دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=10191

5/5 - (2 امتیاز)

دیجیتال مارکتینگ این روز ها توانسته است موضوع هر بحث و جلسه کاری باشد. بازاریابی دیجیتال در سال های اخیر برای بسیاری از کسب و کار ها نقش مهم و حیاتی داشته است. در این مقاله سعی داریم به کاربرد های دیجیتال مارکتینگ بپردازیم، اما قبل از آن بهتر است به مفهوم اصلی این نوع بازاریابی پرداخته شود.

دیجیتال مارکتینگ

سال های زیادی از ظهور بازاریابی اینترنتی نمی گذرد، می توان گفت با گسترش استفاده از اینترنت و همگانی شدن آن، شیوه قدیمی بازاریابی به بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است. در حال حاضر بازاریابی سنتی در بسیاری از نقاط جهان منسوخ شده است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ مفاهیم و تعریف های مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ عنوان شده است، اما به طور کلی می توان گفت: هر گونه فعالیت در اینترنت که با استفاده از دستگاه های دیجیتالی مانند موبایل، تبلت، کامپیوتر و … در جهت تبلیغات یک کسب و کار برای افزایش مشتری، فروش و ارتقای آن انجام می گیرد را دیجیتال مارکتینگ می گویند.

به زبانی ساده تر، دیجیتال مارکتینگ به هر شکلی از بازاریابی گفته می شود که به صورت آنلاین و با کمک موبایل، کامپیوتر، اینترنت و غیره انجام می گردد، علاوه بر این می تواند با کمک دیجیتال و فناوری که ممکن است به اینترنت متصل نباشد، انجام شود. مانند استفاده از ایمیل ها، تبلیغات در سطح شهر و … که به تاثیر بیشتر بازاریابی آنلاین کمک می کنند.

با کمک بازاریابی اینترنتی به راحتی می توان به مشتری هدف دست یافت، در واقع بازاریابی دیجیتال بخش خاصی از پایگاه مشتری را هدف قرار می دهد و تعاملی است. در حال حاضر بازاریابی دیجیتال در بسیاری از نقاط دنیا در حال افزایش است و شامل تبلیغات نتایج جستجو، تبلیغات ایمیلی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تبلیغ در گوگل و … می شود. هر کانالی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتری ترکیب می کند برای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ مناسب می باشد.

بهتر است بدانید که بازاریابی اینترنتی با بازاریابی دیجیتال تفاوت هایی دارد. در واقع بازاریابی اینترنتی تبلیغاتی است که صرفاً در اینترنت انجام می شود، در حالی که بازاریابی دیجیتال می تواند از طریق دستگاه های تلفن همراه، در سطح شهر، در یک بازی ویدیویی یا از طریق یک نرم افزار تلفن هوشمند انجام گیرد. اما به هر حال چون هر دو بیشتر از طریق اینترنت انجام می شوند، مفهوم هر دو را یکسان در نظر می گیرند.

انواع بازاریابی دیجیتال

هر کسی که دارای کامپیوتر یا تلفن همراه هوشمند می باشد، بازاریابی دیجیتال را تجربه کرده است. ما در طول روز که با کامپیوتر یا موبایل خود در فضای اینترنت فعالیت می کنیم، با انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ بر خورد خواهیم کرد. پیام های تبلیغاتی ارسال شده به تلفن همراه، ایمیل های دریافتی تبلیغاتی، ویدئو های تبلیغاتی منتشر شده در شبکه های اجتماعی، تصویر به اشتراک گذاشته شده، جستجو در گوگل و … از انواع مختلف تبلیغات بازاریابی دیجیتال هستند. در حالت کلی مهمترین انواع بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

بازاریابی وب سایت

یک وب سایت مرکز تمام فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. در واقع اصلی ترین و اولین بستر مناسب برای بازاریابی دیجیتال، وب سایت ها هستند. این کانال به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند است، همچنین رسانه مورد نیاز برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین می باشد. با استفاده از یک وب سایت می توان یک برند، محصول و خدمات را به شیوه ای واضح و تاثیر گذار نمایش داد. وب سایت ها برای آنکه بتوانند تاثیر فوق العاده ای بر مخاطب بگذارند باید سریع، سازگار با موبایل و استفاده از آنها آسان باشد.

شما عزیزان می توانید برای طراحی وب سایت و راه اندازی یک پایگاه مناسب برای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خود به شرکت طراحی وب سایت دارکوب مراجعه نمایید. ما در شرکت دارکوب به ارائه خدمات طراحی سایت شرکتی، سایت فروشگاهی و … می پردازیم.

بهینه سازی موتور جستجو SEO

همانطور که می دانید، سئو شامل ساختار دقیق و بهینه سازی صفحات وب سایت برای دستیابی به بهترین موقعیت ممکن در صفحات نتایج موتور های جستجو به ویژه گوگلSERP است، زمانی که کاربران اینترنت جستجویی را در گوگل انجام می دهند که به تجارت شما مرتبط است، اگر جایگاه مناسبی در نتایج داشته باشید، به وب سایت شما مراجعه خواهند نمود. این امر در ارتباط با صفحات شبکه های اجتماعی نیز صدق می کند.

وب سایت ها بدون سئو و بهینه سازی وب سایت نمی توانند پایگاه خوبی برای دیجیتال مارکتینگ باشند. پس اساس موفقیت در بازاریابی دیجیتال به کمک وب سایت، سئو و بهینه سازی آن می باشد.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک PPC

Pay-Per-Click (PPC) یا تبلیغات کلیکی نوع دیگری از انواع دیجیتال مارکتینگ هستند. تبلیغات PPC به بازاریاب کمک می کند تا از طریق تبلیغات پولی به کاربران اینترنت در تعدادی از پلتفرم های دیجیتال دسترسی پیدا کند. بازاریابان می توانند کمپین های PPC را در گوگل، لینکدین، توییتر، پینترست، فیسبوک و از همه مهم تر اینستاگرام راه اندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات هستند، نشان دهند.

با استفاده از ابزار های مختلف می توان کمپین ‌های PPC را بر اساس ویژگی ‌های جمعیتی (مانند سن یا جنسیت) تقسیم ‌بندی کرد، یا حتی علایق یا مکان خاص آنها را هدف قرار داد. محبوب ترین پلتفرم های PPC عبارتند از Google Ads گوگل ادوردز و شبکه اجتماعی اینستاگرام

بازاریابی محتوا Content Marketing

محتوا اساس اصلی دیجیتال مارکتینگ و انواع مختلف تبلیغات است. برای تبلیغ در هر رسانه و کانالی به یک سری محتوای مناسب و جامع نیاز داریم. این محتوا باید با اصول خاص و با استراتژی مناسب جمع آوری شود که به آن بازاریابی محتوایی می گویند.

هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوا است. برای بازاریابی محتوا در ابتدا باید آن را در سایت خود منتشر نمود، سپس از طریق شبکه ها و رسانه های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات کلیکی و … تبلیغ کرد. ابزار های بازاریابی محتوا شامل وبلاگ ها، کتاب های الکترونیکی، دوره های آنلاین، ویدئو های تبلیغاتی و آموزشی، اینفوگرافیک ها، پادکست ها، وبینار ها و … می باشد. در حقیقت می توان گفت هر تلاشی برای بازاریابی از طریق محتوای آنلاین، بازاریابی محتوا محسوب می شود.

بازاریابی ایمیلی

هر گونه بازاریابی و تبلیغات که از طریق ایمیل انجام می شود را بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing می گویند. این نوع بازاریابی هنوز هم یکی از موثر ترین انواع بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از مردم بازاریابی ایمیلی را با پیام‌ های ایمیل اسپم اشتباه می‌ گیرند، اما اینطور نیست، بازاریابی ایمیلی وسیله ای برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه یا افراد علاقمند به برند شما است. با استفاده از دعوت به عمل یا CTA: Call To Action می توان ایمیل مخاطبان خود را به دست آورد و با بازاریابی ایمیلی با آنها به تعامل پرداخت.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بعد از وب سایت ها، شبکه های اجتماعی بهترین بستر برای دیجیتال مارکتینگ هستند. البته شبکه های اجتماعی در کنار وب سایت ها به راحتی می توانند به یک بازاریابی دیجیتال موفق و پر بازده منجر شوند. از بهترین این پلتفرم ها می توان به اینستاگرام اشاره نمود. اینستاگرام مارکتینگ نیز می تواند بهترین کانال بازاریابی دیجیتال باشد.

موارد گفته شده از مهمترین انواع دیجیتال مارکتینگ هستند از دیگر کانال های دیجیتال مارکتینگ می توان به SMS مارکتینگ، ویدئو مارکتینگ و بازاریابی وابسته اشاره نمود.

مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار ها

دیجیتال مارکتینگ در مدت زمان بسیار کمی توانست باعث موفقیت بسیاری از کسب و کار های مختلف شود. یکی از دلایل محبوبیت این نوع بازاریابی موفقیت سریع تبلیغات با استفاده از آن می باشد.

موفقیت دیجیتال مارکتینگ را می توان جامعه آنلاین عنوان نمود. تعداد افرادی که روزانه در اینترنت فعالیت دارند هر روز در حال افزایش است به همین دلیل از این جمعیت به خوبی می توان برای رسیدن به اهداف تجاری و اقتصادی استفاده کرد.

با یک استراتژی قوی و دقیق می توان به موفقیت دیجیتال مارکتینگ رسید. مزایای دیجیتال مارکتینگ برای یک کسب و کار عبارت است از:

  • گسترش مخاطبان
  • دسترسی به مخاطبان هدف
  • ارتقا آسان یک کسب و کار
  • مقرون به صرفه بودن تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات سنتی
  • امکان آمار گیری و تهیه گزارش از تبلیغات

به دلایل ذکر شده بالا اغلب بازاریاب ها تبلیغات سنتی و بازاریابی قدیمی دست کشیده اند و تمام تمرکز خود را صرف دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی کرده اند.

کاربرد دیجیتال مارکتینگ

با آنکه بازاریابی دیجیتال مزایای بسیاری به همراه دارد، اما اگر به درستی انجام نشود می تواند خسارات مالی فراوانی به همراه داشته باشد. دیجیتال مارکتینگ کاربرد های مختلفی دارد که برای انتخاب هر کدام از آنها باید از متخصص مربوطه یاری گرفت. به همین دلیل به شما عزیزان توصیه می کنیم قبل از شروع به بازاریابی دیجیتال با مشاوران و بازاریابان فعال ما در این حوزه مشاوره رایگان داشته باشید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب آماده ارائه خدمات مشاوره، دیجیتال مارکتینگ، برند سازی، اینستاگرام مارکتینگ و … به شما عزیزان می باشد.

بازاریابی دیجیتال اگر به درستی انجام شود به کسب و کار های مختلف در جهت ارتقا و گسترش فعالیت تجاری بسیار کمک می کند زیرا به آنها اجازه می دهد متناسب با بودجه خود مخاطبان خود را از راه های مختلف تبلیغاتی و بازاریابی افزایش دهند. همچنین به آنها این امکان را می دهد که بر روی مشتریان هدف خود تمرکز داشته باشند.

بازاریابی دیجیتال فرصتی مناسب برای اشتغال

با توجه به گسترش دیجیتال مارکتینگ و افزایش تقاضا برای تبلیغات و بازاریابی، بدون شک نیاز به نیروی متخصص و حرفه ای فعال در این حوزه نیز بیش از گذشته شده است. کسب و کار های زیادی هستند که به تبلیغات مداوم نیاز دارند، همچنین تقاضا برای دیجیتال مارکتینگ هر روز در حال افزایش است به همین دلیل هر چه شرکت های بیشتری در این حوزه شروع به کار کنند باز هم جای رشد وجود دارد. اگر علاقمند به این حرفه هستید، باید نکات مختلفی را به یاد داشته باشید.

برای آنکه یک بازاریاب حرفه ای شوید باید دانش و تجربه کافی کسب کنید. مدت زمان زیادی نیست که رشته های تحصیلی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ به رشته های تحصیلی دانشگاهی افزوده شده اند، پس دانشی که شما به دست می آورید باید بر اساس تجربه کاری شما باشد. برای شروع کار بهتر است به صورت کارآموزی در شرکت های مختلف به فعالیت بازاریابی بپردازید.

شرکت در دوره های آموزشی مرتبط به دیجیتال مارکتینگ می تواند برای شما فواید بسیاری را به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که بازاریابی دیجیتال از شاخه های مختلفی تشکیل شده است که یکی از آنها تولید محتوا می باشد. در ابتدا لازم است روش های مختلف تولید محتوا و انواع محتوا را بدانید.

چشم انداز بازار کار برای بازاریابان دیجیتال بسیار مثبت پیش بینی شده است. با وجود زمینه های بسیار تخصصی و تقاضای زیادی برای ایجاد و مدیریت محتوا، استراتژی رسانه های اجتماعی و تجزیه و تحلیل، زمان بسیار خوبی برای ورود به این حوزه است.

اگر به بازاریابی دیجیتال علاقه دارید می توانید یک سئوکار، ادمین شبکه های اجتماعی، تولید کننده محتوا، طراح سایت، تهیه کننده فیلم و عکس، مشاور و … شوید.

شرکت طراحی وب سایت دارکوب در حوزه طراحی وب سایت، سئو و بهینه سازی سایت، دیجیتال مارکتینگ، برند سازی، تولید محتوا و … دارای بیش از 18 سال سابقه مفید و قابل ارائه می باشد. با توجه به این سابقه طولانی و تجاربی که در این سال ها بدست آورده ایم، بدون شک می توانیم خدمات شایسته ای در این حوزه ها ارائه دهیم.

همچنین شرکت طراحی وب سایت دارکوب در سال های اخیر اقدام به تاسیس آموزشگاه طراحی وب سایت نموده است. شما می توانید با گذراندن دوره های آموزشی طراحی وب سایت، سئو، دیجیتال مارکتینگ و … به یک بازاریاب حرفه ای تبدیل شوید.

موارد گفته شده در بالا نشان دهنده اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار های مختلف بخصوص استارت آپ ها است. اگر هنوز برای فعالیت تجاری خود تبلیغات آنلاین ندارید می توانید با کارشناسان ما مشاوره رایگان در خصوص دیجیتال مارکتینگ داشته باشید. شما می توانید به صورت حضوری یا آنلاین با مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز