PWA (Progressive Web Apps) چیست؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=7949

4.9/5 - (9 امتیاز)

توسعه دهندگان وب برای بارگذاری سریعتر و عملکرد بیشتر webapp ها می توانند از PWA (Progressive Web Apss) بهترین استفاده را کنند. PWA ها برنامه هایی هستند که برای نصب در کامپیوتر و دستگاه های کاربران از استاندارد های مدرن وب پیروی می کنند. PWA یک برنامه تحت وب است که بر روی سیستم کاربر نصب می شود. وقتی کاربر به اینترنت متصل نیست، Progressive Web Apps از داده های ذخیره شده که در آخرین ارتباطات به دست آمده، استفاده می کند. برنامه های وب پیشرفته اگرچه استاندارد های رسمی نیستند، اما یک الگوی طراحی مفید هستند. PWAها مجموعه ای از ویژگی های برنامه مانند استفاده از تکنولوژی ها و تکنیک های خاص وب را دارا هستند. این مجموعه از اسناد تمام آنچه را که شما بایستی در مورد PWA ها بدانید، به شما می گویند.

برای درک بهتر PWAها یا برنامه های وب پیشرفته لازم است تا درباره ی برخی مفاهیم بیشتر بدانیم.

اپلیکیشن بومی (Native App) چیست؟

اپلیکیشن های بومی برای دستگاه های موبایل استفاده می شوند. دو تا از پرطرفدارترین سیستم عامل های  گوشی های همراه اندروید و ios هستند. یک برنامه یا اپلیکیشن موبایل ممکن است فقط بر روی سیستم عامل مثلاً فقط اندروید کار کند. در حالیکه یک برنامه دیگر فقط بر روی ios کار می کند. از اینگونه برنامه ها به عنوان native app یا اپلیکیشن بومی یاد می شود. این برنامه ها معمولاً از طریق فروشگاه های نرم افزاری آنلاین قابل دسترسی و دانلود هستند.

برنامه تحت وب یا (Web Application) چیست؟

برنامه های تحت وب یا همان وب اپلیکیشن ها از طریق مرورگر های اینترنت قابل دسترسی و دانلود هستند. توسعه دهندگان وب  معمولاً برنامه های خود را هم به صورت وب اپلیکیشن و هم به صورت نسخه ی موبایلی توسعه می دهند تا کاربران براحتی بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند و تجربه کاربری خوبی کسب کنند.

PWA یا برنامه های وب پیشرفته چیست؟

PWA یک وبسایت است که ظاهر و عملکردی شبیه یک اپلیکیشن عادی دارد، اما از تکنولوژی مدرن وب استفاده می کند. برای کار کردن با PWA ها بایستی از مرورگر هایی مانند فایرفاکس و یا کروم وارد سایت شویم، اما در نهایت با یک برنامه ی اینترنتی کار می کنیم. این فناوری توسط شرکت گوگل در سال 2015 معرفی شد.

چرا PWA ها مهم هستند؟

طبق مطالعات، کاربران تمام زمان خود را به استفاده از تنها 3 برنامه اختصاص می دهند. به طور مثال اغلب کاربران از 3 تا از برنامه های بسیار محبوب واتساپ، تلگرام و یا برنامه های شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و یا فیسبوک و از مرورگر هایی مانند کروم بیشتر از سایر برنامه های دیگر استفاده می کنند. به همین دلیل سایر برنامه های دیگر در گوشی ها بدون استفاده باقی می مانند و فقط حافظه ی گوشی ها را اشغال می کنند. بعلاوه ساخت اپلیکیشن خیلی پرهزینه تر از ساخت سایت با همان ویژگی های اپلیکیشن تمام می شود.

از سوی دیگر نصب برنامه ها و اپلیکیشن های بومی نیاز به جستجو در فروشگاه های آنلاین و طی کردن مراحل بارگذاری دارد. همین موضوع باعث می شود تا زمان زیادی از کاربر گرفته شود. خیلی از کاربران در نیمه ی راه نصب اپلیکیشن های بومی، از نصب منصرف می شوند. اما تمام این موارد در برنامه های وب پیشرفته حل شده است. PWA ها براحتی از طریق یک URL در دسترس هستند.

اگر شما webapp خود را به صورت PWA در بیاورید، مدت زمان بارگذاری برنامه شما کاهش خواهد یافت. بنابراین قادر خواهید بود تجربه کاربری بهتری به کاربران خود ارائه دهید. بهتر است PWA ها را از طریق HTTPS یا همان نسخه ی امن HTTP بارگذاری نمایید.

استفاده از استراتژی حافظه ی پنهان به برنامه ی شما این امکان را می دهد که به صورت آفلاین نیز کار کند. شاید بتوان گفت این موضوع یکی از بهترین جنبه های PWA ها هستند. زیرا اگر کاربر داده ای را قبلاً بارگذاری کرده باشد، یکی از بزرگترین مشکلات webapps ها را کاهش می دهد.

برنام های وب پیشرفته چیست؟

PWA (Progressive Web Apps) چیست؟

برخی توصیه های مفید در رابطه با استفاده از webappها:

  • طرح PRPL را پیاده سازی نمایید.
  • برای مسیر URL اولیه از منابع اساسی استفاده نمایید.
  • مسیر اولیه را مشخص کنید.
  • مسیر های باقی مانده را از قبل پنهان کنید.
  • مسیر های باقی مانده را در صورت تقاضا ایجاد کنید.
  • از کد <link rel=”preload”> استفاده کنید تا به مرورگر خود بگویید منبعی که در نهایت به آن نیاز خواهید داشت را بارگذاری کند. این از مشخصه های استاندارد W3C است.
  • از HTTP/2 و server push برای ارسال آنچه که دارید (بدون اینکه از کاربر بخواهید که اسناد را درخواست کند) به سمت سرور استفاده کنید.

برخی از ویژگی های PWA ها:

  • PWA ها از هر دستگاه و سیستم عاملی قابل رؤیت و استفاده هستند. به همین دلیل است که به آنها برنامه های وب پیشرفته می گویند.
  • از آنجایی که PWA ها از تکنولوژی وب سایت استفاده می کنند از طریق موتور های جستجو قابل دستیابی هستند.
  • PWA ها را می توان خیلی ساده و از طریق یک URL اشتراک گذاری کرد. در حالیکه استفاده از برنامه های بومی نیاز به نصب و راه اندازی دارد.
  • PWA ها ظاهری مانند اپلیکیشن های بومی دارند و UI مشابهی ارائه می دهند.
  • PWA ها به صورت آفلاین و یا با سرعت پایین اینترنت نیز قابل استفاده هستند.
  • کاربرانی که از اپلیکیشن های بومی استفاده می کنند بایستی به صورت مرتب این برنامه ها را بروزرسانی کنند. اما PWA ها چون از service worker استفاده می کنند، همیشه بروز هستند. در استفاده از PWA ها به محض اتصال کاربر به اینترنت، اطلاعات و داده های جدید در اختیار وی قرار داده می شود.
  • PWA ها از امنیت خوبی برخوردارند. زیرا این برنامه های وب پیشرفته در بستر امن HTTP یا همان HTTPS قرار دارند.
  • برنامه های وب پیشرفته بسیار منعطف و ریسپانسیو هستند. طراحی UI وب اپلیکیشن های پیشرفته بگونه ایست که در هر صفحه نمایش با هر سایزی قابل دسترسی و مشاهده می باشد.
  • برخی ویژگی های اپلیکیشن های بومی مانند push notification در برنامه های وب پیشرفته نیز وجود دارد.
  • برنامه های وب پیشرفته برای تمام کاربران قابل دسترس است.
  • طبق مطالعات، کاربران به اپلیکیشن ها بیشتر جذب می شوند تا وب سایت ها. وب اپلیکیشن های پیشرفته ویژگی هایی مانند اعلان های سمت سرور (push notification) دارند که این کمبود وبسایت ها را جبران کرده اند.

PWA ها از چه تکنولوژی استفاده می کنند؟

تکنولوژی وب دائماً در حال تغییر و پیشرفت است. این پیشرفت ها به PWAها نیز کمک زیادی کرده است. برخی از تکنولوژی هایی که در برنامه های وب پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته است، عبارتند از:

Push notifications

Push notification ها اعلان های سمت سرور هستند که از طرف سرور و یا برنامه به کاربران ارسال می شود. push notification ها کاربران را از بروزرسانی های وب سایت های مورد علاقه شان مطلع می کنند. اگر پس از بازدید از یک سایت اعلان های سمت سرور آن را (در صورت تقاضای صاحب سایت) فعال کرده باشید، در واقع به صاحب سایت اجازه داده اید که به طور مداوم با شما در ارتباط باشد و شما را از آخرین بروزرسانی ها مطلع کند. PWA ها مانند برنامه های بومی از این ویژگی برخوردار هستند و می توانند کاربران خود را از تغییرات جدید مطلع کنند.

Service worker

Service worker اسکریپتی است که توسط مرورگر اجرا می شود. service worker برخی ویژگی ها مانند اعلان های سمت سرور را تأمین می کنند.

طراحی سایت چیست؟

در گذشته منظور از طراحی سایت ساخت وبسایت برای مرورگر های دسک تاپ ها بود. ولی در سال های اخیر ساخت سایت برای دستگاه های تلفن همراه و تبلت ها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. طبق گزارشات بیش از 63% از ترافیک وبسایت ها از طریق تلفن های همراه به دست می آید. طراحی سایت جنبه های مختلفی دارد. برخی از این جنبه ها عبارتند از: طراحی گرافیک وب سایت، طراحی UI/UX، ایجاد محتوا و بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو.

هدف از طراحی سایت بایستی ارائه ی خدمات به نحوی بهتر به کاربر باشد. بنابراین طراحی سایت علاوه بر زیبایی بایستی عملکرد خوب و پیمایش ساده ای داشته باشد تا بتواند تجربه کاربری خوبی ارائه دهد.

یکی از مهمترین جنبه های یک وب سایت خوب، طراحی سایت سازگار با موبایل می باشد. طراحی سایت ریسپانسیو می تواند باعث جذب کاربر و جلب اعتماد مخاطب شود. با توجه به اینکه امروزه بیشتر کاربران با استفاده از گوشی های همراه خود به مرور و مشاهده ی وب سایت ها می پردازند، ریسپانسیو سازی وب سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اگر به دنبال طراحی سایت ریسپانسیو و یا ریسپانسیو سازی وب سایت خود هستید، استخدام یک شرکت طراحی وب سایت معتبر بهترین راهکار است. یک شرکت طراحی وب سایت معتبر با در دست داشتن منابع زیاد و مختلف می تواند بهترین کیفیت را ارائه دهد. شرکت دارکوب با برخورداری از کادری مجرب و متخصص سفارش طراحی سایت و سئو و ریسپانسیو سازی وب سایت مشاغل مختلف را می پذیرد.

اپلیکیشن وب پیشرفته چیست؟

PWA (Progressive Web Apps) چیست؟

طراحی سایت بهتر است و یا طراحی اپلیکیشن؟

برای خیلی از کاربران سؤال می شود که طراحی سایت بهتر است و یا طراحی اپلیکیشن؟ در پاسخ بایستی بگوییم طراحی سایت و اپلیکیشن هرکدام مزیت های خاص خود را دارند و اینکه کدام بهتر است بستگی زیادی به هدف های تجاری، زمان، هزینه و …. دارد. طبق مطالعات، طراحی اپلیکیشن بیشتر می تواند کاربران را به خود جذب کند. اما از سوی دیگر هزینه ی طراحی اپلیکیشن با کیفیت خیلی زیاد و بیشتر از طراحی سایت است. بنابراین تصمیم گیری برای طراحی اپلیکیشن به متقاضی برمی گردد که آیا حاضر است برای مخاطبان خود چنین سرمایه گذاری انجام دهد یا خیر.

طراحی سایت از نظر هزینه و زمان بسیار مقرون به صرفه تر است. اما شاید ویژگی های اپلیکیشن را نداشته باشد. معمولاً طراحی اپلیکیشن در مواردی استفاده می شود که تأمین یک خواسته ی خاص با طراحی سایت امکانپذیر نیست.

به طور مثال اگر می خواهید یک بازی برای نوجوانان ارائه دهید، طراحی اپلیکیشن بهتر است. اما اگر می خواهید کالا و یا سرویسی را به کاربران خود بفروشید و یا اطلاع رسانی داشته باشید، ساخت و طراحی سایت بهتر است.

اگر به دنبال طراحی سایت و اپلیکیشن هستید در صورت تمایل می توانید سفارش طراحی سایت و اپلیکیشن خود را به شرکت دارکوب دهید. شرکت دارکوب با بیش از 19 سال سابقه ی کار، پیشرو در ارائه ی خدمات طراحی وب سایت و سئو سایت صنایع مختلف می باشد.

مقایسه ی طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن

برای درک بهتر طراحی وب سایت و طراحی اپلیکیشن در ادامه مقاله می خواهیم به مقایسه ی این دو از جنبه های گوناگون بپردازیم.

دسترسی سریع

وب سایت ها خیلی سریع در اختیار کاربران هستند. برای اینکه کاربری بتواند از وب سایتی استفاده کند، کافیست URL وب سایت مربوطه را در مرورگر تلفن همراه و یا لپ تاپ خود وارد کند. این در حالیست که کاربران برای استفاده از اپلیکیشن ها ابتدا بایستی آنها را نصب و راه اندازی کنند. این کار کمی زمانبر است.

سازگاری

وب سایت ها با هر نوع دستگاهی سازگاری دارند. اما اپلیکیشن ها به طور خاص برای یک نوع سیستم عامل راه اندازی می شوند.

بروزرسانی ها

بروزرسانی ها در وب سایت ها بسیار ساده تر است. ضمن اینکه وقتی یک وب سایت بروزرسانی شود، آخرین داده ها از هر جایی قابل دستیابی هستند. بروزرسانی اپلیکیشن ها در مقایسه با وب سایت ها کمی سخت تر است.

طول عمر

بر اساس گزارشات، طول عمر وب سایت ها بیشتر از اپلیکیشن هاست. طبق مطالعات، اپلیکیشن ها در حدود 30 روز طول عمر دارند در صورتی که وب سایت ها برای کاربران همیشه قابل دستیابی هستند.

زمان و هزینه

وب سایت ها از نظر زمان و هزینه راه اندازی مقرون به صرفه تر هستند.

نگهداری و پشتیبانی

هزینه ی نگهداری یک اپلیکیشن بسیار بیشتر از یک وب سایت تمام می شود.

چه هنگام طراحی اپلیکیشن بهتر است؟

در شرایط ذیل طراحی اپلیکیشن می تواند بهتر از طراحی سایت باشد:

  • اگر کاربران شما به طور منظم از یک برنامه ی موبایل استفاده می کنند.
  • اگر می خواهید کاربرانتان دسترسی آفلاین به یک برنامه داشته باشند.
  • برای دریافت محاسبات و گزارشات منظم طراحی اپلیکیشن بهتر است.

چه هنگام طراحی سایت بهتر است؟

در شرایط و موارد ذیل طراحی وب سایت بهتر است:

  • اگر می خواهید اطلاع رسانی داشته باشید.
  • اگر نمی خواهید هزینه ی زیادی صرف کنید و بودجه ی محدودی دارید.
  • اگر می خواهید سرمایه گذاری شما زودتر به نتیجه برسد.
  • اگر کمبود وقت دارید.

نتیجه

PWA (Progressive Web Applications) یا همان برنامه های وب پیشرفته برای شروع با مرورگر ها آغاز می شوند، اما بعد از آن کاربر با یک اپلیکیشن سروکار دارد. برنامه های وب پیشرفته در آغاز راه رشد و تکامل هستند، اما بسیاری از کمبود های وب سایت ها را رفع نموده اند.

طبق اعلامیه ی W3C (کنسرسیوم جهانی وب)، PWA ها اپلیکیشن هستند. اما در موتور های جستجو قابل دسترسی هستند. همچنین PWA ها از طریق URL قابل اشتراک گذاری هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص PWA ها در صورت تمایل می توانید از خدمات مشاوره تخصصی شرکت دارکوب استفاده نمایید. شرکت دارکوب ارائه دهنده ی خدمات طراحی وب سایت و سئو سایت با بالاترین کیفیت می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز