلاین در طول روزهای کاری انجام میشه، مردم به این طریق میتونن باهاتون ارتباط داشته باشن.

  • صفحه پاسخ به سوالات رایج درست کنید

یکی از مؤثرترین روشهایی که میشه از جواب دادن به ایمیلها و تلفنهای مزاحم قبل از خرید نجاتتون بده و مشکلات بعد از فروش رو کاهش بده اینه که یه صفحه برای پاسخ به سوالات رایج بذارید و به این سوالات جواب بدید.
یه فهرست از سوالاتی که مشتریها راجع به محصولات و خدماتتون بیشتر ازتون میپرسن درست کنید و برایشون جواب های دقیق و شفافی بنویسید که بتونه هر شک و شبهه ای رو برطرف کنه. این کار میتونه اعتماد مشتری رو هم افزایش بده چون نمایانگر شفافیت شماست و یعنی چیزی برای پنهان کردن ندارید.

  • سیاست کوکی داشته باشید

این روزها تقریبا همه سایتها از طریق کوکی اطلاعات کاربرهاشونو جمع میکنن. با ساخت یک سیاست کوکی و لینک دادن بهش در پایین صفحه میتونید احتمال اینکه مشتری به تجسس متهمتون کنه رو کاهش بدید. باز هم شفافیت بهترین سیاسته.

  • سیاست برگشت بذارید یا اگه دارید بهبودش بدید

اگه سیاست برگشت کالا دارید، اطمینان حاصل کنید که به قدر کافی شفاف باشه و قوانین مناسبی داشته باشه. اگه ندارید که وای بر شما! باید هزار بار بهتون وای گفت. اما شفافیت برای همه نتیجه برد-برد به همراه میاره.

  • بنر کاروسل رو حذف کنید

حالا دیگه شواهد کافی داریم که بتونیم با اعتماد به نفس بگیم بنرهای استاتیک بهتر از کاروسل های چرخان کاربرها رو تبدیل میکنن. بارگذاری بیش از حد اطلاعات باعث خستگی میشه و احتمال کلیک گرفتن رو به شدت کاهش میده.
مطالعات اخیر نشون میده که فقط 1-8 درصد از کاربرها روی اسلایدهای بنر کاروسل کلیک میکنن و به نسبت اسلاید اول کلیکهای بیشتری میگیره و اسلایدهای بعدی متعاقبا کلیک های کمتری میگیرن و هرچی به آخری ها نزدیک میشه کمتر هم میشه.

  • اصلاح تم رنگی

رنگها عناصر قدرتمندی برای طراحی شناخته میشن و احساسات خاصی رو برمی انگیزند.
شما مجبور نیستید رنگهای مخصوص برندتونو تغییر بدید و بجاش رنگهایی بذارید که نرخ تبدیل رو بیشتر میکنن. با یه تست ساده شروع کنید، مثلا دکمه های درخواست برای اقدام اصلی رو یه رنگ دیگه کنید و نتیجه رو مقایسه کنید.

  • دکمه های درخواست برای اقدام رو بهینه کنید

دکمه های درخواست برای اقدام اولین چیزهایی هستن که نرخ تبدیل رو میتونن تغییر بدن و کاربرها رو به خرید کردن تشویق کنن. هر انتقال آنلاینی با کلیک کاربر هدایت میشه و کاربر باید روی یه چیز دکمه مانندی کلیک کنه که به یه درخواست جواب بده، درخواستهایی مثل "با ما بگیرید"، "خرید"، "استفاده از نسخه آزمایشی".
متن دکمه ها رو متنوع کنید، مثلا یه درخواست در برابر یه تخمین رایگان. همه دکمه های درخواست برای اقدام رو همرنگ کنید و این رنگ رو هیچ جای دیگه ای از سایتتون بکار نبرید. این کار چشم کاربر رو به سمت دکمه ها هدایت میکنه و تضاد بصری رو کم میکنه.
هیچ وقت چند دکمه درخواست برای اقدام رو در فواصل نزدیک به هم قرار ندید. وقتی انتخابهای زیادی مقابل کاربر قرار بگیره تو تصمیم گیری دچار تردید میشه و تصمیم میگیره کلا هیچ اقدامی نکنه.

  • یک پاپ-آپ یا درخواست برای اقدام انتخابی به سایت اضافه کنید

یه زمانی که خیلی زود از کاربر ایمیل میخواستید مثل کابوس بود براش، اما الآن دیگه طبیعیه. همه فروشگاه های آنلاین یه پاپ-آپ دارن که با فرود کاربر روی سایت نمایش داده میشه و در ازای آدرس ایمیل یه تخفیف به کاربر میده.
برای پاپ-آپ های انتخابی باید چیز به درد بخوری پیشنهاد بدید مثلا برای خریدارهایی که اولین خریدشونه یه تخفیف بدید. از متن های ابتکاری استفاده کنید مثلا "برای دریافت بروزرسانی ها عضو شوید" فایده ای نداره، بخصوص اگه برندتون خیلی هم مشهور نباشه.
پاپ-آپ های مناسب میتونن به دو روش منجر به نرخ تبدیل بشن:
به کاربرهای جدید تخفیف بدید تا تشویق بشن حداقل برندتونو یه امتحانی بکنن.
باید بتونید از اون ایمیلها برای بازاریابی های آیندتون استفاده کنید.

  • فرم عضویت در خبرنامه داشته باشید

چون شما میخواهید پاپ-آپ هاتونو فقط به کاربرهایی که اولین بازدیدشونه نمایش بدید، باید برای بقیه هم یه شانسی ارائه بدید. قسمت پایین صفحه یا در ستون کناری یه فرم عضویت در خبرنامه بذارید تا کاربرها هر زمان که خواستند عضو بشن.

  • ابزار اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی رو از صفحات محصولات حذف کنید

ثابت شده که ابزار یا آیکونهای اشتراک گذاری عمومی روی صفحه محصولات مانع از فروش بشه. چرا؟ چون صفحه رو شلوغ میکنه و به گزینه های بیشتری پیش روی کابر قرار میده و کاربر یجای اینکه حواسش به خریدش جمع باشه به چیزهای دیگه توجه میکنه و حواسش پرت میشه.

  • سرعت سایتتونو افزایش بدید

سایتهایی که صفحاتشون سریعتر لود میشه نرخ تبدیل بالاتری دارند و رتبه های بالاتری هم میگیرند. گوگل به صراحت گفته سرعت لود بالا یکی از عواملیه که روی رتبه سایت تأثیر میذاره و به جز این کلی دلیل و مدرک دیگه هست که ثابت میکنه سایتهای سریعتر عملکرد بهتری هم دارند.

  • تصاویر سایتتونو بهبود ببخشید

تصاویر سایت میتونن اثر روانشناسی روی کاربرها داشته باشن و نرخ تبدیل رو بالا ببرن. اگه سایتتون پر از آدمای تجاری باشه که بهم دست میدن یا عکسهای سایتتون پیکسلی نمایش داده بشن و از تصاویری استفاده کرده باشید که از سایتهای دیگه دزدیدید، شانس خوب دیده شدن رو از دست میدید.
انتخاب استراتژیک تصاویر میتونه کاربرها رو ناخودآگاه بفرسته به قیف خرید. مثلا اگه تو تصویرتون یه آدم دیده میشه، بهتره جهت نگاه این فرد به سمت یه دکمه درخواست برای اقدام باشه یا این فرد به این دکمه اشاره کنه نه اینکه به یه جهت مخالف نگاه کنه. یا مثلا تصاویری با آدمهای شاید و خندان بهتر از آدمهای جدیه.
یه عکاس استخدام کنید که از اعضای گروهتون، از ساختمون شرکت و کالاهایی که میفروشید عکس بگیره و از اون عکسها روی سایتتون استفاده کنید.
استراتژی محتوایی توسعه بدید که تصاویر سایت هم در تجربه کاربری نقشی ایفا کنند.
طوری از تصاویرتون استفاده کنید که داستانی روایت کنه، یه احساسی رو برانگیزه یا کاربرها رو به سمت هدف نهایی خودتون هدایت کنه.
یک تست A-B اجرا کنید تا ببینید چه تصاویری بهتر جواب میدن.

  • از آیکونها بهینه استفاده کنید

معمولا اطلاعات محض با کلی نوشته فقط با استفاده به جا از آیکونها میتونه بهتر بشه. این آیکونها میتونن برای دو منظور بکار برن: پیدا کردن مسیر و بهبود ویژگی های بصری سایت. فقط یادتون باشه که در مواقع لزوم از ایکونها استفاده کنید یعنی وقتی به جهتیابی کاربرها یا تصمیم گیریشون کمک میکنه.
از طرف دیگه استفاده بیش از حد یا استفاده خطرناک از آیکونها میتونه اثر منفی داشته باشه و باعث سردرگمی و بهم ریختگی سایت بشه.

  • گزینه های مرتب کردن یا فیلتر کردن رو بهبود ببخشید یا اگر ندارید اضافه کنید

برای سایتهایی مثل سایتهای فروشگاهی که دسته بندی دارن و هر دسته هم به گروههای کوچیکتری تقسیم میشه و محصولات زیادی دارند، حتما باید کمک کنید کاربرها بتونن چیزی رو که دنبالش میگردن براحتی پیدا کنند.
فیلتر کردن یعنی حق انتخاب رو به یک دسته محدود کنید و فقط گزینه های مرتبط رو نمایش بدید. مثلا اگه سایتی لباس مردونه میفروشه باید فیلترش گزینه های آستین بلند و آستین کوتاه داشته باشه و رسمی و اسپرت و غیره. سایتی که کفش میفروشه میشه گزینه های کفش ورزشی، رسمی یا کوهنوردی و غیره داشته باشه.
مرتب کردن هم یه روش برای تعیین ترتیب نمایش نتایج صفحه است که میتونه بر اساس چیزهایی مثل قیمت، محبوترینها یا تازه ترینها انجام بگیره..

  • از ویدئوها بهره ببرید

ویدئو به یکی از قدرتمندترین ابزار فروش در کل سیاره زمین تبدیل شده، به طوری که اگه خوب از آب دربیاد میتونه برای سرگرمی، توضیح دادن، اطلاع رسانی و آموزش بکار بره. مزیت دیگش اینه که میتونه روی هر دستگاهی و هر پلتفرمی کار کنه و یه راه رایج برای ارتباط با مخاطبانتون ارائه میده.
ضمنا ویدئو به طرق مختلف به بهبود نرخ تبدیل کاربر کمک میکنه. همه اینها بستگی به ماهیت شرکت شما و مخاطب هدفتون داره.
مثال:
استفاده از ویدئوهای محصولات که نقاط قوت خرید رو پررنگ میکنن و نشون میدن که هر کالا توی زندگی چطور بکار میرن.
استفاده از کانال یوتیوب که قابلیت آموزش روشهای حل مسئله داره. طبیعتا ویدئوهای که مفیدتر باشن برگشت سرمایه بیشتری دارند.

  • توصیفات کالا رو بهبود ببخشید

عجیبه که گاهی میبینیم شرکتهایی سعی میکنند محصولاتشونو آنلاین به فروش برسونن اما هیچ اطلاعاتی راجع به کالا ارائه نمیدن. تا حالا از خودتون بپرسیدید چرا سایتهایی مثل آمازون انقدر برگشت سرمایشون خوبه؟ یه نگاهی به صفحه محصولاتشون بندازید تا بفهمید.
سایتهای فروشگاهی معروف بخاطر صفحات توضیحات معتبری که برای کالاهاشون ارائه میدن شهرت کسب کردند. این سایتها هر چیزی رو که خریدار قبل از خریدش میخواد بدونه رو توضیح میدن. از طریق توضیح دادن، گالری عکس، مشخصات فنی، هزینه انتقال و شرایط برگشت کالا، جزئیات گارانتی، نظرات مشتریها و چیزهای دیگه ای که به شفافیت و ایجاد حس اعتماد کمک میکنه و همه کاربر رو به سمت خرید سوق میدن.

  • رضایتنامه های ویدئویی مشتریهاتونو روی سایت بذارید

رضایتهای کتبی دیگه قدیمی شدند. همه میدونن که رضایتنامه های کتبی رو خود شرکتهای مینویسن نه مشتری ها، به همین دلیل کسی بهشون اهمیتی نمیده. اما ویدئو از مردم واقعیه که تو زندگی واقعی تجربه ای داشتند و بنابراین میتونه اثر قابل توجهی روی فروش محصول داشته باشه.

  • تصاویر یا ویدئوهایی از شرکت یا امکاناتتون بذارید

اگه برند بزرگی نیستید و شهرت آنچنانی ندارید باید به مشتریها دلیلی بدید تا بهتون اعتماد کنند. یکی از روشهای اعتماد سازی اینه که به کاربرها نشون بدید که واقعی و قانونی هستید. میتونید این کارو با گذاشتن تصاویر یا ویدئوهایی از شرکت یا اماکاناتتون انجام بدید.

  • صفحه تماستونو بهبود ببخشید

اگه میخواهید مردم باهاتون تماس بگیرن و این کارو یکی از قسمتهای مهم استراتژی فروشتون قرار دادید، باید برای بهینه سازی صفحه تماستون وقت بذارید.
همه صفحات تماس باید حداقل این عناصر رو روی خودشون داشته باشند:
اطلاعات اسم، آدرس، شماره تلفن،
نقشه گوگل برای کارایی و سئوی محلی،
آدرسهای ایمیل مهم،
فرم تماس بهینه شده،
یک صفحه "تشکر" جداگونه که بعد از پر کردن و ارسال فرم به نمایش دربیاد.

  • فرم های اطلاعات مشتری رو بهینه کنید

فقط داشتن فرم تماس کافی نیست. طراحی، قالب و عملکرد فرم نقش مهمی در تبدیل مشتری دارن.
این نکات رو برای طراحی فرم تماس رعایت کنید تا تبدیل مشتری افزایش پیدا کنه:
1- برای آدرس ایمیل یه تست اعتبار بذارید.
2- مشخص کنید کدوم قسمتهای ضروری هستن و قسمتهایی رو که کامل نشده اند با رنگ متفاوتی نشون بدید.
3- برچسب هر قسمت رو درست بالای خودش بزنید (نه سمت راست).
4- درون قسمتهایی مثل اسم، ایمیل، پیام و غیره راهنما بنویسید.
5- حداکثر 3 تا 5 مورد بیشتر نپرسید.
6- جاهایی که میشه از فهرست های آبشاری یا دایره برای جوابهای احتمالی کاربرها استفاده کنید تا کاربر بتونن بهتون بگن برای کدوم قسمتها به کمک نیاز دارن (پشتیبانی، فروش، شراکت و غیره)

  • برندسازیتونو تازه کنید

روش درک مردم از برند شما بستگی به نحوه هدایت مشتریها روی سایتتون داره، بنابراین باید با نمودارهای فعلی تطبیقش بدید.
برای تازه سازی برندتون این شرکتها رو سرچ کنید و ببینید: Walmart, Olive Garden, Marriot, Visa and Black و Decker. اینها همشون به تازگی برندشونو تغییر دادند تا برای نسل جدید مشتریها جذابیت داشته باشه و ظاهر مدرن تری بهشون بده.
همه این شرکتهایی که مثال زدیم به سمت طراحی فلت تمایل دارن یعنی سایه و افکتهای فانتزی رو حذف کردند تا یه ظاهر تمیز و ساده ای به سایت بدن. گرایش عمومی و در واقع مد طراحی سایت به این سمت رفته.

  • مسیر کاربر رو مشخص کنید تا خودش از مسیر درست روی سایت به جریان بیفته

کاربرها باید بتونن ظرف چند ثانیه بعد از فرود روی سایت بدونه برای پیدا کردن چیزی که لازم داره باید کجا بره.
مثالهایی از هدایت مسیر مشتری:
1- صفحه اصلی سایت یه دانشگاه میتونه به دو مسیر برای دانشجوهای احتمالی آینده و دانشجوهای فعلی هدایت بشه.
2- یه فروشگاه لباس میتونه کاربرها رو به سه مسیر هدایت کنه، یکی لباس مردانه، زنانه و بچه گانه.
3- سایت فروشگاه آنلاین با قابلیت مشاهده کالاهای جدید، محصولات ویژه و محصولات فروشی.
4- شرکت پوشاکی که محصولاتشو از نظر تم و زمینه گروهبندی کرده، مثل لباسهای رسمی، لباس شب و لباس های راحتی.
5- محصولات نرم افزاری میتونن برای استفاده تک کاربره و چند کابره ارائه بشن.

  • صفحه پرداخت رو بهینه کنید

باید بیشترین توجه رو به صفحه پرداختتون بدید، در غیر اینصورت یه طراحی ضعیف میتونه سودتونو خراب کنه. باید یه صفحه پرداخت خیلی عالی طراحی کنید، ساده باشه، سازمانبندی شده باشه و تا جای ممکن بدون باگ. اگه مردم مجبور باشن برای پرداخت سه صفحه فرم پر کنن، مطمئن باشید نمیتونید فروش خوبی داشته باشید.
یه نوار پیشرفت بذارید که نشون بده چند مرحله مونده و کاربر کجای این پروسه است.
اجازه بدید کاربرها بتونن گزینه "صدور صورتحساب همراه با هزینه حمل و نقل" رو انتخاب کنن تا دیگه مجبور نباشن همون اطلاعات رو دوباره تایپ کنن.
در پایان کار پرداخت به کاربر پیشنهاد بدید عضو سایت بشه. نوار ورود ایمیل و پسورد بذارید جلوش. اسمشو هم که از قسمت پرداخت دارید، پس براحتی میتونید یه حساب بسازید.
اطمینان حاصل کنید که صفحه پرداختتون بدون باگ و مشکل باشه و وقتی تو مرحله آخر کاربر روی گزینه "نهایی کردن خرید" کلیک میکنه یه دفعه صفحه خراب نشه.
صفحات تأیید پرداخت رو مفید و کاربرپسند طراحی کنید تا کاربرها بدونن مرحله بعد دقیقا چیه.
یه ایمیل به کاربر بفرستید و پرداخت شدن هزینه رو تأیید کنید و جزئیات پرداخت، اطلاعات تماس با خدمات مشتری و پیگیری خرید رو براشون بفرستید.

  • قالب های طبقه بندی رو بهینه کنید

صفحات طبقه بندی اگه خوب طراحی شده باشند تجربه کاربری رو افزایش میدن و تعداد کلیک ها در طول فرایند پیدا کردن محصولات بیشتر میشه.
برای محصولاتتون از تصاویر باکیفیت استفاده کنید.
عنوان محصول و قیمت رو بنویسید.
یه نگاه سریع به توصیفات محصول، عکس بندانگشتی و غیره داشته باشید.
رنگهای در دسترس رو مشخص کنید تا کاربر بتونه تصاویر محصول رو در رنگهای متنوع موجود ببینه.
ابزار فیلتر و مرتب سازی بذارید.

  • قالب صفحه محصولات رو بهینه کنید

بعد از صفحه پرداخت، صفحه جزئیات محصول دومین صفحه مهم سایتهای فروشگاهیه. چون تو خرید آنلاین امکان دیدن محصول از نزدیک وجود نداره باید اطلاعات کافی ارائه بشه تا کاربر بهتر بتونه برای خرید تصمیم گیری کنه.
تصاویر مختلفی از زوایا و فاصله های مختلف از محصول ارائه بدید.
ویدئوهایی از محصول قرار بدید.
عکس 360 درجه از محصول قرار بدید.
وجه تمایز این محصول رو از محصولات مشابه کتباً توضیح بدید.
نکاتی در مورد برگشت، گارانتی و هزینه ارسال و غیره ارائه بدید.
راهنمایی برای انتخاب سایز مناسب کالا قرار بدید.
برای محصولات بخش نظرات بذارید.
صفحه پرسش و پاسخ مخصوص محصول درست کنید.

  • جهتیابی نون سوخاری روی سایت بذارید.

برای سایتهای فروشگاهی بزرگ، همیشه باید مسیری رو که کاربر طی کرده تا به این صفحه رسیده رو نشون بدید تا کاربرهاتون بتونن به دسته های قبلی و طبقات فرعی که دیده اند جهتیابی کنند. معمولا اگه کاربری روی سایت گم بشه و نتونه بفهمه کجاست، از سایت کلا خارج میشه و دیگه هم برنمیگرده، پس بهشون مسیر ردپاهاشون رو نشون بدید و هر عامل حواس پرتی رو حذف کنید.

  • دکمه برگشت مرورگر رو بهبود ببخشید

خیلی از سایتهای فروشگاهی رو یک صفحه 100 تا محصول نمایش میدن. یعنی وقتی به سمت پایین صفحه اسکرول میکنید و روی محصولات کلیک میکنید باید بتونید به صفحات قبلی جهتیابی کنید و ردپاتونو گم نکنید و یادتون نره تو کدوم صفحه از طبقه بندی خارج شدید.
هیچی بدتر از این نیست که کاربر رو دوباره بفرستید اول دسته و مجبورش کنید دوباره همه نتایجی رو که قبلا دیده بود مرور و اسکرول کنه. در این صورت تجربه کاربری سایتتون ضعیف میشه و خریدارها رو خسته و عصبانی میکنه.

  • برای محصولاتتون نقد بذارید

بیشتر مدیرهای صنایع تا سر حد مرگ از نقد شدن محصولاتشون میترسن. اما در واقع نقد محصولات تأثیر مثبتی رو کسب و کار و سایتتون میذاره.
شفافیت رو افزایش میده و اعتمادسازی میکنه.
بازخورد جهان واقعی و کاربرهایی که محصول رو استفاده کردن نشون میده و در نتیجه کاربرهای بعدی که قصد خرید محصولو دارن با اعتماد بیشتری میتونن خرید کنن.
گوگل سایتهایی رو که مخاطب رو تو سایت دخالت میدن بیشتر میپسنده. سیستم نظر دهی مخاطب هم از اون عناصریه که صفحه رو تازه میکنه و با کاربر تعامل برقرار میکنه.
میتونید برای ارتقای کار و محصولاتتون از نقدهای منفی استفاده کنید. این نقدها کمک میکنن ویژگی های منفی و مشکلات مشتریهای ناراضی رو شناسایی کنید.

  • محصولات اخیرا دیده شده رو نمایش بدید

خریدارهای آنلاین معمولا یادشون میره چیزهایی رو که میخوان بخرن سیو کنن و شاید حوصله نداشته باشن یه محصولی رو که قبلا چشمشونو گرفته بوده دوباره پیدا کنند.
میتونید یه ستون برای محصولات اخیرا دیده شده بذارید که با یک کلیک کاربر بتونه به مواردی که دیده دسترسی پیدا کنه و احتمال اینکه دوباره با سایت وارد تعامل بشه رو افزایش میده.

  • محصولات پیشنهادی ارائه بدید

با ارائه یه ستون محصولات پیشنهادی به کاربر میتونید دو تا هدف رو دنبال کنید:
اولا گزینه هایی به کاربر میدید که نگاه کنه (از مدل مشابه با مدلهایی که قبلا دیده، یا از همون جنس یا نوع و ...).
دوما اینکه میتونه محصولات جانبی رو هم پیشنهاد بدید تا میانگین ارزش سفارشات کاربر بیشتر بشه. مثالی از این مورد همون "خریداران دیگر همچنین این محصولات را خریده اند" هست، یا مثلا میتونید تبلیغ هایی برای کالاهاتون بذارید که اگه مثلا کاربر در کنار این محصول فلان محصول جانبی رو هم خریداری کنه براش تخفیف داشته باشه.

  • هزینه حمل و نقل رو رایگان یا با تخفیف اعمال کنید

بزرگترین و موفقترین فروشنده ها بحث حمل و نقل رو خیلی جدی میگیرند. اگه دقت کرده باشید سایتهای معروف خارجی همیشه هزینه حمل و نقلشونو بالای صفحه اصلی سایتشون مینویسن. مثلا Jcrew.com, Soap.com and Macys.com.
حمل و نقل گرونه و مشتریها معمولا ترجیح میدن از نزدیکی محل زندگیشون خرید کنن تا مجبور نباشن پول اضافی پرداخت کنن. مایه خجالته که کاربری رو که میتونست تبدیل به یه مشتری عمری براتون بشه بخاطر هزینه حمل و نقل از دست بدید و کاربر با یه سایت دیگه آشنا بشه که بهش خدمات رایگان ارائه بده و تازه بالای سایتش هم بنویسه حمل و نقل رایگانه که هیچ کاربری رو از دست نده.
مثال:
حمل و نقل رایگان برای خرید بیشتر از 50 تومن.
حمل و نقل رایگان برای خریدهای بالای 100 تومن یا حمل و نقل با نرخ ثابت 10 تومن.
برای خریدهای بالای 30 تومن حمل و نقل رایگان 1 تا 2 روزه.

  • کدهای تخفیف عرضه کنید

این دیگه واقعا نیازی به توضیح نداره، اما خریدارهای آنلاین عاشق تخفیفن. در واقع معمولا یکی از دلایلی که آنلاین خرید میکنن همینه.
همیشه یه تخفیف جذاب فعال داشته باشید و کد تخفیفتونو جایی بذارید که تو چشم باشه.

  • فروش فصلی راه بندازید

فروشهای فصلی هم مثل تخفیف ها یه روش دیگه برای نرخ تبدیل آنلاین هستند. بیشتر فروشنده های آنلاین یه بخش مختص فروش برای محصولاتی که تخفیف خوردن دارن. یا میتونید این محصولات رو در ستون سمت راست صفحه محصولات نمایش بدید که از محصولات دیگه جدا باشن و روی قیمت فروش تأکید کنید مثلا با رنگی مثل قرمز.

  • سبک زندگی رو هم در کنار محصولاتتون تبلیغ کنید

خیلی از برندها محتوای متناسب با مدلهای فروشگاهی عرضه میکنند که عناصر سایتهای فروشگاهی رو با سایتهای مجله وار ترکیب میکنن. هدف اینه که تو محتواتون سبک زندگی ایرانی-اسلامی رو تبلیغ کنید و در نهایت برسید به اینکه فلان محصول که با این ویژگی ها میخونه رو در فروشگاهمون عرضه میکنیم که اگه بخواهید میتونید همین الآن خریداری کنید. به این ترتیب کاربرها رو به قیف خرید میفرستید.
مثلا صفحه اصلی میتونه ظاهری شبیه وبلاگ داشته باشه و پستهایی بنویسید که کاربرها رو به صفحات محصولات خاص مرتبط با اون پست هدایت کنه.

  • از مشتریهای وفادارتون تشکر کنید

مشتریهای دائمی از نظر رشد بادوام یک برند خیلی با ارزشند. یکی از روشهای نگهداشتن مشتری برای خریدهای بیشتر اینه که بخاطر وفاداریشون ازشون تشکر کنید.
برنامه های وفاداری مشتریها میتونه به طرق مختلفی انجام شه ولی بهترینش اینه که ساده باشه و دلیلی برای برگشت به کاربرها بده. مثلا میتونید به کاربرها کوپن بدید تا برای خریدهای بعدی با استفاده از کوپنها تخفیف بگیرن.

  • کارت هدیه بفروشید

با این کارتون مشتریها همه جا از خوبیهای برند شما حرف میزنن و آدمای بیشتری از وجودتون آگاه میشن و میتونن برای خریدهای بعدی به شما مراجعه کنند.
شرکتهایی هستن که کارت هدیه ارائه میدن که این کارتها رو میشه هم بصورت فیزیکی استفاده کرد و هم برای خرید آنلاین بکار برد.

  • هدایای رایگان ارائه بدید

محصولات رایگان همیشه کاربرها رو به خرید تشویق میکنن. البته چیزی که رایگان باشه حتما آبکی و نامرغوبه، اما اصلا به همین دلیله که نمیتونید همینطوری هر چیزی رو بذل و بخشش کنید.
سایت خارجی Sephora.com نمونه فانتزی کوچیک از محصولات واقعیش به عنوان هدیه رایگان به خریدارها میده. با این کار خریدار ترغیب میشه که همون محصول رو در اندازه واقعیش بخره و خرید سایت هم بالا میره.

  • ایمیل های تجاری رو بهبود ببخشید

سفارش آنلاین ممکنه استرس داشته باشید و واقعا هم استرس داره. یه سطحی از اضطراب همیشه با خرید کورکورانه همراهه و اینجا هم چون خریدار شخصا محصول رو ندیده و داره اطلاعات کارت اعتباریشو وارد میکنه و بعد هم مجبوره صبر کنه تا یه نفر بهش بگه سفارشت رسیده، طبیعتا استرس داره.
اما بخش زیادی از این استرس میتونه با اطمینان دادن به کاربر از اینکه شما در تمام مراحل در دسترس هستید و باهاش در تعاملید از بین بره.
فقط کافیه بعد از این مراحل به طور خودکار یه ایمیل به کاربر بفرستید:
وقتی سفارش انجام شده،
وقتی سفارش کنسل شده،
وقتی کالا ارسال شده،
وقتی کالا وارد پروسه برگشت و استرداد شده،
وقتی حساب مشتری پاک شده.

  • اجازه بدید کاربرها بتونن در جریان حمل و نقل کالاشون قرار بگیرن

این کار هم در راستای اعتماد سازی و جلب اعتماد مشتری انجام میشه. هیچ کس از انتظار خوشش نمیاد. میتونید با شرکتهای حمل و نقل هماهنگ کنید تا بتونید زمان دقیق تحویل کالا به مشتری رو تخمین بزنید.
اینطوری تماس ها و ایمیلها از سمت مشتری که وضعیت ارسال محمولشونو میپرسن کمتر میشه و ذهن مشتری باز میشه و میدونه دقیقا کی باید منتظر محموله باشن.

  • پیشنهاد تخفیف به خریدارهایی که برای چندمین بار خرید میکنند

مشتریهای وفادارتون باید مورد قدردانی قرار بگیرن. نوع دوستی خیلی اثرات خوبی روی مردم میذاره، پس حتما به مشتریهای تکراریتون تخفیف بدید و ببینید چطور وفاداریشون بیشتر میشه.

  • برای محصولات ناموجود هشدار قرار بدید

معمولا مشتری هایی که فقط دنبال یه کالا میگردن و تو انبار موجود نیست، ممکنه از یه نفر دیگه بخرن و دیگه هم به سایتتون برنگردن. اما میتونید برای این دست از محصولات هشدار اطلاع رسانی برای موجود شدن کالا بذارید تا هر زمان کالا موجود شد به طور خودکار براشون ایمیل بره.

  • برای محصولات مبدل رنگ خودکار بذارید

باید کاربر بتونه همه ترکیبات رنگی ممکن رو برای محصول ببینه. یکی از امکانات مهمی که باید حتما روی سایتتون بذارید مبدل رنگه تا کاربر بتونه روی مربع رنگی های کوچیک کلیک کنه بتونه محصول رو در رنگهای موجود ببینه.
خیلی از سایتها همچین قابلیتی ندارند و بجاش رنگ بندی یک محصول رو به صورت محصولات متفاوت عرضه میکنند. اینطوری مشکل اینجاست که کاربرها باید برای دیدن رنگبندی محصول هر بار روی دکمه عقب کلیک کنن و دوباره به صفحه محصولات برگردن و باز محصول بعدی رو انتخاب کنند.

  • سایتتونو برا دستگاه های تلفن همراه بهینه کنید

چون فروشگاه های موبایلی هنوز رو بورسند و قرار نیست به این زودی ها از میدون به در برن، حتما باید امکان تجربه خرید روی تبلت و گوشی های موبایل رو فراهم کنید.
چون سایتهای فروشگاهی انتخابهای زیادی موقع مرور ارائه میدن، تجربه کاربریتون باید تمیز و مؤثر باشه تا منجر به فروش بشه.
سایتهای بزرگتر باید به جای اینکه دقیقا همون عکسی رو که روی نسخه دسکتاپی نشون میدن روی نسخه موبایلی هم بذارن، یه فهرست از صفحات یا گروه های محبوب روی صفحه اصلی داشته باشن که با تصویر بنر به اون صفحه هدایت بشه.
تصویر بنر (اگه روی موبایل ظاهر میشه) باید همراه با یک متن باشه و متن هم زیادی کوچیک نباشه و قابل خوندن باشه.
عناصر قابل کلیک (شامل دکمه ها، فیلترها / گزینه های مرتب سازی و غیره) باید برای استفاده راحتتر بزرگ طراحی بشن.
اطمینان حاصل کنید که همه فرم ها براحتی جهتیابی و تکمیل بشن.
نحوه نمایش محصولات در صفحات طبقه بندی موبایل رو مشخص کنید (تصاویر بندانگشتی در مقابل تصاویر انبار شده).

  • برای کارت خرید بهینه سازی انجام بدید

خیلی اوقات خریدارهای آنلاین فقط گزینه های کارت خرید رو وارد میکنن ولی بدون خرید کردن از صفحه خارج میشن و بعد یه روز دیگه برمیگردن و خرید رو تکمیل میکنن.
کاری کنید که سیستم کش سایتتون اطلاعات کارت اعتباری کاربر رو پاک نکنه وگرنه ممکنه خریدارهای زیادی رو از دست بدید. من دیدم بعضی از سایتها این اطلاعات رو حتی ماه ها یا یک سال نگه میداشتند.

  • صفحه "درباره ما" اضافه کنید

اگه برندتون داستان جالبی داره یه صفحه "درباره ما" جالب و جذاب بسازید که تاریخچه، ارزشها و چشم انداز شرکتتونو شرح بده و یک ارتباط عاطفی به یاد ماندنی با کاربرها برقرار کنه. به این ترتیب وفاداریشون بیشتر میشه.

  • صفحه اعضای گروه درست کنید یا اگه دارید ارتقاش بدید

به جز داستان برند، بنیان گذاران و اعضای شرکت هم میتونن برای سایت جذابیت داشته باشن. بد نیست که یه بیوگرافی کوتاه از مدیران شرکت بنویسید و به شبکه اجتماعیشون لینک کنید. علاوه بر این میتونید به شرکتتون شخصیت بدید تا با مشتریها شخصا ارتباط برقرار کنه.

  • نتیجه

بهینه سازی نرخ تبدیل سایتهای فروشگاهی موضوع وسیعیه و صدها عامل هست که میتونه بهینه بشه. هر بار یک قدم بردارید و با مواردی شروع کنید که سریع و با هزینه های کم قابل اجرا هستن.
اگه در مورد هر کدوم از موارد بالا سوالی داشتید میتونید با ما تماس بگیرید. خودتون هم ایده دیگه ای در نظر دارید که به این فهرست اضافه کنید؟

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز