تاثیر ux بر روی سئو وب سایت

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=8062

5/5 - (1 امتیاز)

اهمیت طراحی وب سایت این روز ها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، وب سایت هایی که بتوان از طریق آنها به کسب درآمد پرداخت. همانطور که می دانید طراحی و راه اندازی وب سایت بدون بهینه سازی و سئو سایت معنایی نخواهد داشت. چرا که این سئو است که باعث افزایش ترافیک و بازدیدکنندگان وب سایت ها می شود. یکی از موضوعات مهم در طراحی سایت طراحی UX یا user experience یا طراحی تجربه کاربر است. این مفهوم مهم می تواند تاثیرات مهمی بر سئو سایت بگذارد که در ادامه به بررسی این موضوع پر اهمیت خواهیم پرداخت.

تجربه کاربر نه تنها در طراحی وب سایت بلکه در تولید هر محصول و کالایی اهمیت بالایی دارد. در بازاریابی اینترنتی نیز پرداختن به این موضوع می تواند باعث به وجود آمدن استراتژی تبلیغاتی قوی شود. همانطور که از نام آن پیدا است، تجربه کاربر با مشتری و بازدید کننده وب سایت ارتباط دارد.

طراحی UX چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، UX: User Experience به معنای تجربه کاربر است. طراحی UX مفهومی با ابعاد گسترده است و شامل مجموعه ای از رشته های مختلف مانند: طراحی تعامل، معماری اطلاعات، طراحی بصری، قابلیت استفاده و تعامل انسان و کامپیوتر و … می شود. برای این عبارت تعریف های مختلفی در سطح جهان ارائه شده است و می توان گفت اغلب تعریف ها بستگی به نوع محصول و کالا دارند اما در کل، معنای تمامی آنها یک مفهوم را می رساند.

طراحی ux فرایندی برای تعیین اینکه تجربه کاربر هنگام تعامل کاربر با محصول ما چگونه خواهد بود، می باشد. هدف از انجام این طراحی در تجارت، افزایش رضایت و وفا داری مشتری از طریق سهولت استفاده از خدمات و کالا ها است.

به بیانی ساده تر طراحی User Experience باعث تعامل راحت و استفاده آسان مشتری از محصولات یا خدمات ما می شود. این طراحی باید روی محصول و خدماتی که به آنها ارائه می دهیم انجام شود. این کار سبب می شود مشتری و کاربر، به اهمیت شان نزد شما پی ببرند. در نهایت آنها در تعامل با کسب و کار یا وب سایت شما باید حس رضایت داشته باشند.

در اصل با طراحی UX ما می توانیم تعیین کنیم کاربر چه تجربه ای از تعامل با ما بدست بیاورد. این تجربه همیشه توسط مشتری و کاربر بدست می آید، خواه ما آن را طراحی کرده باشیم یا به آن اهمیتی ندهیم. این تجربه می تواند لذت بخش باشد یا می تواند تبدیل به آخرین تعامل کاربر با وب سایت و کسب و کار ما شود.

طراحی خوب UX زمانی عملی می شود که ما در تصمیمات خود هم نیاز کاربران و هم نیاز تجارت خود را در نظر گرفته باشیم. در این طراحی باید تمامی جنبه های محصول یا خدمات در تعامل با کاربران را در نظر بگیریم. این جنبه ها نه تنها جنبه های کاربردی مانند قابلیت عملکرد و استفاده یک محصول را شامل می شود بلکه زیبایی ظاهری آن را نیز در بر می گیرد. در نهایت می توان گفت طراحی ux اگر به درستی انجام شود می تواند تجربه بسیار خوبی را در کاربر به وجود بیاورد. که این تجربه سبب می شود وی به یک مشتری بالقوه و همیشگی تبدیل گردد.

در زمینه طراحی وب سایت نیز منظور از طراحی ux، طراحی کاربر پسند به منظور تعامل بهتر کاربران با وب سایت می باشد. یعنی کاربر به راحتی بتواند از قابلیت های مختلف سایت استفاده کند.

چرا تجربه کاربر مهم است؟

در گذشته طراحی وب سایت بر اساس دو اصل مهم انجام می شد، اول اهداف شرکت و دوم مواردی که قصد داشتیم به کاربران نمایش داده شود. به همین دلیل موارد دیگر در طراحی اهمیت چندانی نداشت. برای طراحان وب سایت استفاده آسان از قابلیت های سایت برای کاربران مهم نبود. آنها فقط به زیبایی سایت و طراحی مطابق سلیقه کارفرما توجه ویژه ای داشتند.

اما امروزه می دانیم، مهمترین اصل در طراحی وب سایت، تجربه کاربر است. احساسی که کاربران در تعامل با وب سایت بدست می آوردند برای هر مدیری مهم است. به همین دلیل در سال های اخیر طراحی UX از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

در دهه اخیر شاهد طراحی وب سایت های پیچیده با کاربرد های متنوع هستم. طراحان بر اساس آخرین متد های طراحی و بر اساس خلاقیت خود به راحتی می توانند سایت هایی با قابلیت کارایی بالا طراحی کنند. اما در طراحی ویژگی های متنوع وب سایت ها، کارایی و دسترسی آسان کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل باید طراحی های بسیار خوبی برای تجربه کاربر داشته باشند. علاوه بر این، تعداد کاربران هر روز در حال افزایش است و می توان گفت از تمام سنین و اقشار جامعه به راحتی به اینترنت دسترسی دارند. این کاربران نه تنها با کامپیوتر بلکه با دستگاه های تلفن همراه، تبلت ها و از طریق مرورگر های مختلف به اینترنت متصل می شوند.

در میان تمامی وب سایت های طراحی شده آن دسته از سایت هایی که طراحی خوبی در UX داشته اند و دسترسی به آنها آسان است، برجسته تر هستند. این نکته برای کاربران بسیار اهمیت دارد. آنها به دنبال بازدید از وب سایت هایی هستند که استفاده از آنها ساده باشد تا به راحتی بتوانند نیاز های خود از بازدید سایت را بر طرف نمایند.

طراحی خوب ux نه تنها بر احساس کاربران تاثیر می گذارد بلکه بر بهبود سئو نیز موثر می باشد. یعنی هر چه یک وب سایت کاربر پسند تر باشد بدون شک رتبه آن سایت در موتور های جستجو بهتر خواهد بود.

تاثیر UX بر بهینه سازی وب سایت

بر اساس گفته های بالا به راحتی می توان به این نتیجه رسید که تجربه کاربر می تواند تاثیر بسزایی بر سئو وب سایت بگذارد. اما چرا؟ در طراحی UX و بهینه سازی وب سایت یک هدف مهم دنبال می شود. هدف از انجام هر دو، کسب رضایت کاربر و افزایش بازدیدکننده است. به همین دلیل به راحتی می توان گفت این دو مهم با هم رابطه مستقیم دارند. هر چه تعامل کاربر با وب سایت بهتر باشد بدون شک رتبه سئو سایت نیز بهتر خواهد بود. چرا که موتور های جستجو مانند گوگل به رضایت کاربران از وب سایت ها اهمیت می دهند و هرچه یک وب سایت از نظر کاربران بهتر باشد بدون شک رتبه بهتری در صفحه نتایج موتور های جستجو خواهد داشت.

با آنکه بسیاری از افراد بر این باورند که تنها با لینک سازی و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در محتوا می توان به بهینه سازی وب سایت پرداخت، باید گفت این دو تکنیک تنها برای سئو وب سایت و بهبود رتبه سایت کافی نیستند. گرچه این دو

استراتژی برای سئو مهم هستند اما موتور های جستجو هنگام رتبه بندی، موارد دیگر را نیز در نظر می گیرند.
بسیاری از عناصری که در طراحی UX وجود دارند، شامل تکنیک های سئو نیز می شوند. به عنوان مثال سرعت بالا سایت، امنیت سایت و سازگاری با موبایل از موارد مهم در تجربه کاربر می باشند. این عوامل همچنین از تکنیک های پر اهمیت سئو نیز هستند.

آیا محتوای با کیفیتی دارید، آیا سایت شما برای کاربران سریع بارگذاری می شود؟ آیا پیمایش در سایت برای کاربران آسان است؟ اگر بتوانید این قبیل سوالات را در ارتباط با وب سایت خود پاسخ مثبت دهید یعنی سایت شما چه از نظر سئو و چه از نظر UX به درستی طراحی شده است.

این قبیل سوالات همچنین از عناصر مهم رتبه بندی وب سایت هستند که برای موتور های جستجو از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.

چرا UX برای سئو مهم می باشد؟

موتور های جستجو از جمله گوگل، هر روز در حال به روز رسانی هستند. این به روز رسانی ها اغلب در جهت بهبود تجربه کاربر انجام می شوند. گوگل هر ساله الگوریتم های خود را در جهت نمایش بهتر وب سایت ها به کاربران به روز می کند. به همین دلیل می گوییم که UX برای گوگل بسیار اهمیت دارد.

اما الگوریتم های گوگل چگونه به این نتیجه می رسند که یک وب سایت UX خوبی برای ارائه دارد؟ اگر کاربران به صورت مکرر از یک وب سایت بازدید کنند و مدت زمان زیادی در آن پیمایش کنند، برای گوگل این معنا را دارد که استفاده وب سایت شما برای کاربران آسان است به معنای دیگر طراحی رابط کاربری وب سایت شما به خوبی انجام شده است.

در مقابل اگر کاربران در بازدید از یک وب سایت به سرعت از قسمت های مختلف آن بگذرند یا آن را به محض ورود ترک نمایند، به گوگل این مفهوم را می رساند که آن سایت کاربر پسند نیست. در نتیجه این امر می تواند در افت رتبه سایت تاثیر بگذارد.

همانطور که گفته شد تجربه کاربر و سئو اهداف مشترکی را دنبال می کنند. اگر با سئو و بهینه سازی وب سایت آشنا باشید، می دانید که در سال های اخیر نحوه رتبه بندی تغییراتی داشته است. اکنون گوگل فقط به دنبال این است که اطلاعات مورد نیاز کاربران را به درستی و با دقت بالا به آنها ارائه دهد. به همین دلیل در سال های اخیر تعامل تجربه کاربر و بهینه سازی وب سایت بسیار بیشتر از قبل شده است. سئو به کاربران کمک می کند تا محتوای مناسب و مرتبط با جستجوی آنها را نمایش دهد و در مقابل UX نیز در پاسخ به سوالات آنها کمک می کند.

عواملی که در UX و سئو مشترک هستند

تولید محتوا: یکی از موارد مهم در سئو، تولید محتوا است. محتوایی که کپی نباشد و بتواند اطلاعات درستی را به کاربران ارائه دهد. در UX نیز محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا با استفاده از تولید محتوای مناسب می توان اطلاعات مورد نیاز را به کاربران ارائه داد و همچین می توان آنها را در رسیدن به مقصود خود در وب سایت یاری نمود.

محتوای سایت باید کامل و بیش از 1000 کلمه باشد. محتوای کوتاه برای سئو مناسب نیست. همچنین محتوا همانطور که گفته شد باید تولید شده باشد و کپی از منابع و وب سایت های دیگر نباشد. به طور کلی کاربر باید به راحتی بتواند با خواندن و مشاهده محتوای سایت شما به پاسخ سوالات خود برسد.

سازگاری با تلفن همراه: طراحی قالب وب سایت باید با دستگاه های تلفن همراه سازگار باشد. یعنی کاربرانی که از طریق موبایل خود از وب سایت شما دیدن می کنند به راحتی بتوانند در صفحه تلفن خود از قسمت های مختلف سایت استفاده نمایند. اندازه صفحات نیز باید سایت مطابق با اندازه نمایشگر موبایل کاربران باشد.

Responsive بودن قالب وب سایت هم برای سئو و هم برای تجربه کاربر بسیار اهمیت دارد. چرا که از سال 2016 میلادی درصد بیشتری از کاربران اینترنت را کاربران تلفن همراه تشکیل می دهند.

سرعت بارگذاری صفحات وب سایت: سرعت لود سایت نیز یکی دیگر از موارد مهم در بهینه سازی سایت و UX است. چرا که اغلب کاربران به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند و کند بودن یک وب سایت برای آنها معنایی ندارد. آنها توقع دارند به محض کلیک روی لینک یک سایت، صفحات آن در کمتر از 5 ثانیه بارگذاری شوند.

گرافیک وب سایت، حجم تصاویر و ویدئو های سایت، لینک های مخفی، المان ها و عناصر پر حجم در صفحه و … می توانند باعث کند شدن سرعت بالا آمدن وب سایت شوند.

استفاده از تگ تصاویر: ارائه صحیح برچسب و عنوان عکس های سایت بسیار مهم می باشد. تگ های تصاویر در زمان بارگیری آنها جزئیات عکس ها را ارائه می دهند. این کار سبب می شود اگر عکس برای کاربر نمایش داده نشود بتواند از محتوای آن مطلع شود. پس بر تجربه کاربر تاثیر می گذارد. همچنین همانطور که می دانید استفاده از تگ ها در سئو نیز اهمیت بالایی دارد.

چگونه با بهبود UX تاثیر مثبت بر سئو بگذاریم؟

اولین گام برای تعامل بهتر تجربه کاربر و سئو، اتخاذ یک استراتژی قوی و یکپارچه است. در بهبود تجربه کاربر و بهینه سازی وب سایت باید استراتژی شما یکسان باشد.

قدم بعدی تمرکز بر روی طراحی متناسب با سئو است: یعنی به طور مثال توضیحات کاملی برای هر محصول ارائه دهید. از ذکر جزئیات و ارائه تصاویر مناسب برای هر یک از خدمات و کالا های خود غافل نشوید. همچنین در تولید محتوا تعداد عناوین H2,H3,… را به حداکثر برسانید.

به طور کلی تمامی مواردی که در بالا گفته شد ( تولید محتوا، طراحی پاسخگو و سازگار و …) را در طراحی خود لحاظ نمایید. در نهایت تجربه کاربر اگر خوب باشد بر رتبه بندی وب سایت تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

کیفیت وب سایت خود را تضمین کنید: وقتی کیفیت صفحات سایت مناسب و بالا باشد بدون شک کاربران تجربه و احساس خوبی از بازدید وب سایت بدست می آورند. کیفیت سایت مربوط به صفحه آرایی، گرافیک سایت، طراحی قالب سایت و … است.

منو ناوبری را ساده طراحی کنید: منو ناوبری در UX و در نتیجه رتبه بندی موتور جستجو، یکی از عوامل کلیدی می باشد. صفحه اصلی سایت باید دارای پیمایش ساده و واضح باشد. کاربران باید بتوانند به راحتی و بدون راهنمایی از وب سایت شما استفاده کنند. ( یعنی به صورت ادراکی به صفحات مختلف وب سایت پیمایش کنند.)

بر اساس گفته های بالا می توان به اهمیت تاثیر UX بر روی سئو وب سایت رسید. هرچه یک وب سایت کاربر پسند تر باشد بدون شک رتبه خوبی در موتور های جستجو بدست می آورد. این نکته همچنین می تواند بر دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی نیز تاثیر مثبت بگذارد.

در شرکت طراحی وب سایت دارکوب طراحی ux از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طراحان ما سعی می کنند وب سایت های خود را به نحوی طراحی کنند که کاربران به راحتی بتوانند با آنها تعامل داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه یا مشاوره در خصوص طراحی وب سایت و سئو می توانید به صورت آنلاین یا حضوری با مشاوران و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز