لینک دهی خارجی به سایت‌های معتبر تاثیری در سئو ندارد!

نوشته شده توسط مدیر وب سایت

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=16989

لینک دهی خارجی به سایت‌های معتبر تاثیری در سئو ندارد
5/5 - (6 امتیاز)

لینک دهی خارجی به سایت‌های معتبر، چندان تاثیری بر افزایش رتبه سایت شما در نتایج گوگل نمی‌گذارد! این صحبت ما نیست، بلکه “جان مولر” تحلیل‌گر ارشد گوگل این موضوع را بیان کرده است. او گفته اگر هم می‌خواهید لینک سازی خارجی انجام دهید، طوری این کار را بکنید که به نفع کاربر باشد. این تنها بخشی از حرف‌های او بود و در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

لیست مطالب

چرا نباید با هدف افزایش رتبه به سایت‌های معتبر لینک بدهیم؟

همیشه اختلاف نظر زیادی درباره سئو خارج سایت وجود دارد و هر کسی بر حسب تجربه، نظر متفاوتی ارائه می‌دهد. اما بیشتر متخصصان درباره لینک دهی به سایت‌های معتبر نظرشان مثبت است. چون هیچ خطری برای وبسایت شما ندارد و همچنین می‌تواند در افزایش رتبه سایت شما تاثیر مثبتی داشته باشد. در حالی که این طور نیست!

خودتان را جای گوگل بگذارید که وظیفه بررسی و رتبه بندی هزاران سایت، چه بسا میلیون‌ها سایت، را برعهده دارد. اگر قرار باشد بیشتر این وبسایت‌ها بدون دلیل به سایت‌های معتبری همچون ویکی پدیا لینک بدهند، آیا گوگل می‌تواند این موضوع را فاکتوری برای افزایش رتبه در نظر بگیرد؟

پس لینک دهی خارجی به سایت‌های معتبر اگر بی دلیل و صرفا با هدف افزایش رتبه باشد، هیچگونه تاثیری بر سئو سایت شما ندارد. صحبت “جان مولر” تحلیل‌گر ارشد گوگل نیز همین است. تا زمانی که این لینک سازی در جهت افزایش اطلاعات کاربر نبوده و برای او منفعت و کاربردی نداشته باشد، دادن و ندادن لینک هیچ فرقی با یکدیگر ندارد.

مولر حتی در قالب یک مثال طنزآمیز، مفهوم صحبت خود را به تصویر کشید. او گفت: «فرض کنید من وبسایتی درباره فروش کیف دستی دارم و به سایت‌های معتبری مثل ویکی پدیا و … لینک داده‌ام تا رتبه سایتم بالا برود. حالا گوگل جان اگر می شود به عنوان جایزه، من را در رتبه اول قرار بده!»

این موضوع تنها درباره وبسایت های معتبر خارجی صدق نمی‌کند، بلکه وبسایت‌های معتبر ایرانی مانند “دیجی کالا” را نیز شامل می‌شود.

چه زمانی می‌توانیم لینک دهی خارجی انجام دهیم؟

اگر بخواهم در یک جمله کوتاه پاسخ این سوال را بدهم، باید بگویم که:

آیا این لینک قرار است ارزش و کاربردی برای مخاطب داشته باشد؟ پس لینک بدهید. آیا این لینک کلا برای کاربر بی‌فایده بوده و یا بی‌ربط به موضوع محتواست؟ پس لینک ندهید.

به عبارت دیگر، همیشه هدف‌تان مخاطب باشد نه موتورهای جستجوی گوگل. گوگل اگر بفهمد که شما چقدر برای مخاطب‌تان ارزش قائل می‌شوید و حاضرید به هر طریق به او کمک کنید و اطلاعات ارزشمندی را در اختیارش قرار دهید، آن وقت است که وبسایت شما را ارزشمند می‌داند و رتبه آن را در نتایج افزایش می‌دهد.

این موضوع درباره لینک دهی خارجی هم صدق می‌کند. سعی کنید لینک دهی به سایت‌های معتبر را با هدف افزودن اطلاعات بیشتر به کاربرتان انجام دهید، نه با هدف گول زدن موتورهای جستجو!

سئو و لینک دهی خارجی

لینک دهی خارجی با چه هدفی باید انجام شود؟

یک لینک (چه داخلی، چه خارجی) باید برای کاربر مفید باشد و چیزی به او اضافه کند. زمانی این اتفاق می‌افتد که لینکِ داده شده:

  • درباره یک موضوع توضیح بیشتری دهد.
  • برای حمایت از یک موضوع، مدارک و شواهد بیشتری را ارائه دهد.
  • یک اصطلاح یا مفهوم پیچیده را توضیح دهد.
  • کاربر را به سمت محصولات، خدمات یا منابع مرتبط هدایت کند.

برای مثال شما می خواهید درباره طراحی وبسایت واکنش‌گرا یا رسپانسیو، تولید محتوا انجام دهید و می‌خواهید به سایت ویکی پدیا در این باره لینک بدهید. شما می‌توانید مانند متن زیر، روی عبارت “طراحی رسپانسیو” به ویکی پدیا لینک دهید.

  • بیش از 60% بازدیدهای یک وبسایت از طریق دستگاه‌های موبایل انجام می‌شود. در نتیجه، داشتن یک وبسایت با طراحی رسپانسیو امری حیاتی است. برای اینکه مطمئن شوید بازدیدکنندگان سایت‌تان بهترین تجربه کاربری را خواهند داشت، بهینه سازی سایت برای دستگاه‌های موبایل می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی سئو سایت‌تان داشته باشد.

تقریبا می‎توان گفت که هدف از لینک دهی خارجی به سایت‌های معتبر را متوجه شدیم و دانستیم مهم‌ترین فاکتور در این باره، مفید بودن آن برای کاربر و مرتبط بودن با محتوای وبلاگ شماست. اما آیا فاکتورها و نکات دیگری هم در این باره وجود دارد؟

نکات مهم در لینک دهی خارجی به سایتهای معتبر

اگر شما قصد دارید که به یک سایت معتبر، مطابق با نیاز کاربر و ارتباط معنایی با متن مقاله، لینک بدهید، نکات دیگری نیز وجود دارد که باید آنها را به درستی رعایت کنید. در ادامه هر یک از این نکات را کامل توضیح می‌دهیم.

1.     استفاده درست از انکر تکست (Anchor text)

در بحث بک لینک سازی (لینک سازی خارجی) عبارت انکر تکست (Anchor text) زیاد به گوشتان می‌خورد. بگذارید با یک مثال ساده، مفهوم انکر تکست را به شما توضیح دهیم.

وبسایت HubSpot مقاله‌ای جامع درباره استراتژی بازاریابی محتوایی در سال 2023 منتشر کرده است. شما می‌توانید اینجا کلیک کرده و آن مقاله را مطالعه کنید.

کلمه‌ی “اینجا در متن بالا نقش انکر تکست را ایفا می‌کند؛ کلمه ای که لینک صفحه موردنظر را بر روی آن پیاده می‌کنیم، انکر تکست (Anchor text) نام دارد. Anchor text هم برای لینک سازی داخلی و هم لینک سازی خارجی کاربرد دارد. Crawlerهای گوگل از طریق این انکر تکست‌ها می‌توانند وبسایت شما را بررسی کنند.

اما انکر تکستی درست و صحیح است که درباره صفحه‌ی لینک داده شده، به ربات‌های گوگل تا حدودی اطلاعات بدهد. در لینک دهی بالا نیز انکر تکست درستی استفاده نشده است؛ چون کلمه “اینجا” اطلاعات چندانی درباره صفحه به ربات‌های گوگل نمی‌دهد. در نتیجه، بهتر است لینک دهی خارجی به این شکل انجام شود:

وبسایت HubSpot مقاله‌ای جامع درباره استراتژی بازاریابی محتوایی در 2023 منتشر کرده است.

این شیوه لینک دهی خارجی به چند دلیل از روش اول بهتر است:

  • اول اینکه لینک دوم از لینک اول بلندتر است. در نتیجه هم کاربر راحت‌تر می‌تواند آن را ببیند و هم راحت‌تر می‌تواند روی آن کلیک کند.
  • دلیل دوم و مهم‌تر این است که لینک دوم به موتورهای جستجو، اطلاعات کافی درباره صفحه مقصد می دهد.

در واقع هنگام لینک سازی خارجی، انکر تکست باید حاوی کلمات توصیفی درباره صفحه مقصد باشد. حتی می‌توان کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد را به عنوان انکر تکست در نظر گرفت. فقط دقت کنید که انکر تکست تبدیل به یک جمله نشود چون شبیه لینک‌های مخرب و اسپم به نظر می‌رسد و برای کاربر چندان خوشایند نیست.

بعد از لینک سازی، دوباره آن را بخوانید. آیا به نظرتان لینک، طبیعی به نظر می‌رسد و از دید کاربر مفید است؟ یا به نظرتان بیشتر حالت دستوری دارد و کاربر را مجبور به کلیک بر روی آن می‌کند؟

2.     باز شدن لینک خارجی در یک پنجره دیگر

چه هنگام لینک دهی داخلی و چه لینک دهی خارجی، باید صفحه مقصد در پنجره یا tab دیگری باز شود. این موضوع چند دلیل دارد که مهم ترین آن این است که کاربر از صفحه مقاله خارج نشود و پس از بررسی صفحه مقصد، به صفحه اول باز گردد.

از نظر سئو اگر به این موضوع نگاه کنیم، لینک پرش سایت شما کاهش می‌یابد که یک فاکتور تعیین کننده در رنکینگ وبسایت محسوب می‌شود.

از نظر تجربه کاربری هم بخواهیم نگاه کنیم، باز شدن صفحات در tab دیگر، به کاربر کنترل همزمان چند صفحه را می‌دهد که پس از بررسی هر کدام، به راحتی می‌تواند صفحه اول را پیدا کرده و برای خواندن ادامه مقاله به آن مراجعه کند.

3.     به وبسایت‌های معتبری که رقیب‌تان هستند، لینک ندهید

لینک دهی خارجی به وبسایت‌هایی که لینک 1 گوگل هستند اما در زمینه کاری مشابه شما فعالیت می‌کنند، برای سایت‌تان مضر خواهد بود. دلیل این موضوع هم مشابه بودن کلمات کلیدی میان وبسایت شما و وبسایت رقیب است.

به جای لینک دادن به وبسایت‌های رقیب که در لینک 1 قرار دارند، به سایت‌هایی لینک دهید که حاوی اطلاعات کلی هستند (مانند HubSpot و Wikipedia). لینک دادن به این وبسایت‌ها، در صورتی که مرتبط با محتوای مقاله باشد، می‌تواند ارزش بیشتری به محتوای شما بدهد.

از طرفی این وبسایت‌ها برای کاربران نیز شناخته شده هستند ولی سایت‌های لینک 1 گوگل برای کاربران ممکن است شناخته شده نباشند. حتی شما می‌توانید میان محتوای خود و برای توضیح بیشتر، لینک یک ویدیو را در یوتیوب با کاربران‌تان به اشتراک بگذارید.

4.     بررسی لینک‌های محتوایی در فواصل زمانی منظم

سعی کنید با استفاده از ابزارهای مختلف، محتواهای سایت را از نظر داشتن هرگونه لینک شکسته یا قدیمی بررسی کنید. این یکی از نکات مهم سئو داخل سایت است، زیرا لینک سازی به یک صفحه خراب می‌تواند تاثیر منفی زیادی بر سئو سایت داشته باشد.

خصوصا زمانی که لینک دهی خارجی انجام می‌دهید، اگر سایت مقصد آن صفحه‌ای که شما لینک داده‌اید را حذف کرده باشد، لینک شما خراب خواهد بود. اگر ربات‌های گوگل این لینک را بررسی کنند و به یک صفحه حذف شده برسند، رتبه سایت شما افت خواهد کرد.

در واقع این موضوع باعث خراب شدن تجربه کاربری مخاطب از سایت شما می‌شود و اعتبار سایت شما در نگاه مخاطب کاهش می‌یابد. اگر این موضوع درباره لینک‌های داخلی سایت اتفاق افتد، تاثیر مخرب بیشتری بر سایت شما خواهد گذاشت.

سعی کنید همیشه قبل از لینک سازی، آدرس صفحه مورد نظر را چک کنید و بدانید که آدرس درست بوده و صفحه مقصد هیچ مشکلی ندارد. سعی کنید هر سه ماه یکبار (یا در کل طی فواصل زمانی منظم) لینک‌های خارجی و داخلی سایت خود را بررسی کنید. ابزارها و افزونه‌های متعددی برای بررسی لینک‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید.

نکات مهم در لینک دهی خارجی به سایت‌های معتبر

لینک دهی خارجی به سایت‌های معتبر باید Follow باشد یا No Follow؟

ابتدا باید مفهوم لینک Follow و No Follow را توضیح دهیم. زمانی که شما به یک سایت دیگر لینک Follow می‌دهید، یعنی شما دارید از اعتبار سایت (یا صفحه) خودتان به سایت مقصد می‌بخشید. در واقع با این لینک، بخشی از اعتبار صفحه خود را به سایت مقصد می‌دهید و آن وبسایت، اعتبار و ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

اما زمانی که از لینک No Follow استفاده می‌کنید، هیچ اعتباری از صفحه شما به سایت مقصد داده نمی‌شود. در واقع این لینک‌ها برای گوگل چندان ارزش و اعتباری ندارند و ربات‌های گوگل آنها را Crawl نمی‌کنند. البته بهتر است اینطور بگوییم که با دادن لینک No Follow ربات های گوگل برای سایت مقصد هیچ ارزشی در نظر نمی گیرند.

اما در مقابل، لینک‌های Follow برای گوگل ارزش و اعتبار ویژه‌ای دارند. حال سوال اینجاست که برای لینک دهی خارجی به سایت‌های معتبر، باید لینک Follow بدهیم یا No Follow؟

از آنجایی که برای اعتبار دادن به محتوا و ارائه توضیحات جامع‌تر قصد دارید به سایت های معتبر لینک بدهید، این لینک سازی باید به صورت Follow انجام شود. زیرا این لینک‌ها معتبر بوده و ارزش ویژه‌ای دارند که گوگل نیز آنها را بررسی می‌کند و در صورتی که مرتبط با محتوای مقاله و نیاز کاربر باشند، امتیاز مثبتی را برایتان در نظر می‌گیرد.

هر چند همانطور که قبلا گفتیم، در صورت رعایت شدن فاکتورهای گفته شده، این امتیاز برای سایت شما در نظر گرفته می‌شود.

از لینک NO Follow چه زمانی استفاده می‌شود؟

اصولا از لینک No Follow برای لینک دهی خارجی و بک لینک سازی استفاده می‌شود. اما در چه مواقعی و با چه اهدافی باشد از این لینک‌ها استفاده شود؟ مواردی که در آن باید لینک No Follow بدهید عبارتند از:

  1. لینک‌های تبلیغاتی:

برای بک لینک سازی از لینک No Follow استفاده می‌شود. زمانی که یک وبسایت از شما لینک خریداری می‌کند، باید به آن لینک No Follow بدهید. زیرا در صورتی که الگوریتم‌های گوگل متوجه شود خرید یا فروش بک لینک صورت گرفته است، هر دو وبسایت را جریمه می‌کند. وبسایتی که بک لینک خریداری کرده است را کلا از نتایج جستجو حذف می‌کند، و وبسایتی که بک لینک فروخته است را در نتایج پایین تر قرار می‌دهد.

  1. لینک‌های کاربران در بخش کامنت

 گاهی اوقات ممکن است سایت‌های رقیب در بخش نظرات کاربران لینک‌هایی قرار دهند.  هدف از این کار می‌تواند تبلیغ سایت خودشان یا کسب اعتبار از سایت شما باشد، یا هم اینکه می‌خواهند تاثیر مخربی بر سئو سایت شما داشته باشند و یکسری لینک‌های جعلی قرار دهند. در صورت جعلی بودن لینک‌ها، گوگل شما را جریمه خواهد کرد. در نتیجه بهتر است اگر لینکی در قسمت کامنت مشاهده کردید، آن را No Follow کنید.

  1. محتوای نوشته شده توسط مخاطبان

استفاده از لینک NO Follow برای وبسایت‌هایی که امکان نوشتن محتوا به کاربران خود را می‎دهند، اهمیت زیادی دارد. استفاده از لینک نو فالو در این وبسایت‌ها، زمانی کاربردی است که محتوایی مورد تایید شما نباشد. در واقع بهتر است همیشه محتوایی که توسط کاربران نوشته شده است را بررسی کنید. چون گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی افراد درون محتوای خود به تبلیغ چیزهایی می‌پردازند که شما از صحت یا اعتبار آن، مطلع نیستید.

  1. محتوای Embed

محتوای Embed به محتوایی گفته می‌شود که متعلق به یک سایت دیگر است، اما شما با ذکر منبع از آن در سایت خود استفاده می‌کنید. مثلا اخبار منتشر شده در وبسایت‌های خبری مطرح یا Widget نمایش مبلغ دلار، محتوای Embed محسوب می‌شوند. هنگام استفاده از اینگونه محتواها درون سایت خود، حتما دو نکته را در نظر داشته باشید: اول اینکه از لینک No Follow استفاده کنید و دوم اینکه حتما سایت منبع را ذکر کنید تا مشمول قانون کپی رایت نشوید. گوگل بر روی محتواهای کپی شده بسیار حساس است و در صورت تشخیص، رتبه وبسایت در گوگل کاهش می‌یابد.

تاثیر لینک Follow بر سئوی سایت

همانطور که در توضیح لینک Follow نیز گفتیم، این لینک‌ها از طریق صفحه شما به سایت مقصد، تا حدودی اعتبار می‌بخشند. در صورتی که این لینک در جهت دادن اطلاعات بیشتر به کاربر باشد و با محتوای صفحه نیز همخوانی داشته باشد، گوگل علاوه بر دادن اعتبار به سایت مقصد، ممکن است بر سئوی سایت شما نیز کمی تاثیر مثبت بگذارد.

در واقع لینک دهی خارجی به صورت Follow یا هیچ تاثیری بر سئوی سایت شما ندارد، یا تاثیرشان مثبت اما کم است. نکته مهمی که حتما باید بدان توجه داشته باشید، این است که این لینک‌ها فقط باید به وبسایت‌های معتبر داده شوند.

 لینک دهی خارجی به صورت Follow و No Follow

تاثیر لینک No Follow بر سئوی سایت

با توجه به نتایج، لینک No Follow تاثیر منفی بر رتبه سایت نمی گذارد. از طرفی ممکن است یکسری تاثیرات مثبت، منتهی به صورت غیر مستقیم داشته باشند. امروزه سایت‌های بسیاری هستند که از لینک No Follow استفاده می‌کنند.

کافیست وارد یک وبسایت شوید و روی صفحه سایت کلیک راست کرده و بر روی Inspection کلیک کنید. با انجام این کار، کدهای صفحه برایتان به نمایش گذاشته می‌شود و با سرچ کردن کلمه no follow لینک‌های نو فالو صفحه مشخص می‌شوند.

اینکه به جز لینک‌های داخلی و لینک به سایت‌های معتبر، باید از لینک No Follow استفاده کنید، دلایل متعددی دارند که در ادامه خواهیم گفت.

1.     محافظت از صفحه در برابر اسپم شدن و خنثی کردن اسپمرها

پیش از این نیز گفتیم که لینک دادن به وبسایت‌هایی که درباره معتبر بودن آنها شک دارید، باید به صورت No Follow باشد. برقراری ارتباط از طریق لینک بین دو وبسایت، بر روی سئوی هر دو سایت تاثیر می‌گذارد.

اگر به هر دلیلی یکی از این دو وبسایت دچار مشکل شود و اعتبار صفحات آن کاهش یابد، این موضوع بر وبسایت‌هایی که به صفحات سایت لینک داده اند تاثیر می‌گذارد. فقط در صورتی این اتفاق نمی‌افتد که لینک‌ها به صورت No Follow داده شوند.

به جز این، لینک‌هایی که در بخش نظرات کاربران درج می‌شود، بهتر است No Follow باشند، چون ممکن است برخی افراد به سایت‌های اسپم لینک داده باشند.

2.     حفظ اعتبار سایت

اگر وبسایتی که قرار است به آن لینک بدهید اعتبار کمتری نسبت به سایت شما داشته باشد، این موضوع می‌تواند بر رتبه سایت‌تان تاثیر بگذارد و منجر به کاهش آن شود. چنین کاری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

مثلا فرض کنید یک وبسایت با دامنه نه چندان معتبر، یک نرم افزار یا فایل را برای دانلود گذاشته است و شما قصد دارید به آن لینک بدهید. در این حالت، برای اینکه اعتبار سایت خودتان به خطر نیفتد، می‌توانید لینک سایت مقصد را قرار داده و آن No Follow کنید تا عواقبی برای سایت شما نداشته باشد.

3.     طبیعی جلوه دادن لینک دهی خارجی

گوگل اعلام کرده است که چه خرید و چه فروش لینک، عواقب بدی برای هر دو وبسایت به دنبال دارد. دقت کنید که خرید و فروش بک لینک از نظر گوگل جزء تبلیغات محسوب نمی شود. وگرنه قرار دادن پست‌های تبلیغاتی در یک سایت پربازدید، از نظر گوگل هیچ ممانعتی ندارد.

اما بحث لینک دهی خارجی فرق می کند. به همین دلیل، وبسایتی که شما از آن لینک خریداری می کنید، باید لینک را No Follow کند که لینک سازی انجام شده طبیعی به نظر برسد. یعنی گوگل متوجه نشود که خرید و فروش لینک انجام شده است. این هم به نفع سایت شماست و هم سایت فروشنده لینک. خصوصا سایت‌های بزرگ و پربازدید معمولا لینک‌های خروجی زیادی دارند که باعث می‌شود گوگل، آن وبسایت را فروشنده لینک در نظر بگیرد.

در نتیجه این موضوع، گوگل دامنه سایت را کلا از نتایج جستجو حذف می‌کند. بنابراین همیشه حواستان باشد لینک‌های خارجی را No Follow کنید.

4.     جلوگیری از تکراری بودن لینک‌ها

یکی دیگر از دلایل استفاده از لینک NO Follow، پرهیز از تکرار لینک‌هاست. فرض کنید در یکی از مقالات سایت به اشتباه، دو بار به یک صفحه یکسان لینک داده‌اید، البته انکرتکست هر صفحه با دیگری تفاوت دارد. اینجا برای اینکه لینک‌ها تکراری نباشند، می‌توانید یکی از آنها را No Follow کنید. چون گوگل لینک‌های نو فالو را Crawl نمی‌کند.

5.     حفظ اعتبار Forumها یا انجمن‌ها

اکثر انجمن‌ها لینک‌هایی که کاربران قرار می دهند را No Follow می‌کنند. دلیل این موضوع هم این است که اگر لینک‌های قرار داده شده اسپم باشند، می‌توانند بر اعتبار انجمن تاثیر منفی داشته باشند. مدیران فروم‌ها بنا به صلاحدید خود، بخشی از لینک‌ها یا تمامی آنها را No Follow  می‌کنند.

چگونه لینک‌ها را نو فالو (No Follow) کنیم؟

برای No Follow کردن لینک‌ها در وردپرس سه روش وجود دارد که در ادامه به طور کامل این روش‌ها را آموزش می‌دهیم. این موارد بخشی از آموزش سئو محسوب می‌شوند که هر متخصصی باید بداند.

روش اول: No Follow کردن لینک در ویرایشگر وردپرس

اولین و طبیعتا راحت ترین روش این است که همزمان با افزودن لینک به ویرایشگر وردپرس، آن را نو فالو کنیم. ابتدا لینک را به ویرایشگر اضافه کرده و سپس در بالا سمت چپ، حالت ویرایشگر را از دیداری به متن تغییر بدهید.

در این قسمت، کدهای HTML که توسط ویرایشگر نوشته شده اند را خواهید دید. تگ <a> مختص لینک‌هاست. اکنون لینکی که به ویرایشگر اضافه کردید را پیدا کنید و بعد از آدرس لینک ( بعد از href) و قبل از Anchor text (کلمه یا عبارتی که به آن لینک دادیم)، عبارت زیر را وارد کنید:

  • rel=nofollow

ممکن است پس از وارد کردن این عبارت، ساختار متن کمی به هم بریزد. برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است با استفاده از Short keyهای Alt + Shift متن را چپ‌چین کنید.

این روش مربوط به ویرایشگر کلاسیک وردپرس بود. اگر شما از ویرایشگر گوتنبرگ استفاده می‌کنید، به روش زیر عمل کنید:

پس از اضافه کردن لینک به ویرایشگر، از بخش امکانات ویرایشی بر روی علامت سه نقطه (More) کلیک کنید. یک منو برای شما باز می‌‎شود که روی قسمت “ویرایش به عنوان کد HTML” کلیک کنید و مانند مرحله قبل، عبارت rel=nofollow را اضافه نمایید.

روش دوم: No Follow کردن لینک با استفاده از افزونه

برای اینکه کارتان آسان‌تر شود و مجبور نباشید هر لینک را به صورت دستی نو فالو کنید، یک راهکار وجود دارد و آنهم استفاده از افزونه است. سه تا از بهترین افزونه‌ها که هر متخصص سئو می‌تواند به آسانی، لینک‌های وبسایت را مدیریت کرده و برخی از آنها را تبدیل به No Follow کند، عبارتند از:

  1. افزونه External Links – No Follow, No Opener, & New Window: این افزونه تاکنون بیش از 100,000 نصب فعال داشته است که امکان مدیریت کامل لینک‌‎های سایت را به شما می‌دهد.
  2. افزونه Nofollow For External Links
  3. افزونه Title and Nofollow For Links

کار کردن با هر کدام از این افزونه‌ها آسان است و به راحتی می‌توانید از آنها استفاده کنید. اما برای آشنایی بیشتر، در ادامه قصد داریم نحوه کار با افزونه اول را آموزش دهیم.

افزونه External Links رایگان است و می‌توانید از مخزن وردپرس آن را دانلود کنید. افزونه را دانلود کرده و سپس فعال کنید. اسم فارسی این افزونه “مدیریت لینک های داخلی و خارجی” است و پس از دانلود، منوی جدیدی به پنل پیشخوان وردپرس شما اضافه می‌شود.

بر روی سربرگ لینک‌های خارجی کلیک کنید و در فهرست باز شده، قسمت تنظیم follow یا nofollow را مشاهده می‌کنید. با انتخاب nofollow، تمامی لینک‌های خارجی سایت به نو فالو تبدیل می‌شوند. اگر تیک “مقادیر موجود را رونویسی کنید” بزنید، تمامی لینک‌های خارجی قبلی نیز نو فالو می‌شوند.

یک روش دیگر هم برای نو فالو کردن لینک‌ها وجود دارد که از طریق ویرایش قالب سایت و سئو تکنیکال انجام می‌شود. منتهی مشکلی که برای این روش وجود دارد این است که تمام لینک‌های سایت تبدیل به No Follow می‌شوند. در نتیجه برای اینکه بتوانید لینک‌های سایت خود را بهتر مدیریت کنید و فقط لینک‌های خارجی را نو فالو کنید، بهتر است یکی از دو روش بالا را انتخاب کنید.

سخن آخر

لینک دهی خارجی یکی از موارد مهم و حساس خدمات سئو محسوب می‌شود. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره لینک سازی خارجی به سایت‌های معتبر و دیگر وبسایت‌ها به شما بدهیم. امیدواریم که نکات گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

فقط برای مرور، مهم‌ترین نکته مقاله را مجدد ذکر می‌کنیم و آنهم این است که، لینک سازی خارجی فقط زمانی که با هدف دادن اطلاعات مفید و کاربردی بیشتر انجام شود، موثر خواهد بود و می‌تواند تاثیر مثبتی بر سئوی سایت شما داشته باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز