طراحی فوتر وب سایت؟

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=10859

5/5 - (1 امتیاز)

طراحی وب سایت از بخش های مختلفی تشکیل شده است. طراح سایت باید برای طراحی هر قسمت از سایت از دقت و خلاقیت بالایی استفاده کند تا در نهایت یک سایت عالی و با کیفیت را ارائه دهد. طراحی سایت با توجه به نوع و کاربردی که دارد در بخش های مختلف طراحی می شود.

یکی از بخش های اصلی در سایت، فوتر سایت یا پاورقی است. فوتر قسمتی از سایت می باشد که در پایین هر صفحه از آن و در زیر محتوای اصلی صفحه قرار دارد. به دلیل اهمیت طراحی این قسمت از سایت در این نوشتار سعی داریم به موضوع طراحی فوتر سایت بپردازیم.

فوتر وب سایت

در بسیاری از مواقع وقتی از وب سایت های مختلف بازدید می کنیم، در نگاه اول نمی توانیم به صفحه و محتوای مورد نظرمان در سایت برسیم، در این مواقع اغلب به انتهای صفحه رفته و از قسمت فوتر سایت می توانیم به بخش مورد نظر دست بیابیم.

با این حال اغلب کاربران از وجود اطلاعات مهمی که در فوتر وب سایت ها وجود دارد، بی اطلاع هستند و به محض اینکه به هدف خود در یک سایت نرسیدند بدون مراجعه به پایین صفحه سایت را ترک می کنند. یا در برخی از مواقع به دلیل طراحی نادرست فوتر و نبود اطلاعات کافی در آن، کاربر بدون رسیدن به قصد خود سایت را ترک خواهد کرد. این امر هم به رتبه سایت در گوگل آسیب می رساند و هم باعث از دست دادن تعداد زیادی مخاطب و مشتری می شود.

بسیاری از افراد بر این باور هستند که صرف زمان زیاد در طراحی قالب سایت برای فوتر وب سایت بی فایده است و نباید زمان زیادی را به طراحی آن اختصاص داد. این باور به این دلیل است که کاربران توجه زیادی به انتهای صفحه ندارند. به نظر این حرف صحیح باشد اما اگر شما بتوانید با طراحی درست فوتر وب سایت حتی یک کاربر را به بازدید از تمامی قسمت های سایت ترغیب کنید، صرف زمان زیاد برای طراحی فوتر لازم و ضروری است.

با اینکه کاربران زیادی به فوتر وب سایت توجهی ندارند، با این حال فوتر سایت در سئو قابل اهمیت است. با لینک دهی مناسب در فوتر به راحتی می توان بر سئو سایت تاثیر مثبت گذاشت. علاوه بر این همینطور که در بالا گفته شد زمانی که کاربران نتوانند به قسمت های مهم سایت دست بیابند با مراجعه به فوتر می توانند مستقیما به بخش مورد نظر شان هدایت شوند. به همین دلیل طراحی فوتر وب سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

به طور کلی باید به یاد داشته باشید که طراحی وب سایت شما باید بدون نقص و عالی باشد. گرافیک سایت، کارایی و قابلیت های وب سایت، قسمت های مختلف قالب وب سایت و … باید به صورت دقیق طراحی و تولید شوند تا در نهایت تجربه کاربری خوبی حاصل شود.

قبل از پرداختن به طراحی فوتر سایت، لازم است بدانید که شرکت طراحی وب سایت دارکوب با سابقه 20 ساله خود توانسته بهترین خدمات طراحی وب سایت را در ایران به مشتریان خود ارائه دهد. این خدمات شامل طراحی وب سایت، آموزش طراحی سایت، سئو و بهینه سازی سایت، خدمات دیجیتال مارکتینگ و … می باشد. شما نیز می توانید از این خدمات به بهترین نحو بهرمند شوید. فقط کافیست با مشاوران ما به صورت آنلاین یا حضوری در تماس باشید. آنها با خدمات طراحی سایت خود به شما بهترین راه ممکن برای افزایش مشتری، ارتقا کسب و کار، بهبود رتبه سایت و … را پیشنهاد خواهند داد.

طراحی فوتر سایت

حال که از اهمیت طراحی فوتر یا پاورقی سایت مطلع شدید، بهتر است برای نمونه به طراحی یک فوتر سایت بپردازیم. به یاد داشته باشید که الگوی واحدی برای طراحی این بخش از قالب سایت وجود ندارد و هر کس می تواند طراحی مجزایی برای فوتر سایت خود داشته باشد. اما مواردی که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم معمولا در طراحی فوتر به کار می روند. به طور کلی باید بدانید که فوتر سایت شما به هر شکلی که طراحی شود باید در نهایت باعث به وجود آمدن تجربه کاربری خوبی شود.

همانطور که کفش ها باعث جذب نگاه ها برای یک شخص می شوند، فوتر سایت نیز اگر به درستی طراحی شود باعث جذب نگاه کاربران می گردد. همچنین کاربر با دیدن به فوتر سایت می تواند موضوع کلی سایت، بخش های مهم وب سایت و … را در یک نگاه مطلع شود. فوتر یکی از بخش های مهمی است که در همه صفحات سایت وجود دارد.

همانطور که گفته شد عنصر واحدی برای طراحی فوتر وجود ندارد، بدون شک در طراحی سایت شرکتی، طراحی فوتر سایت با طراحی سایت فروشگاهی تفاوت های زیادی خواهد داشت. ما ادامه به بررسی موارد مشترک و قابل اهمیتی که باید در فوتر سایت وجود داشته باشند، خواهیم پرداخت.

درج لوگو

فوتر سایت مکانی عالی برای حفظ هویت برند شما نزد مخاطب هستند. برای درج لوگو در فوتر چند روش مختلف وجود دارد که می توانید اتخاذ کنید. بدون شک لوگوی شما در هدر سایت نیز وجود دارد، پس بهتر است اندازه لوگو در فوتر با هدر متفاوت باشد. می توانید در زیر لوگوی خود شماره تلفن یا نام برند یا شعار خود را نیز درج نمایید. در برخی از مواقع به دلیل طراحی فوق العاده لوگو در فوتر دیگر نیازی نیست که کاربران به صفحه درباره ما مراجعه نمایند چرا که لوگو به تنهایی می تواند هویت یک برند را نمایش دهد.

لوگو در فوتر همچنین بهترین راه برای پیوند زدن به صفحه اصلی است. زمانی که کاربر در صفحات دیگر سایت است می تواند با کلیک روی فوتر به صفحه اصلی سایت باز گردد. پیوند زدن لوگو به صفحه اصلی سایت الزامی نیست چرا که لولوی موجود در هدر نیز معمولا به صفحه اصلی اشاره دارد، به همین دلیل می توان لوگو در فوتر را به بخش مهم دیگری که می خواهید کاربران از آنجا بازدید کنند لینک دهید.

دعوت به اقدام CTA

همانطور که می دانید عناصر CTA نقش مهمی در ثبت اطلاعات کاربران در سایت دارند. در بازاریابی اینترنتی نیز استفاده از عنصر های دعوت به اقدام در وب سایت الزامی و مهم می باشد. شما در فوتر سایت خود نیز می توانید از این عناصر استفاده نمایید. از آنجایی که فوتر در همه صفحات سایت ثابت است بهترین مکان برای قرار گرفتن CTA است.

رایج ترین CTA ای که می توانید در فوتر استفاده نمایید، ثبت نام در خبر نامه یا درج ایمیل است. شما می توانید برای درخواست ثبت ایمیل توسط کاربر از جملاتی مانند شروع پروژه، دریافت اخبار مهم، دریافت اخبار جدید، دریافت کد تخفیف و … استفاده نمایید. در نتیجه کاربر ایمیل خود را در سایت ثبت خواهد کرد.

بدون شک اگر CTA در فوتر به درستی طراحی و انتخاب شود حتی اکر یک کاربر هم به پایین صفحه مراجعه نماید، ایمیل خود را در سایت ثبت خواهد کرد و این همان چیزی است که ما از کاربران می خواهیم.

خط مشی راز داری

وقتی اطلاعات کاربران را در سایت جمع آوری و ثبت می کنید باید در حفظ این اطلاعات کوشا باشید، بسیاری از کاربران به دلیل عدم اعتماد به وب سایت ها، از ثبت اطلاعات خود در سایت ها پرهیز می کنند. شما می توانید با توافق نامه خط مشی راز داری، اعتماد آنها به خود را در ثبت اطلاعات جلب نمایید.

بهترین روش این است که پیوندی به سیاست حفظ حریم خصوصی Privacy Policy خود در فوتر وب سایت قرار دهید. این پیوند بهتر است در کنار عنصری که برای ثبت اطلاعات کاربر است قرار بگیرد که معمولا همان المان ثبت ایمیل می باشد که در بالا به آن اشاره شد.

حق کپی رایت Copyright

یکی از مهمترین عناصر فوتر وب سایت اعلامیه حق چاپ است. اعلامیه حق چاپ؛ اعلامیه کتبی است که بیان می کند یک اثر خاص توسط حق چاپ محافظت می شود، و شما صاحب آن حق چاپ هستید. هدف از درج این اعلامیه، جلوگیری از کپی کردن یک تصویر، انیمیشن، پاراگراف و به طور کلی محتوا از وب سایت شما است.

تنها چیزی که لازم است برای حق چاپ در فوتر درج کنید، نماد حق چاپ © یا کلمه کپی رایت یا Copr است. همچنین درج سال انتشار وب سایت یا آخرین به روز رسانی قابل توجه، و نام صاحب حق چاپ مهم است. اعلامیه حق چاپ تنها در فوتر قرار دارد و لازم نیست در قسمت های مختلف سایت تکرار شود. همچنین می توان فقط در فوتر صفحه اصلی وب سایت قرار بگیرد و تنها در صفحاتی که بخواهید ظاهر شود. این قبیل موارد ارزش زیادی برای ما ندارند تنها ارزش آنها اعتبار بخشیدن به برند و وب سایت نزد کاربران است.

نقشه سایت sitemap

درج نقشه سایت در فوتر نیز بسیار مهم می باشد. شما می توانید به دو روش نقشه سایت را به فوتر خود اضافه کنید. در ابتدا می توان به بخش های مهم از وب سایت خود پیوند دهید یا می توانید به نقشه سایت XML خود یک پیوند واحد دهید.

درج نقشه سایت در فوتر باعث می شود، قسمت هایی از سایت که کاربر آنها را در منوی ناوبری ندیده است را به صورت مستقیم ببیند و به آن صفحات مراجعه نماید. نام برخی از صفحات سایت در منو ناوبری به درستی دیده نمی شود و یا اینکه از دید کاربر پنهان می ماند.

یکی از دلایل مهم دیگر برای قرار دادن نقشه سایت در فوتر، در نظر گرفتن ربات های موتور جستجو است. ربات های گوگل در وب سایت ها به دنبال نقشه سایت هستند به همین دلیل صفحات سایت از هدر تا فوتر آن به دقت کاوش می کنند پیوند به نقشه سایت XML در فوتر باعث دسترسی سریع تر آنها به این نقشه می شود.

اگر مایل نیستید نقشه سایت خود را در فوتر قرار دهید، می توانید تنها به بخش های مهمی که تمایل دارید کاربران حتما به آنها مراجعه نمایند، پیوند دهید. این بخش ها معمولا صفحات مهمی هستند که کاربر در منوی ناوبری به دنبال آنها است.

اطلاعات تماس

درج اطلاعات تماس در هر کجای وب سایت نه تنها باعث ارتقا سئو محلی می شود بلکه حس اعتماد کاربر نسبت به برند شما را افزایش می دهد. چرا که اغلب کاربران به دنبال برند هایی هستند که علاوه بر ارائه خدمات غیر حضوری به صورت حضوری و فیزیکی نیز فعالیت داشته باشند تا در صورت بروز مشکل به صورت حضوری به آنها مراجعه نمایند. اغلب کاربران به هیچ عنوان از این اطلاعات استفاده نمی کنند اما تنها دیدن اطلاعات تماس حس اعتماد آنها را افزایش خواهد داد.

درج ایمیل، شماره تماس، آدرس به صورت نوشتاری یا نمایش روی نقشه یا حتی پیوند به صفحه فرم تماس در فوتر سایت لازم و ضروری است و باید در هر سایتی به آن پرداخت. درج این اطلاعات در فوتر نیز به افزایش اعتبار شرکت و برند شما کمک مهمی می کند.

آیکون شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از موارد مهم که باید در فوتر سایت وجود داشته باشد، آیکون شبکه های اجتماعی می باشد. بسیاری از کاربران تمایل دارند که اطلاعات و اخبار مربوط به برند شما را به صورت روزانه رصد کنند و ترجیح می دهند این کار را در شبکه های اجتماعی خود انجام دهند.

در قدم اول باید در شبکه های اجتماعی برای برند و شرکت خود یک صفحه کاربری ایجاد نمایید. سپس با درج آیکون شبکه مورد نظر خود که معمولا اینستاگرام می باشد، در فوتر سایت به صفحه اجتماعی خود پیوند بدهید. این کار علاوه بر افزایش اعتبار برند به افزایش دنبال کننده در شبکه های اجتماعی نیز می انجامد.

طراحی فوتر سایت نیاز به دقت و حوصله بالایی دارد به شما پیشنهاد می کنیم برای این کار با مشاوران ما به صورت حضوری یا آنلاین در تماس باشید. ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب علاوه بر ارائه خدمات طراحی وب سایت، خدمات آموزشی شامل آموزش وردپرس، آموزش طراحی قالب وردپرس، آموزش سئو و … نیز ارائه می دهیم.

فوتر سایت چیست؟

فوتر وب سایت بخشی از محتوا در پایین ترین قسمت سایت است که در انتهای محتوای سایت به صورت جداگانه قرار می گیرد. این بخش از سایت معمولاً حاوی یک اعلامیه حق چاپ، پیوند به خط مشی، حفظ حریم خصوصی، نقشه سایت، نماد تجاری، اطلاعات تماس، نماد های رسانه های اجتماعی و فرم ثبت نام ایمیل و … است. در واقع، فوتر حاوی اطلاعاتی است که قابلیت استفاده کلی یک وب سایت را بهبود می بخشد.

در فوتر سایت چه اطلاعاتی را می توان قرار داد؟

طراحی فوتر سایت، الگوی واحدی ندارد و در هر وب سایت می توان با توجه به موضوع سایت، اطلاعات مهمی را در فوتر طراحی نمود. اما به طور کلی درج اطلاعات زیر در اغلب فوتر ها نیاز است.

  • اطلاعات تماس
  • اعلامیه حق چاپ Copyright Notice
  • لوگو
  • نقشه سایت Sitemap
  • آیکون و لینک شبکه های اجتماعی
  • لینک فرم ثبت ایمیل
  • لینک خط مشی و حفظ حریم خصوصی
اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز