اهمیت کانتراست (contrast) رنگ ها در طراحی سایت

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

درحقیقت کنتراست یا همان پالت های رنگی ، یک اصل مهم در طراحی سایت است که بخش مهمی از هر پروژه است.  کنتراست به سازماندهی طراحی شما و ایجاد سلسه مراتب کمک می کند.

با این حال، در مراحل طراحی باید همه چیز به صورت متعادل استفاده شود. همانطور که استفاده بیش از حد از پالت های رنگی می تواند مضر باشد استفاده نکردن از آن هم می تواند مضر باشد. اگر تمام عناصر طراحی شما از پالت های رنگ به صورت متعادل استفاده نکند می تواند باعث سردرگمی و گیجی بصری شود.

Contrast بین پیش زمینه و پس زمینه یکی از مهمترین عوامل برای سهولت در خواندن است. اگر متن رنگی در پیش زمینه روشن استفاده شود، کانتراست ضعیف خواهد شد، زیرا بهترین نتایج پالت های رنگی مطلوب متن سفید در برابر زمینه های رنگی تیره است. برنامه های رنگ، علامت ها را از یکدیگر تشخیص می دهند و می تواند نشانه ای از پیام را بدون نیاز به درک زبان علامت ارائه دهد.

مبانی رنگ ها

 نقاش و طراحی سوئیسی یوهانس، یک چرخه رنگی ایجاد کرد که در یک سازمان، 12 رنگ در 12 دایره تشکیل شده است. در این دایره رابطه بین رنگ ها گفته شده است. رنگ ها به روش زیر ارائه می شود:

رنگ های اصلی: آبی، قرمز ، زرد

رنگ های ثانویه: سبز، نارنجی و بنفش

رنگ های تکمیلی: قرمز- نارنجی، قرمز- بنفش، زرد- نارنجی، زرد-سبز، آبی- بنفش، آبی- سبز.

تئوری رنگ گوته اولین مطالعه سیستماتیک اثرات فیزیولوژیکی رنگ ها را در سال (1810) ارائه داد. مشاهدات او در مورد اثر گذاری رنگ های مختلف، به این صورت بود:"برای ترکیب رنگ هایی که به شدت با یکدیگر مخالف هستند، در چشم افراد از یکدیگر متمایز می شوند."

یک چرخه رنگ، یک تصویر انتزاعی از رنگ ها در اطراف یک دایره است که ارتباط بین رنگ های اولیه و رنگ های ثانویه و رنگ های مکمل را نشان می دهد.

دانش ارتباط بین رنگ ها اولین گام برای توسعه یک طرح رنگی برای سیستم نشانه گذاری و تایپ است.

پالت های رنگی به صورت علمی

آرتور و پاسینی، در کتاب خود در سال 1992، روش محاسبه قابل اعتماد برای محاسبه تفاوت بین کانتراست دو رنگ را شرح دادند. با حذف رنگ های تیره از رنگ های روشن، تقسیم بر اختلاف آنها، و ضرب آن در 100، تفاوت بین دیافراگرم روشنی به وجود می آید. هنگامی که تفاوت بین دیافراگم روشنایی 70 درصد یا بالاتر باشد، قابلیت خوانایی بیشتر می شود و هنگامی که از آن کمتر باشد قابلیت خوانایی از بین می رود.

مثال های رنگی و معانی آن

سیاه: نشان قدرت، ظرافت، تشریفات، مرگ، شیطان و اسرار است.

با یک پس زمینه سیاه، حروف گذاری بیشتر باید به صورت رنگ های روشن باشد. رنگ سفید و زرد بر روی پس زمینه مشکی بسیار مناسب هستند.

سفید: نشان خوبی، بی گناهی، خلوص، بکارت و کمال است.

پس زمینه سفید، می تواند ترکیبات کارایی بالاتری داشته باشد، اما مراقب باشید که سفید می تواند محیط خود را جذب کند. رنگ سیاه در این پس زمینه به نظر فشرده می آید و به سختی قابل خواندن است.

قرمز: قرمز رنگ آتش و خون است. انرژی،  جنگ ، خطر، قدرت ، عزم، عشق، احساسات شدید، اشتیاق ، تمایل و شهوت.

قرمز برای نشانه های هشدار استفاده می شود. قرمز یک سیگنال هشدار دهنده و خطر را ارسال می کند. بسیاری از علائم هشداردهنده حاوی یک پس زمینه قرمز با برچسب زرد هستند.

قرمز یک رنگ بسیار قدرتمند است. قرمز رنگ سیگنال است. قرمز با رنگ های سیاه و سفید و زرد هم خوانی دارد.

زرد: رنگ آفتاب است. نشان شادی، عقل و انرژی است.

پس زمینه زرد، در محیط های پر جنب و جوش ، بهترین رنگ است. زرد به همراه رنگ های سیاه و سفید، پیام های اطلاعاتی را ارسال می کند. استفاده از رنگ زرد همچنین استفاده از رنگ نارنجی،  قرمز  و سبز را آسان می کند.

همچنین برای علائم راهنمایی رانندگی، رنگ زرد با رنگ مشکی به عنوان پس زمینه استفاده می شود. در بسیاری از کشورهای اروپایی رنگ زرد به عنوان رنگ پس زمینه انتخاب می شود.

آبی: رنگ آسمان و دریاست. این رنگ اغلب با عمق و ثبات همراه است. آبی نماد اعتماد، وفاداری، حکمت، اعتماد به نفس، هوش، ایمان ، حقیقت و بهشت است.

آبی یکی از رنگ های مورد علاقه هر انسانی است. همانطور که آسمان، اعتماد و ایمان آبی است. آبی به همراه رنگ سفید، نشانه اطلاعات شناخته شده است. در هلند تمام نشانه های بزرگراه ها و همچنین نشانه های راه آهن، آبی است.

نقره ای: اغلب در پس زمینه های سیستم های علامت استفاده می شود.

نظریه رنگ ها: اهمیت آن در طراحی وب

انتخاب یک ترکیب رنگ مناسب، از طریق تئوری رنگ  مناسب ، برای ایجاد یک وب سایت موفق ضروری است. چه سایت شما توسط یک شرکت طراحی حرفه ای و چه توسط یک فرد عادی طراحی شده باشد، داشتن طرح رنگ مناسب، بر روی صفحه وب سایت برای رسیدن به یک وب سایت حرفه ای و با کیفیت بسیار ضروری است. اگر وب سایت شما برای بازدیدکنندگان شما جذاب نباشد، آنها وب سایت شما را ترک خواهند کرد.

نظریه رنگ ها

ایجاد یک وب سایت با درک نظریه طرح های رنگی شروع می شود. چرخه رنگ ها به سه دسته تقسیم می شود. رنگ های اولیه ، ثانویه و ترتیبی. رنگ های اصلی، قرمز  و آبی و زرد هستند. این رنگ ها با ترکیب سایر رنگ ها ایجاد نمی شوند. با این حال، با ترکیب رنگ های اولیه رنگ های ثانویه ایجاد می شوند. سپس رنگ های ترتیبی از مخلوط کردن رنگ های ثانویه ایجاد می شود.

تئوری رنگ ها ، که چگونه می توان رنگ ها را برای استفاده بهینه و جذاب ترکیب کرد که بسته به قالب و محتوای وب سایت متفاوت خواهد بود.  انتخاب رنگ برای یک وب سایت ضروری است، انتخاب ترکیب رنگ آرام و چشم نواز ضروری است.

آیا انتخاب رنگ واقعا مهم است؟

 در طراحی ، رنگ ها اهمیت ویژه ای دارند. رنگ ها ایده ها را ایجاد می کنند ، پیام ها را بیان می کنند، جرقه در ذهن ایجاد می کنند و باعث به وجود آمدن احساسات می شوند. برخی رنگ ها حتی اهمیت جهانی دارند. به عنوان مثال، رنگ قرمز به عنوان یک رنگ برای هشدار است و سبز به معنای رفتن است. اما ترکیب این دو رنگ با هم یادآور کریسمس است. رنگ های روشن،  خلق و خوی شاد و مثبت دارند.  در روانشانسی رنگ ها ، رنگ های گرم هیجان ، خوش بینی و خلاقیت را نشان می دهند. رنگ های سرد رنگ صلح و آرامش را نشان می دهند.

برای انتخاب رنگ برای وب سایت، رنگ هایی که فکر می کنید به تقویت نام تجاری و برند شما کمک می کند را انتخاب کنید. برخی رنگ ها به تنهایی استفاده می شوند و نمی توان آن ها را با یکدیگر ترکیب کرد.

اهمیت رنگ ها در طراحی وب

انسان های اولیه برای اولین بار از رنگ قرمز در دیوارهای غارها استفاده کردند. از آن زمان استفاده از رنگ ها به عنوان یک ابزار قدرتمند مورد استفاده قرار گرفت.

در طول سال ها دانشمندان مطالعات زیادی در مورد رنگ ها و روانشناسی رنگ ها انجام دادند. شما به راحتی می توانید با مشاهده جهان پیرامون ، تاثیر رنگ ها را بر روی زندگی خود ببینید. رنگ ها موجب بروز احساسات می شوند که بر روی زندگی روز مره ما تاثیر می گذارند.

مطالعات نشان می دهد که انسان ها در طول 90 ثانیه ابتدا پس از مشاهده محصول تصمیم به خرید می گیرند. تا 90% از این ارزیابی ها بر اساس رنگ ها است.

داشتن یک نام تجاری منحصر به فرد که در ذهن مخاطبان بماند بسیار مهم است.  کسب و کارهای مختلف تلاش می کنند تا از رقبای خود پیشی بگیرند. بنابراین تلاش می کنند تا بتوانند نام تجاری منحصر به فردی داشته باشند. استفاده از رنگ ها در این مورد می تواند به آنها خیلی کمک کند و البته فقط به لوگو ختم نمی شود بلکه با حضور آنلاین دیجیتال آنها می توانند فروش را بالا ببرند. 

زمانی که رنگ ها به درستی استفاده شوند، رنگ همراه با تایپوگرافی خود می تواند یکی از مهمترین جنبه های طراحی وب سایت باشد. بنابراین استفاده از پالت رنگ ها در طراحی سایت ضروری است و فقط به چند رنگ اکتفا نکنید. شایع ترین پالت های رنگی معمولا به شرح زیر هستند:

مونوگراماتیک: استفاده از رنگ های تک رنگی.

آنالوگ: استفاده از رنگ هایی که در کنارهم بر روی دایره نشسته اند.

مکمل ها:  به این ترتیب است که دو یا چند رنگ با یکدیگر ترکیب شوند  که سطح بالایی از کانتراست را ایجاد می کنند.

ترادیک: از سه رنگ ساخته شده است که به طور مساوی در اطراف چرخ رنگ قرار دارند.

تترادیک: به شکل یک مستطیل، در چهار رنگ استفاده می شود. این کار باعث تا مقدار زیادی رنگ در طرح های مختلف بتوان ایجاد کرد.

استفاده از رنگ ها در طراحی سایت نه تنها باعث می شود که سایت جذاب تر باشد و احساسات را تحریک کند بلکه تجربه کاربر را لذت بخش تر می کند و باعث افزایش ترافیک وب سایت در نتیجه افزایش نرخ تبدیلات می شود.

قابلیت استفاده از رنگ ها در طراحی وب

 قابلیت دسترسی یعنی اینکه رنگ ها نقش مهمی دارند. تقریبا 8% از مردان و 1% از زنان دارای نوعی از کوررنگی هستند. استفاده از رنگ ها از ارزش بالای کنتراست، باعث اطمینان از این می شود که بازدیدکنندگان می توانند مطالب را به راحتی بخوانند. به ویژه اگر متن مربوط به زمینه های رنگی باشد.

به همین دلیل است که فیسبوک از رنگ آبی استفاده می کند. مارک زوکربرگ می گوید استفاده از رنگ آبی بهتر از سایر رنگ ها دیده می شود.

تضاد رنگی

خوانایی بر روی تایپوگرافی بسیار مهم است، اما کانتراست رنگ کلید خوانایی متن است. اطمینان حاصل کنید که contrast کافی بین متن و رنگ پس زمینه یا تصویر وجود دارد.

اهمیت

 رنگ ها می توانند برای هدایت کاربران به جایی که می خواهید یا به آن نیاز دارید بروند. برای مثال، استفاده از رنگ های برجسته مانند قرمز و یا نارنجی برای لینک های اولیه و یا استفاده از رنگ های سبز و یا آبی برای لینک های ثانویه بسیار مناسب هستند.

کنتراست برای چشم جذاب است

یکی از دلایل استفاده از کانتراست چه در وب و چه در چاپ، جذابیت آن است.

کانتراست به سازماندهی اطلاعات کمک می کند

زمانی که یک صفحه از کانتراست استفاده می کند نه تنها جذاب تر است بلکه هدف سازمان را به خوبی نشان می دهد. رنگ سیاه و سفید ، بسیار متناسب با متن روزنامه ای است.

کنتراست باعث تمرکز می شود

آگهی های مشهور آی پد، برای جلب توجه بیشتر مخاطبان؛ به طرز جالبی از کانتراست استفاده می کنند. این آگهی به شکل یک شخصیت داخل یک پس زمینه سبز رنگ است. در این تصویر آن فرد یک گوشی به رنگ سفید در دست دارد.

سوالاتی که در هنگام افزودن کانتراست به طرح خود باید به آن فکر کنید

  1. چگونه contrast را ایجاد می کنید؟ آیا از طریق بافت، تایپوگرافی، رنگ یا شکل است؟
  2. اگر می خواهید از طریق تایپوگرافی، تضاد رنگ ها را ایجاد کنید، کدام فونت ها را ایجاد می کنید؟ آیا آنها کمی متفاوت هستند یا خیلی متفاوت هستند؟
  3. آیا contrast ایده طراحی شما را تقویت می کند؟

چگونه کانتراست رنگ بر طراحی وب تاثیر می گذارد؟

دو موضوع وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

  1. هر چیزی که بخواهد با رنگ ها نشان داده شود، به یک روش ثانویه برای تشخیص آن نیاز دارد. برای مثال، خوب نیست که بگوئیم "اگر موافق هستید آن را با دکمه سبز نشان دهید و یا اگر ناراضی هستید آن را با دکمه قرمز نشان دهید."
  2. برای اینکه متن قابل خواندن باشد و یا سایر عناصر قبل تمایز باشد ، باید کنتراست کافی با پس زمینه داشته باشد.

اصل contrast در طراحی وب

طراحی وب از بسیاری از عناصر مختلف ساخته شده است، هر کدام دارای سطوح مختلفی از اهمیت هستند. برخی از عناصر با یکدیگر رابطه دارند در حالی که برخی دیگر به هیچ وجه با یکدیگر مرتبط نیستند.

کنتراست تفاوت بین دو یا چند عنصر است. با contrast، طراح می تواند علاقه بصری زیاد کند و مخاطبان بیشتری را جذب کند. اما تصور کنید که تمام عناصر موجود در یک صفحه،  همه مانند هم باشند و استایل دهی یکسان داشته باشند. در این صورت سازمان دهی مشخصی وجود ندارد و سلسله مراتب مشخص وجود ندارد و محتوا تقریبا غیر ممکن خواهد شود. بنابراین contrast به یک بخش ضروری تبدیل خواهد شد.

کانتراست در رنگ ها

هنگامی که اکثر مردم کلمه کانتراست را می شوند ، به رنگ ها فکر می کنند. اگر چه اصل کنتراست به رنگ ها محدود نمی شود اما می تواند راه حل مناسبی باشد برای اینکه  عناصر صفحه از یکدیگر جدا شوند. هر وب سایت از سه قسمت هدر، محتوا و فوت ر تشکیل می شود.البته اینها سه ناحیه کاملا مجزا هستند که باید به صورت مجزا از هم رنگ بندی شوند. استفاده از contrast رنگ در پس زمینه یک راه حل عالی برای این کار است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز