طراحی وب سایت با جاوا اسکریپت JavaScript

نوشته شده توسط سما کتیبه

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=20607

5/5 - (2 امتیاز)

یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی جهت توسعه وب سایت JavaScript است، حدود 20 سال می شود که از زمان انتشار JavaScript گذشته است و این زبان توسعه دهنده در این مدت 20 ساله توانسته محبوبیتی را به وجود بیاورد که حدود 94 درصد از کل وب سایت های طراحی شده از جاوا اسکریپت استفاده می کنند.

طراحی وب و زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به طور ویزه ای به یکدیگر مرتبط هستند، جاوا اسکریپت به طور مستمر در طراحی سایت و توسعه وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد، برای طراحی سایت می توانید بدون حضور جاوا اسکریپت نیز به طراحی سایت بپردازید اما با استفاده از آن می توانید به سطح جدیدی از امکانات دسترسی پیدا کنید و یک وب سایت ویژه و جذاب را طراحی کنید.

در این مقاله قصد داریم توضیح کاملی در رابطه با طراحی سایت با جاوا اسکریپت و کاربرد های آن در اختیار شما قرار دهیم، پس تا انتهای این مقاله همراه شرکت دارکوب باشید.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و همه جانبه است، زبان برنامه نویسی  JavaScript که به اختصار به آن JS نیز می گویند از سال 1990 میلادی توسط شخصی به نام برندان آیک به جامعه برنامه نویسان معرفی شد و از آن موقع به بعد شاهد استفاده سیل عظیمی از طراحان سایت از این زبان برنامه نویسی هستیم، جاوا اسکریپت به شما کمک می کند که وب سایت جذابی را طراحی کنید و مخاطبین بیشتری را برای آن جذب کنید.

نکته قابل توجه این است که سطح بالا بودن زبان جاوا اسکریپت به این معنی نیست که یادگیری و استفاده از این زبان سخت است، بسیاری از طراحی سایت فروشگاهی با جاوا اسکریپت انجام شده است و آن را زبان نسبتاه  آسانی می توان نامید چرا که کاملا به نحوه کدنویسی شما بستگی دارد و یکی از مسائل مهمی که در یادگیری آن لازم است بدانید این است که برای استفاده از جاوا اسکریپت باید زبان انگلیسی خوبی داشته باشید.

لزوم استفاده از جاوا اسکریپت

دلایل بسیاری برای استفاده از جاوا اسکریپت وجود دارد که از این زبان جهت طراحی و توسعه وب سایت های خود استفاده کنید و این دلایل باعث می شود تا این زبان برنامه نویسی را مقدم بر انتخاب دیگر زبان ها قرار دهید، در ادامه به برخی از دلایل استفاده از جاوا اسکریپت در طراحی سایت می پردازیم.

یادگیری آسان

یکی از زبان های برنامه نویسی که می توان به تمام افرادی که علاقه به برنامه نویسی دارند پیشنهاد داد جاوا اسکریپت است، چرا که این زبان برای مبتدیان بسیار ساده تر از زبان های دیگر است، جاوا اسکریپت به راحتی در مرورگرهای وب مدرن پرکاربردی مانند کروم و فایرفاکس دسترسی دارد، این دسترسی گسترده در جاوا اسکریپت نیاز به هرگونه تنظیمات محیطی را از بین می برد.

این قابلیت دسترسی شروع آموزش جاوا اسکریپت را برای مبتدیان آسان می کند و روز به روز به محبوبیت آن اضافه می کند، برای آموزش جاوا اسکریپت حدود 3 ماه زمان نیاز دارید، البته که برای یادگیری هر شخص زمان متفاوتی را نیازمند است اما به طور میانگین زمان 3 ماه کافی است.

افزایش سرعت

یکی از مزیت های راه اندازی وب سایت با جاوا اسکریپت این است که به توسعه دهندگان وب این امکان را می دهد وب سایت هایی سریع و جذابی را طراحی و توسعه دهند، در جاوا اسکریپت توسعه دهندگان می توانند با مجموعه وسیعی فریمورک ها و کتاب خانه های جاوا اسکریپت موجود به تسریع روند نرم افزار خود کمک کنند و زمان را برای توسعه دادن وب سایت کوتاه می کنند و این یکی از ویزگی هایی است که باعث محبوبیت جاوا اسکریپت شده است.

جامعه قدرتمند

جاوا اسکریپت از بزرگ ترین و فعال ترین جامعه کاربری در میان زبان های برنامه نویسی است، وجود جامعه کاربری بزرگ و فعال باعث شده است که عده ی زیادی به دنبال ابزارها و افزودنی های آن باشند، به همین دلیل میلیون ها ابزار و افزودنی های مختلف برای جاوا اسکریپت توسعه و منتشر شوند، علاوه بر این اگر در هر قسمتی از توسعه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به مشکل خوردید می توانید در انجمن هایی نظیر StackOverFlow مطرح کنید.

قابلیت انطباق

همانطور که گفتیم جاوا اسکریپت بسیار قدرتمند است و طراحی و توسعه آن تنها به فرانت اند محدود نمی شود و می توان از آن برای ساخت راه حل های نرم افزاری قدرتمند فرانت اند و بک اند استفاده کرد و البته برای استفاده از آن ها می توان از فریمورک هایی مانند jQuery و محیط زمان اجرای Node.js استفاده کرد.

جالب است بدانید که از جاوا اسکریپت می توان در توسعه تلفن های همراه و حتی توسعه بازی نیز استفاده کرد، این تطبیق پذیری در جاوا اسکریپت یکی از دلایل محبوبیت آن در بین زبان های برنامه نویسی دیگر است.

ابزارهای قدرتمند

در قسمت های قبل اشاره مختصری به نام های ابزارهای مختلف جاوا اسکریپت کردیم، نمونه سایت با جاوا اسکریپت نشان می دهد که تا چه اندازه ابزارهای این زبان قدرتمند هستند و برای انجام هر کاری در جاوا اسکریپت حداقل یک فریمورک و چندین کتاب خانه وجود دارد و از این نظر هیچ کمبودی به وجود نمیاید چون همانطور که گفتیم انطباق پذیری در جاوا اسکریپت باعث شده است افرادی زیادی به دنبال توسعه فریمورک ها و کتاب خانه های جاوا اسکریپت بیوفتند.

استفاده از فریمورک های جاوا اسکریپت باعث می شود روند توسعه پروژه های شما سریع تر انجام شود و بهینه باشد چرا که استفاده از کدهای تکراری با استفاده از جاوا اسکریپت به صورت خودکار کمتر است و یا اصلا استفاده نمی شود.

 قابلیت توسعه فرانت اند و بک اند

جاوا اسکریپت هزاران و صدها فریمورک و کتاب خانه بزرگ و کوچک دارد که هرکدام برای اهداف خاصی و پروژه طراحی سایت با جاوا اسکریپت طراحی شده اند و می توان از آن ها برای توسعه استفاده کرد، استفاده از جاوا اسکریپت جهت فرانت اند اصلی ترین کاربرد این زبان در دنیای برنامه نویسی است.

با انتشار ابزارهایی مانند Node.js امکان اجرای کدهایی از سمت سرور نیز فراهم شد و به همین دلیل پس از آموزش JavaScript هر شخص می تواند به عنوان یک برنامه نویس فول استک مشغول به فعالیت در شرکت های مختلف طراحی و برنامه نویسی شود.

آینده شغلی گسترده

جاوا اسکریپت و آموزش طراحی وب سایت با این زبان برنامه نویسی از تقاضای بسیاری در بازار کار برخوردار است که منجر به رشد شغلی شما می شود، که دستمزد های بسیار خوبی نیز برای این شغل و حرفه در نظر گرفته شده است، با آموزش جاوا اسکریپت افراد در طیف وسیعی می توانند از فرصت های شغلی استفاده کنند.

3 موقعیت شغلی که می توان نام برد شامل موارد زیر است:

  • توسعه دهنده فرانت اند
  • توسعه دهنده فول استک
  • توسعه دهنده بک اند

حالا اگر موقعیت های شغلی موجود برای توسعه دهنده فرانت اند را در نظر بگیریم به چندین موقعیت شغلی پردرآمد و پر سود دیگر می رسیم، معمولا این موقعیت های شغلی با توجه به اهداف شرکت و تکنولوژی ها و فریمورک های مورد استفاده آن ها تنظیم می شود، هر کدام از این موقعیت های شغلی برنامه نویسی وب که در زیر آمده است خواهان بسیاری در شرکت ها و موسسات مختلف دارد البته در ایران این موقعیت های شغلی تنها به 3 مورد اول محدود می شود، به عنوان مثال شغل هایی که به عنوان توسعه دهنده فرانت اند می توان نام برد شامل موارد زیر می شود:

  • توسعه دهنده فریمورک React
  • توسعه دهنده فریمورک Angular
  • توسعه دهنده فریمورک Vue
  • توسعه دهنده فریمورک Ember
  • توسعه دهنده فریمورک Backbone

کاربرد جاوا اسکریپت در توسعه فرانت اند چیست؟

جاوا اسکریپت به مرورگرها برای تفسیر و اجرای کد ها اجازه می دهد که به طور مستقیم در HTML  نقش حیاتی در توسعه فرانت اند دارد، که این موضوع منجر به تجربه های پویا در سمت دستگاه کاربر و یا دستگاه مشتری می شود، از مهم ترین کاربردهای جاوا اسکریپت در توسعه فرانت اند و طراحی سایت به این موضوع می توان اشاره کرد که می توان به عملکردهای قدرتمندی مانند اعتبار سنجی ورودی های فرم، پاسخ به کارهایی که کاربران در یک وب سایت انجام می دهند و فعال کردن عناصر تعاملی توسط جاوا اسکریپت انجام می شود.

جاوا اسکریپت وب سایت ها را با عملکرد های اضافی فراتر از HTML و CSS بهبود می بخشد، این ویژگی هایی که برای شما از توسعه فرانت توضیح دادیم به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که عناصر تعاملی مانند تایید فرم و به روز رسانی محتوای پویا ایجاد کند که این موضوع خود باعث تعامل بیشتر با کاربران می شود.

با استفاده از جاوا اسکریپت توسعه دهندگان فرانت اند می توانند برنامه های وب پویا، جذاب و کاربر پسند بسازند که این برنامه ها تجربه کاربری یک پارچه و تعاملی را ارائه می دهند.

کاربرد جاوا اسکریپت در طراحی سایت

کاربرد جاوا اسکریپت در طراحی سایت به موارد بسیار متنوع و گوناگونی اشاره می کند، که روز به روز به کاربردهای آن اضافه می شود که نکته قابل توجه این است که امکان دارد برخی از کاربرد هایی که در ادامه ذکر شده اند مرتبط با طراحی سایت و توسعه وب نباشند ولی ذکر کردن این موارد جهت کاربردهای جاوا اسکریپت موضوع نسبتا خوبی می تواند باشد، در ادامه قصد داریم به معرفی برخی از مهم ترین کاربرد های جاوا اسکریپت در طراحی سایت می پردازیم.

تعامل کردن صفحات وب

کاربردهای جاوا اسکریپت در طراحی سایت و توسعه دهنده وب بسیار چشم گیر است، کدهای جاوا اسکریپت برای طراحی سایت باید بهینه باشد و  این زبان برنامه نویسی به توسعه دهندگان وب اجازه می دهد تا با اضافه کردن جلوه های ویژه، صفحات وب تعاملی و جذابی را ایجاد می کنند، از طرفی همان طور که می دانید هدف از ساخت جاوا اسکریپت بهبود تجربه کاربری سایت ها با اضافه کردن المان ها گرافیکی و تعاملی به آن ها بوده است.

هدف اصلی استفاده از جاوا اسکریپت نیز همین است که عناصر گرافیکی، رنگ ها و عناصر پویا را اضافه کنیم تا به این وسیله تعامل بین کاربر و وب سایت و موارد متععد دیگر را که همگی به بهبود تجربه کاربری کمک می کند را اضافه کنیم.

برخی از کاربرد های جاوا اسکریپت در افزودن رفتار تعاملی به صفحات وب به شرح موارد زیر است:

  • بهبود تجربه کاربری با تغییر رنگ دکمه زمانی که فلش کلیک بر روی آن قرار می گیرد.
  • اجرای عملکرد برای نمایش و یا پنهان کردن اطلاعات اضافی با کلیک بر روی یک مورد خاص
  • ترکیب عناصر صوتی و تصویری برای اینکه بتوانید محتواهایی را به صورت چند رسانه ای در صفحات وب قرار دهید.
  • فعال کردن بزرگ نمایی و کوچک نمایی روی تصاویر برای ارائه نمای نزدیک تر و یا نمای وسیع تر
  • با استفاده از جاوا اسکریپت می توانید منوهای کشویی طراحی کنید برای این که بتوانید محتوا را سازمان دهی کنید.

توسعه اپلیکیشن موبایل و وب

وب اپلیکیشن یا به طور کلی برنامه های تحت وب، نسل جدیدی از نرم افزارها هستند که به جای نصب بر روی سیستم کاربر از روی سیستم مرورگر قابل دسترسی هستند، توسعه دهنده برنامه های کاربردی و موبایل بسیار مفید است، React Native نوعی چارچوب جاوا اسکریپت به حساب می آید که به طور گسترده برای ایجاد برنامه های تلفن همراه طراحی شده است.

مزیت اصلی این نرم افزار ها این است که دسترسی پذیری در این نرم افزار بسیار بالا است و بدون نیاز به بروز رسانی و یا نصب نسخه های مختلف توسط کاربر هستند، با استفاده از این زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و فریمورک های قدرتمندش، امکان پیاده سازی برنامه های تحت وب در مقیاس های مختلف وجود دارد، React.js و Vue.js انتخاب های بی نظیری برای توسعه وب اپلیکیشن با استفاده از Javascript هستند.

توسعه دهنده بازی

جاوا اسکریپت دنیای فوق العاده ای دارد و کاربرد جاوا اسکریپت در طراحی وب داینامیک و توسعه وب خلاصه نمی شود و همانطور که تا این قسمت متوجه شده اید این زبان به عنوان یک زبان برنامه نویسی قدرتمند برای توسعه بازی های مبتنی بر مرورگر نیز استفاده می شود، این زبان برنامه نویسی مجموعه گسترده ای از کتاب خانه ها و فریمورک ها را ارائه می دهد که به صورت خاص و ویژه برای توسعه بازی های دو بعدی و سه بعدی طراحی شده است.

نکته ای که لازم است در این مورد بدانید این است که موتورهای بازی جاوا اسکریپت مانند Physics JS و Pixi.js قابلیت های لازم را برای ساخت بازی های جذاب به توسعه دهندگان ارائه می دهد، از طرف دیگر ترکیب جاوا اسکریپت با HTML5 رویکردهای بسیار مطلوبی را برای ایجاد بازی در وب و ایجاد امکانات حرفه ای ارائه می دهد.

چرا که زبان برنامه نویسی HTML به تنهایی قادر به ایجاد سایت استاتیک است و ترکیب آن با جاوا اسکریپت آن را به یک وب سایت داینامیک مطلوب و جذاب تبدیل می کند که می توان در حوزه های مختلف از کاربرد ها و مزایای JavaScript این زبان محبوب برنامه نویسی استفاده کرد.

توسعه سمت سرور

در گذشته اگر کسانی قصد طراحی وب سایتی را داشتند و می خواستند یک وب سایت را از پایه طراحی کنند باید علاوه بر Javascript به ساخت سایت با PHP یا  نیز تسلط می داشتند تا بتوانند بخش بک اند وب سایت را طراحی کنند، اما امروزه با حضور جاوا اسکریپت و محیط اجرایی Node.js این مشکل به طور کامل حل شده است و با همین برنامه می توان صفر تا صد یک وب سایت را برنامه نویسی کرد.

جدا از همه این موارد مشهور ترین فریمورک های طراحی فرانت اند در حال حاضر نیز دارای یک متا فریمورک برای توسعه سمت سرور هستند به همین دلیل است که نه تنها توسعه فول استک یک سایت با جاوا اسکریپت وجود دارد و نیازی به آموزش زبان های برنامه نویسی دیگری وجود ندارد.

دستکاری صفحات وب HTML

جاوا اسکریپت یک ابزار ارزشمند است برای دستکاری صفحات وب HTML است و این زبان برنامه نویسی به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا به راحتی تگ های HTML به صورت پویا و با استفاده از کد جاوا اسکریپت اضافه و کم و یا حذف کنند.

این قابلیت امکان اصلاح و انعطاف پذیری در ساختار و محتواهای صفحات مختلف وب را فراهم می کند، علاوه بر این جاوا اسکریپت به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که به صورت پویا، ظاهر عناصر را تغییر دهند. یکی از پیشنهادات مفید این است که از جاوا اسکریپت همراه AJAX برای طراحی سایت های فروشگاهی استفاده کنید.

علاوه بر مواردی که گفتیم بهتر است بدانید این قابلیت جاوا اسکریپت امکان به وجود آوردن طرح های واکنش گرا را فراهم می کند که به صورت یک پارچه با اندازه های مختلف صفحه نمایش سازگار می شوند و تجربه کاربری مطلوبی را ارائه می دهند.

بهترین فریمورک های طراحی سایت با جاوا اسکریپت

در این قسمت قصد داریم فریمورک هایی که به وسیله آن ها می توانید به طراحی سایت با جاوا اسکریپت بپردازید را معرفی کنیم اما جالب است این نکته را بدانید که این فریمورک ها برای توسعه دهندگی فرانت اند کاربرد دارند در این بین نیز فریمورک هایی هستند که به صورت اختصاصی برای توسعه دهندگی سمت سرور از آن ها استفاده می شود اما ممکن است برای سئو و بهینه سازی سایت در این بین مشکلاتی به وجود بیاید که البته راهکارهای مفید و جالب خود را دارد.

React

اولین و بهترین فریمورکی که از جاوا اسکریپت می توانیم نام ببریم ری‌اکت است، که این فریمورک در حال حاضر برای توسعه وب و برنامه های تک صفحه ای می توان از آن استفاده کرد، طراح و سازنده ری‌اکت، شرکت بزرگ و مشهور فیسبوک است که به صورت رایگان آن را به انتشار گذاشته اند، شما با استفاده از آن می توانید سایت ها و وب اپلیکیشن های مقیاس پذیر را که امکانات بالایی دارند را طراحی کنید.

به علاوه این که این فریمورک خود دارای یک فریمورک دیگر است که به توسعه آن جهت راه اندازی و طراحی سایت های پیچیده کمک کننده است و آن فریمورک Next.js است که برای توسعه سمت سرور و برطرف کردن مشکلات سئو و بهینه سازی سایت که در مقدمه این بخش گفتیم بسیار تاثیر گذار است و مشکلات سئو بخش React.js به وسیله آن قابل حل هستند.

Vue.js

دومین فریمورکی که از جاوا اسکریپت می توانیم نام ببریم ویو جی اس است، که یک نسخه کم حجم از انگولار به حساب می آید که می توان آن را جایگزین انگولار نام برد که بیشتر امکانات و نقاط قوت آن را در درون خود جای داده است، استفاده از ویو جی اس برای توسعه سایت های کوچک و بزرگ و حتی پروژه های سازمانی امکان پذیر است، اما نکته منفی که از این فریمورک دارد این است که به علت متن باز بودن آن هیچ شرکت و یا سازمانی از آن حمایت نمی کند و نسبت به مابقی فریمورک ها محبوبیت کمتری دارد.

Angular.js

سومین و آخرین فریمورکی قصد معرفی آن را از جاوا اسکریپت داریم فریمورک انگولار جی اس است، که این فریمورک را شرکت مطرح و مشهور گوگل منتشر کرده است، این فریمورک یکی از قدرتمند ترین هاست که برای توسعه برنامه های بزرگ و سازمانی و سایت های بزرگ و پیچیده قابل استفاده است.

نکته منفی که در مورداین فریمورک وجود دارد این است که از انگولار جی اس نمی توانیم برای پروژه ها و سایت های کوچک استفاده کنیم چرا که برای طراحی آن ها چندان گزینه مناسبی نیست، انگولار نیز مانند فریمورک ری اکت دارای مشکلاتی در زمینه سئو و بهینه سازی وب سایت است که می توان با استفاده Angular Universal می توان این مشکلات را برطرف کرد.

بازار کار طراحی سایت با جاوا اسکریپت

همان طور که گفتیم جاوا اسکریپت جزو زبان های برنامه نویسی محبوبی است که به علت کارایی که دارد می توان گفت از بازار کار خوبی برخوردار است، فقط برای مطمعن شدن کافی است سری با وب سایت های کاریابی بزنید و متوجه شوید که در میان مشاغلی که موسسات و شرکت های مختلف به دنبال جذب نیرو هستند جاوا اسکریپت چه جایگاه ویژه ای دارد.

به طور میانگین از مان آگهی های کاریابی که هرروزه در وب سایت های کاریابی قرار می گیرد حدود 3 مورد آن ها مربوط به جذب نیرو جاوا اسکریپت است، در ایران وضعیت درآمدی توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی مناسب است و متخصصان حوزه فرانت اند با توجه به تخصص و تجربه ای که دارند درآمدی در حدود ماهیانه 15 تا 45 میلیون تومان را می توان برای آن ها در نظر گرفت.

سخن آخر

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در واقع یک فناوری است که به صورت همه کاره می توانید از آن استفاده کنید و کاربرد های آن در واقع چیزی فراتر از توسعه وب به شمار می آید، که از نکات مثبت آن میتوان با یادگیری و آموزش راحت جاوا اسکریپت اشاره کرد.

از طرفی کتاب خانه و فریمورک های گسترده ای که این زبان برنامه نویسی دارد آن را به یکی از محبوب ترین زبان ها در بین طراحان سایت تبدیل کرده است، در این مقاله سعی کردیم توضیح جامعی از جاوا اسکریپت و کاربرد های آن در اختیارتان قرار دهیم  تا بتوانید وب سایت مورد نظر خود را با این زبان برنامه نویسی محبوب طراحی کنید.

قابل ذکر است که اگر به دنبال طراحی یک وب سایت منحصر به فرد و جذاب با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هستید، تنها کافی است با شرکت دارکوب تماس بگیرید و از مشاوره های رایگان آن ها جهت طراحی وب سایت خود بهره ببرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز