روش های راه اندازی وب سایت با وردپرس

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=6388

5/5 - (4 امتیاز)

راه اندازی وب سایت امروزه به یکی از مهمترین بخش های هر تجارت و کسب و کاری تبدیل شده است. دو روش کلی برای طراحی و راه اندازی یک وب سایت وجود دارد: برنامه نویسی از پایه و استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس.

وردپرس یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا برای طراحی و راه اندازی یک وب سایت می باشد. با وردپرس می توان انواع وب سایت ها، از یک وب سایت ساده و شخصی گرفته تا وب سایت های پیچیده ی تجارت الکترونیک را راه اندازی کرد.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز آنلاین و بر اساس زبان های برنامه نویسی PHP و MySQL است.

طبق گزارشات بیش از 35% از کل وب سایت های دنیا بر اساس سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی شده اند. وردپرس در ابتدا یک پلتفرم برای ایجاد وبلاگ بود، اما به مرور زمان به یک سیستم همه منظوره برای طراحی انواع سایت ها تبدیل شد.

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2020، وردپرس توسط 26% از وب سایت های کل دنیا رتبه ی برتر را دریافت کرد.

اقدامات اولیه ی طراحی سایت

طراحی و راه اندازی وب سایت مراحل مختلفی دارد. اما قبل از آن بایستی نام دامنه و میزبان وب برای سایت خود انتخاب کنید.

انتخاب نام دامنه

قبل از شروع طراحی و راه اندازی یک وب سایت لازم است یک سری اقداماتی انجام دهید. یکی از این اقدامات انتخاب نام دامنه می باشد. انتخاب نام دامنه مهم است و به حضور آنلاین شما کمک می کند. زیرا این فرصت را ایجاد می کند تا برند و تجارت شما را برای کاربران تعریف کند و تأثیر اولیه ی خوبی بر آنها بگذارد.

برای انتخاب نام دامنه می توانید از نام شرکت خود استفاده کنید و از دنباله های .com و یا .net و …. برای آن استفاده کنید.

برای انتخاب نام دامنه چند را نکته را در نظر بگیرید: از انتخاب نام های پیچیده دوری کنید.

از نام های ساده که به سادگی بخاطر سپرده می شوند، استفاده کنید.

نام ها کوتاه که تایپ راحتی دارند، استفاده کنید.

برای انتخاب و ثبت نام دامنه می توانید از خدمات مشاوره و ثبت دامنه ی شرکت دارکوب استفاده نمایید.

انتخاب میزبان وب

بعد از انتخاب نام دامنه بایستی برای وب سایت خود یک میزبان انتخاب کنید. میزبانی ها انواع مختلفی دارند مانند میزبانی وب مشترک، میزبانی وب مجازی و میزبانی وب اختصاصی. میزبانی وب اشتراکی برای کاربرانی که نمی خواهند بودجه ی زیادی صرف کنند و در ابتدای استارت آپ خود هستند ایده ی مناسبی است. این نوع میزبانی هزینه ی زیادی لازم ندارد و برای وب سایت هایی که بازدید زیادی ندارند، مناسب است. با پیشرفت کاری و افزایش بازدید ها می توانید گزینه های دیگر میزبانی وب را خریداری کنید.

راه اندازی وب سایت

مرحله ی بعد نوبت به طراحی و راه اندازی وب سایت می رسد. برای ایجاد یک وب سایت یا می توانید از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاه کنید و یا می توانید از پایه وب سایت خود را کدنویسی کنید. کدنویسی از پایه نیاز به دانش برنامه نویسی دارد و اغلب اوقات راه حلی پر هزینه تر و زمانبر نسبت به ایجاد وب سایت از طریق CMS ها می باشد. به همین دلیل اغلب کاربران ترجیح می دهند از پلتفرم های طراحی سایت برای ایجاد وب سایت مورد نظرشان استفاده کنند.

چرا برای طراحی سایت خود از وردپرس استفاده کنم؟

وردپرس رایگان است و بسیار منعطف است و به هر کسی حتی افراد مبتدی که تجربه ی خاصی در زمینه ی طراحی وب سایت ندارند و کدنویسی نمی دانند این امکان را می دهد تا بتوانند وب سایت دلخواهشان را طراحی، ویرایش و راه اندازی کنند. کار کردن با وردپرس راحت است. وردپرس حاوی ابزارک ها و افزونه های زیادی است که ایجاد هر نوع وب سایت با هر عملکردی را ممکن کرده است.

وردپرس دائماً در حال بروزرسانی می باشد. گزینه های امنیتی در نسخه های جدید در حال بهبود هستند. وردپرس جامعه ی بزرگی در سراسر اینترنت دارد. در صورت بروز مشکلی در وب سایت های مبتنی بر وردپرس، کاربران می توانند مشکلات خود را در این جامعه ی بزرگ مطرح کنند و برای آن راه حلی بیابند.

CMS چیست؟

CMS یا سیستم مدیریت محتوا، برنامه ای است که با استفاده از آن می توان اقدام به ایجاد، اصلاح و انتشار محتوای دیجیتال نمود. CMS ها می توانند از چندین کاربر پشتیبانی کنند و به آنها امکان همکاری مشترک دهند.

به عنوان مثال، در وردپرس امکان ایجاد چندین کاربر مدیریتی وجود دارد که هر کدام دارای امتیازات خاص هستند. CMS ها همچنین شامل متن و ویژگی های قالب بندی می باشند و به کاربران امکان بارگذاری فیلم، عکس، صدا، نقشه و یا حتی کد ها می دهند.

یک سیستم مدیریت محتوا از دو جزء اصلی تشکیل شده است:

GUI که به کاربر امکان می دهد تا بدون دانش برنامه نویسی، محتوایی را ایجاد، ویرایش، منتشر و یا حذف کند.

CDA که با آن می توان محتوا را مدیریت کرد.

برخی دیگر از ویژگی های CMS ها عبارتند از:

URL های سئو فرندلی

پشتیبانی آنلاین و انجمن ها

توابع

قالب ها و طرح های مختلف

سه سیستم مدیریت محتوای محبوب در جهان، وردپرس، جوملا و دورپال هستند.

طراحی وب سایت با پلتفرم وردپرس

روش های راه اندازی وب سایت با وردپرس

برای راه اندازی وب سایت با وردپرس از چه روش هایی می توانم استفاده کنم؟

برای طراحی و ایجاد یک وب سایت با استفاده از پلتفرم وردپرس به دو روش کلی می توان اقدام نمود:

ایجاد وب سایت با وردپرس از طریق پنل مدیریتی

ایجاد وب سایت با وردپرس به صورت نصب دستی

نصب وردپرس برای طراحی سایت از طریق پنل مدیریتی

بیشتر میزبان های وب راه حل نصب سریع وردپرس با استفاده از یک پنل مدیریتی مانند cPanel را ارائه می دهند. برای این کار در اکانت میزبانی خود بایستی وارد cPanel شوید و سپس به بخش ابزار های وردپرس بروید.

بعد از آن بایستی بر روی دکمه ی install کلیک کنید تا وردپرس بر روی کامپیوتر شما نصب شود.

سپس بایستی پروتکل انتخابی خود را از منوی کشویی انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که از سال 2018، گوگل کروم برای وب سایت هایی که از پروتکل ssl استفاده نمی کنند یک برچسب ناامن در سمت چپ URL استفاده می کند.

بعد از این مرحله بایستی نام سایت و توضیحات سایت را در قسمت های ارائه شده پر کنید. البته بعد از نصب وردپرس هم می توانید این کار را در مرحله ی بروزرسانی انجام دهید.

در بخش اکانت مدیر، بایستی یک نام کاربری و رمز ورود برای مدیر ایجاد کنید. در نصب اتوماتیک این کار به طور خودکار برای شما انجام می شود و در صورت تمایل می توانید آن را تغییر دهید.

فقط در انتخاب رمز ورود به خاطر داشته باشید که از پسورد هایی استفاده کنید که براحتی قابل هک نباشد.

در بخش انتخاب زبان، زبان مورد نظر خود را از فهرست کشویی انتخاب کنید.

در بخش گزینه های پیشرفته می توانید برای پایگاه داده ی خود یک نام انتخاب کنید و یا یک پیشوند برای جدول انتخاب کنید و مکان پشتیبان را تغییر دهید.

سپس وردپرس را نصب کنید.

در پایان نصب با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که قبلاً ایجاد کردید، می توانید وارد داشبورد وردپرس خود شوید و اقدام به طراحی سایت نمایید.

ایجاد وب سایت با وردپرس به صورت دستی

وردپرس به نصب سریع و در کمتر از 5 دقیقه معروف است. روند نصب وردپرس بسیار ساده است و شبیه به نصب هر نرم افزار دیگری می باشد. کافی است به سایت wordpress.org مراجعه کنید تا بتوانید وردپرس را به طور رایگان بر روی کامپیوتر لوکال خود بارگذاری کنید. در این سایت می توانید آخرین نسخه ی وردپرس را دریافت کنید.

برای نصب وردپرس به یک مدیر فایل یا FTP کلاینت نیاز دارید.

FTP مخفف file transfer protocol است و به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند فایل ها را از میزبان بارگذاری و یا در میزبان خود آپلود کنند.

پس از تمام شدن مرحله ی بارگذاری می توانید پرونده های وردپرس را در اکانت میزبانی خود بارگذاری نمایید. برای این کار می توانید از file manager یا ارائه دهنده ی سرویس FTP استفاده کنید.

تنها چیزی که باید توجه داشته باشید این است که فایل ها را در پوشه ی مناسب بارگذاری کنید.

وردپرس داده ها را در دیتابیس ذخیره می کند. بنابراین ایجاد دیتابیس ضروری است. حتماً جزئیات پایگاه داده را یادداشت کنید زیرا بعداً آنها را نیاز خواهید داشت.

برای ادامه ی مراحل نصب، نام دامنه ی خود را مشاهده کنید. از شما درخواست خواهد شد تا اطلاعات پایگاه داده، جزئیات مدیر و اطلاعات سایت را پر کنید.

طراحی سایت با وردپرس

روش های راه اندازی وب سایت با وردپرس

پیمایش در داشبورد وردپرس

پس از اتمام نصب، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که وارد داشبورد مدیر وردپرس شوید.

معمولاً در قسمت جلوی وبلاگ وردپرس یک لینک به صفحه ی ورود وجود دارد. اگر به این گزینه دسترسی ندارید، ساده ترین راه افزودن wp-admin به انتهای آدرس وب سایتتان می باشد.

این آدرس URL شما را به صفحه ی ورود به سیستم وارد می کند که از شما خواسته می شود تا نام کاربری و رمز ورود مدیر را وارد کنید. اگر رمز ورود خود را فراموش کرده اید بر روی دکمه ی lost your password کلیک کنید.

پس از ورود به سیستم، داشبورد مدیر را مشاهده خواهید کرد. این بخش یک نمای کلی از سایت را در اختیار قرار شما قرار می دهد و شامل 3 بخش کلی می باشد:

  • یک نوار ابزار در بالای صفحه: این شامل پیوند هایی به پرکاربردترین توابع و منابع اداری است.
  • منوی اصلی پیمایش در سمت چپ: این قسمت شامل پیوند هایی به تمام صفحه های مدیریتی وردپرس است.
  • منطقه ی اصلی کار.

اولین باری که وارد پنل مدیریتی وردپرس شوید، یک پیام خوش آمدگویی دریافت خواهید کرد.

برای پنهان شدن ماژول ها می توانید دکمه ی dismiss را فشار دهید.

انتشار مطالب

ایجاد یک وب سایت با وردپرس با ایجاد یک پست جدید و یا یک صفحه ی جدید شروع می شود.

پست های وردپرس را می توان طبقه بندی، بایگانی و برچسب گذاری کرد. در حالیکه صفحات برای محتوای ایستا هستند، برچسب گذاری نمی شوند و دسته بندی ندارد.

ایجاد یک پست جدید در وردپرس

برای ایجاد یک پست جدید در وردپرس می توانید از گزینه ی  new post را از نوار ابزار بالای صفحه انتخاب کنید و یا در قسمت add new ، post را انتخاب کنید.

سپس می توانید محتوایی که می خواهید انتشار دهید را در این قسمت اضافه کنید و اطلاعات متا و یا هر نوع اصلاحی که می خواهید، انجام دهید.

با انتخاب دکمه ی انتشار، پست شما فعال خواهد شد.

در قسمت دسته بندی می توانید پست را به یک دسته ی خاص اختصاص دهید.

در قسمت برچسب ها می توانید برچسب های جدیدی ایجاد کنید.

در قسمت تصویر شاخص می توانید برای پست خود تصویر در نظر بگیرید.

ایجاد صفحه ی جدید

برای ایجاد یک صفحه ی جدید می توانید گزینه ی new page را از نوار ابزار بالای صفحه انتخاب کنید و یا در قسمت add new، گزینه ی page را انتخاب کنید.

با ایجاد یک صفحه ی جدید، قسمت برچسب ها را مشاهده نخواهید کرد و در عوض قسمت page attributes را خواهید دید.

در وردپرس می توانید ترتیب صفحات را به طور دلخواه تغییر دهید و یا یک صفحه ی والد انتخاب کنید.

نصب پلاگین ها در وردپرس

از طریق پلاگین ها در وردپرس می توانید عملکرد هایی که می خواهید را به وب سایت خود اضافه کنید. پلاگین ها در وردپرس به کاربران این امکان را می دهند تا بدون هیچ کدنویسی ویژگی های جدیدی به وب سایت خود اضافه کنند.

وردپرس حاوی هزاران افزونه از شبکه های اجتماعی گرفته تا گزینه های امنیتی و پیشرفته می باشد. خیلی از این افزونه ها رایگان هستند. اما برای اینکه عملکرد و کیفیت وب سایت خود را به حداکثر برسانید فقط پلاگین هایی که نیاز دارید را نصب کنید.

افزونه های وردپرس در قسمت فهرست افزونه ها در دسترس هستند. نصب افزونه ها ساده است و حتی افراد مبتدی نیز می توانند براحتی آنها را بارگذاری کنند.

برای بارگذاری افزونه ی مورد نظر خود کافی است گزینه ی add new در ذیل فهرست افزونه ها را انتخاب کنید و سپس نام افزونه ای که می خواهید را وارد کنید و بارگذاری نمایید.

نصب قالب ها در وردپرس

از طریق قالب ها می توانید شکل ظاهری وب سایت خود را تغییر دهید. برخی قالب ها برای اهداف خاص مثلاً راه اندازی فروشگاه الکترونیک ایجاد شده اند.

خیلی از قالب ها در وردپرس رایگان هستند و نصب آنها تنها چند دقیقه طول می کشد.

قالب ها را می توانید بر اساس ویژگی هایی که می خواهید و یا حتی رنگ ها فیلتر کنید.

بهتر است قالبی را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری با اهداف تجاری شما و نیاز های کاربرانتان را دارد.

برای خرید قالب سایت وردپرس می توانید از فروشگاه قالب شرکت دارکوب نیز دیدن فرمایید.

تمامی قالب های فروشگاه دارکوب ریسپانسیو هستند و توسط این شرکت طراحی شده اند و پشتیبانی می شوند.

نتیجه

برای راه اندازی وب سایت دو ایده ی کلی وجود دارد. ایجاد وب سایت از طریق کدنویسی از پایه و طراحی و راه اندازی وب سایت با استفاده از یک سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس.

ایجاد یک وب سایت با پلتفرم وردپرس خیلی ساده و مقرون به صرفه است. روش های ساخت وب سایت با وردپرس یا با نصب دستی وردپرس انجام می شود و یا با استفاده از یک پنل مدیریتی و به صورت اتوماتیک.

طراحی و راه اندازی یک وب سایت با وردپرس مراحل مختلفی دارد که در مقاله به طور خلاصه به کلیات آن پرداختیم.

اگر به دنبال طراحی و راه اندازی یک وب سایت عالی و کاربردی با وردپرس هستید، در صورت تمایل می توانید سفارش طراحی سایت خود را به شرکت های معتبر طراحی سایت بدهید.

شرکت طراحی سایت دارکوب با بیش از 18 سال سابقه ی کار حرفه ای، پیشرو در ارائه ی خدمات طراحی سایت و سئو سایت می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز