تفاوت فریم ورک و سیستم مدیریت محتوا چیست؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

مقالات زیادی هستند که در مورد فریم ورک  و cms  ها صحبت می کنند. کدام یک را انتخاب کنیم؟ کدام یک بهتر هستند؟ در این مقاله می خواهیم در مورد این دو و تفاوت های بین آنها توضیح دهیم.

برخی از تئوری ها

وقتی از واژه "فریم ورک" استفاده می کنیم ، اغلب در مورد فریم ورک اپلیکیشن وب صحبت می کنیم. اپلیکیشن فریم ورک وب به سادگی بر اساس کدنویسی است. اگر شما برنامه نویس و یا توسعه دهنده وب هستید که عاشق کدنویسی هستید ممکن است شما اپلیکیشن های فریم ورک وب را برای پروژه های خود انتخاب کنید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) ، بیشتر بر پایه ماژول ها هستند تا کدنویسی. هر کسی که CMS  ها را مدیریت می  کند حتما نیازی نیست که کدنویسی بلد باشد.  البته برنامه نویسان هم می توانند سیستم های مدیریت محتوا را انتخاب کنند زیرا با استفاده از آنها می توانند کار خود را سریعتر انجام دهند.

سوء تفاهم های زیادی وجود دارد

سوء تفاهم های زیادی در مورد فریم ورک ها و CMS  ها وجود دارد. بسیاری از طرفداران سیستم های مدیریت محتوا می گویند:" ما می توانیم هر کاری را با CMS  انجام دهیم" و بسیاری از طرفداران فریم ورک ها می گویند:"ما می توانیم هر کاری را با فریم ورک انجام دهیم" . شاید ما هم به عنوان طرفداران سیستم های مدیریت محتوا و یا فریم ورک ها همین نظر را داشته باشیم، ولی این درست نیست! حقیقت این است که ما همه باید از پایه با استفاده از زبان های برنامه نویسی(PHP ، .NET  ، RHYTON ، ROR  وغیره) بنویسم. در این صورت همه ما می توانیم همه چیز را انجام دهیم.

در مقابل کسانی هم هستند که می گویند سیستم های مدیریت محتوا ساختار خوبی ندارند ، اشتباه است. به عنوان مثال دروپال، بر اساس فریم ورک  symphony  ، یک فریم ورک شیء گرا وب سایت است.

سیستم های مدیریت محتوا و فریم ورک ها، کدام بهتر هستند؟

فکر می کنید برای پروژه شما کدام بهتر است؟ سیستم های مدیریت محتوا یا فریم ورک ها؟ ابتدا تعاریفی از این دو داریم تا با آنها بیشتر آشنا شویم.

فریم ورک ها

 فریم ورک یک نرم افزار است که به عنوان یک نرم افزار سطح پائین برای عملکرد های عمومی به حساب می آید یعنی اکثر عملکردهای آن به صورت خصوصی است که می تواند مقدار سر ریز ها را در  پروژه ها کاهش دهد. فریم ورک ها معمولا تعاملات پایگاه داده، اهراز هویت و مدلهای روتر را فراهم می کنند تا امکان پاسخگویی به درخواست های وب سایت را فراهم کند.

سیستم های مدیریت محتوا

یک سیستم مدیریت محتوا یک نرم افزار سطح بالا است که از محتوای ایجاد شده پشتیبانی می کند. یک سیستم مدیریت محتوا معمولی می تواند مدیریت و اهراز هویت کاربران،برخی از مدیریت های سایت و شاید مدیریت وبلاگ، تنظیمات و کارهای دیگر را انجام دهد. به طور کلی  توسعه دهندگان کنترل و آزادی کمتری دارند. هرکسی اعم از برنامه نویس ، مدیر پروژه، دستیار، مالک کسب و کار یا ویرایشگر، می توانند از سیستم های مدیریت محتوا استفاده کنند.

بنابراین چه چیز را انتخاب کنم؟

امروزه ، سیستم های مدیریت محتوا بسیار محبوب تر از اپلیکیشن های فریم ورک وب سایت هستند و استفاده از آنها بسیارآسان است. حتی اگر شما دانش برنامه نویسی هم نداشته باشید، شما می توانید با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا یک وب سایت راه اندازی کنید. بنابراین ، کدام را انتخاب می کنید؟

همیشه قبل از انتخاب فریم ورک و یا سیستم مدیریت محتوا ، 4 نکته اساسی را در نظر بگیرید:

  • چقدر زمان می خواهید صرف کنید؟
  • چه کاری می خواهید انجام دهید و چقدر می خواهید که این پروژه در آینده انعطاف پذیر باشد؟
  • چقدر پول در پایان انجام پروژه می خواهید هزینه کنید؟
  • محیط میزبانی چگونه باشد؟

برای مشتریان واقعا مهم نیست که از چه ابزاری استفاده می کنید، چیزی که برای آنها مهم است این است که کار آنها را چگونه انجام می دهید.

سیستم های مدیریت محتوا در مقابل فریم ورک ها

زمانی که می خواهید با استفاده از یک اپلیکیشن وب سایت، سایتی را راه اندازی کنید، اولین چیزی که باید در مورد آن تصمیم بگیرید این است که از چه ابزاری استفاده کنید. شما می توانید در ابتدا اهداف خود رادر یک برگه بنویسید ولی چیزی که مهم است این است که همه افراد، زبان های برنامه نویسی مانند php  و یا زبان های نمایشی مانند html  و css  را نمی دانند.

سیستم های مدیریت محتوا، نیاز به دانستن این تخصص را کاهش می دهد، در حالی که فریم ورک ها مجموعه ای از ویژگی ها را فراهم می کنند که می توانید برای ایجاد یک برنامه سفارشی استفاده کنید. سیستم های مدیریت محتوا و فریم ورک ها بسیار متفاوت هستند. در واقع شما بدون دانش برنامه نویسی می توانید با استفاده از سیستم مدیریت محتوا، وب سایت راه اندازی کنید ولی برای استفاده از فریم ورک ها باید دانش برنامه نویسی داشته باشید ولی در عوض می توانید وب سایت های سفارشی و تخصصی ایجاد کنید.

هدف این مقاله روشن شدن سردرگمی هاست و به شما در درک تئوری ، ویژگی ها و تفاوت های بین این دو سیستم کمک می کند.

مبانی سیستم های مدیریت محتوا و فریم ورک ها

هنگامی که مردم از "فریم ورک" می گویند، اغلب آنها فکر می کنند منظور اپلیکیشن های فریم ورک های وب هستند. یک فریم ورک یک کتابخانه است، که امکان ایجاد یک اپلیکیشن فریم ورک را با استفاده از کدهای از پیش نوشته شده ایجاد می کند. برخی از فریم ورک ها مانند zend  ، cake php ، CodeIgniter هستند که نمونه های شناخته شده از فریم ورک های اپلیکیشن های وب هستند.  اینها فریم ورک های قدرتمندی هستند که هزاران وب سایت را ساخته اند ولی شما فقط با مشاهده سایت نمی توانید تشخیص دهید که با استفاده از این فریم ورک ها ساخته شده اند.  اکثر وب سایت ها که با کمک اپلیکیشن های فریم ورک ساخته می شوند هیچ ظاهر خاصی ندارند که مشخص شود از فریم ورک استفاده شده است. آنها نمی توانند از وب سایت دیگر متمایز شوند.

از سوی دیگر، سیستم های مدیریت محتوا یا cms  ها، یک اپلیکیشن برای مدیریت محتوای سایت هستند. Cms  ها کاربران را قادر می سازند تا بتوانند تم ها، پلاگین ها و غیره را به راحتی نصب کنند.

یک سیستم مدیریت محتوا به هیچ گونه دانش برنامه نویسی نیاز ندارد زیرا بر اساس نصب ماژول ها هستند. این یک راه ساده و آسان برای ایجاد وب سایت هاست همچنین به شما قابلیت مدیریت محتوا را  می دهد. برخی از نمونه های سیستم های مدیریت محتوا که ممکن است شنیده باشید مانند جوملا، دروپال و وردپرس هستند.

بنابراین کدام یک بهتر هستند؟

فریم ورک و cms  دو ابزار کاملا متفاوت هستند، که کاملا به نیازهای شما بستگی دارد.  برای اینکه این دو مفهوم برای شما واضح تر شود بیایید تفاوت اساسی بین این دو را بررسی کنیم.

سفارشی سازی

با cms  شما می توانید مجموعه ای از ویژگی های از پیش تعیین شده را دریافت کنید، می توانید یک استایل پس زمینه که موجود می باشد را برای وب سایت خود انتخاب کنید و می توانید به راحتی ویژگی های جدید را با نصب پلاگین اضافه کنید.

با این حال، اگر شما بخواهید که وب سایت را با نیاز های خاصی وفق دهید ممکن است با مشکل رو به رو شوید. با استفاده از فریم ورک ها، شما باید همه چیز را ازابتدا بسازید ولی می توانید ویژگی های متمایز و منحصر به فرد برای سایت بسازید.

فریم ورک ها معمولا بسیار انعطاف پذیر و قابل تنظیم هستند ولی سیستم های مدیریت محتوا محدودیت دارند. به عنوان مثال، شما واقعا نمی توانید عملکرد اصلی cms  را تغییر دهید، یا آن را به درستی به روز رسانی کنید ولی یک فریم ورک هیچ محدودیت ندارد.

امنیت

زمانی که شما یک وب سایت می سازید، امنیت باید یکی از بزرگترین نگرانی های شما باشد، به خصوص اگر وب سایت برای کسب و کار آنلاین باشد.

اکثر cms  ها، منبع باز هستند. یعنی برای هر کس در دسترس می باشد. در نگاه اول ممکن است این یک ویژگی مثبت به نظر بیاید ولی در حقیقت کار هکرها هم آسان تر می شود.

از آنجایی که وب سایت هایی که با استفاده از فریم ورک ها توسعه یافته اند، دارای کد سفارشی خود هستند که در فریم ورک یکپارچه شده اند، دارای امنیت بالاتری هستند.

فریم ورک های توسعه یافته بسیار امن تر از سیستم های مدیریت محتوای عمومی هستند.  اما cms  ها میتوانند پلاگین ها و ماژول ها را بسیار امن کنند.

انعطاف پذیری

بسته به نوع کسب و کارتان شما در حال ساخت یک وب سایت هستید ،  شما ویژگی های منحصر به فردی را می خواهید که برای هر وب سایتی به صورت عمومی نباشد.  به طور مثال، یک وب سایت نیاز به یکپارچه سازی با ابزارهایCRM  داشته باشد و یا اتصال با سیستم های پردازش سفارشی مانند filemaker داشته باشد.

فریم ورک ها را می توان بسته به نیاز شما قالب بندی کرد در حالی که cms   ها باید سازگار باشند.

اگر شما نیاز به ویژگی اضافه برای وب سایت خود دارید، که نمی توانید آن را از طریق تم ها و پلاگین ها پیدا کنید، پس نیاز به سفارشی سازی دارید. در این موارد بهتر است از فریم ورک ها استفاده کنید، زیرادر این مورد گزینه زیاد است و می توانید خلاقیت نامحدود به خرج دهید.

هنگامی که بحث انعطاف پذیری باشد ، استفاده از فریم ورک ها آزادی بیشتر نسبت به cms  ها دارد ، اما هزینه های توسعه آنها بیشتر است.

ارتقاء

داشتن یک وب سایت که با آخرین ویژگی های نسخه، به روزرسانی شده باشد، بسیار مهم است. این امر به حفظ وب سایت شما کمک نمی کند اما این به روز رسانی ها می تواند هر یک از ویژگی های حیاتی سایت را هدف قرار می دهد.

سیستم های مدیریت محتوا به طور منظم به روز می شوند.

در این مورد cms ها برنده هستند. به روز رسانی سیستم های مدیریت محتوا معمولا با یک کلیک انجام می شود.  مسلما شما می خواهید که همیشه یک بک آپ از سایت های خود داشته باشید.

به روز رسانی فریم ورک ها معمولا به ندرت است.

فریم ورک ها معمولا به روز رسانی ندارند. فریم ورک ها اغلب با همان نسخه ای که هستند، می مانند و به ندرت و شاید خیلی کم به روز رسانی شوند.  یک وب سایت که با استفاده از فریم ورک توسعه پیدا می کند، می تواند حتی بدون به روز رسانی امن باشد. این در مورد سیستم های مدیریت محتوا اینطور نیست، به ویژه سیستم های منبع باز.

کدام یک را انتخاب کنید؟

مطمئنا استدلال های زیادی بین سیستم های مدیریت محتوا و فریم ورک ها دارد که کدام یک بهتر هستند. اما یک سری مسائل اساسی وجود دارد که قبل از انتخاب هر فریم ورک یا سیستم مدیریت محتوا باید در نظر بگیرید.

با برنامه نویسی سفارشی می توانید پروژه ها را همانطور که می خواهید انجام دهید.  شما می توانید تصمیم  بگیرید که چه چیز می خواهید، برنامه نویسی آن را به زبان رایانه ترجمعه می کند وبا آن کار می کند. هدف فریم ورک این است که تا توسعه دهندگان و طراحان را قادر بسازد تا بتوانند پروژه های منحصر به فرد و متمایز ایجاد کنند.

علاوه بر این شما با استفاده از کدهای سفارشی که ایجاد کرده اید، می توانید اقدامات قانونی و فنی برای محافظت از سایت خود را انجام دهید و به این صورت سایت شما محفوظ خواهد ماند.  به این ترتیب شما هیچ محدودیتی ندارید، یعنی می توانید کد ها را بفروشید و یا آن را به عنوان یک خدمات به یک نرم افزار توسعه دهید.

توسعه دهندگان از فریم ورک ها برای سفارشی کردن برخی از اپلیکیشن ها که با استفاده از cms  نمی توانند آن را انجام دهند، استفاده می کنند. علاوه بر این، فریم ورک ها برای خدمات بهتر اپلیکیشن های بسیار بزرگ استفاده می شوند. اگر می خواهید که سرمایه گذاری کنید، توسعه در فریم ورک ها در ابتدا گران تر است و در بلند مدت ارزان تر.

فریم ورک ها امن تر هستند، زیرا توسعه دهندگان باتجربه و حرفه ای آن را ساخت و آزمایش می کند. بسیاری از خطرات امنیتی  در هنگام ساخت فریم ورک بررسی و آزمایش می شوند.

از سوی دیگر، سیستم های مدیریت محتوا ، محصولی را با یکسری از ویژگی های از پیش تعیین شده ایجاد می کنند و هیچ چیز اضافی ایجاد نمی کنند.

استفاده از سیستم های مدیریت محتوا برای افرادی که دانش کافی برنامه نویسی ندارند، نیاز زیادی به توسعه ندارند و نمی خواهند که یاد بگیرند که چگونه تغییرات را خودشان انجام دهند، مناسب تر می باشد. اگر شما تصمیم به ساخت وب سایت و یا اپلیکیشن خود با استفاده از یکی از سیستم های مدیریت محتوا محبوب را دارید، چیزی که لازم  دارید این است که آن را دانلود و نصب کنید. سپس شما می توانید با یک متخصص صحبت کنید تا بتوانید طرح خود را سفارشی کنید و یکسری از ویژگی ها را در صورت لزوم اضافه کنید. سپس وب سایت جدید شما آماده است.

همچنین شروع یک پروژه در یک سیستم مدیریت محتوا، به هیچ تست اضافه و یا رفع اشکال نیاز ندارد. اما داشتن یک نرم افزار منبع باز، باعث می شود که سایت در معرض تهدیدات مختلف امنیتی و هک قرار بگیرد. بنابراین شما باید به طور منظم به روز رسانی های امنیتی خود را چک کنید.

یک مزیت اضافه سیستم های مدیریت محتوا، زمانی است که شما قصد اضافه کردن یک ویژگی را با استفاده از پلاگین دارید. وردپرس ، جوملا و مجنتو دارای چندین ماژول اضافی برای اهداف گوناگون هستند.

و در پایان، می توانیم بگوئیم که تمام این ها بستگی به نیاز های شما  و مدت زمان لازم برای سرمایه گذاری در پروژه دارد . علاوه بر این هر ابزار و تکنولوژی یا سیستم مدیریت محتوا هر کدام برای یک هدف و یک دلیل ساخته شده اند. فقط توجه داشته باشید که بهترین ابزار را با توجه به پروژه و شرایط آن انتخاب کنید.

سیستم های مدیریت محتوا و فریم ورک php

Cms  مخفف کلمه سیستم مدیریرت محتوا است. همانطور که از نامش مشخص است، cms  ها به شما به عنوان مالک یک کسب و کار توانایی مدیریت محتوای سایت را می دهد. شما می توانید متن های سایت را تغییر دهید یک فروشگاه تجارت الکترونیک را اجرا کنید، محصولات جدید اضافه کنید، قیمت ها را تغییر دهید و هر تابعی  را که خواستید انجام دهید. همچنین شما برای ایجاد تغییرات در وب سایت نیاز نیست که به طور کامل به توسعه دهندگان سایت خود تکیه کنید و خودتان می توانید تغییرات را انجام دهید.

یک فریم ورک یک کد کاربری سفارشی در مجموعه ای از قوانین از پیش تعیین شده است. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا  بتوانند ماژول ها را توسعه دهند و اپلیکیشن ها از توابع کتابخانه ای اصلی از php  به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی استفاده کنند. همچنین می توانند از فریم ورک های دیگر برای پشتیبانی ویژگی های متنوع استفاده کنند. توسعه دهندگان با استفاده از فریم ورک ها می توانند یک وب سایت سفارشی ایجاد کنند، اما این سایت باید توسط تیم فناوری اطلاعات طراحی و نگهداری شوند. کابرانی که از فریم ورک ها استفاده می کنند کاربران حرفه ای تر هستند.  یک کاربر غیر حرفه ای نمی تواند با زبان های برنامه نویسی کار کند. فریم ورک های حرفه ای php شامل لاراول، کدلانیترو فریم ورک زند است.

کدام یک برای کسب و کار شما مناسب تر است؟

بنابراین چگونه می توانید بین یک فریم ورک Php و یک سیستم مدیریت محتوا یکی را انتخاب کنید؟ حال شما می توانید عملکرد اصلی این دو را تشخیص دهید، و ایده ای در مورد امنیت ، انعطاف پذیری، ارتقاء و تجربه کاربرپسند در هر دو مورد دارید. به عنوان صاحب یک کسب و کار شما می دانید که در کسب و کار خودتان به چه چیز نیاز دارید و می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهتر است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز