نگهداری سئوی وب سایت

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=1380

5/5 - (11 امتیاز)
سئو و بهینه سازی وب سایت

سئو وب سایت

سئو Search Engine Optimization  به بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو گفته می شود. با کمک سئو وب سایت ها می توانند در صفحه نتایج جستجوی موتورهای جستجویی چون گوگل رتبه بالاتری برای کلمات کلیدی مرتب با کسب و کار آن وب سایت بدست آورند. در واقع بدون سئو یک وب سایت در انبوه صفحات وب گم می شود و محتوای آن از چشم کاربران نادیده می ماند. پس ما باید کاری کنیم که حداکثر تعداد صفحات وب سایت توسط موتورهای جستجو فهرست شود و سپس کاری کنیم که این صفحات رتبه بالاتری کسب کنند. زمانی که کاربران به وب سایت مراجعه کردند زمان آن می رسد که بازدید کننده با کمک طراحی و محتوا به یک مشتری تبدیل شود.

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو از زمان طراحی وب سایت آغاز می شود. یعنی نکاتی را باید در همان ابتدا در زمان طراحی وب سایت رعایت کرد، تا وب سایتی متناسب با استاندارد های موتورهای جستجو داشته باشیم. برای همین سئو دارای دو بخش است: داخلی و خارجی.

سئو خارجی عمدتا به ساخت بک لینک و فعالیت در شبکه های اجتماعی و فروم ها، تبلیغات، ثبت نام در دایرکتوری ها و از این قبیل فعالیت ها که در بیرون وب سایت انجام می گیرد، گفته می شود.

سئو داخلی نیز به ساختار و طراحی وب سایت، تگ ها، عناوین، سرعت صفحه و بهینه سازی هایی از این قبیل وابسته است.

زمانی که کار سئوی یک وب سایت طراحی شده به یک سئو کار سپرده می شود، مسائل و نکات زیادی باید بررسی گردد. مثلا بهینه سازی داخلی وب سایت، اینکه تاریخچه سئوی وب سایت از نظر موتورهای جستجو (رفع جریمه ها) چه بوده و وضعیت لینک های آن (کیفیت و اسپمی نبودن لینک ها) به چه صورت است.

از آنجایی که عنوان این مقاله نگهداری سئو است، من قصد ندارم مراحل پیش از نگهداری را توضیح دهم. تنها مواردی را ذکر می کنم که فکر می کنم در زمان نگهداری سئوی وب سایت اهمیت دارد.

توجه داشته باشید مواردی که من توضیح می دهم تنها می تواند باعث حفظ و تثبیت رتبه وب سایت گردد و در هنگام اجرای آن ها در صورت انحراف از استاندارد های سئو حتی ممکن است رتبه وب سایت کاهش نیز بیابید. برای مثال: بهینه سازی های بیش از حد یا قرار دادن لینک وب سایت در سایت های اسپمی یا در سایت های آگهی نامناسب، و صدها نکته دیگر می تواند موجود آسیب به سئوی وب سایت شود.

اما برای نگهداری وب سایت حداقل هایی وجود دارد که لازم است در هر وب سایت انجام شود: تولید محتوا، بک لینک سازی، تبلیغات، حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله رتبه اول گوگل و لینک هایی که در این صفحه داده شده مراجعه نمایید.

 

تولید محتوا

محتوا پادشاه است بدون محتوا چیزی برای بهینه سازی برای موتورهای جستجو وجود ندارد. اما توجه داشته باشید ما محتوا را برای موتورهای جستجو تولید و بهینه سازی نمی کنیم. هدف در سئو و تولید محتوا رضایت کاربر است. اگر وب سایت شما مرتب مطالب بی کیفیت تولید کند، مطمئن باشید که با این روش به رضایت کاربران دست پیدا نخواهید کرد. گوگل نیز با مانیتور رفتار کاربران می تواند رضایت آن ها را از صفحات وب بسنجد.

توجه داشته باشید محتوایی با ارزش است که اورجینال و منحصر به فرد باشد. کپی کردن محتوا از وب سایت های دیگر نه تنها یک تخلف اخلاقی است بلکه توسط گوگل و صاحب اصلی محتوا قابلیت پیگیری و جریمه (سئو) دارد.

 

موضوع تولید محتوا

اما برای تولید محتوا از کجا شروع کنیم. کار سختی نیست خود را جای مشتری خود بگذارید. مشتری بالقوه برای یافتن شما در اینترنت چه واژه ایی را جستجو خواهد کرد، مشتری بالقوه یا فعلی شما چه سوالاتی در رابطه با کالا یا خدمات شما دارد، اگر این موضوعات را بیابید عنوان های خوبی برای تولید محتوا یافته اید. سوالات متداول مشتریان شما بهترین موضوع برای تولید محتوا هستند. همچنین در انتخاب موضوع محتوا به مسائل روز توجه داشته باشید. مثلا اگر در مناسبت هایی کسب و کار شما نقش مهمی دارد سعی کنید قبل از رسیدن آن مناسبت به تولید محتوا در آن حوزه و ارتباط دادن آن به کار خود اقدام نمایید.

وقتی موضوع محتوای خود را یافتید، سعی کنید یک مقاله با ساختار مناسب (پاراگراف بندی، عنوان و زیر عنوان) تصاویر و توضیحات کافی ایجاد کنید. در ضمن سعی کنید مقالات را به موضوعات مرتبط در سایت خود لینک کنید، همچنین پیشنهاد می شود که لینکی از این مقاله به صفحه اصلی وب سایت خود ایجاد نمایید.

 

یافتن کلمات کلیدی

شاید شما زیاد درباره کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود ندانید. شما می توانید با کمک ابزارهایی مانند Google Trends  و Google Keyword Planner به آن ها دست پیدا کنید. توجه داشته باشید که علاوه بر کلمات کلیدی استفاده از مترادف های آن ها نیز می تواند بسیار مفید باشد. چون کاربران ممکن است با کلمات متفاوتی موضوع یکسانی را جستجو کنند و علاوه بر این گوگل کلمات مترادف را نیز درک می کند. همه این ها باعث می شود که محتوای شما شانس بیشتری برای دیده شده توسط کاربر بیابد.

اما در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی (یا به اصطلاح بهینه سازی بیش از حد) نکنید. محتوا باید برای مخاطب انسانی نوشته شود و نه موتورهای جستجو، بنابراین استفاده از کلمات کلیدی باید طبیعی بوده و با معنا باشد.

 

حجم و دفعات پست

این مورد به نوع وب سایت شما بستگی دارد. من تصور می کنم که شما یک وب سایت شرکتی یا فروشگاه اینترنتی دارید. برای این نوع وب سایت ها بهتر است دو تا سه مقاله در هفته یا حداقل یک مقاله در ماه تولید شود. اگر وب سایت شما خبری است، مسلما شما به حداقل سه پست در روز نیاز خواهید داشت چون طبیعت سایت خبری این گونه است.

اما حجم محتوا چقدر باشد؟ بهتر است که مقاله شما کمتر از 1000 کلمه نباشد. با این حال پیشنهاد می شود که معمولا یک مقاله بین 1500 تا 2500 کلمه باشد. توجه داشته باشید این اعداد برای راهنمایی شما گفته می شوند و گرنه تعداد بیشتر کلمات تاثیر منفی بر سئو ندارد. در نهایت بهتر است که شما به جای ایجاد سه مقاله کم کیفیت یک مقاله خوب ایجاد کنید یعنی نباید کیفیت را قربانی کمییت نمایید.

 

تنوع محتوا

تولید محتوا تنها به ایجاد مقالات متنی محدود نمی شود. بهتر است که در مقالات متنی خود از تصاویر مناسب و اورجینال استفاده کنید. علاوه بر این شما می توانید اینفوگرافیک یا ویدئو نیز تولید کنید. هر یک از انواع محتوا قدرت مخصوص خود را دارند. اما باید در همه آن ها اصول کیفیت، سئو و بهینه سازی را رعایت نمایید.

 

بک لینک سازی

دنیای وب با لینک معنا پیدا می کند. وب سایت ها شبکه ایی از لینک ها هستند. در واقع موتورهای جستجو یک وب سایت را از طریق لینک هایی که به آن ایجاد شده یافته و اعتبار سنجی می کنند. لینک هایی که به یک سایت (از سایت های دیگر) وارد می شوند را بک لینک می گویند. هر بک لینک حکم رای و تایید از یک وب سایت دیگر است.

به طور طبیعی زمانی که محتوای وب سایت شما با ارزش باشد سایر سایت ها به آن لینک خواهند داد. اما در رقابت های سئو شما نیز اقدام به ساخت بک لینک می کنید. شما می توانید لینک وب سایت خود را در فروم ها، انجمن ها و وبلاگ ها قرار دهید.

چند نکته در لینک سازی برای وب سایت شما اهمیت دارد. اول از همه صفحه و سایتی که در آن لینک سایت را قرار می دهید باید از نظر موضوعی مرتبط باشد.

مورد دیگر آن که این لینک سازی تا جایی که می شود طبیعی باشد و از تمرکز بیش از حد روی یک موضوع پرهیز نمایید. علاوه بر این نباید بیشتر از یک لینک در هفته ایجاد کنید چون ممکن است گوگل به این روند مشکوک شده و رتبه سایت را تعدیل کند (البته در مواقعی می شود در هفته چندین بک لینک بدون هیچ مشکلی ایجاد کرد). برای اطلاعات بیشتر شما می توانید به راهنمای جامع بک لینک سازی مراجعه کنید.

 

تبلیغات

سئو یک روش بازاریابی است. روش های بازاریابی به طور ترکیبی بهتر و با قدرت تر عمل می کنند. برای همین بهتر است که سایت خود را به گونه ایی تبلیغ نمایید. این تبلیغات می تواند در فواصل خاصی مثلا در ابتدای ایجاد سایت یا در نزدیکی مناسبت هایی که با کسب و کار شما در ارتباط هستند صورت پذیرد.

شما برای تبلیغات راه های مختلفی دارید: قرار دادن آگهی و بنر در سایت های دیگر، تبلیغات کلیکی، ایمیل، اس ام اس، گوگل ادوردز، نشریات و بیلبردهای شهری و غیره. برای توضیحات بیشتر می توانید به مقاله انواع و روش های تبلیغات برای بالا بردن رنک وب سایت، از دارکوب مراجعه نمایید.

 

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی با تعداد کاربر بالا و زمانی زیادی که هر یک از کاربران در آن می گذرانند جای خوبی برای تبلیغ کسب و کار شما است. از طرف دیگر موتورهای جستجو جذابیت برند شما را در شبکه های اجتماعی درک می کند و این سیگنالی است برای رتبه بندی بهتر.

بنابراین اگر کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی صفحه یا کانالی ندارد پیشنهاد می کنم که هر چه سریع در این جهت نیز اقدام کنید. لازم است شما برای شبکه های اجتماعی نیز تولید محتوا کرده یا محتوای وب سایت خود را در آن تبلیغ کنید. کاری کنید که کاربران محتوای شما را لایک کنند و همچنین بر روی لینک های سایت شما کلیک نمایند تا ترافیکی بیشتری به سایت شما هدایت شود. بنابراین در یک فاصله و زمان بندی مناسب سعی کنید همیشه در فضای شبکه های مجازی حضور داشته و با کاربران خود ارتباط بر قرار کنید.

 

کلام آخر

سئو یک کار تخصصی است و نیاز به مطالعه و دقت عمل دارد. جزئیات زیادی در ساخت یک بک لینک وجود دارد که در صورت عدم رعایت آن سئوی سایت شما آسیب خواهد دید. از سوی دیگر متاسفانه برخی تبلیغات تصور صاحبان وب سایت ها را از سئو تغییر داده است. سئو را به یک کار ساده و غیر تخصصی تقلیل داده است. بنابراین اگر می خواهید کار سئو یا نگهداری آن را انجام دهید ابتدا مطالعه کرده و تجربه کافی کسب کنید، سپس شروع به انجام سئو نمایید. در غیر این صورت به راحتی ممکن است بجای نگهداری از سایت به سئوی آن آسیب بزنید. در صورت نیاز شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به کارشناسان ما در دارکوب مراجعه نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز