بهترین افزونه افزایش سرعت وردپرس

نوشته شده توسط محمد رضا موسوی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=6250

بهترین افزونه افزایش سرعت وردپرس
5/5 - (7 امتیاز)

به احتمال زیاد تو این سالها که با اینترنت کار کردید، به سایتهایی برخوردید که سرعت لود پایینی دارند، اینقدر پایین که پشیمون بشید و سایت و ببندید. در این مقاله قصد داریم راه هاو افزونه های افزایش سرعت در وردپرس را با همدیگر بررسی کنیم و 6 عدد از بهترین های افزایش سرعت و کش را به شما معرفی کنیم. برای افزایش سرعت سایت این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

بهترین افزونه افزایش سرعت وردپرس

به نظر شما بهترین افزونه افزایش سرعت وردپرس کدام است؟ حال چرا این سوال را پرسیدیم؟ این سوال بستگی به ویژگی‌های فنی سایت شما دارد و نمی‌توانیم یک مدل برای همه سایت‌ها درنظر بگیریم.

وقتی صحبت از افزونه‌های کش وردپرس می‌کنیم؛ معمولا در بالاترین رده این افزونه‌ها لایت اسپید کش، وردپرس راکت، W3 Total Cache و چند افزونه دیگر را می‌بینیم. اما این افزونه‌ها برای هر سایتی مناسب نیستند. برای مثال اگر لایت اسپید کش را روی یک سایت با وب سرور Apache نصب کنیم، نه تنها سرعت افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه سرعت سایتمان کمتر می‌شود. پس بهتر است طبق وب سرور سایت‌تان، افزونه مناسب را انتخاب و نصب کنید.

معمولا زمانی که صحبت از بهترین پلاگین افزایش سرعت و کش در وردپرس می شود، افراد یک پلاگین را از قبل انتخاب شده در ذهن دارند و برای همه سایت ها نصب و راه اندازی میکنند، چرا؟ به دلیل اینکه برای مثال کار کردن با این پلاگین راحتره یا چندتا مدل آپشن بیشتر دارد یا تو سایت قبلی خوب جواب داده است. انتخاب یک پلاگین برای همه مدل سایت منطقی نیست و در این مقاله قراره لیستی از بهترین ها و محل و نوع استفاده ازشون را توضیح بدیم.

مهم‌ترین چیزی که برای انتخاب بهترین افزونه افزایش سرعت وردپرس باید درنظر داشته باشیم این است که این وب‌سایت معماری وب سرور آن به چه شکل است. این دیدگاه که یک پلاگین افزایش سرعت برای همه مدل سایت جواب میدهد را دور بریزید و بزارید یک مورد و قبل از شروع معرفی پلاگین ها توضیح دهیم.

وب سرور چیست؟

زمانی که یک سایت را راه‌اندازی میشود یکسری پیش نیازها دارد که ما از این موارد بی اطلاع هستیم و تنها مبلغی را پرداخت میکنیم تا بتوانیم از خدمات هاستینگ شرکت های مختلف مانند دارکوب بهره مند شویم ولی برای شفاف سازی هر شرکت هاستینگی یک وب سرور دارد حال وب سرور چیست؟ وب سرور سرویسی است که روی سرور شما نصب می‌شود. با استفاده از این سرویس، قادر خواهید بود سایت خود را روی یک سیستم میزبانی کنید.

وب سرور آپاچی

آپاچی راحترین وب سروری هست که میتونید داشته باشید به صورتی که حتی xampp  و wamp از این و وب سرور برای خدمات لوکال سرور استفاده میکنند و نصب و راه اندازی بسیار آسانی دارد.

اما قبل از راحتی، باید به دنبال سرعت باشیم. سایت شما قرار است فعالیت ممتد داشته باشد و سرعت بالایی در پاسخگویی به کاربران داشته باشد. پس باید از وب‌سرور قوی‌تر با مصرف منابع کمتر استفاده کنید. هرچند این‌که تنظیم و کانفیگ آن سخت باشد. معمولا هاستینگ‌های معمولی از آپاچی استفاده می‌کنند. چرا که دانش استفاده از وب‌سرورهای قوی‌تر را ندارند ولی به این معنی نیست که مناسب کسب و کار شما نیست بلکه با توجه به نوع و ماهیت کسب و کار وب سرور ها میتوانند متغییر باشند.

وب سرور یک سایت شرکتی کوچک یا متوسط با Apache توجیه اقتصادی و عملکردی بالایی دارد ولی اگر شما یک سایت فروشگاهی یا خدمات چند ملیتی با پیچیدگی یک سیستم چند زبانه هستید نیازه به وب سرور بعدی دارید.

وب سرور NGINX

وب سرور انجین ایکس

وب سرور انجین ایکس هم یکی از قوی‌ترین وب‌سرور‌های دنیاست. سایت‌های بسیار بزرگ و پربازدید از وب سرور انجین‌ایکس استفاده می‌کنند. سایت علی‌بابا، آپارات، فیلیمو، کافه بازار، دیوار و سایت‌های پربازدید دیگر ایرانی و خارجی از وب سرور انجین‌ایکس استفاده می‌کنند.

دلیل استفاده سایت‌های بزرگ از NGINX این است که انجین‌ایکس سرعت پردازش بسیار بالایی در اطلاعات دارد. اما متاسفانه انجین‌ایکس تنظیمات نسبتا سخت و پیچیده ای دارد. شما باید برای هر وب‌سایت، تنظیمات انجین‌ایکس را به‌صورت مجزا انجام دهید و مثل آپاچی با فایل .htaccess مدیریت نمی‌شود.

Nginx as a Reverse Proxy for Apache

پس برای هاستینگ‌های اشتراکی نمی‌توانیم از NGINX استفاده کنیم. اگر بخواهید قدرت NGINX و راحتی Apache را داشته باشید، باید از سرویس Nginx as a Reverse Proxy for Apache (Nginx به عنوان یک پروکسی معکوس برای آپاچی) استفاده کنید. این سرویس برای مدیریت درخواست‌های پویا مانند پروسه ثبت نام در سایت از آپاچی و برای مدیریت درخواست‌های استاتیک (مثلا لود کردن یک فایل) از NGINX استفاده می‌کند. سرعت انجین‌ایکس با راحتی آپاچی!

وب سرور لایت اسپید

LiteSpeed یکی دیگر از قوی‌ترین وب‌سرور‌های دنیاست. طبق ادعاهای سایت اصلی لایت اسپید، سرعت لایت اسپید حتی از NGINX هم بیشتر است که بنده در هیچ سایتی تستی از این ادعا ندیده ام. اما هاستینگ‌های اشتراکی نمی‌توانند از انجین‌ ایکس استفاده کنند پس راهی ندارند به جز استفاده از لایت اسپید که البته باید لایسنس آن را خریداری کنند و هزینه بالایی هم دارد که برای عموم مردم و شرکت های ارئه دهنده هاست معمولی صرفه اقتصادی ندارد.

لایت اسپید

حالا مشکل اصلی بسیاری از هاستینگ‌های ایرانی این است که از لایت اسپید با لایسنس اشتراکی یا لایسنس غیرفعال شده استفاده می‌کنند. چرا که نمی‌توانند هزینه‌های هنگفت لایسنس لایت اسپید را پرداخت کنند. به همین دلیل هم است که شما ماهانه حداقل چند ساعت اختلال را در اکثر سرویس‌های هاستینگ ایرانی با لایسنس غیرفعال مشاهده می‌کنید.

ساختار سرور چیست و چطور عمل می‌کند؟

ساختار وب سرور

ساختار سرور به المان‌ها و روش‌های طراحی و تنظیم و در کل ساختاری آن بستگی دارد. یکی از المان‌ها این است که بر روی وب‌سایتی که می‌خواهید روی آن سرور راه‌اندازی شود قرار است چه سیستمی را نصب و راه اندازی کنید؟ مثلاً قرار است وردپرس را نصب کنید یا وب‌سایت با طراحی شخصی و کد نویسی شده؟ اگر می‌خواهید از وردپرس استفاده کنید، بهتر است از وب سروری استفاده کنید که از زبان PHP بهتر پشتیبانی می‌کند یا مثلاً قرار است از برنامه‌نویسی Python استفاده کنید بنابراین بهتر است وب سروری را انتخاب کنید که با Python و پشتیبانی ترمینال سازگاری بیشتری دارد.

بر روی سایت‌های وردپرسی معمولا وب سرور انجین ایکس (nginx) یا لایت اسپید (LiteSpeed) یا آپاچی (Apache) استفاده می‌شود. آپاچی یک وب سرور رایگان است که سرعت چندانی ندارد و معمولا هاستینگ‌هایی که واقعا نمی‌خواهند هزینه‌ای کنند از آپاچی استفاده می‌کنند. بر روی سایت‌های اختصاصی وب سرور انجین ایکس (nginx) استفاده می‌شود. زیرا سرعت بسیار بالایی دارد اما یک مشکلی اساسی هم دارد و آن این است که برای هر سایتی باید به‌صورت تخصصی کلی تنظیمات که مورد نیاز آن سایت است را تنظیم کنیم تا وردپرس به خوبی روی آن کار کند.

حال اگر تعداد سایت‌های که بر روی آن سرور می‌خواهد اجرا شوند خیلی زیاد باشد مثلا دوهزارتا سایت را می‌خواهید روی سرور میزبانی کنید دیگر از انجین ایکس (nginx) نمی‌توانید استفاده کنید. زیرا این امکان وجود ندارد که هر بار که شما خواستید یک تغییری روی سایت خود انجام دهید که آن تغییر نیاز به تغییرات بر روی وب سرور دارد بنشینید و تک به تک آن کدها و دستورات مربوط به انجین ایکس را در انجین ایکس وارد کنید بنابراین مجبورید از یک وب سروری استفاده کنید که خودش اتوماتیک کارهای مورد نیازش را انجام دهد و این وب سرور مناسب لایت اسپید نام دارد. (LiteSpeed)

نتیجه گیری وب سرور

پس دو وب سرور داریم انجین ایکس (nginx) و لایت اسپید (LiteSpeed) که معمولا وب سرور انجین ایکس توسط شرکت، هاستینگی استفاده می‌شود که افراد یک سایت را به صورت اختصاصی روی سرور میزبانی می‌کنند و لایت اسپید وب سروری است که معمولا توسط شرکت‌های هاستینگ استفاده می‌شود چون می‌خواهند سایت‌های زیادی را روی یک سرور میزبانی کنند.

تشخیص وب سرور سایت + آموزش تصویری

برای فهمیدن این موضوع کافی است وارد پنل وردپرس‌تان شوید و از بخش ابزارها ==> سلامت سایت را انتخاب کنید. اینجا یکسری اطلاعات کلی درمورد وردپرس نصبی شما و شرکت هاستینگ‌تان و اطلاعات سرور و … به شما می‌دهد وارد تب اطلاعات شوید و در تب اطلاعات کلی اطلاعات درمورد شرکت هاستینگ‌تان و سروری که سایت شما روی آن میزبانی شده را می‌دهد در اینجا یک قسمت دارد بنام سرور. کافی است آن قسمت سرور را باز کنید و در آنجا به شما می‌گوید که وب سایت شما با چه وب سروری است؟

تصویر پایین یکی از نمونه سایت های شرکت دارکوب هست که با استفاده از وب سرور لایت اسپید میزبانی میشود.

وب سرور لایت اسپید

تصویر پایین وب سرور آپاچی می باشد که کسانی که تا به حال زمپ و یا ومپ بر روی سیستم خود نصب کرده اند با آن آشنایی دارند.

وب سرور آپاچی ومپ

کار اصلی پلاگین های افزایش سرعت وردپرس

کار اصلی پلاگین های افزایش سرعت در وردپرس همانطور که از اسمشان مشخص است مسئولیت افزایش سرعت سایت با بهینه کردن، فشرده سازی، ذخیره در حافظه (کش) در سایت شما را دارند. افزایش سرعت یکی از مواردی هست که این افزونه ها انجام میدهند و معمولا یک پکیج کامل از فشرده سازی تصاویر، فشرده سازی کدهای html، css و js را دارا می باشند که قرار است با توجه به وب سرور شما در این مقاله و از این قسمت به بعد بهترین های این حوزه را به شما معرفی کنیم.

معرفی بهترین افزونه‌های کش وردپرس

بهترین افزونه های افزایش سرعت با تحقیق و مدت ها کار با هرکدام و مرجع های رسمی در پایین برای شما گردآوری شده است.

افزونه لایت اسپید (LiteSpeed)

افزونه لایت اسپید کش
وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed) خودش یک پلاگین ساخته است بنام لایت اسپید کش که یک پلاگین راحت و کاربردی است. وقتی افزونه لایت اسپید را در وردپرس نصب کردید خیلی راحت شروع می‌کند به ذخیره سازی کش در رم و فضای کش وب سرورتان. یعنی خیلی راحت همه چی کاملا بهینه در سایت اجرا می‌شود. پس اگر وب سرور شما لایت اسپید (LiteSpeed) است بهتر است از لایت اسپید کش استفاده کنید.

وب سرور انجین ایکس (nginx) در مقابل آپاچی (Apache)

اگر وب سرور شما لایت اسپید نباشد باید از پلاگین‌های دیگر استفاده کنید مانند وردپرس راکت (WP Rocket) W3 Total Cache ،WP Fastest Cache و پلاگین WP Super Cache که خود تیم وردپرس این پلاگین را ساخته است.

بهترین افزونه کش وردپرس

حالا ببینیم کدام افزونه برای وب سرور شما بهتر است:

افزونه وردپرس راکت – WP Rocket

افزونه وردپرس راکت
پلاگین WP Rocket یک پلاگین غیر رایگان است و یکی از بهترین افزونه کش برای وردپرس است اگر وب‌سرور شما انجین ایکس (nginx) است این گزینه برای شما بهترین گزینه است زیرا هم تنظیمات خیلی راحتی دارد و هم اینکه واقعا قابلیت‌های خوبی دارد و روی وب‌سرور‌های انجین ایکس به خوبی کار می‌کند. اگر وب سرور شما آپاچی باشد باز هم این پلاگین خوب است ولی به شرطی که این پلاگین را از سایت اصلی آن تهیه کنید که واقعا هم قیمت آن کم نیست و نسخه Single حدود 48 دلار می باشد.

افزونه W3 Total Cache

افزونه W3 Total Cache
W3 Total Cache افزونه کش وردپرس است که متاسفانه تنظیمات این پلاگین به شدت پیچیده است و باید مدت ها با این پلاگین کار کنید تا نحوه کار با آنرا با بهترین خروجی یاد بگیرید و یکسری تنظیمات دارد که می تواند باعث بهم ریخت سایت شما شود، پس پیشنهاد میکنم در لوکال هاست تست کنید و بعد از کسب تجربه وارد سایت خودتان بشید و این پلاگین سنگین را نصب کنید و راه اندازی کنید.

افزونه WP Fastest Cache

افزونه Wp Fastest Cache
WP Fastest Cache افزونه کش برای وردپرس است. نسخه پرو این افزونه بسیار خوب عمل می‌کند اما نسخه‌ی رایگان آن امکانات زیادی به ما نمی‌دهد ولی در عین حال سرعت وب سایت ما را خیلی اصولی و با قائده افزایش می‌دهد.

افزونه WP Super Cache

افزونه Wp Super Cache
یکی از بهترین افزونه‌های کش برای وردپرس افزونه WP Super Cache است که تیم وردپرس آن را ساخته است. تنظیمات این پلاگین بشدت آسان است و امکانات فوق‌العاده‌ای دارد و چی بهتر از اینکه که تیم وردپرس آنرا ساخته و بر روی آن کار میکند. اگر وب سرور شما انجین ایکس یا آپاچی است بهتر است از این افزونه استفاده کنید.

افزونه PageSpeed Ninja

افزونه پیچ اسپید نینجا
افزونه سرعت سایت نینجا یکی از بهترین افزونه‌هایی است که شما با استفاده از آن می‌توانید سایت خود را بهینه‌ کنید و کد‌هایی که در سایت دارید را به خوبی فشرده سازی کنید، این عمل باعث می‌شود که به مراتب شما سایت بهینه‌ تری داشته باشید و همین مورد بر روی سئو سایت شما تاثیر مثبت هم خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های این افزونه بهینه‌سازی کد‌های HTML و CSS سایت است که همین مورد می‌تواند تاثیر بسیار عالی برای سرعت سایت شما داشته باشد.

چه زمانی نیاز است که یک صفحه دوباره کش شود؟

دوحالت دارد یا شما در تنظیمات پلاگین مشخص می‌کنید که مثلا 24 ساعت بعد کش را حذف کن و یک صفحه جدید با اولین درخواست بساز و یا اینکه می‌گوییم حذفش کن یک دکمه می‌گذاریم در تنظیمات پلاگین کش‌مان که معمولا در همه‌ی پلاگین‌ها است که پاک کردن کش این صفحه را می‌زنیم و نسخه ذخیره شده‌ی این صفحه که داشتیم دیگر کلا حذف می‌شود و نفر بعدی که آمد داخل سایت ما یک نسخه از آن در سرور ما ذخیره می‌شود. معمولا با این نام ها میتوانید این گزینه را پیدا کنید: purge all caches – clear cache

پس کلا کش یعنی ذخیره کردن یک صفحه برای نمایش به افراد دیگر یا به همان فرد در دفعات بعد که خیلی راحت دیگر بدون اینکه وب سرورمان درگیر آن شود با یک درخواست خیلی ساده آن صفحه‌ ذخیره شده را نشان می‌دهد و این کار باعث می‌شود که سرعت سایت‌مان چند ده برابر یا شاید هم چند صد برابر افزایش پیدا کند. اگر مثلا قبلا صفحات سایت شما در ده ثانیه لود می‌شد با استفاده از افزونه کش برای وردپرس می‌توانید در یک ثانیه صفحه را لود کنید این کاری است که پلاگین کش انجام می‌دهد.

جمع‌بندی کلی برای انتخاب افزونه افزایش سرعت

وب سرور های متفاوتی وجود دارد و با توجه به نوع وب سرور افزونه پیشنهادی متفاوت خواهد بود برای مثال اگر وب سرور شما لایت اسپید است بهترین افزونه سرعت و کش برای شما لایت اسپید میباشد که کاملا رایگان و بدون محدودیت است. اگر وب سرور شما آپاچی است به شما پیشنهاد می‌کنم که در مرحله اول به هاست‌تان بگویید که آن را تغییر دهد به لایت اسپید و باز از پلاگین لایت اسپید کش استفاده کنید.

اگر وب سرور شما انجین ایکس (nginx) یا همان آپاچی (Apache) است و مدیر وب‌ سرورتان قبول نکرد به هر دلیلی که آن را تغییر دهد از بین تمام پلاگین‌ها، پلاگین رایگان WP Super Cache استفاده کنید یا نسخه‌ی اصلی وردپرس راکت را تهیه کنید و خیال خود را برای همیشه راحت کنید.

بنابراین بهتر است از افزونه‌های رایگان مانند WP Super Cache استفاده کنید و اگر روزی به درآمد عالی و خوبی از وب‌سایتتان رسیدید از افزونه WP Rocket استفاده کنید و نسخه اصلی ان را از سایت آن خریداری کنید و حتما توجه کنید نسخه نال یا غیر اکتیو نخرید، ممکن است با قیمت پایین و وعده های زیاد شمارا ترغیب کنند ولی این موضوع میتواند باعث مشکلات زیادی شود و بهتون توصیه میکنم تنها از سایت های اصلی این افزونه ها را تهیه و نصب کنید.

پیشنهاد دارکوب

پیشنهاد شرکت طراحی سایت دارکوب برای شما عزیزان این است که اصولی قدم بردارید اما اگر به دبنال یک نسخه هستید که برای همه بپیچید و بیشترین اثرگذاری را داشته باشد میتوانید از W3 Total Cache استفاده کنید، بنده خودم به جز سایت هایی با وب سرور لایت اسپید که افزونه لایت اسپید کش و استفاده میکنم در بقیه موارد برای سایت ها از افزونه W3 Total Cache استفاده میکنم که نتیجه خوبی بر روی سرعت، کارایی و به طور کلی لایت هاوس سایت شما دارد. مقاله بهینه سازی لایت هاوس وب سایت را از دست ندهید.

یک نمونه از اثر پلاگین افزایش سرعت و کش که تمامی پلاگین های بالا این دو فرآیند را باهم انجام میدهند را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

تست لایت هاوس

تست سرعت سایت

برای اینکه سرعت سایت خود را با ابزار لایت هاوس (LightHouse) بسنجید، سریعترین راه این است که ابتدا وارد مرورگر کروم شوید و از سه نقطه بالا سمت راست دکمه New Incognito window را بزنید یا از کلیدهای ترکیبی Ctrl + shipt + N استفاده کنید تا مرورگر مخفی کروم باز شود، دلیل اینکار این است که اکستنشن های کروم روی نتیجه لایت هاوس سایت شما اثر نگذارد و نتیجه اصلی تست سرعت و کارایی سایت خود را بتوانید مشاهده کنید.


مرورگر مخفی کروم را مشاهده میکنید حالا وقت آن است که روی کلیک راست موس کلیک کنید تا از تب باز شده روی بخش Light house رفته و Analyze سایت خود را شروع کنید که برای مثال لایت هاوس سایت دارکوب به آدرس زیر https://sitedar.com را در مرورگر مخفی انجام مدهیم تا ببینیم شرکت طراحی سایت دارکوب چه نمره ای در لایت هاوس دارد.


بعد از کلیک راست صفحه زیر به شما نمایش داده میشود.


روی دکمه آنالیز Analyze کلیک کنید تا نتیجه را مشاهده کنید و به هیچ عنوان صفحه مرورگر را نبندید تا کار لایت هاوس تمام شود.

نتیجه تست سرعت دارکوب

مشاوره رایگان

شرکت دارکوب با افتخار با تجربه 2 دهه انجام خدمات طراحی سایت، سئو و هاست و دامین و بسیاری نمونه کار معتبر در این حوزه ها به مشتری مداری خود میبالد، بنده و تمامی همکارانم در شرکت دارکوب آماده مشاوره به شما هموطنان عزیز هستیم تا شمارا در انتخاب هاست، دامین، وب سرور، افزونه های کش و سرعت و هر موردی که در حوزه خدمات ما باشد راهنمایی کنیم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز