در سال ۹۶ از کدام سیستم مدیریت محتوا استفاده کنیم؟ دروپال یا وردپرس؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

اگه شما از اون دسته کاربرهای اینترنت باشید که آشنایی زیادی با طراحی وب ندارند، شاید اسم دروپال رو نشنیده باشید. دروپال یه سیستم مدیریت محتواست که توسعه دهنده ها همه روزه برای ساخت سایتهای معتبر و سریع ازش استفاده میکنند. اما احتمالا اسم وردپرس رو شنیدید. اشکالی هم نداره. روزانه 74652825 وبسایت برای کارهاشون به وردپرس احتیاج دارند. اگه بخوام دقیق بگم، این عدد برای دروپال حدود 7 میلیون است.
با توجه به اینکه تعداد کاربرهای وردپرس حدود 10 برابر بیشتره، یعنی اینکه 10 برابر هم بهتر از دروپاله؟ اینطور نیست. این بیشتر بودن تعداد کاربرها نشونه اینه که کار با وردپرس راحتتره و وردپرس سیستم رایج تریه. دروپال کارایی های خیلی زیادی داره که به درد خیلی از اقشار نمیخوره، مثلا اقتصاددانها، سیاستمداران، توئیتر یا پینترست نیازی به اون قابلیتها ندارند. ضمنا کار باهاش هم خیلی سختتره.
اگه بخواهید خیلی راحت میشه شرکتهای طراحی سایتی رو پیدا کرد که با وردپرس کار میکنند، اما متاسفانه پیدا کردن شرکتی که وبسایتهایی با سیستم مدیریت محتوای دروپال توسعه بده یکم مشکل تره، به خصوص اگه بخواهید حرفه ای باشند و کار رو با استاندارهای خاصی تحویل بدن.

انتخاب نوع سیستم مدیریت محتوا بستگی به عوامل مختلفی داره و شما باید قبل از انتخاب این عوامل رو در نظر بگیرید.
این عوامل عبارتند از:

1- راحت بودن کار با سیستم مدیریت محتوا

کسی منکر راحتی کار با وردپرس نمیشه. وردپرس یه ویرایشگر WYSIWYG داره و بروزرسانی محتوا باهاش آسونه، ارسال مطلب با وردپرس ساده است، رابط کاربری قابل درکه و خیلی چیزهای دیگه.
از طرف دیگه دروپال قابلیتهای پیشرفته ای داره و اگه دانش فنی در این زمینه نداشته باشید امکان نداره بتونید خودتون تنهایی حتی یک صفحه درست کنید.
بنابراین از نظر راحتی کار با سیستم، وردپرس بهتره.

2- قابلیت رسیدگی به حجم های بزرگ

تو این قسمت دروپال از وردپرس جلو میزنه. دروپال میتونه هزاران صفحه و حجم های کثیری از محتوا رو بدون حتی یک اشتباه اداره کنه. با توجه به اینکه هم سرعت بارگذاری صفحه و هم محتوا هر دو برای سئوی سایت خیلی مهمند، شرکتهای بزرگ، سایتهای فروشگاهی و دایرکتوری ها دروپال رو ترجیح میدن.
وردپرس تو این کار یکم دچار خطا میشه. هرچی باشه بالاخره اولش یه پلتفرم وبلاگ نویسی بوده و بعدا رشد کرده و برای اهداف دیگه هم به کار گرفته شده. برای همین هنوز یکسری مشکلات خاصی داره و وجود محتوای زیاد ممکنه باعث باگ دار شدن وردپرس بشه و کاربرها تجربه کندی روی سایت داشته باشند. گوگل هم برای اینجور مشکلات جریمه گذاشته، یادتون باشه.

3- امنیت

نقطه قوت دیگه دروپال امینتشه. گروه پشتیبان دروپال مشکلات امنیتی رو خیلی جدی میگیرند و بخاطر همین دروپال به نسبت راههای نفوذ کمتری داره. به جز این، دروپال به کاربرهاش درباره امنیت چیزهایی که نصب کرده اند و بروزرسانی ها گزارش میده و با این روش اونها رو همیشه آگاه میکنه.
اما وردپرس نسبت به حمله هکرها شکننده تره و بخشهای آسیب پذیر زیادی داره که باید بهشون توجه بشه. همه افزونه ها باید بروز و سازگار با آخرین نسخه وردپرس باشند وگرنه احتمال داره کل سایت و خودتونو یکجا به باد بدید.

4- سفارشی سازی

هم دروپال و هم وردپرس سطح بالایی از سفارشی سازی رو در اختیار کاربرهاشون قرار میدن اما وردپرس تو این کار ظریف تر عمل میکنه. هزاران تم و بیش از 30 هزار افزونه وردپرسی وجود داره که میتونید باهاش طراحی سایتتونو سفارشی کنید. چون وردپرس یه پلتفرم منبع بازه، توسعه دهنده های سراسر جهان راحتتر میتونن در دیتابیسِ اون مشارکت داشته باشند. بیشتر افزونه ها و تم های وردپرس رایگانند و کار باهاشون ساده است. با این حال وقتی از تم های وردپرس استفاده میکنید ممکنه دیگه خاص و بیمانند نباشید.
دروپال از یه زاویه دیگه ای به این مشکل نگاه میکنه. یعنی اینجا به جای اینکه مجبور باشید از افزونه استفاده کنید، کلی طراحی انعطاف پذیر در انواع صفحات مختلف میبینید. یه توسعه دهنده ماهر دروپال میتونه با استفاده از امکانات دروپال سایت خاص و بی مانندی بسازه. البته از اونجایی که در دروپال برنامه نویسی چندان ساده نیست، این کار مهارت و تخصص خودشو میطلبه.

5- هزینه ها

هزینه های توسعه یه سایت وردپرسی و یه سایت دروپال کم و بیش یکسانه و شرکتهای طراحی سایت زیادی تو ایران به دروپال یا وردپرس یا هر دو سیستم مدیریت محتوا مسلطند.
نهایتا اینکه چه سیستم مدیریت محتوایی برای وبسایتتون انتخاب میکنید به نیاز و خواسته هاتون بستگی داره. اگه یه سیستم مدیریت محتوای سریع و امن میخواهید دروپال بهتره، اما اگه میخواهید هزینه ها رو کم کنید به نظرم وردپرس رو باید انتخاب کنید. و آخر کار هر کدوم رو که انتخاب کردید حتما به دارکوب مراجعه کنید - شرکت توسعه وبی با 15 سال سابقه درخشان و تجربه طراحی های باکیفیت و شکیل برای انواع و اقسام سایتهای فروشگاهی و شرکتی.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز