حذف سایت از نتایج گوگل

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=1793

5/5 - (3 امتیاز)

اینکه یک وب سایت یا صفحاتی از آن از صفحه نتایج گوگل حذف می گردد موضوعی است در حوزه سئو و بهینه سازی وب سایت که لازم است توسط یک کارشناس مورد بررسی قرار بگیرد. با حذف برخی از صفحات یک وب سایت از ایندکس گوگل احتمال دارد که رتبه و ترافیک سایت کاهش یابد. اما راه هایی وجود دارد که می توان با آن مشکل را بررسی و خسارات احتمالی را مدیریت کرد. اما قبل از هر اقدامی بایستی با کارشناس سئوی خود مشورت کنید تا این طبق تجربه آن ها این اقدامات را به شکل و در زمان صحیحی انجام دهید.

حذف صفحات وب سایت از ایندکس گوگل به طور کلی دو دلیل دارد:

  • جریمه های گوگل
  • تغییر در تنظیمات وب سایت

اما اگر شما وب سایت خود را طبق دستورالعمل های گوگل توسعه و بهینه سازی کرده باشید، تقریبا هیچگاه با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد. البته لازم است که رفتار و عملکرد الگوریتم های موتورهای جستجو را نیز بشناسید و تغییرات در وب سایت را (مثلا حذف محتوا) با مشورت یک کارشناس سئو انجام دهید.

 

دستورالعمل های گوگل برای وب سایت ها

گوگل وب سایت هایی را که طبق دستورالعمل های (General & Quality Guidelines) آن عمل نکرده اند یا به دلایل قانونی از ایندکس خود حذف می کند. این حذف می تواند موقتی یا دائمی باشد. در این صورت ممکن است گوگل در کنسول جستجو Search Console پیغامی به مدیر سایت ارسال کند. و لازم است برای دیدن وضعیت ایندکس پس از لاگین به کنسول اطلاعات قسمت Overview را بررسی کنید، و سپس از رفع مشکلات به گوگل درخواست بازبینی (Reconsideration) بدهید. با این حال گوگل خود را موظف به ارائه گزارش موردی در زمینه تخلفات نمی داند.

اما این دستورالعمل ها چگونه تعریف شده اند؟ به طور خلاصه هر نوع فعالیتی که در جهت فریب موتورهای جستجو برای افزایش رتبه صورت گیرد و به جهت ارائه خدمات و تجربه کاربری مطلوب نباشد، از نظر گوگل رقابت غیر سالم در نظر گرفته شده و وب سایت ها را نسبت به شدت تخلف به روش های مختلف جریمه می کند. گوگل برای کشف این روش ها از الگوریتم های بررسی وب سایت خود استفاده می کند و حتی گزارشات تخلفات از طرف کاربران را نیز بررسی می نماید. اصول که از نظر گوگل باید هر وب سایتی طبق آن عمل کند عبارت است از:

  • ایجاد صفحات وب برای کاربران نه برای جذب موتورهای جستجو
  • امتناع کردن از فریب کاربران
  • هر اقدامی در جهت فریب موتورهای جستجو (یعنی باید تمرکز شما به سود رسانی به کاربر باشد تا رتبه بندی و تولید صفحه برای جلب توجه موتورهای جستجو)
  • سعی در منحصر به فرد و با کیفیت ساختن وب سایت برای کاربران نسبت به سایر وب سایت ها در حوزه مشابه
  • مانیتور وب سایت در برابر هک و حذف محتوای تولید شده توسط هکر ها
  • جلوگیری و حذف اسپم های تولید شده توسط کاربران سایت

 

تکنیک هایی که باید از آن ها اجتناب کرد:

  • تولید اتوماتیک محتوا
  • لینک سازی های غیر مجاز
  • محتوای غیر اورجینال یا محتوای اورجینال کم
  • روش Cloaking (ارائه محتوا یا لینک غیر مرتبط)
  • روش Sneaky redirects (هدایت کاربر یا لینکی خلاف قصد کاربر)
  • محتوا و لینک های مخفی
  • استفاده از صفحات Doorways
  • Scraped content (استفاده یا کپی کردن محتوای سایت های دیگر بدون افزایش کیفیت و محتوا)
  • استفاده از Affiliate programs بدون ارزش افزوده
  • استفاده از کلمات کلیدی غیر مرتبط
  • صفحاتی با محتوا یا کد های مخرب (اسپم، تروجان و غیره)
  • سوء استفاده از Rich Snippets Markup
  • ارسال کوئری های ماشینی به گوگل

همانطور که گفته شد با بی توجهی به نکات بالا گوگل می تواند وب سایت را جریمه کرده و لینک های آن را کاهش رتبه داده، یا آن ها را به طور موقت و دائمی از سایت حذف نماید.

 

دلایل و راهکار ها متقابل در زمان حذف لینک

تغییر یا آپدیت الگوریتم های رتبه بندی گوگل

در دارکوب در باره سئو و الگوریتم های گوگل زیاد صحبت کرده ایم. الگوریتم های گوگل هستند که تعیین می کنند که یک وب سایت در چه جایگاهی قرار می گیرد. ربات های گوگل از سایتی به سایت دیگر می روند صفحات آن ها را یافته، خوانده، فهرست کرده و سپس رتبه بندی می کنند. هر سایت ممکن است به دفعات در هفته توسط گوگل مرور شود، از طرفی الگوریتم ها و پارامتر های گوگل نیز تغییر کنند. بنابراین گوگل با هدف ارائه بهترین نتیجه جستجو به کاربر با حذف صفحات کم کیفیت هر چند وقت یک بار سعی بر بهبود روش های رتبه بندی خود دارد. بنابراین تغییر رتبه و وضعیت سئوی سایت را می توان با تغییرات الگوریتم های موتورهای جستجو و پارامترهایی که احتمالا جدیدا اهمیت بیشتری پیدا کرده اند، بررسی کرد.

 

لینک های غیر طبیعی

هر سایتی می تواند لینک هایی غیر طبیعی یا غیر مجاز داشته باشد. لینک هایی که اغلب بیشتر مورد توجه گوگل است: ایجاد بک لینک های زیاد در دوره زمانی کوتاه، تبادل یا خرید لینک، لینک های اسپمی و لینک های غیر مرتبط می باشد.

راهکاری که شما در برابر این لینک ها دارید به اصطلاح انجام حسابرسی لینک های وب سایت است. لازم است لینک های وب سایت را بررسی نموده، لینک های مخرب و بی کیفیت را حذف کرده یا با ابزار Disavow از گوگل بخواهید که آن ها را نادیده بگیرد (البته توجه داشته باشید، حذف یکباره لینک های مخرب بدون استراتژی بازیابی سئو می تواند رتبه سایت را به شدت پایین آورد). پس از لازم است که اقداماتی که انجام داده اید را بصورت مستند به جهت تجدید نظر گوگل در جریمه و حذف لینک وب سایت ارسال نمایید.

 

محتوای ضعیف

همانطور که در دستورالعمل های بالا توضیح داده شد گوگل به تولید محتوای با کیفیت و منحصر به فرد برای کاربر تاکید دارد تا محتوایی که به جهت کاربرد کلمات کلیدی و جذب موتورهای جستجو تولید می شود.

در این میان محتوایی بی کیفیت، غیر اورجینال و بخصوص غیر مرتبط یا تکراری می تواند برای سئو وب سایت مضر باشد. الگوریتم های گوگل می توانند محتوای تکراری در یک سایت و کپی شده از سایت های دیگر را تشخیص دهند. از سوی دیگر صاحبان وب سایت ها در صورت مشاهده کپی شدن محتوایشان در سایت های دیگر می توانند آن را به گوگل گزارش دهند تا لینک این وب سایت ها را از صفحه نتایج جستجو حذف کنند.

اگر چه ممکن است وب سایت یا لینکی با محتوای کم کیفیت و بدون رعایت کردن دستورالعمل های گوگل به رتبه مطلوبی دست پیدا کند، اما مطمئن باشید که پس از مدتی این وب سایت ها توسط گوگل شناسایی شده و به شدت کاهش رتبه می یابند.

اما کاری که شما می توانید در رابطه با محتوای سایت خود انجام دهید این است که مانند مورد قبل برای یافتن محتوای کم کیفیت یا غیر اورجینال سایت انجام داده وبا کارشناس سئو برای یکی از اقدامات زیر مشورت کنید: حذف محتوا، باز نویسی محتوا، لینک دادن به رفرنس، جلوگیری از فهرست شدن محتوا و غیره.

 

مخفی کاری Cloaking

در این روش کاربر و موتورهای جستجو دو نسخه متفاوت از صفحات وب سایت را مشاهده می کنند. این روش از نظر گوگل غیر مجاز بوده و وب سایت جریمه می شود.

البته هکر ها نیز می توانند محتوایی را در وب سایت شما مخفی کنند که از دید شما پنهان است. البته این مورد به صورت غیر عمد به خاطر روش های غلط توسعه نیز رخ می دهد. برای همین پیشنهاد می شود که از ابزارهای سئو برای تشخیص این صفحات استفاده نمایید.

 

کیفیت هاست

هاست های رایگان و برخی از هاست های اشتراکی بی کیفیت می تواند وب سایت ها را دچار مشکل کنند. علت آن وجود اسپم است، که گوگل هاست هایی با سطح ایمنی پایین برای کاربران شناسایی کرده و جریمه می کند. حتی اگر هاست به مدت زیادی قطع باشد نیز گوگل ممکن است صفحات وب سایت را فهرست حذف کند.

 

تنظیمات وب سایت

احتمال دارد که شما به طور سهوی تنظیماتی را در وب سایت تغییر داده باشید که منجر به حذف وب سایت از ایندکس گوگل شود. برای مثال قرار دادن تگ noindex در head یک صفحه می تواند جلوی فهرست شدن یک صفحه وب را بگیرد.

یا در سیستم های مدیریت محتوا گزینه ایی برای Search Engine Visibility وجود دارد که با تغییر آن می توان از فهرست شدن صفحات وب سایت جلوگیری کرد.

فایل robots.txt یکی دیگر از تنظیمات وب سایت است که به موتورهای جستجو برای فهرست کردن یا نکردن صفحات وب راهنمایی می دهد.

 

کلام آخر

انتظار نمی رود که وب سایتی به این راحتی ها جایگاه و رتبه خود را از دست بدهد. مگر آن که به دلیل عدم نگهداری، روش های غیر مجاز سئو و غیر فعال بودن این اتفاق بیافتد. از سوی دیگر عده ایی از صاحبان وب سایت که دانش اندکی درباره روش های سئو و بک لینک سازی دارند، اغلب دست خلاقیت هایی اشتباه در سئو به جهت بهبود رتبه سایت می زنند که نتیجه جز جریمه یا کاهش رتبه سایت چیزی حاصل نمی شود. بنابراین در زمان استفاده از تکنیک های سئو توجه داشته باشید که آیا هنوز هم آن ها مفید هستند یا خیر. علاوه بر این باید توجه داشت که وب سایت مانند یک خودرو هر سال حداقل نیاز به دو بار سرویس و نگهداری دارد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز