دیجیتال مارکتینگ چیست و بهترین روش های آن؟

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

دیجیتال مارکتینگ به روش های تبلیغات از طریق اینترنت گفته می شود که بر بستر موبایل و کامپیوتر می باشد و معمولا از طریق وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و سایر مدیاها انجام می گردد. انواع روش های بازاریابی اینترنتی به ترتیب بازدهی شامل موارد زیر می باشد:

  • سئو و بهینه سازی وب سایت
    به روش های بالا آوردن وب سایت صفحه اول موتورهای جستجو نظیر گوگل برای عبارات کلیدی مرتبط به زمینه فعالیت وب سایت گفته می شود. این روش بهترین و مقرون به صرفه ترین روش بازاریابی دیجیتال می باشد که بازدهی بسیار بالایی دارد اما انجام آن زمان بر است. برای انجام این روش اول از همه نیاز به یک وب سایت قوی دارید و کیفیت طراحی وب سایت و همچنین محتوای سایت شما تاثیر بسیار زیادی در رتبه سایت شما خواهد داشت.
  • تبلیغات در گوگل از طریق ادوردز
    تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز به این صورت است که شما به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ خود برای عبارات جستجو شده مورد نظر خود در گوگل هزینه پرداخت می نمایید. این روش نیز جزو روش های پر بازده می باشد که البته با توجه به بالا رفتن قیمت دلار و سیاست های جدید گوگل بازدهی آن کمتر شده و پیشنهاد می گردد بهتر است بودجه دیجیتال مارکنیگ خود را به سئو و بهینه سازی وب سایت اختصاص دهید.
  • بازاریابی محتوا
    به روش های جذب مشتری از طریق تولید محتوا گفته می شود. در این روش محتوای مفید و با کیفیت به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده می شود که در نهایت می تواند منجر به جذب مشتری گردد. تولید محتوا در کنار انجام سایر روش های تبلیغاتی می توانید تاثیر بسیار مثبتی بر کسب و کار شما داشته باشد.
  • تبلیغات کلیکی
    سایت های بسیاری وجود دارد که تبلیغات کلیکی انجام می دهند به این صورت که در ازای هر کلیک بر روی بنر و آگهی خود هزینه پرداخت می نماید. با توجه به آنکه شما به ازای هر کلیک هزینه پرداخت می نمایید این روش می تواند بازدهی خوبی برای شما داشته باشد زیرا معمولا کاربرانی بر روی تبلیغ شما کلیک می نمایند که به موضوع تبلیغ علاقمندند. البته پیشنهاد می گردد تبلیغات کلیکی خود را توسط شرکت های معتیر انجام دهید تا کلیک اضافه برای تبلیغ شما محاسبه نگردد.
  • پوش نوتیفیکیشن
    تبلیغات پوش نوتیفیکیشن به این صورت است که در زمانی که کاربر صفحه وب سایت و یا اپلیکیشنی را باز می نماید تبلیغاتی به صورت پاپ آپ ارسال می گردد. این روش نیز جزو روش های جدید دیجیتال مارکتینگ می باشد.
  • تبلیغات در سایت های پر بازدید و مرتبط
    با انجام تبلیغات بنری، متنی و ... در سایت های پر بازدید نیز می توانید بازاریابی اینترنتی نمایید. هر چه زمینه محتوای این سایت ها نزدیکتر به زمینه فعالیت سایت شما باشد این تبلیغ بازدهی بیشتری خواهد داشت. البته توصیه می گردد تبلیغات در سایت های پر بازدید و مرتبط خود را حتما زیر نظر کارشناس سئو و بهینه سازی وب سایت انجام دهید زیرا می توانید تاثیرات مثبت و یا منفی بر روی رتبه سایت شما در موتورهای جستجو داشته باشد.
  • شبکه های اجتماعی
    تبلیغات و فعالیت ئر شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگران و لینکدین نیز بازدهی بسیار بالای دارد. فعالیت نمودن در این شبکه های اجتماعی و انجام تبلیغات در صفحات و پیج های پر بازدید می توانید فروش شما را چند برابر نماید.
  • ایمیل تبلیغاتی
    ارسال ایمیل تبلیغاتی به بانک های ایمیل نیز یکی دیگر از روش های دیجیتال مارکتینگ می باشد. البته این روش بازدهی چندانی به مانند سئو و بهینه سازی سایت نخواهد داشت.
  • تبلیغات ویدئویی
    در این روش ویدئو به منظور جذب بازدید کننده بیشتر و مارکتیگ تولید می گردد و با تبلیغ در سایت های به اشتراک گذاری ویدئو نظیر آپارات نیز می تواند بازدهی بالایی داشته باشد.

دیجیتال مارکتینگ بازاریابی خدمات و محصولاتی است که از تکنولوژی دیجیتالی استفاده میکنند که عموما در اینترنت هستند ولی می تواند شامل تلفن های همراه تبلیغات نمایشی و دیگر رسانه های دیجیتال باشد.

توسعه بازاریابی دیجیتال از سال 1990 الی 2000 راه و روش کسب و کار هایی را که از تکتولوژی بازاریابی دیجیتال استفاده میکنند را به طور کلی تغییر داده است.

همانطور که سیستم عامل های دیجیتال به طور فزاینده ای در برنامه های بازاریابی و زندگی روزمره گنجانده شده است  و همانطور که مردم استفاده از لوازم دیجیتالی را جایگزین خریدهای سنتی کرده اند, بازاریابی دیجیتال در حال گسترش می باشد.

روش های بازاریابی دیجیتال مانند مانند بهینه سازی وب سایت، بازاریابی محتوا، بازاریابی رسانه های اجتماعی ،  بازاریابی تجارت الکترونیک ، بازاریابی محور داده  ،   بازاریابی تجارت الکترونیک،   کمپین بازاریابی ،اتوماسیون محتوایی, بازاریابی موثر  ، بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی ،   تبلیغات صفحه نمایش ، کتاب الکترونیکی ،بازاریابی مستقیم ایمیلی  و  دیسک های نوری و بازی ها  در  تکنواوژی تبلیغات ما بسیار مرسوم شده اند.

آخرین تحولات و استراتژی ها

یکی از تغییرات عمده ای که در بازاریابی سنتی اتفاق افتاد «ظهور بازاریابی دیجیتال» بود. این امر منجر به بازتولید استراتژی های بازاریابی به منظورجایگزینی این تغییرات در  بازاریابی سنتی شد .

از آنجا که بازاریابی دیجیتال وابسته به تکنولوژی است که همیشه و به سرعت در حال تغییرات است استراتژی های بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال گسترش می باشد.

 برخی از مواردی که به بازاریابی اینترنتی مرتبط هستند عبارتند از : 

تقسیم بندی:

بیشترین تمرکز بر تقسیم بندی در بازاریابی دیجیتال قرار گرفته است، به منظور هدف قرار دادن بازارهای خاص در بخش کسب و کارهای b2b   و  b2c

بازاریابی نفوذگرا:

گره های مهم در جوامع مختلف شناسایی شده و به عنوان عامل تأثیرگذار شناخته می شوند. این موضوغ در حال تبدیل شدن به یک مفهوم مهم در هدف گیری بازاریابی دیجیتال می باشد.

ممکن است از طریق پرداخت تبلیغات به عامل های نفوذی دسترسی پیدا کنید. مانند تبلیغات تبلیغات فیس بوک یا Google Adwords  ,    یا از طریق نرم افزار CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) پیشرفته، مانند SAP C4C، مایکروسافت داینامیک، Sage CRM و Salesforce CRM.

در حال حاضر بسیاری از دانشگاه ها در سطوح کارشناسی ارشد، در استراتژی های تعامل برای نفوذگران تمرکز می کنند

تبلیغات رفتاری آنلاین:

تبلیغات رفتاری آنلاین تمرینی برای جمع آوری اطلاعات در مورد فعالیت آنلاین  کاربر در یک دستگاه خاص و در سراسر وب سایت های مختلف و غیر مرتبط به منظور ارائه تبلیغات متناسب با منافع و تنظیمات آن کاربر می باشد.

محیط همکاری:

 محیطی مشترک می تواند بین سازمان، ارائه دهنده خدمات فن آوری و سازمان های دیجیتال که  برای بهینه سازی تلاش میکند،

قرار بگیرد.

علاوه بر این، سازمان ها از مشتریان خود دعوت می کنند تا به آنها در نحوه  ارائه سرویس آنها کمک کنند. این منبع داده محتوی تولید شده توسط کاربر نامیده می شود.

 کانال ها:

بازاریابی دیجیتال توسط کانال های متعدد به عنوان یک هدف اصلی تبلیغ کننده برای یافتن کانال هایی است که منجر به حداکثر ارتباط دو طرفه کلی برای نام تجاری می شود

بازاریابی ایمیلی Email marketing :

بازاریابی ایمیل در مقایسه با دیگر اشکال بازاریابی دیجیتال ارزان قیمت است. این نوع بازاریابی  و ارسال منظم ایمیل به مشتریان می توانید مشتریان بالقوه بیشتری را به صورت وفادار نگه دارید 

اطلاع رسانی به مشتریان از طریق ایمیل و حتی زمانی که سایت شما را ترک کردند میتوایند ب ارسال ایمیل آنها را به سایت خود برگزدانید.

با این حال، این کانال ارتباطی ممکن کمی  باعث ناراحتی و تحریک به ویژه مشتریان جدید یا بالقوه شود بنابراین موفقیت در بازاریابی ایمیل وابسته به زبان و درخواست واضح  تصویری است

بازاریابی موتور جستجو Search engine marketing

بازاریابی موتور جستجو و یا همان سئو و بهینه سازی وب سایت یکی از پر بازده ترین روش های تبلیغات می باشد که بازدهی بسیار بالای در بلند مدت دارد.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی Social Media Marketing

اصطلاح "بازاریابی دیجیتال" دارای تعدادی از جنبه های بازاریابی است زیرا کانال های مختلفی را که در میان آنها استفاده می شود، پشتیبانی می کند.

هنگامی که از کانال های رسانه های اجتماعی (فیس بوک، توییتر، پینترست، اینستاگرام، گوگل پلاس و غیره) استفاده می کنیم تا یک محصول یا خدمات را به بازار عرضه کنیم، این استراتژی به نام Social Media Marketing یا همان بازاریابی شبکه های اجتماعی نامیده می شود.

این  روش برای افزایش مقداربازدید یک سایت ساخته شده و اجرا می شوند به این صورت که با استفاده از سیستم عامل های مختلف رسانه های اجتماعی مقدار بازدید سایت را افزایش می دهد و توجه مشتریان را در وب سایت را به خود جلب می کند.

شبکه اجتماعی Social Networking

فعالیت در شبکه های اجتماعی نیز خود یکی از پر بازده ترین روش های تبلیغات می باشد. امروز شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام مخاطب بسیار زیادی دارند و می توانند باعث جذب مشتریان بسیار گردند.

تبلیغات بازی Game advertising

تبلیغات درون بازی به عنوان "ورود محصولات یا علامت های تجاری در یک بازی دیجیتال تعریف شده است . این بازی به مارک ها یا محصولات اجازه می دهد تا تبلیغات خود را در بازی خود  و یا به شیوه ای ظریف و یا به شکل بنر تبلیغاتی قرار دهند. عوامل متعددی وجود دارند که آیا مارک ها در تبلیغ تبلیغات برند محصول خود موفق هستند که شامل: نوع بازی، پلت فرم فنی، تکنولوژی 3 بعدی و 4 بعدی، سبک بازی، سازگاری با نام تجاری و بازی، برجسته بودن تبلیغات درون بازی.

عوامل فردی شامل نگرش نسبت به تبلیغات ، دخالت بازی، دخالت محصول، جریان یا سرگرمی می باشد. بسته به اینکه چگونه بازی لذت بخش خواهد بود تعیین خواهد کرد که چگونه برند درک می شود. به این معنی که اگر بازی بسیار لذت بخش نباشد، مصرف کنندگان ناخودآگاه نگرش منفی نسبت به مارک  محصول تبلیغ می کنند

از نظر ارتباطات بازاریابی جامع "ادغام تبلیغات در بازی های دیجیتال به تبلیغات عمومی ، ارتباطات و استراتژی بازاریابی شرکت ها  اهمیت دارد زیرا باعث می شود تا وضوح بیشتری در مورد نام تجاری محصول ایجاد شود و اثر کلی تری را به وجود آورد.

تبلیغات ویدئویی Video advertising

این نوع تبلیغات به معنای ، تبلیغات دیجیتال یا آنلاین است که در ویدیوهای آنلاین پخش می شوند، به عنوان مثال ویدئوهای یوتیوب . این نوع از بازاریابی در طول زمان افزایش چشمگیری داشته است. تبلیغات اینترنتی آنلاین معمولا سه مدل دارد:

قبل از رول تبلیغات که قبل از ویدیو پخش می شود ، تبلیغات Mid-Roll که در طول فیلم پخش می شوند، یا تبلیغات Post-Roll که پس از تماشای ویدیو پخش می شود.

آگهی های تبلیغاتی Post-roll  بهترین نام تجاری را نشان می دهد.

مزیت اصلی تبلیغات ویدئویی این است که تجربه مشاهده ویدیو را مختل می کند و در نتیجه تلاش برای جلوگیری از آن ها مشکل است.

چگونه مصرف کننده با تبلیغات ویدئویی آنلاین ارتباط برقرار می کند می تواند به سه مرحله تقسیم شود: پیش توجه، توجه و تصمیم گیری رفتاری . این نوع تبلیغات آنلاین به کسب و کار ها و برند ها حق انتخاب و گزینش می دهد.  که شامل طول، موقعیت، محتوای ویدئویی مجاور است که همه آنها به طور مستقیم بر اثربخشی زمان تبلیغات تاثیر می گذارد.

ارتباطات چند کانالی Multi-channel communications

فن آوری  کشش و رانش پیام را می توان دراین رابطه استفاده کرد.

مزایا و محدودیت ها

ایده کلی بازاریابی دیجیتال می تواند یک جنبه بسیار مهم در ارتباط  بین مصرف کننده و سازمان باشد.  به دلیل استفاده از  بازاریابی دیجیتالی  قادر به دستیابی به تعداد زیادی از مصرف کنندگان بالقوه در یک زمان است.

یکی دیگر از مزایای بازاریابی دیجیتال این است که مصرف کنندگان در معرض نام تجاری و محصولی هستند که به طور مستقیم تبلیغ می شوند.

با این وجود، با بازاریابی دیجیتال، برخی از مشکلات هم در این نوع استراتژی وجود دارد. یکی از مشکلات این است که بازاریابی دیجیتال بسیار وابسته به اینترنت است.

این را می توان به عنوان یک معضل در نظر گرفت زیرا اینترنت ممکن است در مناطق خاصی قابل دسترسی نباشد و یا مصرف کنندگان ممکن است دارای اتصال به اینترنت ضعیف باشند.

همانطور که بازاریابی دیجیتال همچنان به رشد و توسعه ادامه می دهد، برند ها بیشترین استفاده  را از آن می کنند و اینترنت به عنوان یک راه موفق برای برقراری ارتباط با مشتریان خود بهره می برند و به آنها امکان می دهد که با کسانی که می خواهند می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند .

با این حال، معایبی وجود دارد ، ولی با توجه به مزایای زیاد آنها آنچنان مورد توجه نیست.

برای بازاریابان مهم است که هر دو مزایا و معایب بازاریابی دیجیتال را با توجه به استراتژی بازاریابی و اهداف کسب و کار خود در نظر بگیرند.

استراتژی بازاریابی دیجیتال  Digital Marketing Strategy

برنامه ریزی Planning

سیستم بازاریابی دیجیتال Digital marketing system

برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال یک اصطلاح است که در مدیریت بازاریابی استفاده می شود این مرحله ، مرحله اول تشکیل استراتژی بازاریابی دیجیتال را برای سیستم بازاریابی دیجیتال گسترده تر توصیف می کند.

تفاوت بین برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال و سنتی این است که از ابزار و تکنولوژی ارتباطی مبتنی بر دیجیتال استفاده می کند مانند وب سایت های عمومی ، موبایل  و غیره

مراحل برنامه ریزی Stages of planning

با استفاده از رویکرد دکتر دیو چفی، برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال (DMP) دارای سه مرحله اصلی است؛ فرصت، استراتژی و اقدام .

او پیشنهاد می کند که هر کسب و کار که برای پیاده سازی استراتژی بازاریابی دیجیتالی موفق ، باید با توجه به فرصت ها، طرح خود را طراحی کند ، استراتژی و عمل کند .

این رویکرد استراتژیک عمومی اغلب دارای مراحل بررسی وضعیت، تنظیم هدف، فرمول بندی استراتژی، تخصیص منابع و نظارت است.

1)      فرصت

 برای ایجاد یک  برنامه ریزی بازاریابی موثر، ابتدا باید بازار را بازبینی کرده و اهداف تعیین کند. آنها می توانند اهداف را با بررسی معیارهای فعلی و شاخص های عملکرد کلیدی (KPIs) شرکت و رقبا ایجاد کنند .

بهتر  است که تجزیه و تحلیل استفاده شده برای KPI  با توجه به نوع، اهداف، ماموریت و دیدگاه شرکت سفارشی باشد.

2)      استراتژی 

برای ایجاد یک استراتژی دیجیتال برنامه ریزی شده، شرکت باید گزاره دیجیتال خود را (آنچه را که به مصرف کنندگان ارائه می دهد) بررسی کرده و آن را با استفاده از تکنیک های مشتری های دیجیتال  هدایت کند.

بنابراین، آنها باید گزاره ارزش آنلاین (OVP) را تعریف کنند، به این معنی است که شرکت باید به روشنی بیان کند که چه چیزی به  مشتریان آنلاین ارائه می دهند، به عنوان مثال موقعیت نام تجاری.

این شرکت همچنین (مجددا) بخش های بازار هدف و افراد را انتخاب کرده و رویکردهای هدف گیری دیجیتال را تعریف می کند.

پس از انجام این کار به طور موثر، مهم است که مجموعه بازاریابی برای گزینه های آنلاین را بررسی کنید. ترکیب بازاریابی شامل 4P - محصول، قیمت، ارتقاء و محل می باشد . برخی از دانشگاهیان سه عنصر اضافی که شامل بازاریابی فرآیند، محل و ظاهر فیزیکی است  را به 4P سنتی اضافه شده است که 7P بازاریابی می نامند.

3)      اقدام

مرحله سوم و نهایی نیاز به شرکت هایی دارند که سیستم های بودجه و مدیریت را تنظیم کند؛ این ها باید نقطه های دست انداز قابل اندازه گیری باشند، مانند مخاطبان در سراسر سیستم عامل های دیجیتالی

علاوه بر این، بازاریابان باید تضمین کنند که بودجه و سیستم های مدیریتی رسانه های پرداخت شده  مالک و به دست آورده ی یکپارچه را ادغام می کنند. مرحله عمل و مرحله نهایی برنامه ریزی نیز نیازمند شرکت در ایجاد محتوای قابل اندازه گیری است، به عنوان مثال رسانه های رسمی، تصویری و یا نوشته شده

پس از تایید طرح بازاریابی دیجیتال، فرمت برنامه ریزی شده ارتباطات دیجیتال (مانند نمودار گانت) باید در طول عملیات داخلی شرکت رمزگذاری شود. این تضمین می کند که تمام سیستم عامل های استفاده شده در خطوط متوالی و مکمل یکدیگر برای مراحل بعدی استراتژی بازاریابی دیجیتال تکمیل شوند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز