بهینه سازی معماری وب سایت برای سئو

نوشته شده توسط فائزه محمودی فرد

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=14279

5/5 - (4 امتیاز)

زمانی که درباره ی فعالیت های مربوط به سئو صحبت می شود به مواردی مانند تحقیق کلمات کلیدی، برنامه ریزی محتوا و ایجاد لینک اشاره می شود، و کمتر در مورد معماری وب سایت صحبت می شود.

در واقع معماری سایت می تواند تاثیر مثبتی بر نحوه ی عملکرد سایت داشته باشد. در صورتی که ساختار یا معماری یک وب سایت ضعیف باشد موتور جست و جوی گوگل در پیدا نمودن آن دچار سردرگمی می شود.

بهینه سازی معماری وب سایت برای سئو

در این مقاله قصد داریم روش های مختلف برای سازماندهی وب سایت را بیان کنیم و همچنین نکاتی را در این باره بیان کنیم که بتوانید با استفاده از آن ها سایت خود را سئو پسند نمایید. همچنین به این سوال که چرا معماری وب سایت برای سئو ضروری می باشد؟ پاسخ می دهیم.

معماری وب سایت چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است درمورد معماری یا گرافیک وب سایت صحبت نماییم و شما را با معماری وب سایت آشنا کنیم. در واقع معماری وب سایت به نحوه ی قرار گرفتن صفحات یک سایت مربوط می شود. معماری وب سایت شامل مواردی چون شیوه ی گروه بندی محتوای مرتبط و چگونگی لینک کردن صفحات مختلف با هم می باشد. در صورتی که یک وب سایت دارای معماری واضحی باشد برای کاربران انسان و موتورهای جست و جو خواناتر می باشد. بهتر است وب سایت خود را به نحوی سازماندهی نمایید که دسترسی به محتوای آن برای کاربران، ربات ها و موتورهای جست و جو راحت باشد.

گرافیک وب سایت

در هر وب سایتی گرافیک سایت به اندازه ی محتوای سایت دارای اهمیت می باشد. در واقع گرافیک وب سایت به طراحان سایت کمک می کند تا طراحی وب سایت را با اضافه کردن رنگ ها و جذابیت در بینایی بهتر کنند. در صورتی که یک وب سایت گرافیک وب نداشته باشد برای بازدید کنندگان هیچ کونه جذابیتی ندارد. ولی در صورتی که یک وب سایت دارای گرافیک خوبی باشد می تواند کاربران زیادی را جذب نموده و در موتورهای جست و جو گر به خوبی ظاهر شود. در واقع زبان تصویری هر چیزی جزئیات خاصی را نشان می دهد و توسط مردم به راحتی قابل درک می باشد. گرافیک مرتبط با محصولات، ارائه محتوا را در وب سایت های فروشگاهی آسان تر می کند.

سئو چیست؟

سئو به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست و جو می باشد. به مجموعه ای از روش ها که به کارگیری آن ها باعث می شود یک سایت برای کلمه ی کلیدی هدف رتبه های خوبی در گوگل به دست بیاورد سئو سایت گفته می شود. در واقع سئو راهکاری برای بالا بردن ترافیک وب سایت و به دست آوردن جایگاه بهتر در نتایج جست و جوی گوگل می باشد. با رعایت نمودن دستورالعمل ها و تکنیک هایی که در بخش فنی سایت و تولید محتوا و عملیاتی که در بیرون از وب سایت بر روی آن انجام می شود باعث افزایش آمار بازدید سایت و در نتیجه باعث افزایش فروش سایت می شود. یک سایت بدون سئو هرگز نمی تواند در نتایج موتورهای جست و جو رشد کند. به مجموعه فعالیت هایی که برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو انجام می شود خدمات سئو گفنه می شود. هر وب سایتی که قصد دارد با فعالیت در اینترنت و به درآمد برسد باید در آن اصول بهینه سازی سایت رعایت شود. خدمات سئو به شما کمک می کند وب سایتتان را به صورت اصولی برای موتورهای جست و جو و کاربران خود بهینه سازی نمایید. در ادامه انواع سئو را بیان می کنیم.

انواع سئو

پس از طراحی وب سایت برای بالا بردن رتبه ی آن در موتورهای جست و جو لازم است اصول سئو را در آن رعایت نمایید در اینجا برخی از انواع سئو را معرفی می کنیم:

  • سئو داخلی: یکی از روش های سئو سایت، سئو داخلی می باشد که به محتوای داخلی مربوط می باشد از این رو به آن سئو داخلی سایت نیز گفته می شود. سئوی داخلی فرآیند بهینه سازی صفحات محتوا برای به دست آوردن رتبه های بهتر در جست و جو و افزایش ترافیک می باشد. این روش شامل تکنیک هایی است که به رتبه بندی یک صفحه از نظر کلمه ی کلیدی اصلی می پردازد.
  • سئو خارجی: بخشی دیگر از انواع سئو مربوط به سئو داخلی سایت می باشد. روش های سئو خار از سایت می توانند به وب سایت شما در رتبه بندی کمک نمایند. در واقع سئوی خارجی به بهینه سازی سایت از نظر خارج وب سایت مربوط می شود. با کمک سئو خارجی به خزنده های موتورهای جست و جو نشان می دهید که وب سایتتان مهم و با ارزش است. بر این اساس موتورهای جست و جو با دیدن با ارزش بودن سایت رتبه ی بهتری را به آن اختصاص می دهند.
  • سئو تکنیکال یا فنی: روش دیگر در سئو که بسیار با اهمیت می باشد مربوط به سئو فنی یا سئو تکنیکال است. در صورتی که یک سایت از نظر سئو فنی دارای مشکل باشد رتبه ی خوبی را در موتورهای جست و جو به دست نمی آورد حتی در صورتی که استراتژی های کلمات کلیدی، سرمایه گذاری در بازاریابی محتوا، دریافت بک لینک های معتبر و … را رعایت کرده باشد. سئو فنی به اصطلاح ظرفی ست برای فعالیت هایی که به خزنده های موتورهای جست و جو کمک می کند تا وب سایت شما را به درستی فهرست بندی نمایند.

اهمیت معماری وب سایت برای سئو

در این بخش در مورد این مساله توضیح خواهیم داد که چگونه معماری وب سایت بر توانایی یک سایت برای رتبه بندی بهتر در موتورهای جست و جو تاثیر می گذارد؟ و همین طور درباره ی دلیل اهمیت معماری وب سایت برای سئو صحبت می کنیم. معماری یک وب سایت به دلایلی برای سئو مهم است در ادامه این دلایل را شرح می دهیم:

  • معماری خوب یک وب سایت نمایه سازی و خزیدن را بهبود می دهد: عنکبوت های موتورهای جست و جو محتوای وب سایت را می خزند و اطلاعات را در فهرست موتور جست و جو ذخیره می کنند در واقع با این کار می توانند بفهمند که صفحات مختلف وب سایت شما درباره ی چه موضوعی هستند. با استفاده از این روش می توانند محتوای سایت شما را برای کلمات کلیدی مناسب رتبه بندی نمایند. بنابراین در صورتی که وب سایت شما دارای معماری اطلاعات منطقی و ساختار اطلاعات منطقی و پیوند داخلی باشد، موتورهای جست و جو می توانند به صورت موثر محتوای وب سایت شما را پیدا کنند و هدف سایت شما را به خوبی بفهمند.
  • معماری سایت سهام لینک را توزیع می کند: ارزش پیوند، به قدرت منتقل شده از یک صفحه ی پیوند به یک صفحه ی پیوند داده شده گفته می شود. در صورتی که یک صفحه دارای اعتبار بیشتری باشد راحت تر و سریع تر رتبه بندی می شود.
  • معماری سایت مرجع موضوعی را ایجاد می کند: با گروه بندی نمودن محتوای مشابه از نظر موضوع می توانید قدر خود را برای موضوعات مشخص افزایش دهید. با این کار به موتور جست و جوی گوگل اعلام می کنید که وب سایتتان با آن موضوع به طور قابل توجهی ارتباط دارد. زمانی که موتورهای جست و جو شما را به عنوان یک منبع معتبر اطلاعات درباره ی یک موضوع می بینند، رتبه بندی برای کلمات کلیدی راحت تر می شود.
  • معماری سایت به تولید پیوندهای سایت کمک می کند: در صورتی که معماری یک وب سایت خوب باشد گوگل می تواند لینک های ارگانیک را برای آن وب سایت ایجاد نماید. در واقع لینک های وب سایت فهرست های فرعی می باشند که در بعضی از نتایج جست و جوی رتبه بندی نمایش داده می شوند. این لینک ها باعث می شوند کاربران موتور جست و جوی گوگل به صورت مستقیم از صفحه ی نتایج جست و جو به قسمت های مختلف وب سایت دسترسی پیدا کنند. بنابراین لینک های وب سایت می توانند نرخ کلیک ارگانیک شما را بهتر نمایند. موتور جست و جوی گوگل به صورت طبیعی لینک های سایت را ایجاد می کند، بنابراین راهی برای بهینه سازی آن ها وجود ندارد. در صورتی که گوگل برای خزیدن و رمزگشایی نمودن وب سایت شما تلاشی نکند هیچ لینک سایتی را به دست نمی آورید.
  • معماری سایت تجربه ی کاربری بهتری را برای وب سایت رقم می زند: در صورتی که ساختار یک سایت منسجم باشد عنکبوت های موتورهای جست و جو راحت تر می توانند در سایت بخزند. یک وب سایت با داشتن ساختاری مناسب می تواند یافتن محصولات، دسته ها و همچنین یافتن اطلاعات مورد نیاز را برای کاربران تنها با چند کلیک آسان نماید. با توجه به این که الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی یا سایت به تجربه ی کاربری اهمیت می دهند بهتر است که سایت شما دارای تجربه ی کاربری خوبی باشد.

مدل های معماری وب سایت برای سئو

لازم است بدانیم که برای افزایش سود از کدام مدل معماری سایت باید استفاده نماییم. در صورتی که یک وب سایت دارای ساختار عمیقی باشد کاربران باید بر روی چندین لینک کلیک نمایند تا بتوانند به صفحه ی م.رد نظر خود برسند. ساختار کم عمق سایت به کاربران اجازه می دهد تنها با چند کلیک به صفحه ی مورد نیاز خود برسند. در صورتی که ساختار یک وب سایت کم عمق باشد برای سئو سایت بهتر است زیرا تعداد مراحل مورد نیاز برای موتورهای جست و جو و کاربران برای مکان یابی محتوای حاصل را به حداقل می رساند.

بهترین روش ها برای سئو معماری وب سایت

اولین قدم برای بهینه سازی وب سایت برای عملکرد سئو پیاده سازی ساختار سایت کم عمق می باشد. برای این که مطمئن شوید ساختار سایت شما سئو پسند است باید چند فاکتور را در نظر بگیرید. بنابراین لازم است روش هایی را که در ادامه بیان می کنیم در زمان طراحی طرح بندی سایت در نظر بگیرید.

  • تاکسونومی وب سایت خود را ترسیم نمایید: در زمان برنامه ریزی سایت خود باید به چگونگی دسته بندی صفحات وب سایت خود دقت کنید. برای سایت هایی که دارای چند صفحه محصول با محتوایی مانند مقالات و مطالعات هستند، ایجاد یک طبقه بندی منظم دارای اهمیت می باشد. باید دسته بندی صفحات زیر مجموعه ی خود را به نحوی تعریف نمایید که هیچ صفحه محصول یا محتوایی را در نظر نگیرید. بهتر است از خوشه های موضوعی برای سازماندهی سایت خود استفاده نمایید.
  • برای وب سایت خود یک منوی ناوبری بصری ایجاد نمایید: یکی از مهم ترین بخش ها برای طراحی هر وب سایت منوی ناوبری آن می باشد. در واقع منوی ناوبری به موتورهای جست و جو و کاربران یک عکس کلی از اطلاعات سایت شما می دهد. هدف از منوی ناوبری سایت این است که کاربران به کمک آن بتوانند چیزی را که به دنبال آن هستند بدون زحمت و خیلی سریع پیدا کنند. چیزی که مهم است توانایی پیمایش سایت با چند کلیک است نه میزان بزرگ بودن سایت. در صورتی که حرکت در سایت شما سخت باشد بازدید کنندگان خیلی زود سایت شما را ترک می کنند. نوار ناوبری سطح بالای وب سایت باید شامل لینک هایی به تمام صفحه های دسته بندی اصلی شما باشد. بنابراین بهتر است دسته بندی های اصلی خود را فقط به موارد ضروری محدود نمایید. در صورتی که وب سایت شما مربوط به تجارت الکترونیک می باشد و دارای داده های زیادی ست بهتر است منوی ناوبری وجهی را پیاده سازی نمایید. علاوه بر این سایت های بزرگ می توانند برای راحتی در ناوبری یک منوی مگا را انتخاب نمایند. این نوع از منوها کشویی بوده و گسترش می یابند.
  • برای سایت از یک ساختار URL ساده استفاده نمایید: URLها باید مرتب، ساختارمند و منعکس کننده س سلسله مراتب دسته بندی وب سایت شما باشند. روش دیگر برای سیگنال دهی به موتورهای جست و جو سازماندهی URLها در زیر شاخه ها می باشد. چند نوع ساختار URL وجود دارد که موتور جست و جوی گوگل استفاده از آن ها را توصیه نمی کند این ساختارها عبارتند از: استفاده نمودن از کاراکترهای غیر ASCLL در URL. استفاده نمودن از نشانی های اینترنتی که شامل شماره های شناسایی طولانی و غیر قابل خواندن هستند. به هم وصل نمودن کلمات کلیدی در URL.
  • از پیوندهای داخلی استفاده نمایید: همانطور که پیشتر بیان نمودیم پیوندهای داخلی به موتورهای جست و جو و کاربران اجازه می دهند راه خود را در اطراف سایت شما پیدا کنند و رابطه ی بین صفحه ها را درک نمایند. اگر وب سایت را به عنوان یک ساختمان در نظر بگیریم لینک های داخلی مانند راهروها و راه پله هایی هستند که قسمت های مختلف ساختمان را به هم متصل می کنند. شما می توانید از دو نوع اصلی لینک داخلی ناوبری و متنی برای وب سایت خود استفاده نمایید. پیوندهای ناوبری در صفحه ی اصلی منوی پیمایش و پای سایت نمایش داده می شوند. اما پیوندهای متنی پیوندهایی هستند که شما در درون یک محتوا از آن ها استفاده می کنید تا به وسیله ی آن ها کاربران را به اطلاعات مربوط هدایت نمایید.
  •  نقشه ی سایت را ایجاد نمایید: یکی از بهترین راه ها برای کمک نودن به موتورهای جست و جو در زمان خزیدن وب سایت ایجاد نقشه ی سایت می باشد. نقشه ی سایت XML فایلی ست که همه ی URL های وب سایت شما را فهرست کرده و همچنین شیوه ی ارتباط آن ها با هم را مشخص می کند . نقشه ی سایت شامل ابزارهای اضافی مانند زمان اصلاح URL نیز می باشد. موتور جست و جوی گوگل معمولا می تواند صفحات یک وب سایت را بدون ارجاع به نقشه ی سایت پیدا نماید ولی ایجاد نمودن نقشه ی سایت می تواند کارها را آسانتر نماید. به ویژه این که اگر وب سایت شما بزرگ می باشد. علاوه بر این می توانید یک نقشه ی سایت را که به عنوان نقشه ی سایت HTML شناخته می شود برای کاربران ایجاد نمایید.در واقع نقشه ی سایت مانند فهرست مطالب برای وب سایت شما عمل می کند و به کاربران اجازه می دهد تا هر صفحه ای را که نتوانستند از طریق پیوندهای داخلی یا منوی پیمایش بیابند، پیدا نمایند.
  • آدمخواری کلمات کلیدی را حذف نمایید: یکی دیگر از مزیت های غیر مستقیم سئو تمیز نمودن معماری وب سایت این است که می تواند به شما کمک نماید تا بتوانید نقات قوت آدم خواری کلمات کلیدی را ریشه یابی نماید. در واقع زمانی که دو یا چند صفحه در یک وب سایت یک کلمه ی کلیدی را هدف جست و جو قرار می دهند این به این معناست که سایت در نهایت با خودش در نتایج گوگل رقابت می کند و در نهایت پتانسیل رتبه بندی را کاهش می دهد. زمانی که وب سایت خودتان را درک کردید شناسایی صفحاتی که ممکن است یکدیگر را آدمخوار کنند بسیار ساده تر می باشد. بنابراین می توانید با افزودن یک برچسب متعارف به صفحه ی ای که می خواهید گوگل رتبه بندی نماید مشکل را رفع نمایید.

نتیجه گیری

طراحی نمودن یک معماری وب سایت واضح و منسجم برای بهینه سازی وب سایت بسیار ضروری می باشد. در صورتی که ساختار وب سایت با دقت در نظر گرفته و طراحی شود خزندگان موتورهای جست و جو و بازدید کنندگان می توانند به راحتی به همه ی صفحه های وب سایت شما دسترسی داشته باشند. بعضی از عناصر ضروری در معماری یک وب سایت طبقه بندی محتوای منطقی منوی ناوبری با استفاده ی آسان و تعداد زیادی لینک دهی داخلی می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بهینه سازی معماری وب سایت برای سئو صحبت نمودیم. با توجه به مطالب بیان شده بهینه سازی معماری وب سایت برای سئو بسیار دارای اهمیت می باشد از این رو در هنگام طراحی وب سایت باید به این مساله توجه نمایید. آموزشگاه شرکت طراحی وب سایت دارکوب مباحثی چون: آموزش سئو وب سایت، آموزش طراحی وب سایت و … می پردازد که در قالب فیلم آموزشی نیز تهیه شده و در سایت آموزشگاه دارکوب قرار داده شده اند، در صورت علاقمندی و نیاز می توانید از آن ها استفاده نمایید. همچنین می توانید در خصوص سفارش سئو و یا مشاوره سئو از کارشناسان شرکت دارکوب کمک بگیرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز