چگونه موفقیت یک وب سایت را بسنجیم؟

نوشته شده توسط سما کتیبه

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=20670

5/5 - (2 امتیاز)

هدف مشاغل و کسب و کارهای مختلف از راه اندازی یک وب سایت این است که بتوانند بازدهی وب سایت را بالا ببرند و از این روش به مشتریان و فروش بیشتری دست پیدا کنند، در نتیجه قدم بعدی پس از طراحی سایت های مختلف انجام سئو سایت است که به وسیله آن بتوانند کسب و کار و حرفه خود را گسترش دهند.

در کسب و کار های اینترنتی وب سایت نقش بسیار مهمی دارد چرا که کاربران در هنگام ورود به سایت شما اولین چیزی که می بینند سایتی است که طراحی کرده اید، سایت مکانی است که مخاطبان برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار و محصولاتی که ارائه می دهید، راه های ارتباطی و خرید به آن مراجعه می کنند، پس مهم است که شرایطی را فراهم کنید که نیاز مخاطبین شما را برآورده می کند و شما را به اهداف بازاریابی که مورد نظر دارید نزدیک می کند.

در این مقاله قصد داریم به شما از روش هایی که به وسیله آن بتوانید موفقیت یک وب سایت را بسنجید بگوییم، پس تا انتهای این مقاله همراه دارکوب باشید تا بتوانید متوجه شوید وب سایت شما مسیر موفقیت را به درستی طی می کند و به اهدافی که در نظر دارید میرسید یا خیر.

روش های سنجش موفقیت وب سایت

همان طور که گفتیم  طراحی وب سایت اولین چیزی است که مخاطبین شما آن را می بینند اما نکته قابل اهمیت این است که تنها راه اندازی یک وب سایت کافی نیست و شما باید این اطمینان را حاصل کنید که وب سایت شما را به اهدافی که در نظر گرفته اید می رساند و این مهم ترین دلیلی است که شما ملزم می کند میزان موفقیت وب سایت خود را بسنجید.

سنجش موفقیت سایت موضوع مهمی است چرا که به شما کمک می کند متوجه شوید که چه فعالیت هایی در موفقیت وب سایت شما تاثیر گذار است، چه فعالیت هایی بی فایده بوده است و کدام یک از اقداماتی که انجام داده اید نیاز به تغییر دارند. می توان گفت که بدون داشتن جواب درستی برای این سوالات شما کمک چندانی نمی توانید به سایت خود بکنید و عملا هرگونه هزینه کردن برای بهبود سایت و دستیابی به اهدافتان توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

چندین روش عملی برای سنجش میزان موفقیت وب سایت وجود دارد که چه شما یک دیجیتال مارکتینگ حرفه ای باشید و یا صاحب یک کسب و کار اینترنتی که به دنبال بهبود اوضاع وب سایتتان باشید این روش ها و نکات، ابزارهایی را برای سنجش میزان موفقیت در اختیار شما قرار می دهد و بسیار کمک کننده خواهد بود.

اهداف و فعالیت های خود را مشخص کنید

اولین قدمی که لازم است برای سنجش میزان موفقیت وب سایت خود بردارید این است که به طور دقیق در قدم اول آنالیز سایت خود را انجام دهید و سپس اهداف و فعالیت هایی که برای حرفه خود در نظر دارید را مشخص کنید برای این منظور لازم است که قدم به قدم پیش بروید و در هر مرحله به درستی پیش بروید، قدم هایی که لازم است طی کنید به شرح زیر می باشد.

مشخص کردن اهداف کلیدی

اولین قدمی که لازم است آن را طی کنید این است که به وضوح برای خود تعیین کنید که رسیدن به کدام هدف موفقیت وب سایت شما را تعیین می کند، در واقع به بیان بهتر و ساده تر می توان گفت که باید اهداف اصلی که می خواهید به آن ها برسید را تعیین کنید.

با تعیین دقیق این اهداف اساسی شما زمینه را برای همه سنجش ها و تحلیل ها فراهم می کنید و این اهداف برای هر نوع کسب و کاری متفاوت است، در ادامه به برخی از اهداف مشترکی که عموما هر کسب و کاری لازم است در نظر بگیرد اشاره می کنیم.

  • افزایش ترافیک: یکی از مهم ترین هدف هایی که کسب و کارهای اینترنتی به دنبال آن هستند افزایش ترافیک سایت است که منجر به بیشتر شدن بازدید وب سایت می شود.
  • افزایش تعامل: یکی دیگر از اهداف مهم این است که مخاطبین و کاربران به تعامل به وب سایت شما بپردازند، مانند گذاشتن نظرات، اشتراک گذاری پست ها و لایک کردن صفحاتی که در فضاهای مجازی دارید.
  • تبدیل: می توان گفت یکی از مهم ترین هدف هایی که باید در نظر داشته باشید این است که بتوانید بازدید کنندگان وب سایت خود را تشویق و وادار به انجام اقدامات خاصی کنید تا نرخ تبدیل سایت افزایش یابد، این موارد شامل خرید کردن از محصولات سایت و ثبت نام در آن می تواند باشد.
  • معرفی برند: لازم است که برای موفقیت در کسب و کار خود مردم برند شما را بشناسند تا بتوانند به آن اعتماد کنند.

همسو با اهداف تجاری

پس از این که اهداف خود را تعیین کردید لازم است که بررسی کنید اهداف تعیین شده شما با هدف گسترش تجاری شما همراه و همسو است یا خیر، بررسی این موضوع می تواند به شما تضمین دهد که مسیر درستی را در پیش گرفته اید و به موفقیت وب سایت و کسب و کار شما کمک می کند. همسو کردن اهداف تجاری با اهداف وب سایت خود نیازمند یک استراتژی منظم است و هر آنچه که انجام می دهید از گرافیک وب سایت تا تولید محتوا باید همگی در این راستا باشند، در ادامه به چند نمونه از اهداف تجاری اشاره کرده ایم.

  • فروش: اگر هدف تجاری که برای کسب و کار خود تعیین کرده اید فروش است، باید بر روی نرخ تبدیل و راحت پیش رفتن فرآیند خرید و پرداخت تمرکز کنید تا بتوانید فروش بیشتری را داشته باشید.
  • حفظ مشتری: اگر هدفتان از راه اندازی سایت تبدیل کردن مشتریان به مشتریان وفادار است باید بر روی خدمات و پشتیبانی و سوالاتی که برای مخاطبین شما می آید تمرکز کنید.
  • گسترش کسب و کار: اگر قصد این را دارید که در قسمت های دیگر کسب و کار خود ورود کنید، لازم است که تمرکز وب سایت خود را به افزایش ترافیک خود قرار دهید و یا انجام سئو محلی برای منطقه خاصی تا مشتریان بیشتری را جذب کنید.

اهداف هوشمند

همان طور که می دانید لازم است که اهداف خود را تعیین کنید اما تعیین اهداف باید هوشمندانه باشد مانند هدف رسیدن به رتبه اول گوگل، ویژگی های یک هدف هوشمندانه این است که قابل دسترس باشد، مرتبط و در زمان مشخصی به آن برسید این ویژگی ها به شما کمک می کند تا اهداف شما واقعی و واضح باشند، در ادامه به توضیح هر یک از این ویژگی ها می پردازیم.

  • وضوح: لازم است که اهداف خود را به وضوح تعیین کنید و مشخصا بدانید به چه چیزی قرار است برسید به عنوان مثال تعیین افزایش 20 درصدی ترافیک ماهانه وبلاگ
  • قابل اندازه گیری: اطمینان حاصل کنید که اهداف تعیین شده شما به گونه ای باشد که قابل اندازه گیری و کمی سازی  هستند، به عنوان مثال افزایش 5 درصدی نرخ تبدیل در صفحه محصولات وب سایت.
  • دست یافتنی: در تعیین اهداف سعی کنید واقع بین باشید و اهداف خود را به درستی انتخاب کنید، سعی کنید اهدافتان شما را به چالش بکشد اما قابل رسیدن باشند مانند  کاهش 10 درصدی نرخ پرش در سه ماهه آینده و یا افزایش 10 درصدی تبلیغات اینترنتی
  • همسو بودن: مطمئن شوید که اهداف تعیین شده برای کسب و کار شما اهمیت دارد و با اهداف تجاری شما همسو هستند به طور مثال برای حمایت از بازاریابی اینترنتی لیست مشترکین ایمیل خود را 15 درصد افزایش دهید.
  • تعیین زمان: برای اهداف خود زمان مشخصی را تعیین کنید، به عنوان مثال تا پایان سال جاری مالی 10000 بازدید کننده برسد.

معیارهای مهم برای سنجش موفقیت وب سایت

برای این که متوجه این موضوع شوید که وب سایت شما تا چه اندازه خوب کار می کند و آیا ارزش رسیدن به صفحه اول گوگل را دارد، معیارهای مناسبی را باید داشته باشید  و آن ها را دنبال کنید، در ادامه به چند مورد کلیدی در این مورد اشاره می کنیم.

مجموع بازدید ها

مجموع بازدید ها یکی از زیر مجموعه های معیارهای ترافیک وب سایت است که میزان افراد و مخاطبینی که از سایت شما بازدید کرده اند را نشان می دهد، هرچه ترافیک وب سایت شما بیشتر باشد این معنی را می رساند که خدمات و محصولات شما به خوبی دیده می شوند و تلاش های شما در بازاریابی اینترنتی نتیجه بخش بوده است.

منابع ترافیک

همان طور که گفتیم که بازدید کنندگان وب سایت شما هرچه بیشتر شوند یعنی ترافیک سایت بیشتر است، درک این روش ها به شما کمک می کند که با استراتژی اصولی به بهینه سازی سایت خود کمک کنید، موضوعی که لازم است به آن بپردازیم این است که این حجم از ترافیک و بازدید کننده از چه طریقی آمده است، به شما این کمک را می کند که بفهمید نقطه قوت وب سایت شما چیست که باعث افزایش حجم ترافیک شده است، این روش ها شامل موارد زیر می شوند:

  • جستجوی ارگانیک: اولین طریقی که می توان به یک وب سایت دسترسی داشت این است که وب سایت شما را افراد از طریق موتورهای جستجوی گوگل پیدا کنند و با یک جستجوی ساده به وب سایت شما برسند.
  • ترافیک مستقیم: دومین روشی که می توان به یک وب سایت دسترسی پیدا کرد و باعث افزایش ترافیک آن شد این است که URL وب سایت را به طور مستقیم در مرورگر تایپ کنیم و به آن سایت دسترسی پیدا کنیم.
  • ترافیک ارجاع: سومین روش این است که از طریق بک لینک های مفیدی که در وب سایت های دیگر قرار داده اید، میزان ورودی های سایت از گوگل را در اختیار شما قرار می دهد و به این روش کاربران و مخاطبین به سایت شما متصل شوند.
  • رسانه های اجتماعی: چهارمین روش این است که با ساختن اکانت در شبکه های اجتماعی، مخاطبین و کاربران خود را به وب سایت ساخته شده خود هدایت کنید.
  • تبلیغات در گوگل: آخرین روشی که به وسیله آن می توان ترافیک یک وب سایت را افزایش داد این است که با از تبلیغاتی پول در گوگل استفاده کنید.

اهمیت بازدید کنندگان قدیم نسبت به جدید

یکی از معیار های مهمی که می توان در مورد سنجش موفقیت وب سایت به آن پرداخت این است که اگر مخاطبین و کاربران قدیمی شما برای خرید و هرگونه فعالیتی به وب سایت شما بازگردند بسیار با اهمیت تر از بازدیدکنندگان جدید است، چرا که بازدید کنندگان جدید به معنی دسترسی موثر شماست و بازگشت مخاطبین و کاربران قدیم به معنی رضایت کامل و تعامل با محتوای شماست.

نرخ پرش

نرخ پرش به معنی این است که وقتی رتبه سایت در گوگل شما به گونه ای است که مخاطبین شما در در صفحات اول می بینند و انتخاب می کنند و از این طریق کاربران و مخاطبین وارد وب سایت شما می شوند پس از مشاهده و بازدید از یک صفحه وب سایت شما را ترک می کنند، زمانی که نرخ پرش سایت شما افزایش پیدا می کند به این معنا است که صفحات وب سایت شما جذاب و یا مرتبط نیستند و کاهش صفحات غیر مرتبط می تواند تعامل و نرخ تبدیل را افزایش دهد.

میانگین مدت زمان حضور مخاطبین

هر چه میزان حضور مخاطبین و کاربران شما در یک وب سایت بیشتر باشد، این نشان می دهد که محتوای صفحات وب سایت شما برای آن ها جذاب است و کاربران از حضور در سایت شما لذت می برند.

تعداد صفحات دیده شده

یکی دیگر از معیار های مهم سنجش موفقیت سایت این است که برآورد کنید که هر مخاطب و کاربر در مدت زمان حضور در وب سایت شما، چند صفحه از سایت را مشاهده کرده است هر چه تعداد صفحات مشاهده شده ای که در مدت زمان حضور در سایت شما دیده اند بیشتر باشد به این معنی است که وب سایت شما را به طور کامل جستجو می کنند و این به معنی جذابیت سایت شماست.

عمق اسکرول

هرچه عمق پیمایش کاربران وب سایت بیشتر باشد این موضوع نشان دهنده این است که کاربران تا چه میزان از صفحات شما را پیمایش کرده و به پایین صفحات می روند این مورد به شما کمک می کند تا متوجه شوید چه مقدار از محتوای شما برای کاربران مفید بوده است و از آن استفاده کرده اند.

نرخ تبدیل

نرخ تبدیل همان طور که می دانید، میزان تعامل و اقداماتی است که کاربران و بازدید کنندگان در وب سایت شما انجام می دهند،به عنوان مثال خرید محصولات و یا ثبت نام در وب سایت شما، هرچه میزان نرخ تبادل سایت بیشتر باشد می توان گفت وب سایت شما به موفقیت نزدیک تر است.

تکمیل هدف

تکمیل هدف در واقع میزان به نتیجه رساندن فعالیت هایی است که کاربران شما در وب سایت انجام داده اند، به عنوان مثال زمانی که سبد خرید رها شده خود را باز میگردند و تکمیل می کنند و یا فرمی را تکمیل و سپس برای شما ارسال می کنند.

تولید سر نخ

این معیار تعداد سرنخ های جذب شده از طریق سایت شما را مورد سنجش قرار می دهد، مانند فرم های ثبت نام و تماس را ردیابی می کنند، ایجاد و تولید سرنخ برای  مشتریان بالقوه شما امر بسیار مهم و ضروری است.

مدت زمان بارگذاری صفحه

مدت زمانی که طول می کشد یک وب سایت محتویات خود را به نمایش بگذارد مربوط به مدت زمان بارگذاری صفحه و سرعت وبسایت است که در دسته تجربه کاربری قرار می گیرد، هر چه مدت زمانی که یک صفحه وب سایت طول می کشد تا بالا بیاید کمتر باشد، میزان رضایت کاربران از آن بیشتر خواهد بود، بهبود تجربه کاربری باعث کاهش نرخ پرش و بهبود رتبه بندی توسط موتور های جستجوی گوگل می شود.

ریسپانسیو بودن وب سایت

ریسپانسیو بودن وب سایت نیز جزو بهبود تجربه کاربری به شمار می آید، از آن جایی که اکثر افراد جامعه در جهان از گوشی های هوشمند تلفن همراه استفاده می کنند اطمینان از این موضوع که وب سایت شما برای گوشی های همراه ریسپانسیو شده باشد بسیار حیاتی است.

بازخورد کاربران

یکی از مسائلی که کمک بزرگی در سنجش میزان موفقیت وب سایت شما دارد این است که به جمع آوری و تجزیه و تحلیل بازخورد های کاربران خود بپردازید چرا که این امر بینش مستقیمی را در مورد رضایت کاربران در اختیار شما قرار می دهد، این مورد را می توانید از طریق نظرسنجی ها و بازخورد های وب سایت خود مورد ارزیابی قرار دهید تا زمینه های بهبود سایت خود را افزایش دهید.

نظر سنجی کاربران

نظر سنجی های کاربران برای دریافت مستقیم نظرات آن ها در مورد وب سایت شما بسیار عالی و کمک کننده است، چرا که آن ها به شما کمک می کنند که نیاز ها، الویت ها و نقاط قوت و ضعف وب سایت را درک کنید و به میزان قابل توجهی افزایش فروش وبسایت را تجربه کنید، در ادامه روش های موثر استفاده از نظر سنجی کاربران را برای شما آورده ایم.

  • سوالات مناسب بپرسید: سعی کنید از سوالات واضح استفاده کنید که پاسخ های دقیق دریافت کنید و آن ها را مشتاق به پاسخگویی کنید، به عنوان مثال چه چیزی و موضوعی را در وب سایت ما دوست دارید؟ چگونه می توانیم تجربه کاربری شما را در وب سایت خود بهبود ببخشیم؟
  • تعیین گروه های خاص: سعی کنید نظرسنجی هایی که برای وب سایت خود قرار می دهید، برای گروه خاصی تعبیه شده باشد به عنوان مثال برای بازدیدکنندگان جدید و یا کاربرانی که دوباره به وب سایت شما بازگشته اند تنظیم کنید.
  • از روش های مختلف استفاده کنید: سعی کنید نظر سنجی ها را از طریق های مختلف به دست کاربران و مخاطبین خود برسانید، مانند ایمیل و از طریق شبکه های اجتماعی که برای وب سایت خود راه اندازی کرده اید تا افراد بیشتری به سایت شما دسترسی پیدا کنند.

نظرات و دیدگاه مشتریان

نظرات و دیدگاه مشتریان برای نحوه درک، کسب درآمد از سایت و دیدگاه آن ها نسبت به برند شما امر بسیار مهمی است و برای وب سایت شما بسیار ارزشمند است و توصیفات مثبتی که از خدمات و محصولات شما در وب سایت قرار می دهند برند شما را برجسته می کند و انتقاداتی که به وب سایت شما وارد می کنند نقاط ضعفی را نشان می دهد که می توانید به رفع آن ها بپردازید، در ادامه روش استفاده از نظرات و دیدگاه های مشتریان جهت سنجش معیار موفقیت وب سایت را آورده ایم.

  • جمع آوری نظرات: از مشتریان خود بخواهید پس از گرفتن محصولات و خدمات مورد نیاز خود در صورت داشتن رضایت نظرات خود را در سایت ثبت کنند.
  • نظارت بر بررسی ها: سعی کنید به طور منظم وب سایت و شبکه های اجتماعی خود را بررسی کنید و نظارت دقیق و اصولی بر روی نظرات آن ها داشته باشید.
  • پاسخ به نظرات: نظراتی که مخاطبین و مشتریان شما ثبت کرده اند را بدون پاسخ قرار ندهید و سعی کنید حتما با آن ها به تعامل بپردازید و از نظرات مثبت آن ها تشکر کنید.

تست قابلیت استفاده

تست قابلیت استفاده شامل مشاهده کاربران واقعی هنگام تعامل با وب سایت می شود، این روند بینش دست اولی را در مورد نحوه بازدید کاربران از سایت، چالش های آن ها و تجربه کاربری که در وب سایت داشته اند را در اختیار شما قرار می دهد. در ادامه روش استفاده از قابلیت استفاده را برای شما آورده ایم.

  • تعریف اهداف: آن چه را که می خواهید به دست آورید به طور مشخص بیان کنید، به طور مثال این که می خواهید سهولت در فرآیند پرداخت خود بوجود بیاورید را مشخصا بیان کنید.
  • انتخاب شرکت کنندگان: گروه هدفی را انتخاب کنید و تعیین کنید که نماینده مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند.
  • انجام آزمون ها: از کاربران و مشتریان خود بخواهید که هنگام بازدید از وب سایت وظایف و اقدامات خاصی را انجام دهند.
  • تجزیه و تحلیل نتایج: مسائل و مواردی را که کاربران و مشتریان شما در آن ها به مشکل خورده اند را شناسایی کنید و به دنبال بهبود و رفع هر یک از آن ها باشید.

ضبط بازدید ها

آخرین موردی که در سنجش میزان موفقیت وب سایت لازم است بدانید این است که ضبط بازدید های کاربران به شما بینشی در مورد نحوه عملکرد آن ها با سایت را در اختیارتان قرار می دهد، استفاده از این ابزارها به شما نشان می دهد که کدام قسمت از صفحات سایت شما بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته است و کدام قسمت ها کاربران را دچار چالش کرده است، در ادامه روش های استفاده از ضبط بازدیدها را در اختیارتان قرار داده ایم.

  •  Heatmaps: این مورد در واقع کلیک کاربرها، اسکرول ها و حرکات موس را برای شما مجسم می کند تا متوجه شوید کدام موارد صفحه برای کاربران جذاب تر بوده است.
  • ضبط بازدید ها: به تماشای ضبط بازدید های کاربران بپردازید تا متوجه شوید کاربران چگونه از وب سایت شما استفاده می کنند و به چه موانع و چالش هایی برخورد می کنند.
  • شناسایی الگوها: به دنبال رفتارها و مسائلی باشید که چندین کاربر و مخاطب آن را در وب سایت شما تجربه کرده اند.

سخن آخر

سنجش میزان موفقیت وب سایت شما تنها محدود به اعداد و ارقامی که به دست آورده اید نمی باشد بلکه مربوط به درک کامل شما از نحوه عملکرد وب سایت  و رفع نیاز های کاربران و مخاطبین شما می باشد، تعیین اهداف به صورت واضح و ردیابی آن ها تا رسیدن به اهداف بزرگ تر تجاری دید مشخصی از عملکرد وب سایت را در اختیار شما قرار می دهد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که معیار سنجش موفقیت یک وب سایت فقط میزان ترافیک بالای آن نیست بلکه افزایش میزان رضایت تجربه کاربری است که بازدیدکنندگان و مخاطبین شما را در یک وب سایت نگه می دارد و باعث می شود که برای خرید محصول و یا گرفتن خدمات به وب سایت شما بازگردند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز