سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو چیست؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

به عبارت ساده، سئو یا بهینه سازی موتور جستجو یعنی تنظیم سایت، به گونه ای که موتورهای جستجو و کاربرها بتونن به راحتی از مطالبی که تولید کردید استفاده کنند.


طبق نظر متخصصان، سایت های بزرگی که بر اساس استانداردهای کنونی ساخته شدند، مقبولیت و ارزش بیشتری بین کاربرها خواهند داشت. سئو معمولا خیلی سرزنش میشه. علتش هم اینه که خیلی از به اصطلاح متخصص ها سعی داشتند این سیستم رو دور بزنن. بهینه سازی موتور جستجو با زمان پیش میره تا برای کاربرها بهترین تجربه ها رو فراهم کنه. شما چطوری سعی می کنید تجربه خوبی به کاربرهاتون بدید؟ اجازه بدید این سوال رو به 4 تا سوال دیگه بشکونم. اگه این امتحان 4 سواله رو از سایت خودتون بگیرید، میتونید مشکلاتشو پیدا و حل کنید و با بهینه سازی موتور جستجو هم آشناتر میشید.

  • سوال اول: موتورهای جستجو میتونن سایت منو بخونن؟

ابزارهای زیادی هستن میتونن به این سوال جواب بدن. این ابزارها بررسی می کنن که ببینن موتورهای جستجو میتونن به سایت شما بخزن و بخوننش یا نه. به نظر من دو تا از ابزار گوگل بهترینشون هستن. یکی Mobile Friendly test tool و دیگری Page speed insights tool.
اگه هر چیزی مانع ورود ربات های موتورهای جستجو به سایتتون بشه، اونوقت موتورهای جستجو نمیتونن سایتتونو بخونن و در نتیجه نمیتونن رتبه بندیش کنن. اگه بهتون بگم چند تا سایت هستن که خونده نمیشم، از تعجب شاخ درمیارید.
چطور بدونم که مانعی تو سایتم هست؟
اگه با یکی از ابزارهای گوگل، سایتتونو اسکن کنید، بهتون میگه که خونده میشه یا نه. اگه خونده میشه یعنی مانعی سر راه سایتتون نیست و میتونید برید سراغ سوال بعدی.
معمولا به چه دلایلی سایت بسته میشه و خونده نمیشه؟

  • فایل robots.txt نمیذاره همه یا بخشی از سایت توسط خزنده خونده بشه.
  • سایت از زبون هایی مثل فلش یا اکشن استریپ استفاده می کنه که موتور جستجو نمیتونه بخونه.
  • سوال دوم: چیزی که موتور جستجو میخونه با اهداف سایت من مطابقت داره؟

خیلی وقت ها سایت هایی ساخته میشه که حتی کلمه ها رو درست و دقیق نمیگن. اتفاقا چیزی که تو سایتتون مینویسید داره خصوصیات محصول یا ایده ای رو میگه که میخواهید براش رتبه بگیرید، پس خیلی مهمه. موتورهای جستجو بخش عظیمی از اینترنت رو میخونن و تک تک صفحاتشو فهرست می کنن. این فهرست اطلاعات کل صفحات رو میگیره و بعد یه الگوریتم صفحات رو به ترتیب اهمیت، ارتباط و محبوبیتشون رتبه بندی می کنه. اگه یادتون بره که بگید سایتتون یه فروشگاه کفش مردانه بوده، اونوقت وقتی کسی برای کفش مردانه سرچ کنه، سایتتون تو صفحه نتایج تو جایگاه خیلی خوبی قرار نمیگیره و زیاد بالا نمیاد.
یادتون نره که موتور جستجو یه ربات پیچیدست، باید خودتون بهش بگید که میخواهید دقیقا برای چه عبارت یا کلمه ای رتبه بگیرید.

  • سوال سوم: سایت های دیگه به من لینک دادند؟

وقتی موتورهای جستجو به سایتتون میخزند تا فهرستش کنن، لینک ها رو از یه سایت به سایت دیگه دنبال می کنن. اگه هیچ راهی (لینکی) به سایت شما نباشه، اونوقت موتور جستجو فکر می کنه سایتتون خیلی هم مهم نبوده. ابزارهایی هستن که میتونن ازشون استفاده کنید و ببینید چند تا لینک از سایت های دیگه به سایت شما وجود داره. دو تا از این ابزارها که من بیشتر از بقیه باهاشون راحتم ابزار Google Webmaster Tools و Majestic SEO هستن. همین الآن دانلودشون کنید و ببینید سایتتون بک لینک داره یا نه. بد نیست سایت رقباتون هم چک کنید تا با سایت خودتون مقایسه کنید.

  • سوال چهارم: سایت من محبوب هست؟

موتورهای جستجو برای تعیین محبوبیت یا اهمیت سایتتون به ترافیک و نشونه های اجتماعیتون نگاه می کنن. مقدار ترافیک و شبکه های اجتماعی که نیاز دارید به حوزه کاریتون بستگی داره. مثلا اگه یه رستوران محبوب باشید باید ترافیک سایتتون ده برابر بیشتر باشه نسبت به وقتی که یه دندونپزشک محبوب هستید.
دارکوب یه شرکت توسعه و طراحی و سئوی سایته با بیش از 14 سال سابقه فعالیت و کادری مجرب. در صورتی که برای سئو، طراحی و توسعه سایتتون هر مشکلی دارید میتونید با ما تماس بگیرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز