سایز مناسب فونت در طراحی وب سایت

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4410

5/5 - (2 امتیاز)

آیا می دانستید آنچه که یک وب سایت حرفه ای را از یک وب سایت آماتور متمایز می کند، متفاوت بودن در جزئیات ریز و درشت می باشد.

توجه به سایز فونت یکی از مواردی می باشد که با تغییر آن می توانید تأثیرات بزرگی در وب سایت خود ایجاد کنید. نکته ی خوب این است که ایجاد این تغییرات تلاش و زمان زیادی را از شما نمی گیرد.

یک تغییر کوچک و به ظاهر ناچیز می تواند منجر به بهبود چشمگیری در وب سایت شما شود.

گاهی هنگام راه اندازی یک وب سایت، فهمیدن سایز مناسب فونت تبدیل به یک چالش می شود. در این راستا احتمالاً متوجه این موضوع خواهید شد که سایز های کوچکتر فونت ها برای متون و محتوایی که لازم است به صفحه ی وب اضافه شوند، استفاده می شوند.

اما آیا استفاده از سایز های کوچکتر از دیدگاه تجربه ی کاربری، خوب است؟ در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که چه سایز فونتی در طراحی وب سایت مناسب می باشد.

لزوم استفاده از سایز های کوچکتر فونت ها

هنگامی که شما می خواهید کاربرانتان اطلاعات زیادی را در مورد محصولات و خدمات و فعالیت های شما بدانند، لازم است تا اطمینان حاصل کنید که تا جایی که مقدور است این اطلاعات به نمایش گذاشته می شود تا سؤالات احتمالی کاربران جواب داده شود. برای حاصل شدن این موضوع لازم است تا از فونت های کوچکتر استفاده کنید، زیرا ترکیب حجم زیادی از اطلاعات با سایز فونت بزرگ می تواند منظره ی بدی را برای کاربر ایجاد کند.

البته بایستی در نظر داشته باشید که این فشرده سازی و گذاردن اطلاعات زیاد در معرض دید کاربر به معنای خوانده شدن تمام آنها توسط کاربر نمی باشد. در واقع کاربران فقط 28% از تمام مطالبی را که به آنها ارائه می شود، مطالعه می کنند و اگر خواندن این مطالب دشوار باشد، این درصد کاهش هم پیدا می کند.

بایستی در نظر داشته باشید، استفاده از این تکنیک و ارائه ی محتوای زیاد در صفحه ی اول، کار اشتباهی می باشد و اگر مرتکب این اشتباه شوید، خودتان بایستی هزینه های تبدیل را پرداخت کنید، زیرا در صفحه ی اول کاربران به دنبال درگیری با محتوا نیستند، بلکه در جستجوی مطالب شسته و رفته می باشند.

سایز مناسب در تلفن های همراه

از آنجا که کابران تلفن های همراه رو به افزایش است، سایت ها بایستی برای جذب کاربران بیشتر، هر چه بیشتر متناسب با نیاز های این دسته از افراد باشند.

اگرچه کوچکتر کردن سایز فونت ها در طراحی وب سایت برای کاربران تلفن های همراه، جاسازی مطالب را دستگاه هایی با مانیتور های کوچک بهتر کرده است، اما خواندن مطالب را دشوار می کند.

بریدن گوشه ها برای دستیابی به سایز فونت هایی که در اینگونه دستگاه ها خوانا باشند، منجر به ایجاد وب سایت هایی نامناسب خواهد شد.

گاهی اوقات فقط اندازه ی فونت نیست که مهم است. گاهی ممکن است سایز فونت های به کار رفته در یک وب سایت خیلی خوب باشد، اما تایپوگرافی وب سایت مشکل داشته باشد.

ارتفاع خط، سبک های قلم، هسته و وزن هر کدام نقش مهمی در سایز فونت دارند و شما بایستی اطمینان حاصل کنید که هر کدام به طور منسجم کار می کنند تا بتوانید وب سایتی ایجاد کنید که تجربه ی کاربری خوبی را ارائه می دهد.

پس چرا استفاده از سایز های بزرگتر؟

اگرچه استفاده از فونت هایی با سایز های بزگتر، وزن بصری بیشتری دارند اما آنها می توانند در تبدیل کابران به مشتریان و یا ترک از وب سایت شما نقش زیادی بازی کنند.

خوانایی بسیار مهم است. کاربران به دنبال خواندن کلمه به کلمه ی مطالب نیستند و در عوض آن را اسکن می کنند. استفاده از سایز های کوچک می تواند برای کابران در این زمینه مشکل ساز باشد. این موضوع برای کاربرانی که مشکل بینایی دارند، دو چندان می شود.

غیر از این موضوعات، امروزه صبر کاربران بسیار کمتر شده است. بسیاری از آنها دیگر مانند گذشته برای یافتن نکات کلیدی تحمل و صبر ندارند و استفاده از متون ریز می تواند منجر به ترک آنها از صفحه ی شما شود.

سایز مناسب چیست؟

جواب این سؤال به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

هر کسی برای انتخاب سایز فونت برای عناوین و پارگراف های متون در وب سایت خود، مجموعه ای از قوانین و تکنیک های مربوط به خود را دارد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که وقتی اندازه ی فونت خود را انتخاب می کنید، نمی توانید فقط بر روی اندازه های کامپیوتر های رومیزی تمرکز کنید. طراحی وب ریسپانسیو نیاز دارد تا شما اندازه های فونت را برای مانیتور های مختلف با سایز های متفاوت بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که بهینه ترین خوانایی را برای آنها دارید.

راهنمایی هایی در مورد استفاده از سایز فونت مناسب برای وب سایت های ریسپانسیو

  • اندازه ی مناسب برای وب سایت های موبایل

در ابتدا بایستی بدانیم چیدن اندازه ی قلم برای یک سایت موبایل یک علم دقیق نیست.

  • فونت های بدنه بایستی حدود 16 پیکسل باشند

انتخاب سایز 16 پیکسل برای موبایل به طور پیش فرض می تواند یک انتخاب خوب باشد. منظور از پیش فرض یا انتخاب اولیه اینست که اندازه ی بیشتر پاراگراف ها، برچسب ها، فهرست ها روی این سایز تنظیم شده است. اگر می خواهید متون وب سایت موبایل شما مانند متون یک کتاب براحتی خوانده شود، می توانید از سایز 16 پیکسل شروع کنید و سایز های دیگر را نیز امتحان کنید و سایزی که به نظرتان مناسب تر می آید را انتخاب کنید.

  • اندازه ی ورودی متن باید حداقل 16 پیکسل باشد

اگر ورودی های متن اندازه ای کمتر از 16 پیکسل داشته باشند، مرورگر های ios در سمت چپ ورودی متن، بزرگنمایی می کنند. غالباً سمت راست را مبهم می کنند و کاربر را وادار می کنند تا به صورت دستی سایز را تنظیم کند.

این یک دلیل قوی برای ایجاد اندازه ی قلم بدنه در اندازه ی 16 پیکسل و یا بزرگتر است.

  • متن ثانویه باید حدود 2 سایز کوچکتر از سایز متن پاراگراف شما باشد

برای متن های ثانویه مانند زیرنویس ها از فونت هایی با سایز های کوچکتر استفاده کنید. مانند 13 پیکسل.

  • همیشه طرح های خود را در یک دستگاه واقعی مشاهده کنید

با مشاهده ی طراحی و سایز فونت متون خود در یک موبایل می توانید به نقاط ضعف و قوت طراحی خود پی ببرید.

خلاصه

به عنوان کسی که وب سایت یا تجارتی دارد بایستی به جزئیات از جمله انتخاب سایز فونت مناسب برای وب سایت خود اهمیت بدهید. ایجاد تغییرات کوچک می تواند دستآورد های بزرگی را به همراه داشته باشد. تایپوگرافی یکی از جزئیاتی است که به طور بالقوه می تواند تأثیر مثبت عمده ای در وب سایت و برند تجاری شما داشته باشد. برای انتخاب سایز مناسب فونت مورد نظر خود لازم نیست طراح حرفه ای باشید. توجه به نکات گفته شده در مقاله می تواند بسیار سودمند باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز