بازاریابی دیجیتال چیست؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

 بازاریابی دیجیتال یا digital marketing نوعی از تبلیغات است که به علت ارزانی، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع‌رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی رو در بین بازاریابان باز کرده است.

شبانه‌روزی و بی وقفه بودن آن و قابلیت ایجاد تغییرات در همه ی مواقع باعث شده این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکت‌ها از لحاظ منابع مالی با مشکلاتی مواجه هستند کاملا پر رنگ‌تر شود.

بازاریابی دیجیتال یک واژه ی کلی برای همه ی تلاش های بازاریابی دیجیتال شما است. شرکت ها با استفاده از کانال های دیجیتالی مانند جستجوی گوگل، شبکه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده ی خود استفاده می کنن.

واقعیت اینه که امروزه مردم به نسبت سالهای پیش دو برابر وقت خود رو به صورت آنلاین صرف میکنن و همینطور که می بینید نحوه ی خرید مردم واقعا تغییر کرده است، به این معنا که بازاریابی آفلاین به اون اندازه که باید باشه موثر نیست.

بازاریابی همیشه ارتباط با مخاطبان شما در جای مناسب و در زمان مناسب بوده است. امروز، این جمله بدین معنیه که شما باید آنها رو در جایی که در حال وقت گذروندن هستند، ببینید. آره، کاملا مشخصه کجا! در اینترنت!

بازاریابی دیجیتال فقط محدود به اینترنت و شبکه های الکترونیکی نیست. به طور کلی بازاریابی دیجیتال از دو بخش تشکیل شده: بخش فشار و بخش کشش.

بخش فشار فرایندی است که به مصرف کننده دسترسی داره و بر او تاثیر داره. در عوض، بخش کشش فرایندی است که برای پیدا کردن دسترسی مشتری به شما انجام میشه.

 

این موضوع مهم رو فراموش نکنید که بازاریابی دیجیتال با بازاریابی اینترنتی یکسان نیست. اما خیلی ها این دو رو به جای هم استفاده می کنند. بازاریابی دیجیتال در حقیقت بازاریابی با استفاده از ابزارها و شبکه های دیجیتال است. اما بازاریابی اینترنتی با استفاده از ابزار و شبکه های اینترنتی یا همان آنلاین است.

 

 

تاریخچه ی بازاریابی دیجیتال:

در اواسط سال 1358 بود که گروه تبلیغاتی SoftAd Group شیوه های تبلیغاتی جدیدی رو در صنعت اتومبیل سازی مطرح کرد. این گروه فلاپی های تبلیغاتی رو جایگزین مجلات و بروشورها کرد تا به مشتریان فرصت یه رانندگی مجازی رو قبل از خرید محصول بده. به همین خاطر هر فردی در هر جای دنیا می تونست با ماشین مورد علاقش رانندگی کنه و بعد اون رو بخره.

اما اولین بار در دهه ی 60 بود که اصطلاح بازاریابی دیجیتال به کار گرفته شد. شرکتها برای برقراری ارتباط از طریق رسانه هایی مثل رادیو و تلویزیون دچار مشکل شده بودن به خاطر اینکه مشتریان از دیدن مداوم تبلیغات از رسانه های مختلف خسته شده بودن و خیلی دنبالش نمی کردند.

 

بازاریابی دیجیتال دقیقا چیست؟

از خود وب سایتتون تا دارایی های برندسازی آنلاین مثل تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیل، بروشور آنلاین و موارد دیگه رو در بر میگیره. طیف وسیعی از تاکتیک ها و دارایی هایی که تحت چارچوب بازاریابی دیجیتال قرار دارند و بهترین بازاریابان دیجیتال تصویری روشن از اینکه هر دارایی یا تاکتیک از اهداف کلیدی آن حمایت می کند، دارند.

 

در اینجا برخی از رایج ترین دارایی ها و تاکتیک ها گفته میشه:

 

 

دارایی ها:

 

·        وبسایت شما

 

·        پست های وبلاگ

 

·        کتابهای الکترونیکی

 

·        اینفوگرافیکها

 

·        ابزارهای تعاملی

 

·        شبکه های اجتماعی (فیس بوک، لینکدین، توییتر، اینستاگرام و غیره)

 

·        پوشش آنلاین (PR، شبکه های اجتماعی)

 

·        بروشورها و کتابهای آنلاین

 

·        دارایی های برند شما(لوگو، فونت و غیره)

 

 

تاکتیکها:

 

·        بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

 

روند بهینه سازی وب سایت شما برای رتبه بندی بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو است، در حقیقت افزایش میزان ترافیک رایگان یا ارگانیک که وب سایت شما دریافت می کند.

 

·        بازاریابی محتوا

 

ایجاد و ارتقاء دارایی های محتوا به هدف آگاهی از نام تجاری، رشد ترافیک سایت و افزایش مشتریان.

 

·        بازاریابی ورودی

 

بازاریابی ورودی اشاره به رویکرد " قیف کامل " برای جذب، تبدیل، بسته شدن و لذت بردن مشتریان با استفاده از محتوای آنلاین است.

 

·        بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

 

تمرین ارتقای برند و محتوا در شبکه های اجتماعی برای افزایش آگاهی از نام تجاری، بالا بردن ترافیک سایت و منحصر به فرد کردن کسب و کار شماست.

 

·        پرداخت برای هر کلیک (PPC)

 

یک روش آوردن ترافیک به وب سایت شما پرداخت با هر بار کلیک روی آگهی شماست. یکی از رایج ترین اونها گوگل  AdWords است.

 

·        بازاریابی وابسته

 

نوعی از تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران در وب سایت خود کمیسیون دریافت می کنید.

 

 

·        تبلیغات بومی

 

تبلیغات بومی مربوط به تبلیغاتی است که عمدتا تحت محتوا است و بر روی یک پلت فرم در کنار دیگر محتواهای رایگان برجسته است. پست های حمایت شده ی   BuzzFeed یه مثال خوب از این مورد است، اما بسیاری از مردم تبلیغات شبکه های اجتماعی رو "بومی"  می دونن - مثل تبلیغات فیس بوک و اینستاگرام.

 

·        اتوماسیون بازاریابی

 

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزارهایی اطلاق می شه که هدف آن خودکار سازی اقدامات بازاریابی است. بسیاری از واحدهای بازاریابی باید کارهای تکراری مانند ارسال ایمیل، شبکه های اجتماعی و سایر اقدامات وب سایت رو خودکار کنند.

 

·        بازاریابی ایمیلی

 

شرکت ها از بازاریابی ایمیل به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنن. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف ها و رویدادها، و همچنین به منظور هدایت افراد به وب سایت کسب و کار استفاده می شه.

 

·        PR  آنلاین

 

PR آنلاین اقدام به تأمین پوشش آنلاین به دست آمده از نشریات دیجیتالی، وبلاگ ها و سایر وب سایت های مبتنی بر محتوا می باشد. این بسیار شبیه PR سنتی است، اما در فضای آنلاین اتفاق میفته.

 

آیا بازاریابی اینترنتی برای همه ی کسب و کارها مفیده؟

بازاریابی دیجیتال می تونه برای هر کسب و کار در هر صنعتی مفید باشه. بازاریابی اینترنتی صرف نظر از چیزی که شرکت شما به فروش می رسونه، باعث میشه که ساختار شخصیتی خریدارانتون رو درک کنید یعنی بتونید نیازهاشون رو بشناسین و بر اساس اون محتوای با ارزشی تولید کنید. با این حال، این به این معنی نیست که همه شرکت ها باید یک شیوه برای استراتژی بازاریابی دیجیتال داشته باشن و همه اون رو اجرا کنن.

 

·        برای  کسب و کارهای B2B

 

اگر شرکت شماB2 Bباشه، احتمال داره که تلاش های بازاریابی اینترنتی شما متمرکز بر نسل رهبری آنلاین باشه، با این هدف نهایی که کسی با یه فروشنده صحبت کنه. به همین دلیل، نقش استراتژی بازاریابی شما این است که مشتری جذب کنید و بهترین کیفیت رو برای فروشندگان خود که از طریق وب سایتتون و کانال های دیجیتال پشتیبانی میشن،تبدیل کنید.

 

علاوه وب سایتتون، احتمالا تصمیم می گیرید که تلاشتون رو روی کانال های متمرکز بر کسب و کار مانند LinkedInبذارید، جایی که جمعیت هدف شما وقت خودشون رو اونجا صرف میکنن.

 

·        برای کسب و کارهای B2C

 

اگر شرکت شما اینه، بسته به قیمت محصولات خود هدف از تلاش های بازاریابی دیجیتال شما احتمالا جذب افراد به وب سایت شما و تبدیل آنها به مشتری بدون نیاز به صحبت با یک فروشنده است.

 

به همین دلیل شما احتمالا کمتر در معرض سنت خود به "رهبری" تمرکز کردید و به احتمال زیاد بیشتر روی ساختار مسیر شتابزده ی خریداران از لحظه ای که به وب سایت شما میاد تا لحظه ای که خرید می کنه، متمرکز شده اید. این اغلب به این معنی است که ویژگی های محصول در محتویات شما در مقایسه با کسب و کارهای B2B بیشتر در قیف بازاریابی قرار داره به این معنی که مشتریان رو بیشتر به سمت خودش می کشونه و ممکنه از تماس های منجر به اقدام (CTA) نیاز بیشتری داشته باشید.

 

برای شرکت های B2C، کانال هایی مانند اینستاگرام و پینترست اغلب می تونن ارزش بیشتری نسبت به پلتفرم های مبتنی بر کسب و کار مثل لینکدین داشته باشند.

 

به طور کلی برخی دیگر از تاکتیکها به قرار زیر است:

 

·        درک اهمیت راهبردی فناوری دیجیتال

·        سوق دادن با برنامه ریزی مصرف کنندگان به خدمات و ارتباطات آنلاین از طریق فناوری های الکترونیکی و سنتی

·        ایجاد و توسعه ی روشی برنامه ریزی شده جهت دسترسی به مصرف کنندگان

·        حفظ مشتری از طریق ارتقای دانش او

·        ارائه ی ارتباط یکپارچه و هدف دار

·        توجه به ویژگی های فردی مصرف کننده و ارائه ی خدمات آنلاین بر اساس نیازهای او.

 

مزایای بازاریابی اینترنتی؟

بر خلاف بسیاری از تلاش های بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می ده تا نتایج دقیق رو در همان زمان ببینند. اگر تا به حال توی روزنامه تبلیغ کرده باشید، می دونید که چقدر سخته برآورد کنید چه تعدادی واقعا به این صفحه و تبلیغ شما توجه کردند. هیچ راهی برای دونستن اینکه آیا تبلیغات شما در روزنامه منجر به فروش شده یا نه وجود نداره.

 

از طرفی با بازاریابی دیجیتال، شما می تونید نرخ بازگشت سود تقریبا همه ی تلاش های بازاریابی خود رو بسنجید.

 

مشکلات احتمالی بازاریابی دیجیتال:

 

·        پراکندگی مشتریان: تنوع زیاد رسانه ها و وجود دستگاه های دیجیتال مختلف و روشهای تبلیغاتی متفاوت باعث میشه که بازار هدف خود رو یه مقدار سخت تر پیدا کنید.

 

·        کم توجهی مشتریان: جلب کردن توجه مشتریان در شبکه های دیجیتال سخت تره. علاوه بر شما خیلی از شرکتهای دیگه دارن از این طریق بازاریابی می کنند پس باید به فکر یه راه خوب برای جذب اونها باشید.

 

  

نمونه ای از ابزارها و روشهای بازاریابی:

 

·        ابزاراهای دیجیتال

·        انواع رایانه ها

·        بیلبوردهای دیجیتال

·        تلویزیون های دیجیتال

·        تبلت و موبایل

·        پادکست

·        رادیو

·        تلویزیونهای اینترنتی

·        وب سایت

·        ایمیل

·        نرم افزارهای پیام رسان و جمعی

·        بهینه سازی موتورهای جست و جو

·        پیامک و پیامهای نوشتاری

·        شبکه های مجازی

·        بنرهای مجازی و دیجیتال

·        ارتباطات بی سیم

·        پایگاه های داده

 

 

به مثالهای زیر دقت کنید:

 

·        ترافیک وب سایت

با بازاریابی دیجیتال، می تونید بلافاصله تعداد دقیق افرادی که صفحه اصلی وب سایتتون رو مشاهده میکنن با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل دیجیتال مانند HubSpot  ببینید؛ همچنین می تونید تعداد صفحاتی رو هم که بازدید کردند، ببنید از چه وسیله ای استفاده کردن و از کجا اومدن.

 

این اطلاعات به شما کمک می کنه تا بتونید بر اساس تعداد افرادی که از طریق کانال ها به وب سایت شما هدایت می شن اون کانال های بازاریابی رو بر اساس وقتی که می خواید واسشون صرف کنید، اولویت بندی کنید. به عنوان مثال، اگر تنها 10٪ از ترافیک شما از جستجوی ارگانیک و عادی است، می دونید که احتمالا باید زمان بیشتری برای بهینه سازی سایتتون برای افزایش این درصد صرف کنید. اما در بازایابی آفلاین همینطور که قبلا گفتیم همه این آمارها با حدس و گمانه و هیچ دلیل منطقی و محکمی پشتش نخواهد بود.

 

·        عملکرد محتوا و جذب مشتری

 

تصور کنید که یک بروشور از محصولاتتون ایجاد کردید و اون رو از طریق صندوق های پستی مردم ارسال کردید. مشکل این جاست که نمی دونید چه تعدادی بروشور رو باز کردن یا چند نفر اون رو مستقیم تو سطل آشغال انداختن.

 

در حال حاضر تصور کنید که همون بروشور رو توی وب سایت خود داشته باشید. می تونید دقیقا مشخص کنید که چه تعدادی اون رو مشاهده کردن و حتی می تونید اطلاعات تماس کسانی رو که با پر کردن فرم ها اون رو دانلود کردن، جمع آوری کنید.

 

·        مدل سازی attribution

 

یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی است که همراه با ابزار و فن آوری های مناسب می تونید روند خرید یه محصول رو توسط مشتریهاتون دنبال کنید. این نوع مدل سازی به شما اجازه می ده تا روند خرید افراد رو مشاهده و بررسی کنید و به شما در تصمیم گیری های آگاهانه تر در مورد اینکه چه بخش هایی از استراتژی بازاریابی شما باید بیشتر مورد توجه قرار بگیره و چه بخش هایی از چرخه ی فروش شما نیاز به تجدید نظر داره، کمک می کنه.

 

نتیجه گرفتن از بازاریابی دیجیتال چقدر طول می کشد؟

 

با بازاریابی دیجیتال، اغلب می تونید احساس کنید که نتایج بسیار سریعتر از آنچه که ممکن است در بازاریابی آفلاین به دست بیارید رو مشاهده می کنید، یکی از علتهاش اینه که به راحتی می تونید نرخ بازگشت سرمایه رو محاسبه کنید. گرچه این کاملا بر مقیاس و اثربخشی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما بستگی داره.

 

اگه وقت خود رو برای شناسایی نیازهای مخاطبان خود صرف می کنید و برای ایجاد کیفیت محتوای آنلاین و جذب آنها تمرکز می کنید، احتمالا طی شش ماه اول نتایج شگفت انگیزی خواهید دید.

 

اگر هزینه کردن برای تبلیغات بخشی از استراتژی دیجیتالی شما باشد، سریعتر به نتیجه خواهید رسید. اما توصیه می شه که با استفاده از محتوا، سئو و شبکه های اجتماعی برای موفقیت دراز مدت و پایدار متمرکز شوید.

 

 

آیا بازاریابی دیجیتال به بودجه ی زیادی نیاز داره؟

 

فرض کنید شما در حال حاضر یک وب سایت دارید(نارحت نباشید اگه هنوز فکری واسه طراحیش نکردید یه سر به سایت دارکوب بزنید)، اگر تمرکز شما روی تکنیک های ورودی مانند سئو، شبکه های اجتماعی و تولید محتوا باشه، خبر خوب اینه که شما به هیچ وجه نیازی به بودجه ی زیادی ندارید. با بازاریابی ورودی، تمرکز اصلی در ایجاد محتوای با کیفیت بالا است که دارکوب واستون تولید می کنه و مخاطبان شما مایل به استفاده از اون هستند، مگر اینکه قصد داشته باشید این کار رو خودتون انجام بدید که تنها سرمایه ای که به اون نیاز دارید وقت شماست.

 

با تکنیک های بیرونی مانند تبلیغات آنلاین و خرید لیست های ایمیل آدرس، قطعا یه سری هزینه وجود داره. اندازه ای که هزینه می کنید، دیده می شید. در حقیقت هرچقدر پول بدی همون قدر هم آش میخوری!

 

واسه شروع بازاریابی اینترنتی آماده اید؟ حالا نمیدونید چی کار کنید؟!

 

 

خب می تونید از دارکوب بخواید که این کار رو واستون انجام بده. الان دیگه اکثر کسب و کارها روشهای سنتی بازاریابی رو کنار گذاشتن و دارن از فضای دیجیتال و اینترنت برای رسیدن به هدفشون استفاده می کنن. پس اگه می خواید از رقیباتون عقب نمونین دست به کار بشید.  

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز