روش رتبه دهی گوگل به وب سایت

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

از سئو (SEO) یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو در دارکوب زیاد صحبت کرده ایم. موتور جستجوگری چون گوگل بیش از 200 المان را در الگوریتم های رتبه بندی خود در نظر می گیرد. این لیست بلند بالای فاکتورهای رتبه بندی، هر کسی حتی متخصصان سئو را متعجب می کند. با این حال ما به تجربه می دانیم که کدام یک از فاکتور ها تاثیر بیشتری را بر رتبه یک سایت می گذارند. حتی شاید بتوان گفت که انجام تمام انتظارات گوگل برای یک وب سایت برای بدست آوردن یک رتبه خوب تا حدی غیر قابل دسترس است. برای همین امروز من چند عامل اصلی و اساسی را که در رتبه بندی وب سایت تاثیر دارند را برای شما توضیح می دهم همچنین سعی می کنم راهی برای بهبود هر یک از آنها به شما پیشنهاد دهم.

 

تعداد بک لینک ها

شاید چند سال پیش تعداد لینک ها مهم ترین سیگنال کیفیت یک سایت برای گوگل بودند. در طول زمان موتورهای جستجو یاد گرفتند که به اصطلاح لینک های schemes یا کم کیفیت که تنها به جهت به دست آوردن رتبه است که ایجاد می شوند. در آن زمان گفته می شد کیفیت از کمّیت بدست خواهد آمد، که در آن زمان تا حدی درست بود. تعداد صفحات و دامنه هایی که به یک سایت لینک شده اند هنوز سهم بزرگی در رتبه بندی سایت دارند. و اما با این حال شما نمی توانید هر لینک کم کیفیتی را در سایت خود قرار دهید.

در چندین پتنت گوگل نشان می دهد، که نمره کل لینک های سایت (احتمالا بزرگترین سیگنال رتبه بندی) توسط نمرات کیفیت ه هر لینک ورودی که به آن منتقل می شود، محاسبه شده است. به معنای واقعی کلمه، پیوندهای بیشتر به نمره بالاتر منجر خواهند شد - تا زمانی که پیوند بی کیفیت یا Scheme در آنها نباشد.

همچنین مهم است که بدانیم پیوند هایی که از یک دامنه کم ورزن می آید گوگل تنها یکی از آن ها را به عنوان پیوند شمارش می کند.

بررسی کردن سئوی رقبا یتان و لینک های پروفایل آن ها نقطه شروع خوبی برای فهمیدن لینک ها و امتیازات رقابتی ایی است که شما باید برای آن تلاش کنید و این که بدانید هر کدام از این پیوند ها برای دستیابی به چه میزان تلاش نیاز دارند.

شما می توانید با برنامه های Backlink Analysers پروژه ایی ایجاد کنید سپس پروفایل لینک های دامنه رقبای خود را یک به یک بررسی نمایید. تعداد بک لینک ها و کل لینک های دامنه به شما ایده خوبی برای بهبود سئوی وب سایتان می دهد.

برای بر آورد کردن لینک های مناسب برای ساخت پیوند، شما می توانید از SEO PowerSuite's LinkAssistant استفاده کنید. در آن می توانید یک پروژه ایجاد کرده و سپس یکی از روش های جستجوی لینک را انتخاب کنید. حتی می توانید جستجو را با روش های مختلف انجام دهید. پس از جستجو حالا شما لیستی از همکاران بالقوه به همراه آدرس ایمیل آن ها را دارید. در این زمان می توانید با انتخاب یکی از آن ها برای ارتباط با آن ها اقدام کنید.

 

Link authority

صحبت درباره کیفیت لینک ها سال هاست که ادامه دارد، و بسیاری از متخصصان سئو موافقند که همچنان به عنوان یکی از سیگنال های قوی سئو باقی خواهد ماند. وقتی پیوند با لینک های با کیفیت می توانند رتبه شما را بهبود بدهند، سایر لینک های کم کیفیت نیز می توانند موجب جریمه شدن توسط گوگل شوند یا حتی به طور کلی وب سایت شما را نتایج جستجو حذف گردد. برای آنکه این اتفاق نیافتد لازم است حتما به طور مرتب از link audit ها برای شناسایی لینک های خراب و حذف آن ها استفاده کنید. و برای بدست آوردن high-authority links بهتر است نگاهی به پیوند های رقبایتان بیاندازید و برای به دست آوردن لینک های آنها شما هم تلاش کنید.

برای بررسی لینک های وب سایت شما می توانید در یکی از ابزارهای بررسی لینک ها یا Auditor ها سایت خود را وارد کنید. با بررسی کیفیت آن ها لازم است سریعا پیوند هایی که بیش از 60% مشکوک به بی کیفیتی یا مضر بودن هستند تعیین تکلیف شوند. این پیوندها احتمالا مخرب بوده یا ذاتا از وب سایت های کم کیفیت ایجاد شده اند. پس از آن بهتر است که حتما لینک ها با خطر 30% را نیز بررسی کنید، تعداد زیاد لینک های کم کیفیت و مشکوک می تواند وب سایت شما را وارد لیست سایت های بی کیفیت موتورهای جستجو مانند گوگل کند. در نتیجه وب سایت دچار افت رتبه و جریمه از سمت گوگل خواهد شد.

اگر شما در سایت خود دارای چندین لینک های کم کیفیت و یا اسپمی هستید بهتر است هر چه سریع تر با صاحب وب سایت تماس گرفته تا این پیوند ها قطع شوند. اگر آنها به شما پاسخ ندادند یا این کار برای شما انجام نمی دهند، کاری که شما می توانید انجام دهید این است که از گوگل بخواهید این پیوند را در زمان ارزیابی پروفایل لینک های سایت شما نادیده بگیرد. برای اینکار شما باید فایلی را به اصطلاح به نام disavow تهیه و در Google Search Console آپلود کنید. بیشتر زمان ها لازم است که شما تمام لینک هایی را از سمت یک دامنه می آیند را مسدود کنید. پس اطمینان حاصل نمایید که کل نام دامنه را انتخاب کنید.

 

متن پیوند ها و تنوع آنها

معمولا شما می خواهید که پیوند بین دو صفحه (بهینه سازی شده) با محتویات آن ها نیز ارتباط معنایی داشته باشد. اما چطور گوگل می تواند این ارتباط را درک کند؟ اساسا از روی متن بک لینک (anchor text). عنوان صفحه بک لینک حتی می تواند بگوید یک صفحه درباره چیست، اما نسبت به متن خودِ لینک سیگنال ضعیف تری است.

موضوع مرتبط بودن لینک ها به طور مستقیم به تنوع آنها نیز ارتباط دارد. در حالیکه انتظار می رود که محتویات بک لینک ها به نوعی با عنوان محتویات صفحه مرتبط باشد، اما تعداد زیادی از متن های لینک (Anchor Text) لینک های شبیه به هم می تواند موجب کاهش محبوبیت وب سایت نزد Google's Penguin شود. اما متاسفانه آمار درستی درباره نسبت تنوع متن پیوند ها وجود ندارد.

برای بررسی متن لینک ها شما می توانید با یکی از ابزارهای بررسی بک لینک ها، آماری از عبارات پر کاربرد در لینک ها بدست آورید. در این زمان شما می توانید با کمک وب مستر خود اقدام به تغییر برخی از این متون لینک تکراری کنید.

 

محتویات مرتبط

اگر تا اینجا با ما همراه بوده اید باید بدانید که محتویات مرتبط و اورجینال در سئو بسیار با اهمیت است. اصلا مهم نیست که شما یک وب سایت تجاری دارید یا یک وبلاگ نویس هستید. شما برای به دست آوردن رتبه باید محتویاتی منحصر به فرد تهیه کنید تا کاربران و موتورهای جستجو را راضی نمایید. برای همین شما نیاز دارید که محتوای وب سایت خود را آنالیز کنید. برای این کار لازم است از آنالیزر ها استفاده کنید. این ابزارها آدرس صفحه محتوا و همچنین کلمات کلیدی شما را گرفته سپس گزارشی از کیفیت صفحه به شما ارائه می دهند. در این زمان است که شما می توانید کیفیت محتوای سایت خود را نیز بهینه سازی کنید. لازم است پس از بهینه سازی محتوا بار دیگر محتوای خود را آنالیز کنید تا ببینید که این بهینه سازی موثر بوده است یا خیر.

 

حجم محتوا

در راهنمای جستجوی گوگل آمده است که طول یا حجم محتوا یکی از المان های مهم کیفیت یک صفحه است و در نتیجه رتبه بندی. به وضوح هیچ حجم مشخصی برای هدف قرار دادن وجود ندارد. همچنین بسیاری سوء تفاهم ها در سئو وجود دارد که متن بلند تر برای سئو بهتر است یا اینکه باید متن شما بیش از 2000 لغت باشد تا در بین 10 رتبه اول قرار بگیرد. تمام این ادعا ها توجیه هات خود را دارند اما چیزی که از آن غافل شده ایم این است که حجم محتوای ایده آل برای کلمات کلیدی مختلف متفاوت است. برای فهم بهتر از طول مناسب محتوا بهتر است از خود موتور جستجو استفاده کنید. یک کلمه کلیدی را جستجو کرده طول مطالب مرتبط در خروجی، آنهایی که رتبه خوبی دارند را بررسی کنید. پس از بررسی کلمات کلیدی مورد نظر خود به محتویات وب سایت خود مراجعه کنید و سعی کنید در صورت کوتاه بودن آن ها مطالب را کامل تر کنید.

 

نرخ کلیک CTR

نرخ کلیک یا click-through rate به نسبت نمایش یک لینک در نتایج جستجو و دفعات کلیک روی آن گفته می شود. این نیز در اطلاعات منتشر شده توسط گوگل ابراز شده است که این نرخ کلیک سهم بزرگی در رتبه بندی وب سایت دارد. حتی برخی تحقیقات ادعا می کنند که نرخ کلیک بالاترین ارتباط را با رتبه بندی دارند.

اما این ارتباط همیشه نشان دهنده علیت نیست. در یک آزمایش نشان داده شده است که افزایش CTR می تواند بلا فاصله روی رتبه تاثیر بگذارد، نه اینکه گوگل از CTR برای رتبه بندی بطور مستقیم استفاده کند.

برای هر عبارت جستجو نسبت به لیست (نام برندها و غیره) گوگل انتظار نرخ کلیک متفاوتی دارد. برای مثال برای نام برند و اولین رتبه انتظار 55 در صد کلیک را دارد. اگر این لیست به طور مشخصی کم یا خیلی زیاد نرخ کلیک داشته باشند، گوگل نسبت به آن رتبه سایت را تغییر می دهد. یعنی در نهایت سایتی که در خروجی جستجوها بیشترین کلیک را دریافت می کند با یک فاکتور دیگر سنجیده شده سپس رتبه تغییر می کند و نرخ کلیک تنها فاکتور نیست. در Search Analytics شما می توانید تعداد کلیک ها و CTR را نیز مطالعه نمایید.

در حالی که ارزش CTR برای رتبه های مختلف برای کوئری های مختلف متفاوت است، به طور متوسط، شما می توانید 30 درصد کلیک برای رتبه اول، 15 در صد کلیک برای رتبه دوم و 10 در صد برای رتبه سوم در نتایج جستجو انتظار داشته باشید.

اگر CTR برای برخی از لیست های شما پایین تر از متوسط است، احتمالا شما باید مشکل را در لیست بیابید. اول از همه برای رفع این مسئله اصلا سعی نکنید که این مشکل را به طور دستی و با کلیک کردن ها حل کنید. چون گوگل توانایی شناسایی و جلوگیری از این روش ها را دارد. پس شما مشکل را باید از طریق کلیک کاربر واقعی حل کنید. برای همین بهتر است که نگاهی به پیش نمایش های لینک های وب سایتتان در صفحه نتایج جستجو بیاندازید (چند خط توضیحاتی که در زیر یک لینک در نتایج جستجو نمایش داده می شود)، آیا آنها به نیاز کاربر پاسخ می دهند، که کاربر بخواهد در نتایج جستجو پس از خواندن آن بر روی لینک هم کلیک کند؟ هم چنین بایستی به متا تگ ها توجه کنید که متناسب با محتویات پر شده باشند.

بنابراین در هنگام پست کردن روی وب سایت توجه کنید که عنوان و توضیحات به خوبی ارزش کلیک کردن بر روی لینک را در نتایج جستجو برای کاربر مشخص می کند یا خیر. یا حتی جستجو کننده را به طور مستقیم خطاب قرار دهید که با کلیک کردن به چه اطلاعاتی دست پیدا خواهد کرد.

 

سیگنال اجتماعی

بحث زیادی در این رابطه وجود دارد. اما تحقیقات نشان داده وقتی مردم درباره موضوعی بیشتر صحبت می کنند آن موضوع نیز در اینترنت رتبه بهتری می گیرد. این به مطالبی که در شبکه های اجتماعی مطرح می شود هم مرتبط است.

برای بهبود این المان باید مطالب شما دارای دکمه هایی برای اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه های اجتماعی باشند. خوشبختانه این امکان در سیستم های مدیریت محتوا CMS با کمک پلاگین ها انجام شده است. حالا که این پیش نیاز فراهم شده است، شما باید به فکر دیده شدن بیشتر در شبکه های اجتماعی باشید. حال از هر روشی استفاده می کنید چه تبلیغات و چه ایمیل باید بدانید محتوای اهمیت اصلی را دارد. باید محتوایی فراهم کنید که مفید و منحصر به فرد باشد.

 

سازگاری با دستگاه های موبایل

گوگل فهرست سازی وب سایت های سازگار با موبایل را مدت هاست که آغاز کرده است. چیزی که باید به خاطر داشت این است که گوگل نمایش وب سایت ها را دیر یا زود بر اساس همین سازگاری انجام خواهد داد. آیا وب سایت شما تنها به کاربران دسکتاپ پاسخ می دهد یا به هر دو؟ با این حال باید بدانید که بیش از 50 درصد جستجو ها امروزه از طریق دستگاه های موبایل انجام می شود. برای همین سازگاری وب سایت با موبایل تبدیل به یک ضرورت شده است. بنابراین اگر وب سایت شما با موبایل سازگاری ندارد احتمال زیاد شما از نتایج جستجوی نیمی از کاربران حذف می شوید. اما اگر وب سایت شما سازگار هم هست باید به فکر بهبود کیفیت آن باشید.

لازم است که وب سایت خود را با ابزار تست سایت موبایل گوگل تست کنید. گوگل علاوه بر طراحی سرعت لود وب سایت در دستگاه موبایل را بررسی می کند.

اگر وب سایت شما با دستگاه های موبایل سازگاری ندارد، الان بهترین وقت است که برای آن اقدام کنید. شاید طراحی واکنش گرا یا Responsive بهترین و آسان ترین راه حل باشد، چون گوگل هم آن را به وب سایت داران پیشنهاد داده است. طراحی واکنش گرا قابل پیاده سازی در سیستم های مدیریت محتوا مانند ورد پرس و جوملا است. و مطمئنا کی از بهترین سرمایه گذاری هایی هست که شما در سایت خود انجام داده اید.

 

سرعت صفحه

گوگل به طور رسمی تایید کرده است که سرعت سایت در رتبه بندی تاثیر دارد. یک سایت کند بر روی سرعت ربات های جستجو تاثیر می گذارد. برای همین زمان بیشتری طول می کشد که اطلاعات توسط موتورهای جستجو فهرست شوند. همچنین زمان بار گذاری بر روی تجربه کاربران تاثیر منفی می گذارد. سایت های کند رنج پرش (bounce rates) بالاتری داشته و کاربران زمان کمتری را در آن می گذرانند. تحقیقات نشان داده وب سایتی با یک ثانیه تاخیر در بارگذاری شدن حدودا 7 درصد نرخ تبدیل (تبدیل بازدیدکننده به مشتری) را کاهش می دهد. گوگل پیشنهاد می کند که باید برای سرعت لود 2 ثانیه برای وب ساید خود هدف گذاری کنید. بنابراین باید به فکر بهینه سازی حجم محتوا با فشرده سازی یا بهینه سازی فایل ها، اسکریپت ها، عکس ها و غیره باشید.

 

کلام آخر

آنچه می تواند سئوی وب سایت شما را بهبود دهد از آنالیز و مانیتور کردن آغاز می شود. شما با آنالیز است که می توانید بفهمید که در کجا وب سایت تان ضعیف عمل کرده و مشکل از کجاست. سپس با رفع آن مشکلات، موثر بودن این تغییرات را مانیتور کنید. ممکن است مشکل یک وب سایت از سرعت بارگذاری آن باشد و سایت دیگری عدم رعایت سئو در متا تگ ها. به هر حال سئو یک فرآیند زنده است نیاز به مراقبت دارد. با این حال وقتی سئو یک بار به خوبی پیاده سازی شود نگهداری آن دیگر کار دشواری نیست. برای همین ما در دارکوب تاکید می کنیم که سئو را از زمان طراحی سایت در نظر داشته باشید که اصول آن در طراحی پیاده شده و نیاز به تغییر طراحی برای سئو در آینده نباشد. با اینکه تاثیر تغییرات در سئو ممکن است زمانبر باشد و نتایج سئو خود را یک شبه نشان ندهد یا رتبه یک شبه بالا نرود. با این حال این رشد آرام پایداری و مداومت را در رتبه یک وب سایت به ارمغان می آورد. و سئو همیشه ثابت کرده است که بهترین ابزار بازاریابی دیجیتال بوده و خواهد بود.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز