ترفندهای طراحی سایت برای افزایش نرخ تبدیل

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=9924

5/5 - (1 امتیاز)

در مقاله های گذشته به تفصیل به ضرورت وجود و راه اندازی وب سایت برای انواع کسب و کارها و مشاغل پرداختیم و همچنین مزایای فراوانی که انواع وب سایت ها نظیر وب سایت های شرکتی و فروشگاهی برای صاحبان کسب و کارها به ارمغان می آورند را بررسی کردیم. اما نکته مهم این است که صرفا راه اندازی وب سایت باعث رساندن کسب ‌وکارهای آنلاین به هدف نهایی خود، یعنی افزایش مخاطبان و ترغیب آن ها برای خرید و استفاده از محصولات و یا خدمات و در نهایت کسب درآمد نخواهد شد.


برای محقق شدن این هدف، استفاده از شیوه های بازاریابی اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ و به کارگیری روش ها و ابزارهای دیجیتال و آنلاینی که در این نوع بازاریابی استفاده می شود بسیار ضروری می باشد. یکی از بهترین شاخص و روش هایی که در این زمینه وجود دارد نرخ تبدیل (Conversion Rate) در طراحی سایت می باشد. این نرخ نه تنها باعث دستیابی به کسب درآمد و فروش آنلاین بیشتر وب سایت ها می شود، بلکه باعث تاثیرگذاری در سئوی سایت نیز می شود، به طوری که یکی از معیارهای مهم رتبه بندی سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو، ارزیابی این شاخص می باشد. در ادامه این مقاله ابتدا به بررسی مفهوم و نحوه محاسبه نرخ تبدیل می پردازیم و سپس به بررسی تاثیر و اهمیت آن در بهینه سازی وب سایت، و در نهایت به معرفی راهکارهایی جهت افزایش و بهینه سازی این نرخ خواهیم پرداخت.

مفهوم نرخ تبدیل (Conversion Rate) و نحوه محاسبه آن

در مطالب بالا از نرخ تبدیل به عنوان یکی از شاخص های مهم در رسیدن به کسب درآمد بیشتر کسب و کارهای آنلاین و بهبود عملکرد وب سایت ها نام برده شد، اما مفهوم این نرخ به چه معناست؟ به طور کلی نرخ تبدیل درصد کاربرانی را نشان می دهد که از میان تمامی بازدید کنندگانی که از سایت بازدید کرده اند اقدام مورد نظر شما را انجام می دهند و یا به اصطلاح یک تبدیل انجام می دهند. بسته به نوع هدفی که فعالیت و کسب و کار شما دارد این اقدامات و تبدیل ها می تواند متفاوت باشد اما رایج ترین آن ها عبارتند از: انجام خرید، ثبت نام در سایت، تعامل داشتن کاربران با استفاده از صفحه گفتگوی آنلاین، پر و ارسال کردن یک فرم (مانند فرم صفحه تماس با ما)، خرید اشتراک، دانلود کردن (مانند دانلود کردن یک نرم افزار، فایل های صوتی و تصویری، برنامه های موبایل و غیره)، ثبت نام برای استفاده از اشتراک (پولی و یا رایگان مانند خبرنامه)، تماس مستقیم با شرکت، تعامل و مشارکت داشتن هر چه بیشتر در سایت (افزایش زمان حضور در سایت، بازدیدهای مکرر از سایت، افزایش تعداد صفحات بازدید شده).
نرخ تبدیل با در نظر گرفتن تعداد کل کاربرانی که تبدیل انجام می دهند (به طور مثال کلیک کردن روی یک تبلیغ)، تقسیم آن بر تعداد کل مخاطبان سایت و تبدیل این رقم به درصد محاسبه می شود. به عنوان مثال، فرض کنید که یک فروشگاه اینترنتی یک کمپین تبلیغاتی را در سایت خود اجرا می کند و مخاطبانی در حدود 10000 نفر دارد. از میان این تعداد کاربر، در مجموع 300 نفر از کاربران روی تبلیغ مورد نظر کلیک می کنند (که در این سناریو این عمل یک تبدیل محسوب می شود). بنابراین، نرخ تبدیل کلی برای این کمپین را می توان به صورت زیر محاسبه کرد: 300/10000 = 0.03 یا نرخ تبدیل 3%
نرخ تبدیل به دست آمده می تواند معیاری برای صاحبان این فروشگاه باشد که بر اساس آن می توانند برای رشد و توسعه هرچه بیشتر وب سایت خود تلاش کنند. بالا بودن درصد نرخ تبدیل به معنای آن است که سایت شما دارای طراحی مناسب و بازاریابی موفقی بوده و کاربران خواستار محصولات و خدماتی که در سایت خود ارائه می دهید، می باشند.

ضرورت بهینه سازی و افزایش نرخ تبدیل و تاثیر آن بر کسب و کارها

همان طور که قسمت های قبلی به آن اشاره شد هدف نهایی کسب و کارهای اینترنتی افزایش مشتریان و مخاطبان بالقوه از میان تمامی بازدید کنندگان سایت و در نتیجه افزایش فروش محصولات، خدمات و کسب درآمد بیشتر می باشد. برای رسیدن به این منظور اغلب مدیران و صاحبان این کسب و کارها از روش های پر هزینه ایی مانند برگذاری کمپین های تبلیغاتی به منظور افزایش بازدید سایت استفاده می کنند. در حالی که برای رسیدن به این اهداف نیازی به این روش های پر هزینه نیست و روش های مقرون به صرفه دیگری نیز وجود دارد. یکی از این روش ها که از اتلاف بیهوده هزینه نیز جلوگیری می کند، بهینه سازی نرخ تبدیل می باشد. بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) که به آن CRO نیز می گویند به مجموعه کارها و فعالیت هایی اطلاق می شود که در جهت افزایش نرخ تبدیل و بهینه سازی سایت صورت می پذیرد. بهینه سازی نرخ تبدیل با جذب مشتری های هدفمند و با کیفیت و کاهش دادن هزینه هایی همچون هزینه تبلیغات، به افزایش فروش محصولات و سودهی بیشتر کمک شایانی می کند. بنابراین، بهینه‌سازی نرخ تبدیل باید بخش مهمی از استراتژی بازاریابی اینترنتی کسب و کارهای آنلاین باشد. استفاده از تکنیک ها و روش هایی که باعث افزایش و بهینه سازی و افزایش نرخ تبدیل و در نتیجه افزایش فروش سایت می شود بسیار ضروری است. یکی از تاثیرگذارترین روش هایی که باعث افزایش نرخ تبدیل می شود طراحی سایت بر اساس استانداردهای طراحی است. در واقع با انجام تغییراتی ساده اما کاربردی در طراحی و چیدمان صفحات سایت یا فروشگاه اینترنتی می توان باعث افزایش نرخ تبدیل شد.

اهمیت طراحی سایت در بهینه سازی نرخ تبدیل

از آن جایی که انسان ها موجودات بصری هستند، معمولا توجه شان به مواردی که به خوبی طراحی شده است جلب می شود و بر اساس آن چه که می بینند آن ها را قضاوت می کنند. آگاهی از این موضوع و شناختن این ویژگی رفتاری افراد، بدین معناست که وب سایت هایی که از نظر ظاهری طراحی بهتری دارند توجه افراد را بیشتر به خود جلب می کنند. سایت هایی که دارای طراحی مناسب هستند باعث افزایش تجربه کاربری و اعتماد مخاطبان و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل می شوند. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه استنفورد محققان دریافته اند که حدود 46 درصد از افراد هنگام تصمیم گیری در مورد معتبر بودن یا نبود یک سایت، طراحی ظاهری آن را به عنوان معیار اصلی در نظر می گیرند. بنابراین طراحی سایتی از قواعد طراحی پیروی کند بسیار حائز اهمیت است، چرا که طراحی مناسب و کاربردی باعث افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل و همچنین کسب رتبه بهتر در صفحات نتایج موتورهای جست و جو می شود. در ادامه به معرفی و بررسی چندین ترفند در طراحی سایت که باعث بهبود نرخ تبدیل می شوند می پردازیم.

ترفند و راهکارهای افزایش نرخ تبدیل در طراحی سایت

طراحی سایت می تواند تاثیر زیادی بر موفقیت کسب و کار شما در بستر اینترنت داشته باشد. وب سایتی که به خوبی طراحی شده است و از اصول طراحی پیروی کرده است باعث اعتماد کاربران و تشویق آن ها برای خرید از محصولات و خدمات شما خواهد شد. بنابراین در ادامه به معرفی چندین اصول کلیدی در طراحی می پردازیم که باعث جذب بیشتر کاربران و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل می شود.

استفاده از فراخوان های عمل قوی

فراخوان عمل (Call to Action) که به اختصار به آن CTA نیز می گویند؛ کلمه یا عبارتی است که معمولا روی یک دکمه قرار گرفته است و مخاطب را وادار به انجام یک عمل از پیش طراحی شده می کند و به وی می گوید در مرحله بعدی چه کاری انجام دهد. گاهی اوقات، کاربران برای انجام اقدامات مورد نظر شما نیاز به عاملی دارند که باعث ترغیب آن ها برای انجام آن کار شود که CTA ها می توانند به دستیابی به این امر کمک کنند. بنابراین می توان گفت که آنها بخش بسیار مهمی از طراحی وب سایت هستند که می توانند در ایجاد یک تجربه کاربری عالی بسیار موثر باشند.

برای ایجاد یک CTA موثر، باید از فعل های دستوری قوی استفاده کنید. این بدان معنی است که شما باید CTA خود را با کلمه ای شروع کنید که عملکردی را که می خواهید مخاطب انجام دهد را توصیف کند. «خرید کردن »، «اشتراک گرفتن»، «سفارش دادن» و «دانلود کردن» همگی نمونه‌هایی از افعال دستوری قوی هستند که میتوانید از آن ها در عبارت های CTA به کار رفته در سایت استفاده کنید. علاوه بر این، بهتر است که دکمه های فراخوان های عمل را با رنگ های روشن و یا پررنگ (بسته به رنگ زمینه) طراحی کنید و از رنگ هایی استفاده کنید که متضاد رنگ زمینه هستند، زیرا با این کار توجه مخاطب نسبت به دکمه جلب می شود و باعث کلیک کردن روی آن می شود.

نکته دیگری که هنگام طراحی CTA ها باید به خاطر بسپارید برانگیخته کردن احساسات مخاطبان است. استفاده از علامت تعجب در پایان عبارات راهی برای انجام این کار است که نشان دهنده اشتیاق شما نسبت به محصولات و خدمات خود نیز می باشد. همچنین می‌توانید با خلاقیت در عبارت‌پردازی خود، از نظر احساسی با آنها ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، اگر در سایت خود پیشنهاد تورهای مسافرتی را می دهید بهتر است به جای استفاده از عبارت “اکنون رزرو کنید”، از عبارتی خلاقانه و احساسی شبیه “همین حالا ماجراجویی خود را شروع کنید” استفاده کنید. با انجام این کار، از احساسات مخاطبان خود بهره برده و آن ها را به انجام عمل مورد نظر خود تشویق خواهید کرد.

قرار دادن اطلاعات تماس در هر صفحه از سایت

هنگامی که مشتریان در حین پروسه خرید به مشکلی برخورد کنند یا سوالی داشته باشند اگر که نتوانند به راحتی و به صورت فوری با شما ارتباط داشته باشند و جواب سوال خود را پیدا کرده و یا مشکل خود را برطرف کنند، احتمال اینکه از انجام خرید خود منصرف شوند و سایت را ترک کنند بسیار زیاد می باشد. بنابراین، اطمینان از اینکه مخاطبان به سرعت و راحتی به اطلاعات تماس شما دسترسی پیدا می کنند بسیار ضروری است و بخش مهمی را در جلب رضایت مشتریان بر عهده دارد. از آن جایی که کاربران بر اساس سلایق خود راه های ارتباطی مختلفی را ترجیح می دهند، برای ارتباط با آن ها ارائه دادن چندین راه ارتباطی ضروری می باشد. ایمیل، تماس تلفنی، گفتگوی پیامکی آنلاین و استفاده از رسانه های اجتماعی همگی اشکال مختلفی از راه های ارتباطی می باشند که باید در سایت خود از آن ها استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که مشتریانتان می‌توانند به روش دلخواه خود با شما تماس بگیرند. نکته ایی که هنگام طراحی قالب سایت باید آن توجه داشت این است که مکان قرار گرفتن این اطلاعات در سایت باید به گونه ایی باشد که به وضوح و راحتی توسط مخاطبان دیده شود. به عنوان مثال، میتوانید شماره تماس خود را در بالای منوی سایت، و یا صفحه گفتگوی آنلاین را در پایین و گوشه های صفحه قرار دهید. رعایت این نکات باعث می شود تبدیل های بیشتری از سوی مشتریان صورت گیرد و باعث افزایش نرخ تبدیل خواهد شد.

افزایش سرعت سایت

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در افزایش نرخ تبدیل، سرعت بارگذاری سایت و صفحات آن می باشد که می تواند تاثیر مستقیمی در کاهش و یا افزایش فروش محصولات و خدمات وب سایت شما داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده اگر که صفحات سایت تا نهایت 3 ثانیه بارگذاری نشود باعث از دست دادن 40 درصد از بازدیدکنندگان می شود. بنابراین تاخیر حتی یک ثانیه در زمان لود سایت باعث کاهش شدید نرخ تبدیل خواهد شد. به منظور جلوگیری از این موضوع لازم است که هنگام طراحی سایت خود باید استاندارهای طراحی سایت را رعایت کنید. به طور مثال در هنگام طراحی گرافیک سایت باید تا جای ممکن از طراحی های فانتزی و استفاده از تصاویر با حجم بالا اجتناب کرد تا سرعت لود صفحات افزایش پیدا کند.

ساده طراحی کردن سایت

به طور کلی سایت شما باید در مدت زمان بسیار کوتاهی که کاربر از آن بازدید می کند باعث جلب توجه وی شود و اطلاعات لازم را در همان ابتدا در اختیار او قرار دهد تا مخاطب برای انجام عمل های بعدی و ایجاد یک تبدیل ترغیب شود. بنابراین سادگی در طراحی قالب و صفحات سایت به خصوص صفحه فرود کلید اصلی افزایش نرخ تبدیل می باشد. به عنوان مثال صفحه اصلی سایت اپل را در نظر بگیرید، سادگی آنها در طراحی منجر شده است تا این برند تبدیل به یکی از موفق ترین برند ها در جهان شود و شرکت های بی شمار دیگری از آن ها الگوبرداری کنند. البته ساده بودن طراحی صفحات سایت به این معنا نیست که تمامی اطلاعات و توضیحات ضروری را حذف کنید بلکه باید تا جایی که ممکن است اطلاعاتی که باعث حواس پرتی و آشفتگی ذهنی کاربران می شود را حذف گردد. به یاد داشته باشید هرچه صفحات شما خلوت تر و مرتب تر باشد احتمال ایجاد تبدیل از سوی مخاطبان بیشتر خواهد بود.

موارد گفته شده در بالا تنها چند نمونه از راهکارهایی هستند که رعایت آن ها هنگام طراحی سایت، باعث افزایش نرخ تبدیل و در نتیجه افزایش فروش و بهبود عملکرد کسب و کار شما خواهد شد. طراحان مجرب و با سابقه شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 18 سال سابقه ای که در زمینه طراحی سایت دارند، در طراحی و راه اندازی یک سایت با کیفیت و با رعایت نکات ذکر شده در بالا، شما را یاری خواهند کرد و باعث رسیدن به اهدافتان یعنی رسیدن به فروش و درآمد بیشتر خواهند شد. همچنین ما در شرکت دارکوب به تمامی مشتریان خود خدمات پشتیبانی آنلاین به صورت 24 ساعته و در تمامی روز های هفته ارائه می دهیم. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خصوص ایجاد وب سایت، سئو و بهینه سازی سایت، بازاریابی اینترنتی و دیگر کانال های دیجیتال مارکتینگ و همچنین مشاوره رایگان، با کارشناسان ما به صورت حضوری و یا آنلاین در ارتباط باشید.

چرا بهینه سازی نرخ تبدیل اهمیت دارد؟

بهینه سازی نرخ تبدیل مانع از صرف هزینه های نجومی برای تبلیغات در راستای افزایش بازدید سایت می شود. چرا که میتوان با انجام چندین راهکار ساده و تغییرات جزئی، بدون نیاز به صرف هزینه های گزاف نرخ تبدیل را بهبود بخشید و تعداد بازدیدکنندگان را افزایش داد.

طراحی سایت چگونه باعث افزایش نرخ تبدیل می شود؟

اغلب مردم توجهشان به سمت چیزهایی که دارای طراحی های زیبا و چشم نواز هستند جلب می شود. آن ها صرف نظر از داشتن دانش تخصصی در مورد طراحی و هنر قادر هستند تنها بر اساس ظاهر، یک طراحی خوب را از بد تشخیص دهند. با در نظر گرفتن این موضوع وقتی صحبت از انجام یک تبدیل و افزایش نرخ تبدیل به میان می آید، طراحی وب سایت بسیار مهم می شود. یک سایت با طراحی زیبا می تواند منجر به ایجاد تجربه کاربری بهتری شود همچنین اعتماد مشتریان را به تجارت یا برند شما افزایش دهد. افزایش اعتماد مخاطبان و ایجاد تجربه کاربری بهتر در نهایت باعث تمایل بیشتر افراد برای انجام عمل مورد نظر شما در سایت و افزایش نرخ تبدیل خواهد شد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز