بازاریابی محتوایی در سال 2023 چگونه است؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

همانطور که تکنولوژُی و موتورهای جستجو تغییر می کنند، بازاریابان اینترنتی هم استراتژی را تغییر می دهند تا مشتریان را با روش های جدیدتر جذب کنند.اگر شما در جریان جدیدترین گرایش های بازاریابی محتوا قرار نگیرید، پس از مدتی نام تجاری شما عقب خواهد ماند.

هنگامی که می دانید چه روندهایی غالب هستند و باید روی کدام یک تمرکز کنید، می توانید تلاش های بازاریابی محتوایی خود را مجدداً تنظیم کنید تا روی تاکتیک هایی تمرکز کنید که نتایج را ارائه می دهند. در سال 2023، تمرکز عمده‌ای روی محتوای مبتنی بر داده‌ها خواهد بود که هدفمندتر و با کیفیت‌تر هستند، در حالی که ویدیوهای کوتاه، محتوای تعاملی و محتوای تولید شده توسط کاربر همچنان بر چشم‌انداز حاکم هستند. برندها می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای ساده‌سازی و بهینه‌ سازی جنبه‌های مختلف بازاریابی محتوای خود استفاده کنند و اطمینان حاصل کنند که با آخرین روندها همگام هستند.

 بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر روی ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار و شفاف برای حفظ و جذب مخاطبان مفید و سودآور تمرکز دارد. این فقط یک روند زود گذر نیست و باید به صورت دائمی انجام شود.89 درصد از بازاریابان B2B و 86 درصد بازاریابانِ B2C گزارش داده اند که از Content Marketing برای افزایش و رشد نام تجاری خود بهره می برند.اما تمرکز چشم انداز بازاریابی محتوا بیشتر به سمت محتوای ویدئویی تغییر کرده است.انعطاف پذیر بودن در مقابل تغییرات می تواند شرکت شما را در بازار شلوغ این روزها در رقابت نگه دارد. یک چیز، امروزه بازاریابی بدون محتوای عالی غیرممکن است.

چرا از بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟

محتوا باید در فرآیند بازاریابی شما ادغام شود، نه اینکه به عنوان چیزی جداگانه در نظر گرفته شود. محتوای با کیفیت بخشی از همه اشکال بازاریابی است، از جمله:

بازاریابی ایمیلی: محتوای عالی به طور مداوم به مخاطبان شما آموزش می دهد که ایمیل های برند شما را پیش بینی، باز کرده و بخوانند.
بازاریابی رسانه های اجتماعی: استراتژی بازاریابی محتوا قبل از استراتژی رسانه های اجتماعی شما قرار دارد.
سئو: موتورهای جستجو به کسب و کارهایی که محتوای باکیفیت و ثابت منتشر می کنند، پاداش می دهند.
روابط عمومی: استراتژی‌های روابط عمومی موفق باید به مسائلی که خوانندگان به آنها اهمیت می‌دهند رسیدگی کند، نه به کسب و کار آنها.
PPC: برای اینکه PPC کار کند، به محتوای عالی در پشت آن نیاز دارید.
بازاریابی ورودی: محتوا برای هدایت ترافیک ورودی و سرنخ ها بسیار مهم است.
بازاریابی دیجیتال: بازاریابی محتوا پایه و اساس یک استراتژی بازاریابی دیجیتال یکپارچه بهبود یافته یا راه اندازی مجدد را تشکیل می دهد.
استراتژی محتوا: استراتژی محتوا (که نحوه ایجاد و مدیریت محتوا در یک سازمان را مشخص می کند) باید در هر رویکرد بازاریابی محتوا در نظر گرفته شود.

8 روند بازاریابی محتوا که باید در سال 2023 بدانید

در میان روندهای در حال تحول و الگوریتم های رسانه های اجتماعی، یک چیز ثابت مانده است: نیاز به محتوا برای بازاریابی برند شما. هر استراتژی بازاریابی در هر کانال بازاریابی برای اجرای مناسب به نوعی محتوا یا شکل دیگری نیاز دارد. بنابراین حتی اگر استراتژی‌ها و کانال‌ها تغییر کنند، باز هم به محتوا نیاز دارید تا آنها را عملی کنید.در عین حال، اصول بازاریابی محتوا نیز با گذشت زمان، همراه با تغییر در رفتار و ترجیحات مصرف کننده و همچنین تغییرات بازار، تغییر می کند. اگر می‌خواهید از بازاریابی محتوا برای تبلیغ برند خود نهایت استفاده را ببرید، بسیار مهم است که در صدر این روندها بمانید تا همیشه به رقبا پیشی بگیرید یا از آن جلوتر بمانید. برای سال 2023، ما انتظار داریم که روندهای بازاریابی محتوای زیر را شاهد باشیم:

1. تمرکز بیشتر بر کیفیت به جای کمیت خواهد بود
2. بازاریابی محتوا بیشتر مبتنی بر داده خواهد شد
3. بازاریابی محتوایی مبتنی بر هوش مصنوعی محبوبیت خود را افزایش خواهد داد
4. محتوای قابل خرید باعث افزایش تجارت اجتماعی خواهد شد
5. پادکست ها یک افزایش ثابت خواهند دید
6. ویدیوی کوتاه به رشد نمایی ادامه خواهد داد
7. برندها تعامل را از طریق محتوای تعاملی افزایش می دهند
8. UGC یک استراتژی کلیدی باقی خواهد ماند

1. تمرکز بیشتر بر کیفیت به جای کمیت خواهد بود
در برخی موارد، فراوانی انتشار یک عامل مهم بود که بر الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی و رتبه‌بندی موتورهای جستجو تأثیر داشت. این امر برندها را وادار کرد تا محتوای زیادی را به طور مداوم منتشر کنند تا از دید بهتر در رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو اطمینان حاصل کنند. بسیاری از آنها ممکن است احساس کرده باشند که مجبور هستند به تولید محتوا ادامه دهند، حتی اگر به دلیل زمان یا منابع محدود نتوانند با آن ادامه دهند. در نتیجه، کیفیت محتوای آنها نیز احتمالاً آسیب دیده است، که واقعاً هیچ لطفی به آنها نکرده است.

2. بازاریابی محتوا بیشتر مبتنی بر داده خواهد شد
همانطور که نیاز به ایجاد محتوای هدفمندتر و با کیفیت بالا افزایش می یابد، برندها علاقه مجددی به داده ها خواهند داشت. با این حال، با ممنوعیت ردیابی بین برنامه‌ای توسط گوگل و اپل که اکنون از برندها می‌خواهد از کاربران برای ردیابی شناسه IDFA خود درخواست مجوز کنند، ممکن است کمی دشوارتر باشد. خوشبختانه برای بازاریابان محتوا، داده‌های شخص اول می‌توانند بینش‌هایی با کیفیت بالا برای اطلاع‌رسانی استراتژی محتوای شما نشان دهند.

یک استراتژی بازاریابی محتوای مبتنی بر داده به شما این امکان را می دهد که محتوا را بر اساس نیازهای منحصر به فرد گروه های مختلف مخاطب ارائه دهید. در نتیجه، می‌توانید به طور مؤثرتری به نقاط درد آنها رسیدگی کنید و آنها را به تصمیم خرید نزدیک‌تر کنید.

3. بازاریابی محتوایی مبتنی بر هوش مصنوعی محبوبیت خود را افزایش خواهد داد
فناوری هوش مصنوعی با سرعتی سریع در حال پیشرفت است و در چشم انداز مقاله بازاریابی محتوا نیز موج هایی ایجاد می کند. به عنوان مثال، الگوریتم RankBrain گوگل از هوش مصنوعی برای مرتب‌سازی نتایج جستجو و ارائه نتایج بهتر به جستجوگران استفاده می‌کند.

اکنون ابزارهای هوش مصنوعی نیز وجود دارند که می توانند به طور خودکار مقاله بنویسند یا حتی تصاویر پیچیده ای را توسعه دهند. در حالی که نسخه تولید شده توسط هوش مصنوعی می تواند به بازاریابان کمک کند تا محتوا را در مقیاس تولید کنند، بحث های زیادی در مورد اخلاقی بودن و پایداری این عمل وجود دارد.در حقیقت، جان مولر از گوگل، ظاهراً محتوای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را "هرزنامه" می نامد. این حتی برخلاف دستورالعمل‌های وب‌مستر این شرکت است، به این معنی که حتی اگر آن‌ها اکنون این کار را انجام ندهند، گوگل به زودی استراتژی‌ای برای سرکوب نسخه‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی ارائه خواهد کرد. بنابراین بازاریابان محتاط محتوا هنوز در مورد استفاده از این ابزارها برای کمک به تولید محتوا تردید دارند.

4. محتوای قابل خرید باعث افزایش تجارت اجتماعی خواهد شد
طی چند سال گذشته، پلتفرم های رسانه های اجتماعی تمرکز قابل توجهی بر تجارت اجتماعی داشته اند. این منجر به معرفی ابزارها و ویژگی هایی شده است که امکان خرید یکپارچه تری را فراهم می کند. اکنون کسب‌وکارها می‌توانند ویترین فروشگاه‌های رسانه‌های اجتماعی را راه‌اندازی کنند و محتوای قابل خرید ایجاد کنند، که خرید محصولات را برای کاربران آسان‌تر می‌کند بدون اینکه برنامه را ترک کنند.با استقبال گسترده‌تری از محتوای قابل خرید، به طور قابل توجهی تجارت اجتماعی را در سال 2023 هدایت می‌کند. برندهای بیشتر و بیشتری برچسب‌های محصول را به پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود اضافه می‌کنند که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد محصول ویژه پیدا کنند یا مستقیماً آن را خریداری کنند. پلت فرم این نه تنها سفر خرید را کوتاه می کند، بلکه تجربه برند را نیز بهبود می بخشد.

5. پادکست ها یک افزایش ثابت خواهند دید
با توجه به اینکه پادکست‌ها روشی مناسب برای مصرف محتوا در حین انجام چند کار ارائه می‌دهند، محبوبیت آنها تا سال 2023 ادامه خواهد داشت. طبق آخرین آمار پادکست، بیش از 2 میلیون پادکست وجود دارد و 420 میلیون نفر به آنها گوش می‌دهند.بنابراین اگر برند شما از قبل از پادکست ها در استراتژی بازاریابی محتوای شما استفاده نمی کند، سال 2023 می تواند سال شما باشد. خواه این شامل ایجاد محتوای پادکست خود، برجسته شدن در برخی از پادکست‌های دیگر، یا تبلیغ محصولات خود از طریق تبلیغات پادکست باشد، از محبوبیت آنها نهایت استفاده را ببرید تا دسترسی خود را افزایش دهید.

6. ویدیوی کوتاه به رشد نمایی ادامه خواهد داد
نمی توان انکار کرد که ویدیوهای کوتاه در چند سال گذشته رسانه های اجتماعی را تحت اشغال خود قرار داده است که بیشتر به دلیل ظهور پلتفرم هایی مانند TikTok است. در واقع، در سه ماهه دوم سال 2022، TikTok قبلاً از 1 میلیارد کاربر فعال به صورت ماهانه عبور کرده بود. و کاربران TikTok 1.5 ساعت در روز را در این پلتفرم سپری می‌کردند که میزان استفاده مردم از این برنامه را به خوبی نشان می‌دهد.

علاوه بر این، با معرفی Reels توسط اینستاگرام، محبوبیت ویدیوهای کوتاه به رشد خود ادامه داد. این پلتفرم تا آنجا پیش رفت که این قالب محتوا را تحت فشار قرار داد تا کاربران بیشتری انتخاب کنند که ویدیوهای کوتاه ایجاد کنند. حلقه‌ها با اولویت‌بندی الگوریتم اینستاگرام نسبت به سایر انواع محتوا، دید بیشتری پیدا کردند، که حتی باعث می‌شود کاربران به‌دست آوردن ویروسی برای حلقه‌های خود آسان‌تر شوند.

7. برندها تعامل را از طریق محتوای تعاملی افزایش می دهند
با کوتاه شدن دامنه توجه، برندها در تلاش هستند تا به طور فعال مخاطبان خود را در نقاط تماس مختلف درگیر کنند. با این حال، افزایش محتوای تعاملی با این امکان که برندها تأثیری ماندگار بر مخاطبان خود بگذارند، به مبارزه با این نقطه دردناک کمک کرده است. از آنجایی که محتوای تعاملی به مخاطب اجازه می دهد تا به جای مصرف منفعلانه آن، به طور فعال مشارکت کند، جلب توجه و حفظ توجه آنها بسیار مؤثر است.

محتوایی مانند نظرسنجی، آزمون‌ها، نظرسنجی‌ها و ماشین‌حساب‌ها برای مشارکت دادن مخاطب عالی هستند. بسیاری از برندها شروع به اضافه کردن عناصر تعاملی به وب سایت خود کرده اند تا تجربیات سفارشی برای مشتریان خود ایجاد کنند. به عنوان مثال، Maison 21G یک آزمون شخصیت شناسی رایحه دارد که به مشتریان اجازه می دهد یک عطر شخصی سازی شده بسازند.

8. UGC یک استراتژی کلیدی باقی خواهد ماند
در میان تمام تاکتیک ها و تغییرات جدید، نقش محتوای تولید شده توسط کاربر ثابت باقی می ماند. حتی اگر ممکن است اعتماد مصرف‌کننده به اینفلوئنسرها به تدریج تغییر کند، اعتماد آنها به مصرف‌کنندگان هم‌چنان ثابت باقی می‌ماند. این بدان معناست که برندها به استفاده از UGC برای افزایش تعامل و جلب اعتماد مخاطبان خود ادامه خواهند داد. در واقع، طبق آخرین آمار UGC، محتوای ایجاد شده توسط مصرف‌کنندگان معتبرترین محتوای تولید شده توسط برند و تصاویر سهام در نظر گرفته می‌شود. حدود 90٪ از مصرف کنندگان احساس می کنند که UGC مفید است و به آنچه مشتریان دیگر در مورد یک برند می گویند اعتقاد دارند. علاوه بر این، 72٪ از برندها نیز معتقدند که UGC به آنها کمک می کند تا مشتریان خود را درگیر کنند و به برند خود اعتماد ایجاد کنند.

امتیاز: ساختارهای تیم تکامل خواهند یافت
فناوری های نوظهور و مناظر کنونی بازار تأثیر مشخصی بر نحوه عملکرد تیم های بازاریابی محتوا دارند. همانطور که شرکت ها اخراج و توقف استخدام را تجربه می کنند، هنوز ممکن است شاهد ادغام نقش های مختلف در یک نقش باشیم. در بسیاری از موارد، بازاریابان تولید محتوا را به عهده می گیرند زیرا نیاز به تخصص موضوع برای ایجاد قدرت و بهبود کیفیت محتوا بسیار مهم می شود.

دگرگونی عملیات محتوا 

سخت ترین بخش بازاریابی محتوا تولید یک وبلاگ یا مقاله، و یا طراحی هوشمندانه گرافیکی برای شبکه های اجتماعی نیست.سخت ترین کار در تولید محتوا درک چگونگی استفاده از محتوا در مسیری است که بتوان مشتری یا بازدیدکننده را کاملا جذب کرد.هر شرکت و وب سایت نیاز دارد تا برای هر بخش از سایت و یا دپارتمان خود یک ساختار تولید محتوای با کیفیت تشکیل دهد و به صورت مدون، این تولید ادامه داشته باشد.سپس باید به ارائه درست این محتوا به مشتریان خود توجه کنید و روی این بخش کار کنید.

در تولید و ایجاد محتوا همواره باید به سوالات کلیدی زیر پاسخ دهیم:

  • چگونه محتواهای قدیمی و یا بی کیفیت را بیابیم و آنها را از چرخه تولید خارج کنیم؟
  • چگونه محتوای مربوطه را به مخاطبان هدف ارائه دهیم؟
  • چه کلیدها و معیارهایی را باید برای اندازه گیری موفقیت و توجیه سرمایه گذاری خود در این زمینه تعیین کنیم؟

 نتیجه می گیریم:

چشم انداز بازاریابی محتوا همیشه در حال تغییر است و شما همیشه باید برای رقابت با همتایان خود، در این زمینه به روز باشید. Content Marketing با توجه به بازدهی فوق العاده بالا در سرمایه گذاری و هزینه آماده سازی و پیاده سازی بسیار پایین، به زودی در تمامی روش ها و استراتژی های بازاریابی به عنوان مرکز اصلی و جدانشدنی شناخته خواهد شد. روند مارکتینگ محتوایی به شدت تحت تاثیر پیشرفت های تکنولوژیکی قرار می گیرد، به همین دلیل است که تکنولوژی های جدیدی مانند بیکون (Beacon)، واقعیت مجازی و ... کاملا بازاریابی کسب و کارها در آینده را تغییر می دهند. موارد بالا را به یاد داشته باشید و در کسب و کار خود در آینده حتما از این نکات کاربردی استفاده کنید و در سال 1397 برای ایجاد و ارائه مطلب از آنها یاری بگیرید تا باعث رونق کسب و کارتان شود.

شرکت دارکوب

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه طراحی سایت و سئو و دیجیتال مارکتینگ می تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را ارتقاء دهید. شما میتوانید در آموزشگاه دارکوب کلاس های آموزش بازاریابی محتوا را شرکت کنید تا بتوانید به راحتی برای کسب و کار خود بازاریابی محتوایی انجام دهید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز