مهمترین عوامل رتبه بندی گوگل (website ranking)

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

فاکتور رتبه بندی گوگل چیست؟

فاکتور رتبه بندی گوگل یکی از بسیاری از اطلاعات کوچکی است که گوگل از آن برای تعیین میزان پاسخگویی یک صفحه وب به یک عبارت جستجوی خاص استفاده می کند. به عبارت دیگر، اگر شخصی «بهترین قالب وردپرس» را در موتور جستجوی خود تایپ کند، گوگل از فاکتورهای رتبه بندی برای نمایش محتوایی استفاده می کند که به احتمال زیاد به آن جستجوگر کمک می کند.

فاکتورهای رتبه بندی می توانند شامل هر چیزی از تعداد کلمات یک صفحه تا زمان بارگذاری تصاویر باشند. هدف گوگل ارائه محتوای بهینه برای کاربران برای حل درخواست‌های جستجوی آنها، همراه با یک تجربه آنلاین مثبت است.

مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل چیست؟

هنگامی که نوبت به کسب رتبه های بالاتر می رسد، برخی از صاحبان وب سایت ممکن است وسوسه شوند که برای هر عامل رتبه بندی بهینه سازی کنند. اما، از دیدگاه گوگل کامل بودن غیرممکن است. بنابراین، مطمئن شوید که عوامل رتبه بندی که بیشترین سود را به شما می دهند، اولویت بندی کنید. برای کمک به شما، مهم ترین عوامل رتبه بندی برای بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو را فهرست کوتاه کرده ایم.

1. محتوای با کیفیت بالا

شاید این جمله قدیمی سئو و بهینه سازی سایت را شنیده باشید که «محتوا پادشاه است». و در مورد فاکتورهای رتبه بندی گوگل، کیفیت محتوای شما تاثیر زیادی دارد. اگر بتوانید محتوای منحصر به فرد، تازه و مفید برای کاربران ایجاد کنید، گوگل آن را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERPs) خود رتبه بالاتری خواهد داد. گوگل به کیفیت محتوای شما توجه ویژه ای دارد. مهم نیست که چقدر صفحه وب شما بهینه شده است، اگر محتوای شما ارزشمند نباشد، نمی توانید انتظار رتبه های بالاتر را داشته باشید. بنابراین، گوگل چگونه کیفیت محتوا را اندازه گیری می کند؟

  • محتوای اصلی، منحصر به فرد و ارزشمند

گوگل به محتوای اصلی ترجیح می دهد. شما می خواهید صفحات وب ایجاد کنید که به نیازهای مخاطبان شما پاسخ دهد، ارزش منحصر به فردی ارائه دهد و از منبع دیگری کپی نشده باشد. اگر محتوای شما تکراری یا بسیار شبیه به سایر صفحات وب باشد، تأثیر منفی بر سئوی شما خواهد داشت. در بدترین موارد، گوگل ممکن است حتی یک صفحه تکراری را ایندکس نکند. نه تنها این، اگر به طور منظم محتوای تکراری را منتشر کنید، گوگل ممکن است نرخ خزیدن در وب سایت شما را کاهش دهد. بنابراین، هنگامی که در حال ایجاد محتوا هستید، مطمئن شوید که متفاوت و بهتر از سایر وب سایت هایی است که برای عبارت جستجوی هدفمند شما رتبه بندی می کنند. البته، عبارات جستجویی که می خواهید برای آنها رتبه بندی کنید نیز باید با کلمات کلیدی تمرکز شما مطابقت داشته باشند.

  • مطالب به روز و تازه

یکی دیگر از راه‌های افزایش کیفیت محتوای خود، تازه و به روز نگه داشتن آن است. گوگل از محتوای جدیدتر حمایت می کند، خواه اخیراً منتشر شده باشد یا به طور کامل به روز شده باشد. هنگامی که به طور مرتب پست ها را به روز می کنید و اطلاعات جدیدی اضافه می کنید، سیگنال های رتبه بندی مثبتی را به موتورهای جستجو ارسال می کنید. اگر موضوعاتی را پوشش دهید که شامل اخبار یا روندها می شود، تازگی محتوا نقش مهم تری ایفا می کند. برای چنین موضوعاتی، گوگل صفحاتی را ترجیح می دهد که آخرین اطلاعات را ارائه می دهند. به عنوان مثال، اگر در مورد یک بحران بهداشت جهانی می نویسید، می خواهید محتوایی را منتشر کنید که حاوی اخبار و تحقیقات اخیر باشد. و یک راه ساده برای یافتن آخرین اطلاعات برای تازه نگه داشتن محتوای خود استفاده از Google Trends است.

2. بک لینک ها

بعد از کیفیت محتوا، فاکتور مهم بعدی رتبه بندی گوگل ما بک لینک ها هستند. لینک های دریافتی از سایر وب سایت ها تأثیر زیادی بر الگوریتم رتبه بندی گوگل دارند. در واقع، صفحات وب با بک لینک کمتر ترافیک ارگانیک کمتری دریافت می کنند، زیرا در اعماق نتایج جستجو دفن شده اند. بنابراین، بک لینک ها چقدر برای سئو سایت شما مهم هستند؟ بک لینک ها یا لینک های ورودی مانند رای اعتماد برای وب سایت شما هستند. گوگل این آن را اندازه گیری می کند و کیفیت لینک های شما را تجزیه و تحلیل می کند. در مجموع، بک لینک های وب سایت های معتبر با ارزش تر هستند و رتبه شما را بیشتر از لینک های سایت های دارای رتبه پایین تر افزایش می دهند. به دست آوردن این پیوندها، سیگنالی به Google ارسال می کند که محتوای شما قابل اعتماد است، زیرا سایر وب سایت های با کیفیت بالا آن را تضمین می کنند.

3. هدف جستجو و ارتباط محتوا

یکی دیگر از عوامل مهم رتبه بندی گوگل این است که محتوای شما چقدر با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد. هدف جستجو صرفاً اصطلاحی است که آنچه را که کاربر می‌خواهد با جستجو انجام دهد را توصیف می‌کند.آیا قصد خرید چیزی برای حل مشکل یا نیاز دارند؟ آیا آنها می خواهند یاد بگیرند که چگونه یک کار را انجام دهند؟ یا فقط به دنبال اطلاعات برای درک بهتر موضوع هستند؟ هر جستجوگری متفاوت است، و شما باید دلیل پشت یک عبارت جستجو را بدانید تا محتوای شما به درستی به آن بپردازد. به عنوان مثال، اگر شخصی بهترین تم های وردپرس را جستجو کند، نتایج برتر بیشتر لیست ها هستند. نویسندگان و گوگل بر این باورند که این جستجوگران می خواهند یک تم جدید وردپرس را با هم مقایسه کرده و نصب کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید در یکی از این موضوعات نمونه محتوا ایجاد کنید، مهم است که با هدف جستجو مطابقت داشته باشید و نوع مناسب محتوا را ایجاد کنید. به عنوان مثال، در برخی موارد گوگل بیشتر ویدیوها و اینفوگرافیک ها را در نتایج برتر نمایش می دهد. این بدان معنی است که شما باید یک ویدیو یا یک اینفوگرافیک برای بهترین شانس رتبه بندی برای آن کلمات کلیدی ایجاد کنید. برای سایت‌های تجارت الکترونیک، هدف جستجو همچنین اطلاعاتی در مورد جایی که بازدیدکنندگان در سفر خریدار هستند به شما می‌دهد.

4. سرعت بارگذاری وب سایت

در میان صدها فاکتورهای رتبه بندی گوگل، یکی دیگر از اولویت های اصلی سرعت صفحه است. به این دلیل که در ماه مه 2021، گوگل سرعت بارگذاری وب سایت را بخشی از Core Web Vitals خود قرار داد. سرعت وب سایت شامل معیارهایی است که گوگل آنها را برای تجربه کاربر در سایت شما حیاتی می داند. سرعت کلی و پاسخگویی وب سایت شما را به همراه سرعت بارگذاری عناصر مختلف مانند فونت ها و تصاویر اندازه گیری می کند. اکنون، هدف در اینجا شکست دادن رقبای خود و کاهش میلی ثانیه از زمان بارگذاری شما نیست. این بیشتر در مورد رعایت حداقل استاندارد برای زمان بارگذاری صفحه است. گوگل می خواهد وب سایت شما به سرعت بارگذاری شود و تجربه کاربری عالی برای مخاطبان شما فراهم کند. برای بررسی آسان سرعت بارگذاری وب سایت خود در وردپرس، می توانید از گزارش سرعت سایت MonsterInsights استفاده کنید.

5. ریسپانسیو بودن وب سایت

در کنار سرعت، نکته دیگری که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، عملکرد سایت شما در صفحه نمایش های کوچکتر است. از زمانی که گوگل در سال 2019 جستجوی موبایل را در اولویت قرار داد، بسیار مهم است که وب سایت شما در هر اندازه صفحه نمایش پاسخگو باشد. ریسپانسیو به این معنی است که گوگل اکنون از نسخه موبایل وب سایت شما برای فهرست بندی و رتبه بندی استفاده می کند. قبلاً گوگل از نسخه دسکتاپ وب سایت شما برای ایندکس استفاده می کرد. اما با بیش از 4.2 میلیارد کاربر اینترنت موبایل در جهان، جای تعجب نیست که گوگل این تغییر را انجام داده است. بنابراین، اگر می خواهید رتبه خود را به حداکثر برسانید، وب سایت شما باید سازگار با موبایل باشد. شما باید با انتخاب یک تم وردپرس که پاسخگوی تلفن همراه است شروع کنید. یا، از افزونه‌ها استفاده کنید تا سایت وردپرس خود را برای موبایل‌پسندتر کنید.

6. Domain Authority

عامل رتبه بندی بعدی که باید روی آن کار کنید، اعتبار دامنه وب سایت شما (DA) است. این معیاری است که تخصص سایت شما را در مورد یک موضوع خاص و توانایی آن در رتبه بندی در موتورهای جستجو درجه بندی می کند. Domain Authority توسط شرکت SEO Moz اختراع شده است و امتیازی از 1 و 100 ایجاد می کند. هرچه اعتبار دامنه شما بالاتر باشد، شانس شما برای رتبه بندی در گوگل برای کلمات کلیدی مرتبط با زمینه های تخصصی شما بیشتر است. البته راه های مختلفی وجود دارد که می توانید اعتبار سایت خود را افزایش دهید. یکی از راه ها این است که بک لینک های با کیفیت بالا به دست آورید. اما، داشتن بک لینک های زیاد، رتبه های بالاتر را تضمین نمی کند. به همین دلیل است که باید محتوای شگفت انگیزی ایجاد کنید که بر صنعت یا موضوع اصلی شما متمرکز باشد. و سعی کنید محتوای وب سایت و وبلاگ خود را بر روی یک موضوع اصلی متمرکز کنید. برای اینکه بدانید کدام موضوعات بیشتر مورد توجه بازدیدکنندگان سایت شما هستند، از ابزاری مانند MonsterInsights، بهترین افزونه وردپرس Google Analytics استفاده کنید. این اطلاعات واقعی در مورد محبوب ترین صفحات وب سایت شما را به شما نشان می دهد.

7. بهینه سازی کلمات کلیدی

در کنار انتشار محتوای اصلی و دریافت بک لینک، یکی از شناخته شده ترین عوامل رتبه بندی استفاده از کلمات کلیدی در وب سایت ها است. کلمات کلیدی باید با عبارات جستجویی که کاربران در موتورهای جستجو تایپ می کنند مطابقت داشته باشد. بنابراین، مهم است که صفحات وب شما حاوی کلمات کلیدی مورد جستجوی مخاطبان باشد، علاوه بر اینکه با هدف جستجوی آنها مطابقت دارد و شما رتبه بندی کلمات کلیدی خود را زیر نظر دارید. به این ترتیب گوگل می تواند صفحه شما را در نتایج جستجوی خود نمایش دهد. برای اطمینان از اینکه وب سایت شما کلمات کلیدی بهینه شده است، در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • برچسب‌های عنوان – کلیدواژه مورد نظر خود را در ابتدای برچسب‌های عنوان سئوی پست‌های خود قرار دهید.

  • توضیحات متا – توضیحات متا غیر قابل مقاومت بنویسید و کلمه کلیدی تمرکز خود را اضافه کنید تا کاربران بدانند صفحه شما در مورد چیست و روی آن کلیک کنند.
  • متن جایگزین تصویر – از آنجایی که گوگل نمی‌تواند تصاویر را بخواند، می‌توانید کلمات کلیدی خود را در بخش متن جایگزین تصویر اضافه کنید تا بتوانید بصری را در مورد چیست.
  • Anchor Text – گوگل از Anchor Text استفاده می‌کند تا بفهمد صفحه درباره چه چیزی است، بنابراین می‌توانید هنگام پیوند دادن صفحات خود از کلمات کلیدی خود برای Anchor Text استفاده کنید.

از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید - اگرچه صفحه وب شما ممکن است بر روی یک کلمه کلیدی اصلی تمرکز کند، متوجه خواهید شد که افراد بسیاری از عبارات مرتبط را جستجو می کنند. این کلمات کلیدی اضافی، کلمات کلیدی LSI (نمایه سازی معنایی پنهان) نامیده می شوند. کلمات کلیدی LSI به گوگل کمک می کنند تا بفهمد محتوای شما دقیقاً در مورد چیست. این کلمات همچنین به گوگل نشان می دهد که شما یک موضوع را به طور کامل پوشش می دهید.
از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید – بهینه سازی کلمه کلیدی در سئو به این معنا نیست که عبارت جستجوی اصلی خود را بارها و بارها تکرار کنید. به آن پر کردن کلمات کلیدی می گویند، و یک عمل سئو موثر نیست. سعی کنید کلمه کلیدی تمرکز خود را چند بار وارد کنید و همه چیز را با تغییرات و کلمات کلیدی ثانویه مخلوط کنید.
کلمات کلیدی را در H2 و H3 قرار دهید - می توانید با استفاده از تغییرات کلمه کلیدی و کلمات کلیدی LSI در سرفصل های H2 و H3 پست خود، محتوا را بیشتر بهینه کنید.
کلمه کلیدی را در URL اضافه کنید – در حالت ایده آل، کلمه کلیدی اصلی شما در URL صفحه وب قرار می گیرد. بنابراین، برای یک مقاله آموزشی که در آن عبارت کلیدی شما "چگونه خر کونگ را شکست دهیم" است، URL ممکن است چیزی شبیه به

8. ساختار وب سایت

در حالی که بهینه سازی کلمات کلیدی مهم است، عامل دیگری که باید در نظر بگیرید ساختار سایت شما است، به خصوص اگر در حال راه اندازی یک سایت جدید هستید. معماری وب سایت شما از منظر خزیدن و نمایه سازی مهم است. یک ساختار ساده، بدون زیردایرکتوری های زیاد، می تواند به خزنده های گوگل کمک کند تا وب سایت و صفحات آن را فهرست کنند. و برای سرعت بخشیدن به ایندکس مطالب جدید و به روز شده، می توانید با ایجاد نقشه سایت در وردپرس شروع کنید. نقشه سایت شامل تمام صفحات مهمی است که می خواهید موتور جستجو در مورد آنها بداند. نقشه سایت به خزنده گوگل کمک می کند تا در وب سایت شما حرکت کند، محتوای جدید را کشف کند و صفحات شما را فهرست کند. سایت شما می تواند بیش از یک نقشه سایت داشته باشد. در واقع اگر از افزونه وردپرس All in One SEO استفاده کنید، به راحتی می توانید نقشه های سایت ویژه ای برای محتوای ویدیویی و خبری تهیه کنید. این می تواند رتبه شما را برای انواع خاصی از محتوا در جستجوی گوگل افزایش دهد.

یک راه دیگر برای کمک به گوگل برای ایندکس کردن وب سایت شما، بهینه سازی فایل robots.txt وردپرس شماست. یک فایل robots.txt مسیری را برای ربات‌های گوگل فراهم می‌کند و به آن‌ها می‌گوید چگونه وب‌سایت شما را بخزند و ایندکس کنند. مشخص می کند که عنکبوت های موتور جستجو کدام صفحات را باید بخزند و از کدام صفحات اجتناب کنند. در نتیجه، سهمیه خزیدن را ذخیره می‌کنید و ربات‌ها از صفحاتی که ضروری نیستند، مانند صفحه مدیریت، عبور نمی‌کنند. برای اطلاعات بیشتر، این آموزش کامل را در مورد نحوه بهینه سازی فایل robots.txt برای سئو بررسی کنید.

9. امنیت وب سایت

در کنار معماری سایت، امنیت سایت شما اکنون یک فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل است. یکی از بزرگترین الزامات این است که مطمئن شوید سایت شما از پروتکل HTTPS استفاده می کند، زیرا این داده ها بین وب سایت شما و مرورگر کاربر رمزگذاری می شود.گوگل در سال 2014 تایید کرد که HTTPS یک سیگنال رتبه بندی است. بنابراین، اگر سایت شما گواهینامه SSL ندارد و همچنان از http://… در URL خود استفاده می کند، اکنون زمان خوبی برای به روز رسانی است.

10. تجربه در صفحه

آخرین فاکتور رتبه بندی گوگل که در مورد آن صحبت خواهیم کرد، تجربه کاربر در صفحه است. این معیارها به Google جزئیات بیشتری در مورد تجربه کاربری بازدیدکنندگان شما می‌دهد. اما گوگل چگونه تجربه درون صفحه را اندازه گیری می کند؟ از سیگنال های رتبه بندی مختلف مانند:

  • CTR (نرخ کلیک) – درصد کاربرانی که روی لینک وب سایت شما در نتایج جستجو کلیک می کنند. وقتی CTR خود را با عناوین و توضیحات متا بهتر بهبود می‌دهید، مطمئناً در رتبه‌بندی خود تقویت خواهید شد.

  • Bounce Rate – داشتن نرخ پرش بالا برای سایت شما خوب نیست. اگر درصد بالایی از مردم به سایت شما کلیک کنند و سپس دکمه بازگشت را بدون تعامل فشار دهند، گوگل آن صفحه را به عنوان غیر مرتبط با جستجوگران قضاوت می کند و رتبه آن را کاهش می دهد.
  • زمان اقامت – این نشان می‌دهد که بازدیدکننده پس از ورود از نتایج جستجوی Google، چه مدت در سایت شما باقی می‌ماند. هرچه زمان ماندگاری بیشتر باشد، تعامل کاربر شما بهتر است. گوگل مدت طولانی‌تر تعامل را به عنوان نشانه‌ای از مرتبط بودن محتوای شما برای کاربر تفسیر می‌کند.

در حالی که ما سعی کرده‌ایم رایج‌ترین و مهم‌ترین سیگنال‌های رتبه‌بندی را فهرست کنیم، قطعاً تعداد بیشتری نیز وجود دارد. اما، اگر ابتدا بر این اصول تسلط داشته باشید، ما تضمین می‌کنیم که بهبود عمده‌ای در رتبه‌بندی گوگل و ترافیک جستجوی ارگانیک مشاهده خواهید کرد.

11. آشنایی با سئو

SEO مخفف "بهینه سازی موتور جستجو" است. به عبارت ساده، سئو به معنای فرآیند بهبود وب سایت شما برای افزایش دیده شدن آن در گوگل، مایکروسافت بینگ و سایر موتورهای جستجو هر زمان که افراد به جستجو می‌پردازند:

  • محصولاتی که می فروشید

  • خدماتی که ارائه می کنید
  • اطلاعات در مورد موضوعاتی که در آن تخصص و یا تجربه عمیقی دارید.

هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال پیدا شدن و کلیک روی آنها بیشتر می شود. در نهایت، هدف بهینه‌ سازی موتور جستجو کمک به جذب بازدیدکنندگان وب‌سایت است که تبدیل به مشتری، مشتری یا مخاطبی می‌شوند که مدام برمی‌گردد.

اگر می خواهید در موتورهای جستجو رتبه بندی کنید، قوانین سئو را رعایت کنید:

  • هرگز از کلمات کلیدی سوء استفاده نکنید
  • برای کلمات کلیدی شلوغ رقابت نکنید
  • محتوای منحصر به فرد ایجاد کنید
  • از لینک های بی کیفیت استفاده نکنید
  • سایت خود را به طور منظم به روز کنید
  • دستورالعمل های بهینه سازی در سایت گوگل را دنبال کنید
  • مراقب سرعت سایت خود باشید

و در آخر

شما میتوانید برای رتبه برتر شدن در گوگل به شرکت بزرگ دارکوب مراجعه کنید و وب سایت خود را دست کارشناسان با تجربه ما بسپارید تا یک سایت خوب و با رتبه بالا در گوگل تحویل بگیرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز