سال ۱۳۹۶ را از نظر بهینه سازی سایت به بهترین سال تبدیل کنید

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

در هر صنعتی، در شروع سال جدید باید میزان اثرگذاری کارهایی که سال قبل انجام شده رو سنجید و در مورد تغییرات سال آتی تصمیم گرفت. صنعت سئو هم از این امر مستثنی نیست. مقاله های متعددی در مورد چشم انداز سئو در سال 95 و اثرش در سال 96 منتشر شده، انقدر که حتی تازه واردهای سئو و شرکتهای کوچک هم در این مورد نوشته اند.
از 39 متخصص سئو یه نظرسنجی انجام شد و ازشون پرسیدن که کدوم مدها بیشترین تأثیر رو در روشهای سال 96 خواهد داشت. طبق نظر این متخصصها، 5 مد برتر اینها شناخته شدند:

  • بهینه سازی برای موبایل
  • محتوای باکیفیت
  • سرچ صوتی
  • میکروفرمت‌ها
  • هوش مصنوعی

اما هر کدوم از اینها چه معنایی داره و چطوری میتونیم ازشون استفاده کنیم؟ با ما همراه باشید تا راجع به این مسائل هم صحبت کنیم:

بهینه سازی برای موبایل

با توجه به تغییرات زیادی که گوگل در جهت اول-موبایل اجرا کرده، نشون میده گوگل در راهی که پیش گرفته مصممه. میدونید گوگل چه کارهایی برای این منظور انجام داده؟ بزرگترینش اطلاعیه فهرست بندی اول-موبایل بود. گوگل حالا دیگه داره سعی میکنه تو فهرست بندیش اول سایتهای موبایلی رو بیاره و سایتهای مختص کامپیوتر رو در درجه دوم قرار بده. قطعا این مسئله روی رتبه بندی کلیدواژه ها و ترافیکتون اثر خواهد داشت.

نکاتی برای بهینه سازی سایت برای موبایل:

1- سایتتونو واکنشگرا کنید
پلتفرم‌های جداگانه برای موبایل و دسکتاپ دیگه کافی نیست، چرا که این پلتفرمها هر کدوم محتوای متفاوتی عرضه میکنند. در ضمن وقتی پلتفرمهاتون جدا باشه نمیتونید در سراسر سایتتون محتوا یا قالب یکسانی داشته باشید. احتمال خطای انسانی هم افزایش پیدا میکنه، چون به جای یک پلتفرم باید دو پلتفرم بروزرسانی بشه. اما وقتی سایتتون واکنشگرا باشه دیگه یک محتوا و یک قالب روی یک پلتفرم اجرا میشه و مطابق با اندازه نمایشگر و دستگاه کاربر واکنش نشون میده.
2- به تجریه کاربری سایتتون روی موبایل دقت کنید
باید حساب انگشتای چاق رو هم روی موبایل بکنید. کاربرها میتونن روی دکمه ها و لینکهای سایتتون کلیک کنند یا اونقدر بهم نزدیکند که ممکنه تصادفا یه جای دیگه کلیک بشه؟ درخواست برای اقدام‌های مهمتون روی موبایل قابل مشاهده هست؟ کاربرها میتونن ظرف 5 ثانیه چیزی رو که میخواستن پیدا کنند؟
3- به عناصر بصری سایتتون دقت کنید
عکس و فیلم خیلی خوبه ولی فقط سرعت بارگذاری سایتتونو پایین میاره. عکسها و فیلمهاتونو بهینه کنید تا سرعت بارگذاری سایتتون بالا بره.
دقت کنید که خوندن سایتتون راحت باشه. فونت 16 معمولا پیشنهاد میشه. حدود فونت کتابها و مجلات.

کیفیت محتوا

تعجبی نداره که محتوای باکیفیت هنوز پادشاه سایته. بهترین محتوا، محتواییه که یکتا و متنوع باشه. منظور از تنوع در محتوا، تعداد زیاد محتواست که با ابزارهای مختلف با مخاطب ارتباط برقرار کنند، مثلا با عکس، متن، فیلم، شبکه های اجتماعی، اسنیپت و نمودار. اما فقط صرف داشتن تنوع کافی نیست، بلکه این محتوا باید در بین کانالهای بازاریابی مختلف یکتا و بی نظیر باشه و در عین حال استراتژی بکار گرفته شده در همه اونها واحد باشه. وقتی سعی کنید تبلیغات کلیکی، شبکه های اجتماعی، سئو و روشهایی که برای بازاریابی سنتی بکار میگیرید یکتا و منحصر به فرد باشند، روی چهره‌ای که از برندتون نشون میدید و اعتماد مردم اثر مطلوبی میذارید.

روشهای ایجاد پیوستگی در محتوای متنوع

1- از نظریه چند کانالی استفاده کنید
رفتار مشتری و مصرف کننده تونو بشناسید و از همون مفاهیم در همه کانالهای بازاریابیتون بهره ببرید. این روش هم ترافیکتونو بالا میبره و هم پیوستگی برندتونو و در نتیجه باعث میشه برندتونو به یکسری ویژگیهای خاصی بشناسند.
از نمودار و اسنیپت برای تبلیغ استفاده کنید. اگه محتواتونو در قالب اسنیپت و نمودار ارائه بدید، برندتونو به عنوان یک شرکت تخصصی یا پیشوا خواهند شناخت و بین مشتریها اعتمادسازی میشه.
2- پیام یکپارچه برند
اینفوگرافی‌ها و تصاویرتونو فقط برای شبکه های اجتماعی بکار نبرید، بلکه هدفمندشون کنید تا بتونید از همونها در تبلیغات کلیکی یا محتوای سایتتون هم بهره ببرید و اونها رو به نحوی به برندتون گره بزنید. برای تبلیغ تخصصتون علاوه بر بازاریابی موتورهای جستجو از سایتتون هم استفاده کنید. محتواتون باید هدفی رو دنبال کنه. گاهی باید محتوا رو سطح پایین تر بنویسید تا کاربر متوسط هم بتونه به ارزشش پی ببره. برندسازیتونو یکتا کنید. با نظریه ناهماهنگی شناختی آشنا بشید و کاری کنید که کاربرهاتون براحتی بتونن از شبکه های اجتماعی به وب سایتتون منتقل بشن.

سرچ صوتی

سرچ صوتی با ظهور دستیارهای خودکار خانگی مثل Google’s Home  و Amazon’s Alexa و پلتفرم های سرچ صوتی روی موبایل و دستگاههای پوشیدنی اهمیت بیشتری پیدا کرد. یعنی باید روی عبارتهای مکالمه‌ای بیشتر تمرکز بشه.

بهینه سازی برای سرچ صوتی

1- ببینید مصرف‌کنندگانتون چطوری سرچ میکنند
تحقیق کنید ببینید مشتریهاتون وقتی میخوان دنبال وب سایت شما یا محصولات/خدماتتون بگردند از چه عبارتهایی استفاده میکنند و شما برای جذبشون چه کارهایی میکنید. مثلا اگه یه شرکت محلی باشید و عبارتی که برای سرچ خدماتتون استفاده میشه، عبارت "سالن زیبایی نزدیک من" باشه، همین عبارت رو سرچ کنید و ببینید چه سایتهایی روی صفحه اول ظاهر میشن. اگه یه دایرکتوری ظاهر شد، حتما پروفایلتونو توش بذارید تا شرکتتون در دایرکتوریهای مرتبط با حوزه کاریش دیده بشه.
2- پاسخ به پرسشهای متداول
حتی مشتریهای B2B هم پرسشهای تکراری دارند. از صفحات پاسخ به پرسشهای متداول استفاده کنید و به سوالاتشون جوابهای صریح و روشن بدید. حتما سوال رو هم بنویسید و فقط به نوشتن جواب اکتفا نکنید تا گوگل هم بتونه وقتی کسی سوال شما رو تایپ کرد، اونو به سایت شما راهنمایی کنه. در ضمن این کار به سرچ صوتی هم کمک میکنه و حتی ممکنه اون بخش از سایت شما بعنوان پاسخ سریع در کادری در زیر نوار جستجو ظاهر بشه.

میکروفرمت‌ها یا داده های ساختار یافته

داده های ساختار یافته به موتورهای جستجو امکان درک سریع داده ها یا متن رو میدن. موتورهای جستجو با استفاده از این داده‌ها میتونن بفهمند یک صفحه وب دستور تهیه غذاست یا مقاله است یا اطلاعات توصیفی است که مثلا یک محصول جدید یا کلینیک پزشکی و ... رو معرفی کرده.

بهینه سازی داده های ساختاری

1- از الگوی مارک‌آپ مرتبط با کسب و کار استفاده کنید
هر جا لازم بود، الگوی مارک‌آپ به سایتتتون اضافه کنید تا اطلاعات تجاری مهم رو تشخیص بده. این کار میتونه شامل بکارگیری کد خاصی روی سایتتون باشه که بتونه ساعتهای کاری، شماره تماس و ... شما رو بعنوان یه شرکت محلی بشناسه.
2- از الگوی مرتبط با خدمات یا محصولاتتون استفاده کنید
اگه کالا میفروشید، حتما الگوی کالای کاملی داشته باشید. مثلا برای رتبه دادن به نظرات، محصولات جدید یا مستعمل، قیمت محصولات، عکس محصولات و غیره داده های ساختاری وجود داره. اما اگه شرکت خدماتی هستید یه فهرست از خدماتتون و الگوی خدماتتون عرضه کنید تا گوگل هم با حوزه فعالیت و خدماتتون آشنا بشه.

ماشین یادگیری و هوش مصنوعی

در حال حاضر هم از ماشین یادگیری و هوش مصنوعی برای رتبه دهی اسناد وب استفاده میشه. گوگل گفته مغز رتبه بندی کننده یه سیستم هوش مصنوعی ماشین یادگیریه که به گوگل در فرایند بعضی از نتایجش کمک میکنه و بعنوان سومین نشونه مهم رتبه بندی بکار میره. میتونه نیت کاربر رو تشخیص بده و بفهمه کاربر دنبال چی میگرده. درک معنایی یا استراتژی معنایی استفاده از هوش مصنوعی رو برای کمک به کاربرها در درک بهتر موضوع و کلیدواژه ها برجسته کرده. مثلا اگه کسی عبارت "پیتزا نزدیک من" رو سرچ کنه، درک معنایی دنبال محتوای مرتبط با رستوران فست فود میگرده و آدرس فیزیکی رو به فست فودها ارتباط میده تا مرتبط ترین نتایج رو بتونه به کاربر ارائه بده.
1- سایتتونو برای درک معنایی بهینه کنید
اطمینان حاصل کنید که محتوای وبسایتتون اطلاعاتی رو ارائه میده که ترافیکتون به دنبالشه. اگه درباره مفهوم خاصی مقاله‌ای دارید از همون عبارتها برای کلیدواژه هاتون استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که کلیدواژه هاتون به هم ربط داشته باشند. مقاله تونو حول همون مفهوم بنویسید و منظورتونو شفاف بیان کنید.
2- از عبارتها یا کلمات خاص استفاده کنید
تحقیق انجام شده که نشون میده این عبارتها یا کلمات خاص میتونن در کنار عبارت "مغز رتبه بندی کننده" قرار بگیرن:

  • چیست
  • کیست
  • کجاست
  • بدون

از این عبارتها استفاده کنید و اونها رو با شرکتتون گره بزنید. ازشون تو پاسخ به سوالات رایج استفاده کنید و به این سوالات جواب بدید.
نتیجه:
سال 1395 پر از تغییرات بزرگ در حوزه دیجیتال بود، شاهد تغییر الگوریتم بودیم که به رتبه بندی ملی و محلی اثر میگذاشت. موندن در رأس جدیدترین مدهای بازاریابی آنلاین کمکتون میکنه تا استراتژیهای کاربردی و مفیدی بکار ببرید و تو این تغییرات جان سالم به در ببرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز