طراحی سایت تا چه حد بر سئو تاثیر گذار است

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=66

5/5 - (3 امتیاز)

زیاد دیده می شود که کسب و کارهای به دنبال توسعه یک وب سایت برای بازاریابی اینترنتی خود یا راهی برای حضور آنلاین باشند. در این زمان معمولا به دنبال شخص یا شرکتی برای توسعه وب سایت خود می گردند. وب سایت طراحی می شود. پس از مدتی به فکر تبلیغات در سایت های دیگر یا تبلیغات گوگل (گوگل ادوردز) می افتند برای آن هزینه های زیادی می کنند که بعضا تمامی آن ها توجیح سرمایه گذاری را ندارند. سپس به یاد سئو می افتند راهی که شاید باید در ابتدا و پیش از هر روش بازاریابی اینترنتی به آن توجه می کردند. پس، با یک کارشناس و شرکت فعال در سئو تماس می گیرند و می خواهند روی سئوی وب سایت خود کار کند. در اینجاست که کارشناس سئو برای صاحب وب سایت از مشکلات طراحی سایتش که بر روی سئو تاثیر منفی می گذارد می گوید. یا در حالت دیگر زمانی که سئوی وب سایت شما نتیجه نمی گیرد و شما مشکل را در طراحی سایت می یابید.

این مقدمه را برای این گفتم چون زیاد اتفاق می افتد. و اینکه اگر شما می خواهید وب سایتی برای کسب و کار خود تهیه کنید باید بدانید که سئو کاری نیست که پس از پایان طراحی وب سایت آغاز گردد. بلکه از آنجایی که سئو دارای دو بخش درون وب سایت و خارج وب سایت است، طراح وب سایت باید اصولی را در همان ابتدا رعایت کند که علاوه بر سئوی بهتر از نتیجه نگرفتن کامل سئو جلوگیری شود.

عنوان این مقاله از دارکوب این است: طراحی سایت تا چه حد می تواند بر روی سئوی وب سایت تاثیر بگذارد؟ و پاسخ این است که طراحی و توسعه نا مناسب سایت می تواند به طور کامل باعث شکست سئو شود.

تاثیر طراحی سایت بر روی سئو می تواند مستقیم و یا غیر مستقیم باشد. متا تگ ها، ساختار کد نویسی، سیستم مدیریت محتوا، سرعت وب سایت، هاست، ساختار سایت و صفحه بندی، فرم ها، کیفیت محتوا همه می توانند بر روی سئو تاثیر بگذارند. این تاثیر می تواند در اثر یک خطای سهوی در استفاده از یک تگ در طراحی سایت باشد یا اینکه طراح کل مسیر را اشتباه برود.

 

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو که باعث کسب رتبه وب سایت و در نتیجه ترافیک بسیار بیشتر طبیعی به وب سایت می شود. اما سئو دیگر به سادگی پر کردن صفحات وب سایت از کلمات کلیدی نیست.

رتبه بندی وب سایت به زبان ساده به این صورت است که ربات ها و الگوریتم های موتورهای جستجو با بررسی محتوا و ترافیک وب سایت به آن رتبه بالاتر می دهند و در صورت عدم رعایت اصول سئو و ایمنی رتبه وب سایت را کاهش می دهند.

ربات های موتورهای جستجو مدام در حال بررسی محتوای وب سایت ها هستند. از وب سایتی به وب سایت دیگر می روند و محتوای آن ها را خوانده و فهرست بندی می کنند و در زمان جستجوی کاربر، محتوا مرتبط رتبه بندی شده را به کاربر ارائه می دهند. پس وب سایت شما در قدم اول باید برای موتورهای جستجو قابل درک باشد. این قابل درک بودن مربوط به طراحی و توسعه وب سایت است. از سوی دیگر وقتی وب سایت شما برای ربات ها قابل درک بود و کاربران از آن استفاده کردند، وب سایت باید مورد توجه و علاقه کاربران نیز باشد. موتورهای جستجو به روش های مختلفی قادرند محبوبیت یک وب سایت را نزد کاربران بسنجند. یکی از آن ها مدت زمانی است که کاربران در یک وب سایت باقی می مانند، و یا محتوا و سرعت وب سایت و بسیار موارد دیگر در آن موثر است. این مسائل مربوط به طراحی وب سایت است که به طرق مختلف بر سئوی وب سایت تاثیر می گذارد.

در این مقاله از دارکوب نگاه دقیق تری بر طراحی و تاثیر آن بر سئو می اندازیم.

 

محتوای قابل فهرست

برای بهتر ظاهر شدن در صفحه نتایج جستجو، باید مهمترین محتوای شما فرمت متنی را در HTML داشته باشد. تصاویر، فلش ها و هر المان غیر متنی اگر به درستی در صفحه قرار نگیرند به راحتی توسط Crawler های موتورها جستجو نا دیده گرفته می شوند. اما شما می توانید محتوای غیر متنی را با قرار دادن متا دیتا های مناسب برای ربات های موتورهای جستجو مفهوم و مشخص تر کنید. اگر هم اکنون وب سایتی دارید و می خواهید بدانید که چه مقدار از محتوای آن فهرست شده است بهتر است که به اطلاعات Cache شده وب سایت در گوگل نگاهی بیاندازید. آیا شما درکی از اطلاعات کش شده دارید و آنها نشان دهنده محتوای اصلی سایت شما هستند؟ این همان چیزی است که گوگل از وب سایت شما درک کرده است.

 

ساختار لینک قابل خزیدن یا Crawl

موتورهای جستجو برای فهرست کردن وب سایت شما به محتوای آن نیاز دارند. برای همین باید آن ها بتوانند که لینک های درون وب سایت شما را به راحتی بپیمایند. ساختار لینک قابل خزیدن برای فهرست شدن صفحات وب سایت بسیار حیاتی است. با اینکه این نکته بسیار ساده است اما سایت های زیادی هستند که بخاطر رعایت نکردن نکات طراحی محتوای آن ها فهرست نمی شوند. در واقع اگر محتوای سایت قابل Crawl نباشد از نظر گوگل این محتوا یا صفحه وجود ندارد.

یک محتوا می تواند به دلایل زیادی قابل Crawl نباشد. مثلا قرار گرفتن فرم هایی قبل از محتوا که لازم است اول پر و ثبت شوند سپس محتوا نمایش داده شود. برخی فرم های خوشامد گویی به وب سایت نیز به همین شکل عمل می کنند.

استفاده از جاوا اسکریپت برای لینک دادن به صفحات نیز می تواند مشکل ساز باشد. در برخی موارد موتور جستجو به این لینک ها اهمیت نمی دهد و یا در صورت بررسی ارزش زیادی برای آن ها قائل نمی شود. پس بهتر است از لینک های HTML در طراحی استفاده شود.

robots.txt در وب سایت شما حاوی لینک هایی است که ما نمی خواهیم توسط موتورهای جستجو پیمایش شوند. در صورت قرار دادن یک لینک در این فایل موتور جستجو محتوای آن را نادیده می گیرد. اما تصور کنید که شما به اشتباه لینک صفحه ایی را در این فایل قرار دهید که به صفحات دیگری پیوند داده، شما در این حالت راه صفحات فرعی را برای فهرست شدن توسط موتورهای جستجو را مسدود کرده اید.

به علاوه موتورهای جستجو همه لینک های وب سایت و صفحات آن را Crawl نمی کنند. بنابراین قرار دادن لینک های زیاد در یک صفحه نه تنها کمکی به سئو نمی کند بلکه می تواند باعث شود که موتورهای جستجو آن صفحه را کلا نادیده بگیرند.

 

تگ Nofollow

این تگ برای موتورهای جستجو به معنای این است که این وب سایت برای لینکی که حاوی این تگ است اعتباری قائل نیست. اما این چه ربطی به سئو دارد؟ تصور غلطی است که نباید برای لینک های درونی وب سایت از این تگ استفاده شود. در صورتی که بسیاری از وب سایت ها با رتبه بالا دارای این تگ هستند. اما موتورهای جستجو جستجوی مختلف این تگ را به صورت های متفاوتی در نظر می گیرند بنابراین طراح در استفاده از آن بایستی حرفه ایی باشد.

 

هدف گیری کلمات کلیدی

کلمات کلیدی هنوز هم بخش مهم از پروسه جستجو هستند. آن ها ساختار دهنده زبان جستجو می باشند. در واقع کل فعالیت موتورهای جستجو علم بازیابی اطلاعات از کلمات کلیدی است. بنابراین علاوه بر تحقیق درباره کلمات کلیدی کسب و کار خود لازم است آن ها را به درستی در Title ها،attribute  ها، تگ ها، تصاویر، متن لینک ها، Url ها و meta description ها بکار برید.

 

تگ عنوان

Title Tags نشان دهنده محتوای یک صفحه به کاربر و موتورهای جستجو است. بنابراین وب سایت شما باید از نظر عنوان بهینه سازی شود. بررسی ها نشان می دهد 94 در صد کاربران تنها بخاطر عنوان صفحه است که بر روی لینک آن کلیک می کنند.

عنوان ها علاوه بر اینکه باید با معنا باشند باید از کلمات کلیدی نیز در آن ها استفاده شود. در صفحه نتایج جستجو معمولا حدود 70 حرف از عنوان صفحه نمایش داده می شود. پس پیشنهاد می شود که عنوان در همین اندازه نگه داشته شود. و برای آنکه در زمان به اشتراک گذاشتن ممکن است این تعداد حروف کاهش پیدا کند پس کلمات کلیدی مهم تر را در ابتدای آن قرار دهید. و سعی کنید عنوان ها انتخابی خوانا و تشویق کننده باشند.

شما همچنین می توانید نام تجاری خود را به عنوان اضافه کنید در این صورت افرادی که با سایت شما آشنایی بیشتری دارند بر روی آن کلید می کنند ضمن آنکه برند شما برای دیگران نیز بیشتر شناخته خواهد شد.

 

متا تگ ها Meta Tags

متا تگ ها در ابتدا به عنوان پروکسی برای اطلاعات درباره محتوای وب سایت استفاده می شد. در ادامه چند نوع متفاوت آن را با هم بررسی می کنیم.

Meta Robots

این تگ را می توان برای کنترل فعالیت های Crawler های موتورهای جستجو استفاده کرد. که به چندین روش می توان آن را به کار برد.

index/noindex: به موتور جستجو می گوید که آیا یک صفحه باید Crawl شده و در فهرست نگهداری شود یا خیر. موتورهای جستجو به صورت پیش فرض عبارت Index را در نظر می گیرند.

follow/nofollow: به موتورهای جستجو می گوید که آیا یک لینک کرال شود یا خیر.

Noarchive: این تگ به موتور جستجو می گوید که محتوای Cache شده یک صفحه را ذخیره کند یا خیر. که به صورت پیش فرض موتور جستجو کپی آن را نگهداری می کند.

Nosnippet: به موتورهای جستجو می گوید که آیا یک بلاک توصیفی از متن را در کنار عنوان صفحه و URL را در صفحه نتایج جستجو نمایش دهد یا خیر.

noodp/noydir: به موتورهای جستجو می گوید که اسنیپت های توصیفی درباره صفحه گرفته شده از یاهو یا DMOZ را در صفحه نتایج جستجو نمایش بدهد یا خیر. X-Robots-Tag نیز به همین شکل عمل می کند.

 

Meta Description

تگ meta description به عنوان یک توضیح کوتاه از محتوای صفحه استفاده می شود. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی یا عبارات در این تگ برای رتبه بندی استفاده نمی کنند، اما این توصیفات منبع اصلی اسنیپت های نمایش داده شده در زیر لیست  نتایج جستجو هستند.

این تگ عملکرد تبلیغات محتوای صفحه و تشویق خوانندگان به وارد شدن به سایت در صفحه نتایج جستجو را بر عهده دارد. و قسمت بسیار مهمی از بازاریابی موتورهای جستجو است. یک توصیف قابل خواندن و قابل اطمینان با استفاده از کلمات کلیدی مهم (توجه کنید که چگونه گوگل کلمات کلیدی را در توضیحات برجسته می کند)، پس می توانید میزان کلیک جستجوگران را به صفحه خود را افزایش دهید.

توصیفات متداول می تواند هر اندازه ایی باشد، اما موتورهای جستجو عموما قطعه هایی را که بیش از 160 کاراکتر دارند را کاهش می دهد، بنابراین عموما عاقلانه است که در این محدوده باقی بماند.

در صورت عدم وجود این تگ، موتورهای جستجو قطعه اسنیپت را از عناصر دیگر صفحه ایجاد خواهد کرد. برای صفحاتی که کلمات کلیدی و موضوعات مختلف را هدف قرار می دهند این یک تاکتیک کاملا معتبر است.

 

ساختار URL ها

ساختار URL ها از نظر سئو بسیار با ارزش است. URL هایی که برای انسان (با استفاده از کلمات با معنی به جای اعداد و علائم) قابل فهم هستند می تواند احتمال کلیک کاربران را افزایش می دهد چون کاربر می داند برای چه چیزی کلیک می کند. از سوی دیگر موتورهای جستجو نیز محتوای وب سایت شما را بهتر درک و دسته بندی می کنند. تصور کنید که شما بتوانید محصولات وب سایت خود را طبقه بندی نمایید و این طبقه بندی در URL برای کاربر و موتور جستجو مانند سیگنالی عمل خواهد کرد.

بنابراین بهتر است URL ها کوتاه، حاوی کلمات کلیدی و استاتیک باشند. و برای عبارات بلند از خط تیره برای خوانایی بیشتر استفاده گردد.

 

محتوای تکراری

مشکلی که در وب سایت های بزرگ در طول زمان پیش خواهد آمد ایجاد محتوای تکراری چه در متن و چه به صورت تکرار صفحات است یعنی صفحاتی یکسان با آدرس های متفاوت. وجود محتوای تکراری در وب سایت از سوی موتورهای جستجو اینطور برداشت می شود که وب سایت دارای کیفیت پایینی در طراحی سایت و یا تولید محتوا است. بنابراین شما باید به طور دوره ایی محتوای خود را بررسی کنید تا وب سایت شما بخاطر محتوای تکراری کاهش رتبه پیدا نکند.

از سوی دیگر اگر شما تهیه محتوا را برون سپاری کرده اید در خطر این هستید که محتوای قرار داده شده در وب سایت شما اورجینال نباشد. از جهت دیگر نیز شما بایستی مراقب باشید که محتوای اورجینال و منحصر به فرد سایت شما توسط سایر وب سایت ها کپی نشود. در این حالت شما باید این مسئله را به گوگل گزارش دهید تا محتوای آن سایت را از فهرست نتایج جستجو حذف نماید.

 

کلام آخر

سئو، محتوا و طراحی سایت هرگز از هم جدا نبوده و نیستند. شما برای توسعه یک وب سایت موفق نیاز دارید همه این موارد را به طور موازی در ذهن داشته و پیش ببرید. بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری در وب سایت و سئوی آن را دارید باید همیشه به سئو در زمان طراحی سایت توجه کنید و کار طراحی را به کسی بسپارید که در سئو نیز کاملا تخصص داشته باشد. تنها یک اشتباه در قرار دادن یک تگ در جای نا مناسب می تواند سئوی وب سایت شما را نابود کرده و با به نتیجه مطلوب نرساند. سئو کاران حرفه ایی توان بررسی وب سایت برای این اشتباهات را دارند تا از بروز فاجعه جلوگیری کنند. و تنها با داشتن یک دانش کلی در سئو نمی توان امنیت سئوی سایت را حفظ نمود و به قول معروف شیطان در جزئیات است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز