اثر بک لینک در فرآیند سئو به چه میزان است؟

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=9024

5/5 - (1 امتیاز)

همانطور که می دانید یکی از مهمترین اصولی که در دیجیتال مارکتینگ باید به آن توجه شود، سئو و بهینه سایت وب سایت است. این روز ها که بسیاری از کسب و کار ها به دنبال راه اندازی و طراحی وب سایت هستند، تعداد رقبا برای هر تجارت افزایش یافته است. به همین دلیل برای شناخته تر شدن میان رقبا در فضای وب باید به SEO پرداخت. بهینه سازی وب سایت از تکنیک های مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهمترین آنها بک لینک گذاری می باشد که در ادامه به بررسی و میزان تاثیر آن بر سئو خواهیم پرداخت.

سئو و بهینه سازی وب سایت

همانطور که می دانید SEO: Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتور های جستجو می باشد. به معنای دیگر بهینه سازی یک سایت برای رتبه بندی بهتر در نتایج موتور های جستجو را سئو می گویند. سئو شامل موارد بیشماری می باشد که انجام بسیاری از آنها برای بهبود رتبه سایت لازم و ضروری می باشد.

  • سئو داخل صفحه SEO On Page: مانند تولید محتوا، بهینه سازی عنوان، استفاده از کلمات کلیدی و …
  • سئو خارج صفحه SEO Off Page: مانند بک لینک گذاری، تبلیغات در صفحات اجتماعی و وب سایت های دیگر و …
  • سئو فنی SEO Technical: مانند کنترل سرعت وب سایت، بهینه سازی کد ها و …

سه دسته بندی عمده از اصول بهینه سازی وب سایت هستند که هر کدام از آنها شامل تکنیک های مختلفی است. بهینه سازی وب سایت باعث می شود صفحات یک سایت کیفیت لازم برای قرار گرفتن در لیست نتایج گوگل را بدست بیاورند و از طرفی وقتی کیفیت یک سایت بهبود یابد، بدون شک مخاطبان آن نیز افزایش می یابند.

وقتی یک سایت برای اولین بار در فضای وب بارگذاری می شود باید توسط گوگل شناسایی یا ایندکس گردد. این کار برای قرار گرفتن در لیست نتایج جستجو است. شناسایی صفحات سایت توسط گوگل و دیگر موتور های جستجو ممکن است تا مدت ها (6 ماه) به طول بیانجامد. اما می توان با فعالیت هایی پروسه ایندکس شدن صفحات سایت توسط خزنده های گوگل را سریع تر کرد.

از طرفی برای افزایش بازدید سایت باید صفحات آن را بیشتر در معرض دید کاربران قرار داد که این کار نیز با انجام تکنیک های سئو امکانپذیر است. یکی از این کار ها بک لینک گذاری است که در ادامه می خواهیم بیشتر با آن آشنا شویم.

بک لینک گذاری و تاثیر آن بر سئو

در ابتدا لازم است بدانید بک لینک چیست؟ بکلینک به معنای ایجاد پیوند از یک سایت به سایت دیگر است. زمانی که لینک یکی از صفحات سایت شما در یک سایت دیگر قرار می گیرید به معنای بک لینک گذاری است. این بک لینک ها برای سئو بسیار مهم هستند و تاثیر به سزایی در رتبه بندی سایت دارند، صفحات دارای تعداد زیاد بک لینک رتبه بالایی در موتور های جستجو دارند. به بک لینک پیوند پشتیبان یا پیوند ورودی نیز گفته می شود.

اما چرا بک لینک ها برای موتور های جستجو مهم هستند؟ چرا صفحات دارای بک لینک بیشتر رتبه بهتری در گوگل دارند؟ در پاسخ باید گفت بک لینک ها برای موتور های جستجو مانند یک رای اعتماد هستند. وقتی یک صفحه وب تعداد زیادی بک لینک در سایت های دیگر دارد، موتور جستجو این برداشت را می کند که این محتوا ارزشمند ، معتبر و مفید است.

پس وقتی تعداد بک لینک بیشتر باشد یعنی تعداد آرای اعتماد به یک صفحه نیز بیشتر است پس باید رتبه بهتری برای آن در نظر گرفت. به بیانی ساده تر گوگل وقتی ببیند تعداد پیوند های ورودی به یک صفحه بسیار زیاد است، می فهمد که محتوای آن صفحه ارزش بالایی دارد پس می تواند بهترین نتیجه برای نمایش به کاربران باشد به همین دلیل رتبه بهتری به آن می دهد.

استفاده از بک لینک برای رتبه بندی بهتر یکی از قدیمی ترین تکنیک های سئو است که پایه الگوریتم اصلی گوگل (PageRank) می باشد. از زمان معرفی سئو تا به امروز بسیاری از تکنیک های بهینه سازی یا منسوخ شده اند یا تغییرات اساسی داشته اند اما با این حال بک لینک گذاری همچنان یکی از سیگنال های اصلی رتبه بندی گوگل می باشد. گوگل این نکته را تأیید کرده است که بک لینک ها یکی از سه عامل مهم رتبه بندی موتور های جستجو هستند.

ما نیز در شرکت طراحی وب سایت دارکوب برای بهینه سازی وب سایت ها از بک لینک گذاری استفاده می کنیم. در واقع سئو در شرکت دارکوب بر مبنای بک لینک گذاری است.

گرفتن بک لینک یکی از مهمترین تکنیک های سئو خارج صفحه است که فرآیند بدست آورد آن را لینک سازی link building یا لینک گرفتن link earning می گویند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

کیفیت بک لینک ها

از سال ها قبل که گوگل اعلام کرد بک لینک گذاری یکی از راه های موثر بر فرآیند سئو است، افراد بسیاری برای بهبود رتبه وب سایت خود اقدام به بک لینک گذاری بدون هدف کردند. آنها از هر وب سایتی برای گذاشتن پیوند داخلی استفاده می کردند و روزانه تعداد بسیار بالایی بک لینک می گذاشتند.

در ابتدا این قبیل وب سایت ها رتبه های خوبی دریافت می کرد اما با گذشت زمان گوگل این اقدام را فعالیتی منفی دانست و به افرادی که از این اقدام در جهت بهبود رتبه وب سایت خود استفاده می کنند هشدار پنالتی شدن سایت را داد.

در ایران نیز وب سایت های فروش بک لینک وجود دارد که با وجود هشدار گوگل همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. این وب سایت ها با قرار دادن لینک سایت مشتریان خود در صد ها وب سایت دیگر اقدام به بک لینک گذاری گروهی می کنند. این اقدام باعث می شود یک صفحه از سایت روزانه تعداد زیاد لینک ورودی دریافت کند. شاید در روز های نخست گوگل واکنشی به این کار نشان ندهد اما با گذشت زمان و با هدایت شدن خزنده های گوگل به سایت، سیگنال های منفی به گوگل ارسال می گردد.

در بهترین حالت، امکان از دست رفتن جایگاه در صفحه نتایج وجود دارد اما در مواقع دیگر ممکن است صفحات سایت به طور کامل از دسترس کاربران خارج شود. گوگل تکنیک های سئو کلاه سایه را با استفاده از الگوریتم Google Penguin شناسایی می کند.

این فعالیت نیز یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که استفاده از آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اما چرا؟ با آنکه گفته شد بک لینک گذاری تاثیر مثبت بر سئو دارد و صفحاتی که دارای بک لینک زیاد هستنند رتبه خوبی دارند، چرا نباید از این روش استفاده شود؟

در پاسخ باید گفت، بکلینک گذاری قوانین مخصوص به خود را دارد و نباید از هر روشی برای دریافت لینک ورودی استفاده نمود. هر بک لینک ارزشی برای خود دارد و میزان تاثیر همه بک لینک ها برابر نیستند. یک بک لینک با کیفیت می تواند از صد ها بک لینک کم کیفیت قوی تر باشد.

برخی از بک لینک ها برای سئو بسیار با ارزش هستند اگر می خواهید در SERP رتبه بالاتری داشته باشید، باید روی بک لینک های با کیفیت تمرکز کنید. پیوند های ورودی در سایت های معتبر و محبوب نزد کاربران، بهترین نوع بک لینک هستند و در مقابل بک لینک های موجود در سایت های اسپم، بی اعتبار و کم بازدید بدترین کیفیت پیوند ورودی را دارند.

بک لینک گذاری در وب سایت ها دو حالت دارد، Do Follow، No Follow: اینکه پیوند ورودی شما در یک سایت کدامیک از اینها باشد بر عهده صاحب وب سایت است. لینک های Do Follow ارزش بالایی دارند و به این معنا است که صاحب وب سایت به ربات های گوگل اجازه دنبال کردن آن بک لینک را می دهد و در پیج رنک آن سایت تاثیر خواهد داشت. لینک های No Follow درست برعکس لینک های دنبال شونده هستند. وقتی یک بک لینک در صفحه کد نو فالو داشته باشد، ربات ها نمی توانند به آن بک لینک مراجعه کنند و در پیج رنک آن سایت تاثیری نخواهد داشت.

اما جالب است بدانید در هر دو صورت بک لینک گذاری همچنان یک سیگنال مثبت برای سئو خواهد بود. اگر پیوند ورودی شما در یک سایت معتبر No Follow باشد باز هم ارزش آن از یک بک لینک Do Follow در یک سایت بی اعتبار بیشتر خواهد بود. به هر حال دیدن نام سایت شما در یک سایت دیگر توسط کاربران به اعتبار برند شما نیز خواهد افزود.

در هنگام بک لینک گذاری باید به اعتبار صفحه در گوگل، کیفیت محتوا، جایگاه سایت در گوگل، مرتبط بودن وب سایت مربوطه با سایت شما، Do Follow، No Follow بودن بک لینک توجه کنید. دریافت پیوند ورودی از راه های مختلفی امکانپذیر است اما در هر روش باید به موارد گفته شده در بالا و به طور کلی کیفیت بک لینک توجه داشته باشید. برای گرفتن بک لینک های معتبر و با ارزش به موارد زیر توجه کنید:

دریافت پیوند ورودی از وب سایت های معتبر: هرچه یک سایت دارای اعتبار بیشتری باشد، می تواند قدرت بیشتری را به سایت شما (از طریق پیوند) منتقل کند. همانطور که در بالا گفته شد بهترین وب سایت ها برای دریافت بک لینک سایت های معتبر و با رتبه بالا هستند. بک لینک ها می تواند Do Follow، No Follow باشد در هر دو صورت برای سایت شما ارزشمند است.

بک لینک گذاری روی کلمه کلیدی: قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است با اصطلاح Anchor Text آشنا شود. انکر تکست یا متن لنگر، کلمه و عبارات داخل متن است که بر یک سایت دیگر بک لینک می شود. به معنای دیگر همان جملاتی هستند که کاربر با کلیک روی آنها به یک وب سایت یا صفحه دیگر هدایت می شود و به آن متن لنگر پیوند می گویند. برای آنکه بک لینک شما ارزش بالایی داشته باشد بهتر است انکر تکست حاوی کلمات کلیدی مرتبط با سایت شما باشد.

فقط توجه داشته باشید در انکر تکست از استفاده مکرر کلمات کلیدی پرهیز کنید چرا که این کار نیز یکی از نکنیک های سئو کلاه سیاه است.

دریافت پیوند ورودی از سایت ها و صفحات مرتبط: از وب سایت هایی برای بک لینک گذاری استفاده کنید که با موضوع وب سایت شما مرتبط هستند. وقتی یک وب سایت به وب سایت دیگری لینک می شود ، گوگل می تواند بفهمد که این دو سایت با هم مرتبط هستند یا خیر. گوگل با بررسی کلمات کلیدی هر دو صفحه از ارتباط آنها با هم مطلع می شود.

نیاز نیست این ارتباط درباره کل صفحات سایت باشد، وقتی محتوای دو صفحه با هم مرتبط باشند برای دریافت بک لینک با کیفیت کافی است.

تا حد ممکن از پیوند Do Follow استفاده کنید: در حقیقت موتور های جستجو پیوند های نو فالو را حساب نمی کنند و این قبیل بک لینک ها فقط برای جذب کاربر بیشتر و افزایش اعتبار یک برند مفید است. در ابتدا بهتر است تا حد ممکن از پیوند های Do Follow بهره بگیرید.

از وب سایت های تکراری برای بکلینک گذاری استفاده نکنید: گذاشتن بک لینک به صورت مکرر در یک سایت معتبر ارزش چندانی ندارد. در حقیقت از صد لینک ورودی در یک سایت فقط یکی از آنها ارزشمند است. سعی کنید در سایت های مختلف به بک لینک گذاری بپردازید و فقط در یک سایت لینک گذاری نکنید.

تولید محتوای ارزشمند

گرفتن لینک ورودی از سایت های مختلف و معتبر بسیار دشوار است. برای آنکه ادمین سایت ها را برای بک لینک گذاری متقاعد کنید باید یک محتوای ارزشمند و قوی داشته باشید. پس قبل از هر گونه اقدام برای بک لینک گذاری ابتدا باید تولید محتوای ارزشمند داشته باشید.

محتوایی که تولید می کنید باید برای کاربران جدید و جذاب باشد. از محتوای تکراری و قدیمی و همچنین کپی شده از سایت های دیگر به هیچ عنوان استفاده نکنید. هر چه محتوا با ارزش تر باشد نه تنها رتبه بهتری دریافت می کنید بلکه آسان تر می توانید بک لینک گذاری نمایید. توجه داشته باشید که محتوای جذاب باید بیش تر از 1500 کلمه و همراه با تصاویر مرتبط باشد.

با توجه به موارد بالا به راحتی می توانید لینک های ورودی ارزشمند و با کیفیت بدست بیاورد. البته بدست آوردن وب سایت مناسب برای ساخت بک لینک کمی دشوار است و بهتر است این کار را به افراد با تجربه و متخصص سئو بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره رایگان در خصوص سئو و بهینه سازی وب سایت می توانید با کارشناسان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب به صورت آنلاین و یا حضوری ارتباط بر قرار نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز