کدام زبان طراحی وب محبوب تر است؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=6435

5/5 - (7 امتیاز)

امروزه طراحی سایت یکی از پرطرفدارترین مشاغل در دنیا می باشد. اگر در زمینه ی طراحی وب تازه کار هستید، احتمالاً برایتان سؤال شده است که چه زبان برنامه نویسی یاد بگیرید بهتر است؟ و محبوب ترین زبان طراحی وب چیست؟!

اگر در طراحی وب مبتدی باشید یکی از سخت ترین تصمیم هایی که باید بگیرید این است که با چه زبان برنامه نویسی، طراحی وب را شروع کنید. صد ها زبان برنامه نویسی وب وجود دارد که هر کدام سختی ها و ویژگی های خاص خود را دارند.

اینکه چه زبان برنامه نویسی پرکاربردتر است بستگی زیادی به این موضوع دارد که در چه شرکتی مشغول به کار هستید و اینکه آیا با فناوری های front-end کار می کنید و یا back-end. در واقع اهداف شغلی و علایق شما در اینکه چه زبان برنامه نویسی مناسب تر و بهتر است بسیار تعیین کننده هستند.

با محبوبیت و پیشرفت فناوری طراحی وب، داشتن وب سایت ساده، جذاب و کاربردی برای مشاغل به الزام تبدیل شده است.

یکی از مهمترین جنبه های طراحی سایت، زبان برنامه نویسی وب می باشد. از طریق زبان های برنامه نویسی وب می توان دستورالعمل ها را به دستگاه ها ارسال و عملکرد های لازم در یک سایت را فراهم نمود.

برخلاف فناوری ها، زبان های برنامه نویسی از مد نمی افتند. در واقع زبان های برنامه نویسی اساس و شالوده ی فناوری ها هستند. فناوری ها هر از چند گاهی تغییر می کنند یا جایگزین پیدا می کنند، اما زبان های برنامه نویسی جایگزین نمی شوند، بلکه ارتقاء می یابند.

به همین دلیل آگاهی از محبوب ترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی وب می تواند سودمند باشد.

زبان برنامه نویسی چیست؟

از زبان های برنامه نویسی برای کنترل عملکرد ماشین استفاده می شود. زبانی که به درستی ساخته شده باشد می تواند دستورالعمل ها را به یک سیستم رایانه ای منتقل کند. تا کنون هزاران زبان برنامه نویسی ساخته شده است و هر ساله نیز تعداد بیشتری از آنها ساخته و به بازار عرضه می شود.

با زبان های برنامه نویسی می توان اقدام به نوشتن الگوریتم ها کرد.

ویژگی های زبان های برنامه نویسی وب

زبان های برنامه نویسی ویژگی هایی دارند که به توصیف آنها کمک می کند. برخی از این ویژگی ها و صفات عبارتند از:

انتزاع

بیشتر زبان های برنامه نویسی دارای قواعد خاصی هستند که در تعریف و یا علامت گذاری ساختار داده ها و همچنین تعریف روش های اجرا کمک می کنند. به این قوانین، انتزاع گفته می شود.

عملکرد و هدف

هر کسی که می خواهد برنامه نویسی کند به یک سیستم رایانه ای محاسبه گر که الگوریتم ها را بفهمد نیاز دارد. از زبان های برنامه نویسی برای اجرای یک عملکرد و یا پوشش یک هدف خاص استفاده می شود. بنابراین تعریف کامل زبان برنامه نویسی شامل ماشین یا سیستمی که زبان ها را بفهمد نیز می باشد.

قدرت بیان

زبان ها بر اساس محاسباتی که می توانند انجام دهند، طبقه بندی می شوند. قدرت بیان زبان های برنامه نویسی یکی دیگر از ویژگی های مهم آنهاست.

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی طراحی وب

کدام زبان طراحی سایت محبوب تر است؟

برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی وب چه فاکتور هایی را باید در نظر بگیرم؟

از آنجایی که تعداد زبان های برنامه نویسی وب زیاد است، ممکن است برای برخی افراد انتخاب یک زبان برنامه نویسی آسان نباشد. به همین دلیل در نظر داشتن برخی فاکتور ها هنگام انتخاب زبان می تواند کمک کننده باشد:

محل اجرای برنامه

برای انتخاب زبان برنامه نویسی اولین تصمیمی که باید بگیرید بستگی زیادی به این دارد قرار است برنامه ی مورد نظر، کجا اجرا شود. همه ی زبان ها در همه ی سیستم عامل ها اجرا نمی شوند. به عنوان مثال برنامه ای که به زبان C نوشته شده است در سیستم های مبتنی بر ویندوز و لینوکس اجرا می شود.

دامنه ی زبان

برای اینکه بهتر متوجه شوید که دامنه ی هر زبان چیست بهتر است که در حیطه ی کاری و صنعتی که می خواهید برنامه نویسی کنید جستجو کنید و ببینید افراد دیگر در همان صنعت از چه زبان برنامه نویسی استفاده کرده اند.

کارایی

برای اینکه زبانی که انتخاب می کنید بیشترین کارایی را داشته باشند، باید بررسی کنید ببینید آیا زبان مورد نظر با کامپایلر تطابق دارد یا خیر؟!

در دسترس بودن کتابخانه ها

باید کتابخانه ای وجود داشته باشد که قادر به حل تمام مشکلات شما با زبانی که برای توسعه ی وب انتخاب کرده اید، باشد.

اندازه ی پروژه

شما بایستی زبانی را انتخاب کنید که متناسب با سایز پروژه ی شما باشد و بتواند اهداف شما را پشتیبانی کند.

انعطاف پذیری و عملکرد

زبانی که انتخاب می کنید باید به اندازه ی کافی منعطف باشد تا به شما امکان اضافه کردن ویژگی ها و ایجاد برنامه ها را بدهد.

کار با آن ساده باشد

زبانی را برای طراحی وب برگزینید که کار کردن با آن ساده باشد و شما را دچار سردرگمی نکند.

پشتیبانی از ابزار ها

زبانی خوب است که روش های زیادی برای ویرایش و کنترل در اختیار طراح بگذارد.

زبان های طراحی و راه اندازی سایت

کدام زبان طراحی وب محبوب تر است؟

برخی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی طراحی وب

زبان های زیادی برای طراحی سایت استفاده می شوند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برخی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی وب عبارتند از:

زبان برنامه نویسی html

Html در واقع یک زبان نشانه گذاری است که در طراحی سایت استفاده می شود. هر کسی که می خواهد طراحی سایت یاد بگیرد، اول باید زبان نشانه گذاری html را فراگیرد. با html می توان ساختار یک وب سایت و طرح کلی پروژه ی طراحی وب را ایجاد کرد. html یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین زبان های طراحی سایت می باشد. اما ارزش خود را از دست نداده است، زیرا دائماً در حال بهبود و ارتقاء می باشد. اگرچه زبان های جدیدتری برای طراحی وب سایت وارد بازار شده اند، اما html برای درک درستی ساختار یک وب سایت، کاربردی و ضروری است. شاید به همین دلیل است که به همه ی افرادی که می خواهند طراحی سایت بدانند، توصیه می شود ابتدا html را یاد بگیرند.

Html اگرچه قدیمی است اما به یادگیری زبان های جدید و پشتیبانی از آنها کمک می کند.

Css

در واقع html و css دو عنصر جدا نشدنی هستند. html به توسعه ی طرح و ساختار وب کمک می کند در حالیکه css به جنبه ی بصری و استایل دهی سایت کمک می کند. css گزینه های زیادی برای ایجاد خلاقیت در طراحی سایت در اختیار طراحان قرار می دهد و با ترکیب با html به کاربران امکان می دهد تا جزئیات زیادی به صفحه اضافه کنند. استایل هایی که با کد های css داده می شود در یک فایل جداگانه نگهداری می شود و بعداً به صفحه اضافه می شوند.

جاوا

جاوا یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی طراحی وب سمت سرور است که برای وب سایت های بزرگ مناسب است. جاوا یک زبان شیء گرا و کلاس محور است.

جاوا برنامه های سمت سرور بسیار سریع دارد. یکی از دلایل محبوبیت آن نزد طراحان سایت نیز همین موضوع است.

از این زبان برای طراحی و توسعه ی بازی ها، نرم افزار و محتوای وب و برنامه ها استفاده می شود. بیشتر برنامه های اندروید با زبان برنامه نویسی جاوا توسعه داده می شوند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این زبان برنامه نویسی این است که روی هر سیستم عاملی اجرا می شود.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان نوشتاری و یک عنصر تعاملی وب سایت است. جاوا اسکریپت با html و css برای یک طراحی سه لایه ای در ارتباط است. توسعه دهندگان وب قبل از یادگیری هر زبان برنامه نویسی وب دیگری بایستی جاوااسکریپت را یاد بگیرند. جاوااسکریپت در طراحی بسیاری از وب سایت ها و برنامه های تحت وب نقش مهمی بازی می کند. کسانی که توسعه ی back-end را انجام می دهند باید به زبان جاوااسکریپت به اندازه ی کافی تسلط داشته باشند. جاوااسکریپت با زبان xml کار می کند و از طریق ajex با وب سرور ارتباط برقرار می کند. Ajex به بارگیری سریع وب سایت ها کمک بسیاری می کند.

Php

یکی دیگر از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی وب زبان php می باشد. Php یک زبان پردازشگر متن، رایگان و سمت سرور است. از php هم برای طراحی وب و هم برای اهداف عمومی استفاده می شود. php یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی وب سایت است که در سال 2004 به بازار عرضه شد. در حال حاضر بیش از 200 میلیون وب سایت در اینترنت بر اساس زبان برنامه نویسی php راه اندازی شده اند. برخی از پلتفرم های معروفی که مبتنی بر زبان برنامه نویسی php می باشند، عبارتند از: فیسبوک و وردپرس.

Php یک زبان اسکریپت تفسیر شده است. بدین معنا که معمولاً توسط یک مفسر پردازش می شود. به همین دلیل php برای برنامه نویسی سمت سرور که هنگام فعال بودن وب سایت وظایف سرور را به طور مکرر انجام می دهد، بهترین گزینه است.

Php یک زبان منبع باز و یک زبان نمونه سازی سریع است.

این زبان با سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس و ویندوز سازگار است.

از php در برنامه های تبلیغاتی و سازمان های کوچک نرم افزازی، به طور گسترده ای استفاده می شود.

این زبان براحتی با html ادغام می شود.

پایتون

پایتون یک زبان همه منظوره، پویا و پرکاربرد و بسیار محبوب در طراحی وب است. برای استفاده از پایتون نیاز به کامپایلر ندارید و می توانید کد بنویسید و اجرا کنید. پایتون خوانایی زیادی دارد. بدین معنی که با چند خط کد می توانید به یک هدف خاص دست یابید. پایتون با اینکه یک زبان سطح بالا و پیشرفته است، درک آن برای افراد مبتدی آسان است.

اینستاگرام و پینترست بر اساس پایتون می باشند. گوگل و یاهو نیز توسط پایتون پشتیبانی می شوند. برخی از ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون عبارتند از: مدیریت خودکار حافظه، دسترسی به یک کتابخانه ی بزرگ و پویا بودن.

پایتون براحتی می تواند با برنامه های مختلف ادغام شود.

درک پایتون و کدنویسی با آن راحت است. به همین دلیل مورد علاقه ی خیلی از طراحان وب در دنیا می باشد.

پایتون دارای یک کتابخانه است که کدها را ساده و کوتاه نگه می دارد.

زبان C

زبان C یکی دیگر از زبان های عمومی و ضروری است که در دهه ی 70 توسعه یافت. زبان C پرکاربرترین پلتفرم برنامه نویسی است که عناصر ساختاری را برای زبان های دیگر مانند پایتون، C++، جاوا و … ارائه می دهد.

برخی از ویژگی هایی که زبان های دیگر به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از زبان C می گیرند، عبارتند از: ساختار های کنترل، نحو کلی و کتابخانه های استاندارد.

SQL

SQL یک زبان جستجوی ساختار یافته برای مدیریت پایگاه داده است که بسیاری از سازمان ها برای ذخیره سازی داده های خود از آن استفاده می کنند. یکی از وظایف مهم هر وب سایت و یا برنامه، مدیریت، ذخیره سازی و جمع آوری داده است. SQL این امکان را به وب سایت ها می دهد تا بتوانند براحتی داده های حجیم را ذخیره سازی و مدیریت کنند. هنگامی که یک کاربر یک وب سایت را جستجو می کند و به آن دسترسی می یابد، شاید نداند که این حجم از اطلاعات کجا می آید و یا چگونه ذخیره می شود. اما حقیقت این است که این حجم از اطلاعات وب سایت ها در سرور های بزرگ ذخیره می شوند که از طریق زبان SQL قابل دسترسی هستند. به بیان دیگر از زبان SQL برای دخیره سازی داده ها در وب سرور ها و بازیابی مجدد داده ها از وب سرور ها استفاده می شود.

.net

.net برنامه نویسان را قادر به ایجاد برنامه های موبایل، وب و رایانه می کند. .net بسیار منعطف است و می تواند از دیگر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی کند. .net  بر روی سیستم عامل های مختلف اجرا می شود. از .net می توان برای ایجاد برنامه های ساده و پیچیده استفاده کرد.

انگولار

انگولار یک زبان متنی و منبع باز است. انگولار برای توسعه ی اپلیکیشن بسیار مفید و محبوب است. انگولار دارای یک کتابخانه ی بزرگ از توابع است و جامعه ی پشتیبان بزرگی دارد.

نتیجه

زبان های زیادی برای طراحی سایت وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. طراحان سایت بایستی بر اساس اهداف و سهولت کار با یک زبان برنامه نویسی، اقدام به فراگیری زبان مورد نظر خود کنند.

Html و CSS اساس طراحی سایت هستند. کسانی که می خواهند طراحی سایت یاد بگیرند و در این زمینه مشغول به کار شوند، قبل از یادگیری هر زبان دیگری بایستی به این دو زبان برنامه نویسی به اندازه کافی تسلط داشته باشند.

برخی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت عبارتند از php  و جاوااسکریپت. پلتفرم وردپرس که طرفداران زیادی در دنیا دارد مبتنی بر php می باشد. جاوااسکریپت یک زبان متنی است که با html و css ادغام می شود.

زبان های برنامه نویسی وب و کدنویسی به سرعت در حال رشد و ارتقاء هستند. فناوری ها ممکن است منسوخ شوند، اما این موضوع در مورد زبان های برنامه نویسی صدق نمی کند. زیرا دائماً پیشرفت می کنند و بهبود می یابند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز