سئو و بهینه سازی برای ویدئو

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=72

4/5 - (1 امتیاز)

سئو برای ویدئو با سئوی معمول وب سایت متفاوت است. و حتی سئوی ویدئو در سال های اخیر تا حد زیادی تغییر کرده است. برای همین تصمیم گرفتم در این مقاله از دارکوب درباره بهینه سازی ویدئو ها برای رتبه گرفتن هم در صفحه نتایج جستجوی وب و هم در صفحه نتایج جستجوی مختص ویدئو بپردازم که معمولا لازم است در طراحی سایت های به اشتراک گذاری ویدئو به صورت کامل رعایت گردند.

سئوی ویدئو چیست؟

سئوی ویدئو به سادگی بهینه سازی ویدئوی شما برای فهرست شدن و رتبه گرفتن در صفحه نتایج موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی جستجو شده می پردازد. برای رسیدن به این هدف و کسب بهترین رتبه استراتژی های زیادی وجود دارد که در این مقاله به مهم ترین آن ها می پردازم.

 

سئوی ویدئو چگونه متحول شد

در سال های اخیر بازاریابی ویدئو بیش از پیش مورد توجه کسب و کارها قرار گرفته است. از زمان ارائه دوربین های دیجیتال DSLR در اواخر سال 2000 بازاریابان و تولید کنندگان محتوا راه خود را برای تولید ویدئو بسیار هموار دیدند. دیگر لازم نبود که شما تخصص زیادی در عکسبرداری و فیلمبرداری داشته باشید تا بتوانید این گونه محتوا را تولید کنید. از سوی دیگر یوتیوب نیز امکان انتشار رایگان ویدئو را برای عموم کاربران فراهم نمود.

حالا دیگر ما نمی توانیم در اینترنت موضوعی را جستجو کنیم و در صفحه نتایج جستجو به ویدئویی درباره آن بر نخوریم. از سوی دیگر توسعه دستگاه های تلفن همراه و دوربین های با کیفیت آن حجم زیادی از محتوای ویدئویی را تولید می کند که در این شرایط با وجود وب سایت های میزبان ویدئو به صورت رایگان رتبه گرفتن یک ویدئو را بسیار دشوار تر از گذشته کرده است.

تمام وب سایت ها می توانند در جستجوی ویدئوی گوگل رتبه بگیرند، اما تعداد بسیار کم تری از سایت ها می توانند در صفحه جستجوی اصلی وب گوگل به رتبه ایی دست پیدا کنند. و این روند تقریبا از سه سال پیش به شدت دشوار تر شده است.

به دست آوردن رتبه برای ویدئو در جستجوی وب گوگل بیشتر بر پایه مرجع بودن وب سایت است و اینکه وب سایت تا چه حد بر محتوای ویدئو تمرکز دارد و برای عبارات جستجوی مرتبط با ویدئو رتبه گرفته است. برای همین پیشنهاد برخی سئوکاران این است که انرژی خود را بجای متمرکز کردن رتبه گرفتن یک ویدئو در صفحه نتایج جستجوی وب، بر روی رتبه گرفتن آن در قسمت جستجوی ویدئو متمرکز کنید.

 

انتخاب صحیح پلتفرم میزبان ویدئو

وقتی می خواهید پلتفرم میزبانی ویدئوی خود را انتخاب کنید باید به دلایلی که می خواهید ویدئو رتبه بگیرد توجه داشته باشید. آیا رتبه ویدئو را برای دریافت ترافیک بیشتر می خواهید؟ یا می خواهید به طور عمومی برند شما شناخته شود و به نوعی دیده شوید؟

اگر شما اهمیت کمتری به دریافت ترافیک به وب سایت خود دارید و بیشتر تمرکزتان به شهرت عمومی وب سایت است، سایت هایی مانند یوتیوب و وی امو و از این گونه سایت های اشتراک ویدئو گزینه مناسبی برای شماست. در این نوع میزبانی ترافیک به جای آنکه به وب سایت شما منتقل شود به این سایت ها می رود و شما از طریق این محتوا است که با مخاطبین ارتباط برقرار می کنید. اما در این زمان محتوای و وب سایت شما می تواند در دریایی قرار بگیرد که کاربر با دیدن ویدئو های بسیار پیشنهاد شده در آن غرق شود.

اگر شما به دنبال کسب ترافیک برای وب سایت و هدایت آن به جهت افزایش نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری هستید، بنابراین باید از پلتفرم های جایگزین برای پشتیبانی از این قابلیت استفاده کنید.  برای مثال می توان متا دیتا های سئو را به جهت کاهش حجم و افزایش سرعت به ویدئو درون سایت اضافه کرد که احتمال فهرست شدن آن بالا تر رود.

JSON-LD راهی است برای حاشیه نویسی و ساختار دادن داده با استفاده از واژگان schema.org. البته این راه حلی برای همه میزبانی ها نیست. برای مثال برخی پلتفرم ها از Schema markup استفاده می کنند که به خوبی با  JSON-LD کار نمی کند و برخی نیاز به نقشه سایت ویدئو دارند که این هم روش آسانی نیست.

 

رونوشت ویدئو

داشتن رو نوشت و زیر نویس برای محتوای ویدئو باعث می شود که کاربران بدون نیاز به بلندگو یا گوشی بتواند از محتوای ویدئو استفاده کنند و این راهی است برای بیشتر دیده شدن محتوا.

نه تنها با داشتن متن محتوای ویدئو کاربران بیشتری از آن استفاده خواهند کرد بلکه ربات های موتورهای جستجو نیز در زمان فهرست کردن صفحه محتوای آن را بهتر درک می کنند. در واقع محتوای ویدئو به عنوان یک محتوای متنی در نظر گرفته می شود و این محتوا می تواند رتبه بهتری را در صفحه نتایج جستجو کسب نماید.

بنابراین زمانی که یک ویدئو محتوای اصلی صفحه شما است بخصوص زمانی که این ویدئو طولانی است رونوشت محتوای آن می تواند تاثیر مهمی بر فهرست شدن و رتبه صفحه بگذارد.

 

تصویر Thumbnail ویدئو باید جذاب باشد

این تصویر چیزی است که در زمان فهرست شدن ویدئو در صفحه نتایج جستجو برای کاربر نمایش داده می شود، بنابراین نقش زیادی در تشویق کاربر برای کلیک کردن و دیده شدن ویدئو را دارد. این تصویر همانند جلد یک کتاب یا صفحه اصلی است که اولین ارتباط را با کاربر برقرار می کند. این تصویر بایستی مرتبط، تشویق کننده و زیبا باشد.

بررسی ها نشان می دهد که Thumbnail های انتخاب شده برای ویدئو توسط انسان نسبت به Thumbnail ها اتوماتیک 30 درصد بیشتر بازدید کننده دارد.

بنابراین شما در هنگام تهیه و پست ویدئو باید توجه خاصی به Thumbnail داشته باشید. حتی شما می توانید در هنگام تهیه ویدئو عکاسی کنید که تصویر بهتری مخصوص Thumbnail داشته باشید.

توجه داشته باشید که تصویر Thumbnail از عنوان ویدئوی شما مهم تر است، چون کاربر احتمالا برای ویدئو جستجوی خود را انجام داده و دیگر آن که انسان به طور طبیعی جذب تصاویر می شود تا متن عنوان.

مرتبط و واضح بودن Thumbnail نیز بسیار مهم است. تصور کنید که شما برای تعمیر قفل درب اتومبیل خود به دنبال یک ویدئوی آموزشی هستید. و در صفحه نتایج جستجو به چند ویدئو با Thumbnail های گاراژ، درب منزل و درب اتومبیل بر می خورید. شما بر روی کدام ویدئو کلیک می کنید؟ مسلما تصویری که به عبارت و موضوع جستجوی شما نزدیک تر است درب خودرو است که احتمالا به تعمیر قفل آن می پردازد.

 

به عنوان و توضیحات ویدئو توجه کنید

همانند کاری که برای مقالات وب سایت خود انجام می دهید، عنوان و متادیتای مربوط به آن نقش مهمی در رتبه گرفتن وب سایت بازی می کند. پس لازم است زمانی را به تهیه عنوان و توضیحات مناسب ویدئو بگذرانید. بنابراین کمی درباره کلمات کلیدی تحقیق کنید که عنوان شما همان چیزی باشد که معمولا کاربران جستجو می کنند.

اما از سوی دیگر توجه داشته باشید که عنوان باید مرتبط و جذاب باشد و کار شما ساختن توضیحات و عنوانی پر از کلمات کلیدی نیست.

 

توجه داشته باشید علاوه بر ویدئو صفحه نیز سئو شده باشد

شما نمی توانید تنها با بهینه سازی ویدئو در صفحه نتایج جستجو به رتبه بالایی دست پیدا کنید. بلکه سئوی صفحه وب سایت که ویدئو در آن قرار دارد (و بطور کلی وب سایت) نقش مهمی در پیمایش و فهرست شدن محتوای وب سایت شما توسط ربات های موتورهای جستجو دارد. در غیر اینصورت در همان قدم اول محتوای وب سایت شما برای رتبه بندی فهرست نمی شود. پس اگر ویدئوی شما رتبه نمی گیرد شاید بخاطر آن است که سئوی صفحه سایت مطلوب نیست.

بنابراین اگر می خواهید وب سایت شما به طور طبیعی رتبه بگیرد. لازم است علاوه بر تهیه مداوم محتوای جدید منحصر به فرد نکات تکنیکی سئو را در آن رعایت نمایید. در این صورت است که به تدریج کل وب سایت و ویدئو های آن در صفحه نتایج جستجو رتبه خواهد گرفت و ترافیک را به وب سایت خواهد آورد.

نکته دیگر این است که شما در تهیه و قرار دادن ویدئو در درون وب سایت خود باید توجه داشته باشید که محتوای آن با محتوای وب سایت شما هماهنگی و سازگاری لازم را دارد. بنابراین شما نباید از یک ویدئوی غیر مرتبط در وب سایت خود انتظار رتبه گرفتن بالایی را داشته باشید. بلکه محتوای نا مرتبط در وب سایت شما ممکن است باعث شود که وب سایت شما کم کیفیت شناخته شود و محتوای آن رتبه مطلوب را نگیرد.

 

ویدئویی که می خواهید رتبه بگیرد را در اول صفحه قرار دهید

گوگل معمولا تنها یک ویدئو را در هر صفحه فهرست می کند بنابراین اگر چند ویدئو در صفحه دارید، ویدئویی را که می خواهید رتبه بگیرد را در اول از همه قرار دهید.

ربات ها در زمان فهرست کردن محتوای صفحه پس از بر خورد به اولین ویدئو معمولا ویدئوی دیگری را فهرست نمی کنند. بنابراین اگر می خواهید برای یک ویدئو رتبه بالایی کسب کنید، داشتن چندین ویدئو در یک صفحه ایده خوبی به نظر نمی رسد. پس سعی کنید که صفحه خود را بر روی یک ویدئو متمرکز کنید تا حداکثر بهره را از آن ببرید. که این موضوع دیگری است.

 

در صفحه بر روی ویدئو تمرکز کنید

زیاد دیده می شود که برخی افراد ویدئو را در انتهای صفحه قرار می دهند. این مسئله از دو جهت برای سئوی ویدئو مناسب نیست. اول از همه به احتمالا زیاد کاربران تا انتهای صفحه را بازدید نخواهند کرد و دوم ربات های موتورهای جستجو توجه کمتری به این بخش از صفحه می کنند.

بنابراین اگر سئوی ویدئو در صفحه شما برایتان اولویت اول را دارد، آن را در همان ابتدای صفحه قرار دهید تا افراد بیشتری آن را ببینند. و سپس سایر محتوا (مانند مقاله و رونویس متن ویدئو) را در صفحه قرار دهید.

 

یک ویدئو را در چند صفحه قرار ندهید

آیا تا بحال شده در یک بازی تنیس در مقابل خود بازی کنید؟ این دقیقا کاری است که شما با قرار دادن یک ویدئو را در چند صفحه وب سایت خود انجام می دهید. پس این کار کاملا بی معنا بوده و باید از آن اجتناب کنید.

قرار دادن یک ویدئو در چند صفحه مصداق روشن محتوای تکراری است. محتوای تکراری از نظر کاربران و موتورهای جستجو قابل پذیرش نیست. بنابراین تلاش کنید که در هر صفحه به خوبی به محتوای هر ویدئو بپردازید و از تکرار آن در صفحات دیگر جلوگیری نمایید.

 

برای دیده شدن ویدئو تنها بر سئو تکیه نکنید

سئو هیچ گاه پایدار نیست و موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر الگوریتم های خود هستند. و الگوریتم های ویدئو نیز به سرعت در حال تغییراند. بنابراین شما نمی توانید تنها با یک استراتژی و سئوی ویدئو به مدت طولانی تکیه کنید و انتظار موفقیت در آن را داشته باشید. بنابراین سعی کنید که ویدئو های خود را به طرق مختلف تبلیغ کنید.  شما می توانید که آن را در سایت های اشتراک ویدئو بارگذاری کنید تا افراد بیشتری آن را ببیند و موجب شناخته شدن برند شما شود. و یا آنکه به صورت مقاله ایی آن را در سایر سایت ها برای انتشار قرار دهید.

 

کلام آخر

موتورهای جستجو توانایی بالایی در شناسایی وب سایت های معتبر و با کیفیت دارند. اعتبار یک وب سایت از طرق مختلفی برای موتورهای جستجو قابل شناسایی است. طراحی وب سایت و رعایت اصول سئو می تواند به رتبه گرفتن کل وب سایت و پس از آن ویدئو های آن کمک کند. شما باید در زمان طراحی به ساختار وب سایت و سئوی داخلی آن توجه کنید که به رتبه مطلوب دست یابید. و در کنار آن به بهینه سازی ویدئو و اصولی که در بالا گفته شد بپردازید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز