مقایسه وردپرس، جوملا و دروپال

رتبه بندی کاربر: 3 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

این روزها سایتهای خیلی عالی دارن از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) قدرت میگیرن. CMSها هم کاربرد راحتی دارند و هم به مدیران سایتها امکان ایجاد تغییرات در سایت رو، بدون نیاز به حتی یک خط کدنویسی، میدن.
اگه میخواهید یه سایت آنلاین قدرتمند و جدید بسازید اما وقت ندارید که این ور و اونور بگردید یا نمیخواهید براش هزینه زیادی کنید، فقط باید از بین این سه تا CMS انتخاب کنید.


وردپرس، جوملا و دروپال همشون امکانات خیلی خوبی دارند، بعلاوه دهها شخصی سازی، کاربرد آسان و امنیت بالا.
و از همه اینها مهمتر این که هر سه تاشون رایگانند.
انتخاب گزینه درست از بین این سه مورد کار سختیه، چون راستشو بخواهید هر سه تاشون خیلی خوبن.
خلاصه سریع:
وردپرس: برای تازه کارها بهترین انتخابه، چون کار باهاش راحته و به خصوص برای سایتهای کوچیک تا متوسط و فروشگاه های آنلاین کوچیکتر مناسبه.
جوملا: برای فروشگاه های اینترنتی یا شبکه های اجتماعی عالیه اما نیاز به دونستن یکسری مهارتهای تخصصی داره.
دروپال: سختترین و البته قدرتمندترین سیستم مدیریت محتواست. کار با دروپال نیاز به آشنایی با PHP، HTML و CSS داره.


سه غول سیستم های مدیریت محتوا

دروپال

جوملا

وردپرس

انتشار در سال 1380 توسط Dries Buy Teart

انتشار در سال 1384 توسط Forked از Mambo

انتشار در سال 1382 توسط Matt Mullenwegg

15 میلیون دانلود

63 میلیون دانلود

140 میلیون دانلود

رایگان

رایگان

رایگان

بیش از 2هزار تم رایگان

بیش از هزار تم رایگان

بیش از 4هزار تم رایگان

بیش از 34هزار افزونه رایگان

بیش از 7هزار افزونه رایگان

بیش از 45هزار افزونه رایگان

قابلیت نصب با یک کلیک

قابلیت نصب با یک کلیک

قابلیت نصب با یک کلیک

زمان نصب دستی 10 دقیقه

زمان نصب دستی 10 دقیقه

زمان نصب دستی 5 دقیقه

درجه سادگی: 3

     درجه سادگی: 2

درجه سادگی: 1

سطح مهارت مورد نیاز: 2

سطح مهارت مورد نیاز: 2

سطح مهارت مورد نیاز: 1

بطور متوسط هر 51 روز بروزرسانی میشود

بطور متوسط هر 36 روز بروزرسانی میشود

بطور متوسط هر 42 روز بروزرسانی میشود

آنچه درباره خودشان میگویند:
دروپال یک پلتفرم مدیریت محتواست که به میلیونها سایت و برنامه قدرت داده. توسط جامعه ای از مردم فعال از سراسر جهان حمایت، ساخته و بکارگرفته شده.

آنچه درباره خودشان میگویند:
جوملا یک سیستم مدیرت محتواست که برنده جایزه شده و شما رو قادر به ساخت سایتها و برنامه های قدرتمندی میکنه. ویژگی های زیاد جوملا از جمله گستردگی و سادگی استفاده، جوملا رو به محبوترین نرم افزار سایت موجود تبدیل کرده.

آنچه درباره خودشان میگویند:
وردپرس نرم افزار وب است که برای ساخت سایت یا وبلاگ های زیبا قابل استفاده است. خیلی دوست داریم بگیم وردپرس رایگان و در عین حال بسیار باارزش و قیمتی است.

مناسب برای همه نوع سایتی.

مناسب برای سایتهای فروشگاهی و شبکه های اجتماعی.

مناسب برای وبلاگها، سایت شرکتها و سایتهای کوچک تا متوسط.

حالا با توجه به این توصیفات، کدوم یکی برای شما مناسبتره؟ نقد جامع و کامل ما رو بخونید تا متوجه بشید:

  • وردپرس (بهترین انتخاب برای تازه کارها)

وردپرس محبوبترین سیستم مدیریت محتوای جهانه.
برخلاف شروع متواضعانه اش با وبلاگنویسی، الآن به معنی واقعی کلمه طوفانی در جهان به پا کرده بطوریکه بیش از 60 میلیون سایت از خدماتش استفاده میکنند.
اگه هنوز تحت تأثیر قرار نگرفتید، پس بدونید که وردپرس روی بیش از 40% از سایتهای مبتنی بر CMS بکار گرفته شده که حجم کثیــــــــــــــــری از بازار سایتهای CMS رو شامل میشه.
دلایل محبوبیت وردپرس اینهاست:
1- نصب آسان – خیلی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات میزبانی، روی کنترل پنل مدیر سایت امکان نصب ساده وردپرس رو با یک کلیک فراهم کردند. یعنی میتونید در کمتر از 5 دقیقه یه سایت و برند جدید راه بندازید! (اگه بخواهید برید یه فنجون چای بخورید بیشتر طول میکشه.)
2- قابلیت شخصی سازی – وردپرس افزونه ها، تم ها و شخصی سازی های بیشتری در مقایسه با سایر سیستم های مدیریت محتوا داره. بخاطر محبوبیت فراگیرش، طراح ها و توسعه دهنده های زیادی ابزار جدید رایگان یا با قیمت های پایین برای وردپرس میسازند تا شما بتونید سایتی درست کنید شبیه سایتهای سفارشی گرون قیمت (در حالی که براتون کمتر از 100 هزار تومن خرج برداشته).
3- رایگان – وردپرس کاملا رایگانه، بدون هیچ امکانات پولی اضافه ای. و دهها هزار افزونه و تم رایگان براش وجود داره. این مسئله برای تازه کارها فوق العادست و میتونن اولین سایتشونو با قیمت پایینی درست کنن.
4- جامعه پشتیبانی – اگه با سایت وردپرسی جدیدتون به مشکلی برخورد کنید یا سوالی داشته باشید میتونید براحتی از میلیونها انسانی که دارن از وردپرس استفاده و حتی پشتیبانیش میکنن بپرسید. چندین انجمن پشتیبانی فارسی برای وردپرس وجود داره که آموزشهای خیلی خوبی برای کار با وردپرس در اختیار کاربران فارسی زبان قرار میدن و اگه سوالی هم داشته باشید میتونید همونجا بپرسید و ظرف مدت کوتاهی جواب بگیرید، باز هم رایگان. عالیه، نه؟
از همه اینها مهمتر اینکه کار با وردپرس بسیار ساده است چون امکان ویرایشهای بصری خاص رو برای بیشتر کاربرها (بخاطر صلاح خودشون) محدود کرده. به همین دلیل نمیتونید بدون کمک یه طراح و یه توسعه دهنده نمیتونید تغییرات ساختاری زیادی روی سایت بوجود بیارید (و بنابراین خرابکاری نمیشه).
در نتیجه برای تازه کارها بهترین پلتفرم ساخت سایته.

  • دروپال (پیچیده تر و قدرتمندتر)

دروپال سومین سیستم مدیریت محتوا از نظر محبوبیت جهانی به شمار میاد که از طرف هم سایتهای کوچک و هم سایتهای بزرگ مورد استقبال قرار گرفته.
در بین قویترین گزینه های منبع باز موجود قرار میگیره که یعنی شیب منحنی یادگیریش یه کمی تندتره (یادگیریش یکم سختتره).
اینجا میتونید برتری های دروپال رو مشاهده کنید:
1- پیشرفته، از نظر فنی– دروپال از نظر فنی از سه تا سیستم مدیریت محتوای دیگه پیشرفته تره. خب این به نفع افراد متخصصیه که میخوان دستشونو آلوده کنن.
2- عملکرد بهبود یافته – صفحات دروپال عموما سریع لود میشن و زمان پاسخگویی سریعتری نسبت به سایتهای وردپرسی و جوملا دارن. بخشی از این مسئله بخاطر فشردگی کمتر منابعشه که در نتیجه به سرور خیلی خاصی نیاز نداره (اما مثل همه CMSهای دیگه، اگه بخواهید روش بیش از حد افزونه نصب کنید، عملکردش میاد پایین).
3- قابلیت شخصی سازی – دروپال براحتی با افزونه ها، تم ها و سایر گزینه های در دسترس شخصی سازی میشه. شما حتی میتونید مستقیما فایلهای ریشه ای رو تغییر بدید و از این نظر برای توسعه دهنده هایی که میخوان تغییرات بیشتری روی سایتها ایجاد کنند بسیار مناسبه.
4- رایگان – میتونید نرم افزار دروپال رو رایگان دانلود کنید و روی سرور هاستینگ خودتون نصب کنید. اگه نمیتونید از چه هاستی استفاده کنید، هاست دارکوب رو امتحان کنید.
دروپال قویترین سیستم مدیریت محتواست اما این قدرت مشکلات دیگه ای رو برای مدیران سایتها بوجود آورده.
هرکسی که میخواد با دروپال کار کنه باید حداقل یه اطلاعات عمومی از HTML، PHP و سایر زبانهای رایج برنامه نویسی وب داشته باشه. لازم نیست حتما متخصص باشید اما باید بتونید پیامهای خطا رو بشناسید و رفع کنید و اشکالات کد ها رو تشخیص بدید.
اگه سایتتون خیلی رشد کرد و از یه سایت یا کسب و کار کوچیک فراتر رفت باید یه متخصص فنی استخدام کنید تا مطمئن بشید سایتتون میتونه همچنان نرم و روون به کارش ادامه بده.
اما از اونجایی که پیدا کردن کسی با اطلاعات پیشرفته درباره دروپال یکم مشکل و پرهزینه تره. در حالی که پیدا کردن کسی که بتونه تو بروزرسانی های ساده وردپرس کمکتون کنه ساده تر و ارزونتره و هر فرد تازه کاری هم میتونه این کارو براتون انجام بده.
ضمنا برخلاف وردپرس، اینجا نمیتونید سایتتونو روی خودِ دروپال میزبانی کنید. یعنی مجبورید قبل از اینکه کارتونو با سایت جدید دروپال شروع کنید، برای خودتون یه دامنه و هاستینگ بخرید.

  • جوملا (بین وردپرس و دروپال)

جوملا دومین سیستم مدیریت محتوای محبوب جهانه و بین وردپرس و دروپال قرار داره.
اونقدر قوی هست که بتونه بیشتر سایتها رو بدون هیچ مشکلی بگردونه و در عین حال نیازی به تجربه تخصصی در حد دروپال نداره.
بعنوان دومین سیستم مدیریت محتوا از نظر تعداد نصب و دانلود (بعد از وردپرس)، جوملا هم مثل دروپال و وردپرس، افزونه ها و تم های زیادی داره که کاربرها میتونن از بینشون انتخاب کنند (کم و بیش حدود 6هزارتا). بنابراین مشکلی برای سفارشی سازی ظاهر و حس سایتتون نخواهید داشت.
دلایل برتری جوملا:
1- شبکه های اجتماعی – از بین این سه گزینه، با جوملا میشه شبکه های اجتماعی ساخت. شبکه های اجتماعی میتونن برای خیلی از سایتها دارایی باارزشی باشن و با جوملا میتونید براحتی و به سرعت برای خودتون یکی درست کنید.
2- سایتهای فروشگاهی- جوملا بدون دردسر و با سرعت بالا یه سایت فروشگاهی براتون راه میندازه. میتونید فروشگاه اینترنتیتونو با دروپال و وردپرس هم راه بندازید اما سختتره و نیاز به سفارشی سازی های خاصی دارن.
3- عدم نیاز به تخصص بالا – جوملا حد وسط رو بین مدیریت ساده وردپرس و قدرت دروپال در پیش گرفته. بیشتر افراد غیرفنی بدون نیاز به هیچ حمایت فنی باید بتونن یه سایت جوملای عالی راه بندازن.
4- پرتال های کمک – جوملا پرتال راهنمایی برای پاسخگویی به سوالات و حمایت فنی کاربران فارسی زبان هم داره. البته به اندازه صفحات پشتیبانی مردمی وردپرس سریع و گسترده نیست، اما قطعا از گزینه های پشتیبانی فنی دروپال سریعتر و ارزونتره.
5- رایگان – مثل وردپرس و دروپال، جوملا هم رایگانه. اما مثل دروپال خدمات هاست رایگان، مثل وردپرس، ارائه نمیده.
کاربرهای جوملا عاشق اینن که سایتهاشون میتونه تقریبا هر کاری انجام بده اون هم بدون اینکه این عملکرد بالا بخواد راحتی کار رو فدا کنه. جوملا به خوبی تونسته قدرت و انعطاف پذیری دروپال رو با کاربرپسندی و فهم آسان وردپرس ترکیب کنه و همین جوملا رو تو این بازار شلوغ تبدیل به یه CMS عالی کرده که حد وسط رو نگه میداره.

  • انتخاب کنید

هرکی میگه سیستم مدیرت محتوای خودش بهتره. اما واقعا هر سه مورد در بیشتر موارد عالی عمل میکنند.
اما داستان شما احتمالا نیازها و قابلیت های خاص خودشو میطلبه و باید ببینید کدوم یکی از این سه گزینه براش بهتره.
میخواهید سریع کارتونو با یه وبلاگ یا سایت تجاری ساده شروع کنید؟ به جز وردپرس سراغ چیز دیگه ای نرید.
اگه از روز اولی که سایتتونو میخواهید بنا کنید براش امید و آرزوهای دور و درازی دارید و فکر میکنید رشد چشمگیری خواهد کرد و نیاز به امکانات گسترده و سفارشی سازی های فراوونی دارید، برید سراغ دروپال.
اگه جایی بین این دو گزینه هستید یا میخواهید یه چیز خاصی مثل یه شبکه اجتماعی یا سایت فروشگاهی داشته باشید، جوملا براتون مناسب تره.
همه این سه پلتفرم رایگانند.
هر کدوم ابزار مختلفی از توسعه دهنده های دیگه (غیر از خودشون) ارائه میدن که میتونه قابلیت های خاصی به سایتتون اضافه کنه.
و براحتی میتونید پشتیبانی فنی برای هر سه تا پیدا کنید (هرچند شاید پشتیبانی دروپال گرون تر بشه).

  • آیا میشه از یه سیستم مدیریت محتوا به یه سیستم دیگه کوچ کرد؟

هیچ کدوم از این انتخاب ها غلط نیستند.
اما اگه حس میکنید انتخابتون اشتباه بوده و میخواهید جاده رو عوض کنید، مهاجرت از یه سیستم به یه سیستم دیگه کار ساده ایه.
فقط کافیه زمان و تخصص برای این کار داشته باشید تا موقع انتقال سایت مشکلی پیش نیاد.

  • گزینه محبوب من...

میخوام باهاتون صادق باشم.
من خودم طرفداره وردپرسم.
سایتهای خودم هم روی وردپرس میسازم.
ایجاد محتوا باهاش فوق العاده راحته و کلی افزونه و قالب رایگان براش هست. میتونم براحتی کل سایتمو تغییر بدم و نیازی وقت گذاشتن روی زبانهای برنامه نویسی هم ندارم. امکانات و بروزرسانی های امنیتی زیادی هم داره و حس خوبیه که بدونی متخصص های دیگه هواتو دارن.
اگه شما هم تازه میخواهید کارتونو شروع کنید با وردپرس شروع کنید.
با وردپرس احتمال اینکه هیچ وقت عرصه کار روی سایت رو رها نکنید بیشتره (حتی اگه سایتتون هزاران پست و کاربر داشته باشه).

  • متخصص ها چی میگن؟

نظر منو خوندید.
حالا چطوره نظر سایر متخصص های این حوزه رو که هر روز با هر سه CMS کار کرده اند هم بخونیم؟
من با چند تا توسعه دهنده از آژانس دارکوب و آژانسهای دیگه که با دروپال، وردپرس و جوملا کار کرده بودند صحبت کردم و ازشون یه سوال ساده پرسیدم:
برای یه تازه کار، کدوم سیستم مدیریت محتوا (وردپرس، جوملا، دروپال) بهتره؟
1- علی بالوی پور، پشتیبان وب سایتهای دارکوب:
اگه من قرار بود به یه تازه کار مشاوره بدم، وردپرس رو پیشنهاد میکردم. وردپرس جامعه فعالی داره.
برندشون رو حتی کسایی که تخصصی تو این حوزه فعالیتی ندارند هم میشناسند. کلی افزونه برای وردپرس هست. اما متاسفانه برای ساخت تم با وردپرس باید PHP بلد باشید. دومین پیشنهادم بعد از وردپرس، جوملا بود. و سومیش دروپال. دروپال خیلی پیچیده است. از بین این سه تا بهتره اما شیب منحنی یادگیریش زیاده و کار هر کسی نیست.
2- محمد بالوی پور، توسعه دهنده وب سایتهای دارکوب:
سوال خیلی خوبیه. اگه از من بپرسید باید بگم وردپرس بی رقیبه. با توجه به اینکه بیشتر شرکتهای ارائه دهنده خدمات هاستینگ، امکان نصب فایلهای اصلی وردپرس رو با یک کلیک فراهم میکنند، تنها کاری که شما میکنید اینه که وارد بخش مدیریتش میشید و یه تم انتخاب میکنید و اطلاعات رو وارد میکنید. بعضی از تم هاش هم پیشرفته ترند اما در کل نصب و کار با وردپرس برای تازه کارها واقعا کار سختی نیست.
اگه بتونید یه فرم پر کنید و چند تا دکمه رو فشار بدید، میتونید یه سایت وردپرسی هم نصب و مدیریت کنید. برای نوشتن مقاله و عکس گذاشتن برای پستها هم با حستون پیش برید و نوشته ها رو دنبال کنید. اگه بخواهید سایتتون قابلیت خاصی داشته باشه، میلیونها افزونه روی نت هست که میتونید ظرف یه دقیقه نصب کنید و راه بندازید. وردپرس سریع و ساده است و نیاز به دانش طراحی وب یا توسعه وب نداره. تازه کارها حتی میتونن با پیروی از دستورالعملها و راهنمایی ها تم های پیشرفته هم روی سایت خودشون نصب کنند. رأی من وردپرس!
3-
برای تازه کارها قطعا وردپرس بهتر میتونه نیازهای افراد رو برآورده و راضیشون کنه. البته همیشه بستگی به اهداف خود فرد هم داره، اینکه سایت قراره چه خدماتی ارائه بده. میدونیم که وردپرس، بدون نیاز به دستکاری، سئوی خیلی خوبی داره و کلی هم تم و افزونه رایگان با کاربری ساده براش هست، به علاوه این واقعیت که وردپرس بروزرسانی های راحتتری داره و نگهداریش نسبت به رقباش ساده تره. من فکر میکنم وردپرس راهکار کاملتری برای تازه کارهاییه که دنبال ساخت یه سایت جدید هستند.
4-
وردپرس، بی برو برگرد. چون کاربرپسندترین گزینه است (با اختلاف زیادی از دو تای دیگه). جامعه پشتیبانی خیلی خوبی داره و راحت میشه افراد واردی براش پیدا کرد که تجربه کاری که شما میخواهید انجام بدید رو داشته باشن (یا درستش کنن). ضمنا خیلی قوی تر از چیزیه که مردم فکر میکنن.
بیشتر مردم هنوز فکر میکنن وردپرس فقط برای وبلاگ نویسیه. اما اینطوری نیست. با وردپرس همه چیز ساختند از سایتهای فروشگاهی بزرگ بگیرید تا سایت هتل های معروف، تا وبلاگهای سبک زندگی مشهوری که دهها هزار بازدیدکننده در هر ماه دارند. طی چند سال گذشته CMS خیلی بهتری شده و میتونه اکثر موارد استفاده رو در هر مقیاس و اندازه ای مدیریت کنه.
خب تونستید انتخاب کنید؟ اگه انتخاب کردید همین امروز برید سراغش و سایتتونو بسازید، من این راهنمایی ها رو از مقاله های قبلی دارکوب براتون جدا کردم:
آموزش طراحی سایت با وردپرس
طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس
آموزش ساخت سایت با جوملا – ویژه مبتدیان
طراحی سایت با دروپال
پی نوشت: اگه بین ساخت سایتتون به مشکل برخوردید، با من در تماس باشید. من میتونم تلفنی، حضوری یا با ایمیل بهتون مشاوره بدم.
پس پی نوشت: اگه بخواهید میتونید کل توسعه و طراحی سایتتونو به ما بسپرید: چگونگی طراحی سایت توسط شرکت دارکوب.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز