روانشناسی در طراحی وب سایت

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=11192

طراحی سایت
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از ابزار های قدرتمند برای تاثیر گذاری بر مردم در جوامع مختلف، روانشناسی است. با روانشناسی در حوزه های مختلف به راحتی می توان بر مخاطبان هدف تاثیر بسزایی گذاشت. این مسئله در طراحی وب سایت نیز صدق می کند. شما می توانید با روش های مختلف روانشناسی بر مخاطبان و مشتریان خود تاثیر بگذارید.

در دنیای طراحی سایت با استفاده صحیح از روانشناسی می توانید مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهید و آنها را برای انجام اقدامی خاص متقاعد کنید، این اقدام می تواند کلیک بر روی یک دکمه یا خرید کالا و یا هر چیز دیگری باشد. روانشناسی در طراحی سایت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد به همین دلیل قصد داریم در نوشتار جاری به این موضوع مهم بپردازیم.

اگر قصد دارید یک سایت تاثیر گذار و پر بازدید راه اندازی نمایید توجه به نکات پیش رو بسیار مهم می باشد. ما در شرکت طراحی سایت دارکوب همواره سعی نموده ایم در ارائه خدمات طراحی سایت از روش های مختلف روانشناسی در طراحی وب سایت استفاده نماییم. به همین دلیل به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین مشاوره رایگان در خصوص راه اندازی وب سایت با کارشناسان ما در مجموعه دارکوب تماس حاصل نمایید.

روانشناسی طراحی سایت

چه طراحی سایت شرکتی داشته باشید چه طراحی سایت فروشگاهی و انواع دیگر وب سایت باید به یک سری نکات در راه اندازی سایت خود دقت کافی داشته باشید. یکی از این نکات مهم، استفاده از روانشناسی می باشد.

بسیاری از افراد بر این باورند که طراحی سایت صرفا نوشتن چند خط کد و دستورالعمل و استفاده از سیستم مدیریت محتوا می باشد، اما پشت پرده چیزی بشتر از این می باشد. طراح سایت باید با استفاده از خلاقیت و نبوغ خود و در نظر گرفتن سلیقه مشتری یک پایگاه را طراحی و تولید کند.

طراح باید دانش و مهارت خاصی از جنبه های مختلف طراحی سایت داشته باشد تا در نهایت بتواند یک سایت جذاب و تاثیر گذار را طراحی و تولید کند. یکی از مطالعات اساسی که به طراحان برای درک کاربران کمک می کند، روانشناسی است. یک طراح باید بداند که روانشناسی چه نقش مهمی در طراحی دارد و چه اصول روانشناختی را باید در فرایند طراحی سایت اجرا کند، در نتیجه می تواند طراحی سایت حرفه ای داشته باشد.

بسیاری از طراحان با استفاده از بهترین شیوه های طراحی وب سایت، به طراحی سایت می پردازند و امید دارند که سایتی تاثیر گذار و پر بازدید را تولید نمایند، اما نتیجه بر خلاف این باور است چرا که این قبیل طراحان در طراحی سایت خود از تعامل عناصر طراحی با مخاطبان و کاربران غافل شده اند. یک شرکت طراحی سایت حرفه ای باید در طراحی سایت از عناصر روانشناختی استفاده مناسب کند تا بتواند یک سایت جذاب و خلاقانه را به مشتریان خود ارائه دهد. استفاده از شیوه های مختلف روانشناسی در طراحی وب سایت جدا از پرداختن به کیفیت طراحی است.

در نهایت به یاد داشته باشید، سایتی که طراحی می کنید در کنار زیبایی باید بتواند مخاطب را تحت تاثیر بگذارد و آنها را به سمت اهداف شما از طراحی سایت جذب کند در این صورت است که می توان گفت یک سایت کامل و با عملکرد بالا راه اندازی نموده اید. این همان چیزی است که ما در بازاریابی اینترنتی بر آن تاکید داریم. به این معنا که در هر جنبه از طراحی وب سایت باید مخاطب را به یاد داشته باشید.

روانشناسی در طراحی سایت به ما می گوید که استفاده از هر نوع فونت، رنگ بندی سایت ، عناصر مختلف موجود در گرافیک سایت و … یک جنبه روانی دارد که باید آنها را در طراحی قالب سایت در نظر داشت. این عناصر به صورت ناخودآگاه بر مخاطب و کاربر سایت تاثیر می گذارند پس چه بهتر که بهترین و مناسب ترین عنصر ها را در طراحی سایت استفاده نمود.

مردم در بازدید از وب سایت ها در مدت زمان بسیار اندکی (کمتر از 3 دقیقه) می توانند در مورد عملکرد کلی وب سایت نظر بدهند. اگر نتوانید خواسته ها و نیاز های آنها را در ظاهر سایت بر آورده کنید بدون شک در این مدت زمان اندک آنها سایت شما را ترک خواهند نمود. روانشناسی طراحی سایت به شما کمک می کند تا در این 3 دقیقه مخاطب را جذب سایت نموده و او را به استفاده از قسمت های مختلف سایت ترغیب کنید.

مزیت استفاده از روانشناسی در طراحی وب سایت

برقراری ارتباط با مخاطب و تعامل با آنها یکی از مهمترین اهداف در راه اندازی وب سایت است. وقتی شما از روانشناسی در طراحی سایت استفاده می کنید به راحتی بطور غیر مستقیم با زبان مردم با آنها ارتباط برقرار می کنید. این ارتباط نه تنها از سوی شما اتفاق می افتد بلکه از طرف کاربران نیز به خوبی امکانپذیر است. یعنی آنکه کاربران نیز به راحتی با شما ارتباط برقرار می کنند.

همیشه استفاده از الگو ها و تم های مختلف در قالب سایت باعث جذب مخاطب و تعامل با وی نمی شود، شما با یک سایت ساده که در آن اصول روانشناختی را رعایت نموده اید به راحتی می توانید مخاطبان خود را بدست بیاورید.

روانشناسی طراحی وب به ما می گوید که رنگ ها، فواصل مختلف در طراحی، فونت ها، نوع تایپ حروف و … چگونه می توانند مخاطب را هدف قرار دهد. این عناصر با عناصر احساسی در آمیخته می شوند و در نهایت مخاطب را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

به طور خلاصه باید گفت استفاده از روانشناسی در طراحی وب سایت نه تنها ظاهر سایت را جذاب می کند بلکه باعث افزایش بازدید وب سایت نیز می شود. علاوه بر این باعث تعامل دو طرفه میان مخاطب و شما نیز می گردد.

چگونگی استفاده از روانشناسی در طراحی وب سایت

با چند نکته ساده می توانید وب سایت خود را تاثیر گذار و جذاب طراحی کنید. قبل از شروع باید با چند عامل که بر مخاطب تاثیر می گذارند آشنا شوید. عناصر زیر در روانشناسی از عوامل تاثیر گذار احساسی هستند:

  1. نظم: رعایت نظم و ترتیب و پایبندی به اصولی خاص در روانشناسی بسیار مهم هستند.
  • نزدیکی: عناصری که نزدیک به هم باشند در ذهن مخاطب به عنوان یک گروه تلقی می شود.
  • شباهت: افراد به راحتی اشیا مشابه را در ذهن خود می توانند دسته بندی کنند و از ظاهر هم آنها را تشخیص دهند.
  • تصویر و زمینه: مردم تصاویر را به اشیاء اصلی که به آنها نگاه می کنند (شکل) و عناصر دیگر (پس زمینه) مختصر می کنند.
  • بسته بودن: مغز انسان همیشه شکاف ها را پر می کند، جسمی که بسته نیست به عنوان یک کل درک می شود.
  • تداوم: با استفاده از این عنصر می توان نگاه مخاطب را به سمت چیز های مختلف منتقل کرد.

نکات بالا را در طراحی سایت می توانید به این صورت استفاده کنید:

  • اشیا مشابه را گروه بندی کنید.
  • از کلید واژه های هم خانواده و نزدیک به هم استفاده کنید.
  • رنگ ها، فونت ها و فاصله ها در قالب باید پیمایشی آسان را به همراه داشته باشند. به این معنا که کاربر به خودی خود به راحتی بتواند به قسمت های مختلف سایت هدایت شود.
  • در انتخاب رنگ و پس زمینه باید دقت لازم را داشته باشید. قسمت هایی که بازدید آنها اهمیت ویژه ای برای شما دارند باید با رنگ متضاد نمایش داده شوند.

با یک مثال به راحتی می توانید موارد ذکر شده را درک کنید. به عنوان مثال اگر سایت شما به فروش لوازم آشپزخانه می پردازد باید هر حسی که در آشپزخانه به افراد منتقل می شود را در سایت خود به آنها منتقل کنید. این موضوع در عکس ها و تصاویر موجود در سایت باید به خوبی رعایت شود. در رابطه با یک غذا ساز چند کاره حس خوبی به فرد منتقل می شود، پس باید در تصویر استفاده شده یک فرد خوشنود که با غذا ساز کار می کند را به نمایش بگذارید.

  1. اشکال: هر شکل با هر بعد و اندازه ای یک حس متفاوت را به انسان منتقل می کند.
  • مثلث و مربع: نشان دهنده حرفه ای، قدرتمند بودن و نیرومندی است.
  • دایره و بیضی: نشان دهنده اتحاد، عشق و روابط عاطفی است.
  • خطوط افقی: بیانگر اجتماع و آرامش می باشند.
  • خطوط عمودی: نمایش دهنده قدرت و عمل است.

با دانستن حس هر شکل و خط شما می توانید بهترین استفاده را از اشکال در سایت خود داشته باشید. بخصوص در CTA می توانید از علائمی استفاده کنید که بر مخاطب خود به خوبی تاثیر بگذارید.

  1. فضا: اینکه وب سایت شما چه نوعی است و چه کسب و کاری دارید در استفاده از فضای وب سایت مهم نیست. اطلاعات شما هر چه هم که زیاد باشند نباید فضای ساید خود را شلوغ و اشباع کنید. این روز ها مردم در زندگی خود اغلب به دنبال سادگی و فرار از فضا های شلوغ هستند آنها تا حد امکان فضای خانه خود را ساده و بدون لوازم اضافی طراحی می کنند. به همین دلیل شما نیز در طراحی سایت خود باید از طراحی مینیمال استفاده کنید.

استفاده از فضای سفید در سایت باعث جداسازی بخش ها و عناصر مختلف در صفحه می شود که این رویکرد استفاده آسان از سایت را به همراه خواهد داشت. طراحی مینیمال همیشه برای مردم و مخاطبان سایت ها جذاب و زیبا است. با استفاده از فضای سفید و رنگ های متضاد می توانید به راحتی بخش های مهم سایت را به نمایش بگذارید.

  1. رنگ ها: یک از مهمترین و تاثیر گذار ترین المان های روانشناسی در طراحی سایت، استفاده از رنگ ها است. رنگ ها به خوبی می توانند بر ذهن و احساس مخاطبان تاثیر بگذارند. به عنوان مثال استفاده از رنگ آبی آرامش و اعتماد را به همراه دارد. رنگ سبز نشانه طبیعی بودن و ثروتمندی است. رنگ مشکی حس تجمل را در فرد ایجاد می کند و در آخر رنگ های زرد، نارنجی و قرمز احساس هیجان را به فرد القا می کند. در انتخاب رنگ برای قالب سایت و عناصر موجود در آن باید نکات زیر را در نظر داشته باشید.
  • اهداف خود از طراحی سایت: در ابتدا لازم است برای خود مشخص کنید که از مخاطبان چه انتظاراتی دارید، از آنها می خواهید چه کارهایی در سایت شما انجام دهند. قسمت هایی از سایت که قصد دارید بیشتر مخاطب را جذب خود کنند باید با استفاده از یک رنگ خاص، متمایز کنید. این تمایز صرفا نباید انتخاب یک رنگ متضاد باشد.
  • در نظر گرفتن مخاطب: قبل از پرداختن به هر موضوعی باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. اینکه از چه سن و سالی هستند، جنسیت آنها چیست، چه علایق و فرهنگی دارند و … . با دانستن و شناختن این موارد به راحتی می توانید یک رنگ مورد پسند آنها را برای سایت خود در نظر بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که معمولا در هر فرهنگی چند رنگ خاص وجود دارند که نشان دهنده ی احساساتی خاص هستند.
  • تعامل با مخاطب: رنگ کلی سایت شما می تواند یک حس کلی را در مخاطب القا کند. این حس می تواند سبب تعامل یا عدم برقراری ارتباط با مخاطب شود. لذا سعی کنید مناسب ترین و بهترین رنگ را برای قالب سایت و پس زمینه انتخاب کنید. اگر می خواهید کسب و کار خود را حرفه ای، قدرتمند، مطمئن، آرامش بخش و … به مشتری و مخاطبان خود معرفی کنید برای هر کدام از آنها باید یک رنگ خاص را انتخاب کنید. به معنای ساده تر اگر فقط حرفه ای بودن برای شما مهم است به طور مثال رنگ کلی سایت شما باید قرمز، مشکی و … انتخاب شود.
  1. سبک، طرح و فونت حروف: در طراحی سایت حرفه ای همه چیز در قالب سایت باید به بهترین شکل و مناسب ترین حالت ممکن طراحی و انتخاب شود. یکی از مهمترین عناصر موجود در صفحه که بخش بسیاری از صفحات وب را به خود اختصاص می دهند محتوای نوشتاری هستند. بدون شک مخاطب فقط برای دیدن این محتوا است که به سایت شما مراجعه می کند، پس باید بهترین حروف را برای محتوای نوشتاری خود انتخاب نمایید.

انتخاب typeface در صفحه بسیار مهم می باشد. خوانایی راحت، سادگی فونت، زیبایی کلی نوشتار و … باعث ایجاد حس در مخاطب می شود. گاهی مواقع استفاده از فونت های قدیمی می تواند نشان دهنده اصالت یک سایت باشد. همچنین استفاده از فونت های Sans serif نشان دهنده به روز بودن و مدرن بودن یک سایت هستند. فونت های Comic sans بیشتر برای سرگرمی استفاده می شوند. در انتخاب فونت ابتدا باید مخاطبان خود را شناسایی کنید و مطابق سلیقه آنها فونت مناسب را انتخاب نمایید.

  1. نگارش محتوا: بدون شک بعد از رنگ مهمترین موردی که تاثیر گذاری فوق العاده ای بر مخاطب می گذارد، محتوای نوشتاری سایت است. در نگارش محتوا باید سن و سال، جنسیت و قشر مخاطب خود را در نظر داشته باشید. به طور مثال اگر مخاطبان شما جوانان هستند بهتر است به صورت دوستانه با آنها سخن بگویید. به طور کلی در نگارش محتوای سایت سعی کنید حس دوستی و اعتماد را به مخاطب منتقل کنید.
  2. تصاویر: محتوای یک سایت به جز نوشتار می تواند عکس و ویدئو نیز باشد. عکس ها به خوبی می توانند باعث جذب مخاطب و افزایش نرخ تبدیل وب سایت شوند. شما با استفاده از بهترین عکس ها می توانید مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهید و با آنها به برقراری ارتباط دوستانه بپردازید. برای القای حس اعتماد در مخاطب تصاویر استفاده شده باید شخصا توسط تیم شما و به طور واقعی از محصولات و یا خدمات شما گرفته شده باشد. شادابی عناصر موجود در عکس، تازگی، طبیعی بودن، استفاده از رنگ های مناسب در عکس و … مواردی هستند که عکسبرداری باید به آنها دقت داشته باشید.

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در بالا، می توانید یک سایت حرفه ای با جذب حداکثر مخاطب را داشته باشید. طراحان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب با دانستن این موارد و تجربه خود در طراحی سایت می توانند شما را در راه اندازی یک سایت حرفه ای و کامل کمک نمایند.

شما می توانید درخواست طراحی سایت خود را به صورت آنلاین به کارشناسان ما اعلام نمایید. ما در این مجموعه با بررسی تمامی موارد مهم و با در نظر گرفتن ابعاد مختلف کسب و کار شما، بهترین و مناسب ترین وب سایت را برای شما طراحی و تولید می کنیم.

همچنین تیم دیجیتال مارکتینگ دارکوب با کمک سئو کار های حرفه ای این شرکت می توانند باعث افزایش بازدید سایت شوند و جایگاه صفحه اول گوگل را برای سایت شما به ارمغان بیاورند. در صورت تمایل می توانید به صورت حضوری و یا آنلاین با کارشناسان ما مشاوره رایگان سئو داشته باشید.

شرکت طراحی سایت دارکوب در 20 سال گذشته بهترین خدمات طراحی وب سایت را به مشتریان خود ارائه دهد. سئو، دیجیتال مارکتینگ، برند سازی، تبلیغات اینترنتی، اینستاگرام مارکتینگ، تولید محتوا، طراحی تخصصی وب سایت، آموزش طراحی سایت و سئو سایت از جمله خدماتی هستند ما در شرکت طراحی سایت دارکوب به صورت اختصاصی ارائه می دهیم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز