طراحی سایت امن: بهترین راهکارها و تکنیک های جدید برای حفاظت و امنیت سایت

نوشته شده توسط فائزه محمودی فرد

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=15415

5/5 - (7 امتیاز)

امروزه ساخت وب سایت از طریق سیستم های مدیریت محتوا بسیار راحت شده است.

بنابراین بسیاری از افراد دارای کسب و کار اقدام به طراحی سایت نموده اند. در این سایت ها روزانه خرید اینرنتی انجام می شود. زمانی که مشتری از پرداخت آنلاین استفاده می کند، باید از ایمن بودن داده های خود مطمئن شود لذا کسب و کارهایی که برای ارائه ی خدمات آنلاین تصمیم به ساخت وب سایت می گیرند، قبل از هر چیز باید امنیت آن را تامین کنند.

طراحی سایت: بهترین راهکارها و تکنیک های جدید برای حفاظت و امنیت سایت

در واقع بهتر است بگویم که هیچ روش برای ایمن نمودن وب سایت شما در برابر حمله هکرها وجود ندارد اما استفاده نمودن از روش های پیشگیرانه می تواند باعث کاهش آسیب پذیری سایت شما شود. در این مقاله قصد داریم در مورد طراحی سایت امن، و بهترین روش ها و تکنیک های جدید برای حفاظت و امنیت سایت صحبت کنیم.

امنیت سایت چیست؟

به مجموعه ی کارهایی که ضریب امنیت سایت را افزایش داده و و امکان نفوذ به آن را کاهش می دهد امنیت سایت گفته می شود. به عبارت دیگر امنیت سایت به ایجاد شرایط و وضعیتی گفته می شود که در آن سایت خدمت دهی های معمول و مورد نیاز را انجام داده و در بالاترین سطح امنیتی است به گونه ای که آسیب پذیری آن در پایین ترین سطح باشد.

روش های افزایش امنیت سایت

امنیت سایت بسیار مهم است و در گرو امنیت هاست، امنیت شبکه، امنیت اینترنت و … می باشد. در ادامه نکات مربوط به افزایش امنیت وب سایت را بیان می کنیم:

  • امنیت وب سایت با بروز رسانی نرم افزارها: بروز رسانی نرم افزارهای درون وب سایت برای حفظ امنیت در سایت بسیار مهم می باشد. افراد سازنده ی نرم افزار سعی می کنند حفره های امنیتی که در محصولاتشان است را با بروز رسانی رفع نمایند زیرا در صورتی که در یک نرم افزار حفره ی امنیتی وجود داشته باشد هکرها به راحتی می توانند آن نرم افزار را هک کنند بنابراین لازم است که حتما نرم افزار خود را در مقابل نفوذهای امنیتی مقاوم نمایید.
  • امنیت سایت با کد گذاری درست: گاهی اوقات افراد هکر سعی می کنند تا با اضافه کردن کدهای اسکریپت به فرم وب سایت، کدهای مخرب خود را برای بازدید کنندگان وب سایت شما اجرا کنند، بنابراین لازم است زمان طراحی و ساخت فرم های خود همیشه از بالا بودن امنیت سایت مطمئن شوید تا بتوانید اطلاعات خود را به درستی کد گذاری کرده و ارسال نمایید و از ارسال کدهای ساده جلوگیری کنید.
  • امنیت سایت با رمز عبور قوی: برای قسمت های مدیریتی سرور وب سایت باید حتما از رمز عبور پیچیده و طولانی استفاده نمایید. همینطور بهتر است کاربران را به تعیین رمز عبور قوی برای حفظ امنیت حساب کاربری شان تشویق نمایید.
  • استفاده از فایروال: اگر وب سایتتان را بر روی سرور اختصاصی شخصی خودتان راه اندازی کرده اید برای افزایش امنیت سایت باید از فایروال قدرتمندی استفاده کنید و با استفاده از آن همه ی پورت های غیر ضروری سرور را مسدود نمایید. همچنین بهتر است دیتابیس خود را بر روی یک سرور جدا از سرور وب نگه دارید این کار باعث می شود اطلاعات مربوط به دیتابیس شما بیرون از خود قابل دسترسی نباشد و فقط وب سرور می تواند به آن ها دسترسی داشته باشد و دسترسی به سرور شما برای افراد محدود می شود.
  • استفاده از SSL برای امنیت سایت: یک پروتکل امنیتی برای ایمن سازی فضای انتقال اطلاعات در اینترنت SSL می باشد. این پروتکل می تواند باعث افزایش امنیت در زمان انتقال داده شود. بنابراین استفاده نمودن از این پروتکل در زمان انتقال اطلاعات شخصی و محرمانه مربوط به کاربران در میان وب سایت و وب سرور و یا دیتابیس، ضروریست.
  • انتخاب هاست امن و مطمئن: برای یک وب سایت هاست بسیار مهم است. با توجه به این که اطلاعات در هاست قرار می گیرد، امنیت هاست، امنیت سایت را نشان می دهد. بنابراین بهتر است هاست خود را از شرکت های معتبری مانند شرکت طراحی سایت دارکوب تهیه نمایید.

روش های طراحی سایت

سایت ها به دو دسته استاتیک و داینامیک تقسیم می شوند. وب سایت های پویا یا داینامیک با استفاده از دو روش کد نویسی یا با سیستم مدیریت محتوا ساخته می شوند.

از روش طراحی سایت به صورت استاتیک بسیار کم استفاده می شود، مگر برای سایت هایی که تغییر و ویرایش در آن ها بسیار کم است. سایت های داینامیک انواعی از سایت ها هستند که مدیر وب سایت به راحتی می تواند تغییراتی را در سایت ایجاد نماید.

طراحی سایت داینامیک به روش کدنویسی

معمولا برای طراحی سایت اختصاصی از روش طراحی سایت داینامیک با کدنویسی استفاده می شود. شرکت طراحی سایت دارکوب یکی از معتبرترین شرکت های طراحی سایت است که به انواع روشهای برنامه نویسی مسلط بوده و بهترین سایتها را طراحی می کند.

اینگونه روش طراحی سایت توسط برنامه نویسان حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش برنامه نویس همه ی کدهای برنامه را به طور دقیق و طبق خواسته ی مشتری می نویسد. در این روش از زبان های برنامه نویسی PHP, ASP.NET, HTML, CSS استفاده می شود.

  • PHP: برای طراحی سایت حرفه ای با PHP از زبان برنامه سازی PHP که یک زبان عمومی است استفاده می شود. از این زبان برای طراحی بانک های اطلاعاتی و فایل های نگهداری اطلاعات کاربران استفاده می شود. در واقع استفاده از زبان PHP تاثیری بر روی ظاهر سایت ندارد و در واقع برای طراحی ساختار پشت صحنه ی سایت به کار گرفته می شود.
  • HTML: HTML یک زبان نشانه گذاری است که پایه ی سایت است و هر چیزی که در قسمت کاربری مشاهده می شود با HTML نوشته شده است. در واقع قالب کلی سایت با این زبان نوشته شده است.
  • CSS: پس از طراحی کلی قالب با استفاده از HTML، برای ایجاد جذابیت های ظاهری سایت باید از زبان CSS استفاده نمایید.
  • ASP.NET: با استفاده از این زبان برنامه نویسی می شود یک وب سایت داینامیک را به طور کامل طراحی کرد. این زبان برنامه نویسی مانند PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که کدهای اصلی آن به کاربر نشان داده نمی شود، بنابراین از امنیت بالایی برخوردار است.

طراحی سایت داینامیک با CMS

برای طراحی سایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوای CMS نیازی به دانش کد نویسی ندارید با استفاه از این نوع نرم افزارها به راحتی می توان یک وب سایت را ایجاد نموده و آن را مدیریت کنید. با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا نسبت به سایر روش ها می توانید از خدمات طراحی سایت ارزان با این روش استفاده نمایید. سیستم های مدیریت محتوا به دو دسته ی قالب های آماده و اختصاصی تقسیم می شوند:

  • طراحی سایت داینامیک با قالب اختصاصی: در این نوع روش طراحی قالب از کدهای برنامه نویسی بیشتری نسبت به قالب آماده استفاده می شود و امکان ایجاد تغییرات در آن نیز زیاد است.
  • طراحی سایت داینامیک با قالب آماده: در روش طراحی سایت با قالب آماده، قالب ها برای انواع سایت ها از پیش طراحی شده اند و مشتری طبق نیاز خود از میان آن ها انتخاب می کند. امکان ایجاد تغییر در قالب های آماده نسبت به قالب های اختصاصی کمتر است.

طراحی وب سایت به صورت سئو باز

طراحی وب سایت به صورت سئو باز زمان بر می باشد. در روش طراحی وب سایت به صورت سئو باز ممکن است استراتژی های سئو قبل از بین بروند. در صورتی که طراحی سایت به صورت سئو باز به صورت درستی انجام نشود رتبه ی سایت در موتور جست و جوی گوگل کاهش پیدا می کند.

یک وب سایت به باز طراحی، نگهداری، تنظیم مجدد و تعمیرات نیاز دارد. بدون انجام باز طراحی در وب سایت، بازدید کننده دیگر جذب وب سایت نمی شود. در واقع باز طراحی سایت می تواند به وب سایت هایی که دارای عملکرد ضعیفی هستند کمک کند. به طور کلی وب سایت هایی که دچار مشکل شده اند به باز طراحی سایت نیاز دارند.

طراحی سایت با المنتور

المنتور یک افزونه ی صفحه ساز پیشرفته است. این افزونه برای ایجاد محتوا به کار برده می شود و به هیچ گونه کد نویسی نیاز ندارد. المنتور بر روی وب سایت های وردپرسی نیز نصب می شود و می تواند آن ها را به یک وب سایت پیشرفته با امکانات مختلف و با طراحی دلخواه صفحات تبدیل نماید. طراحی سایت با المنتور به بهبود سئوی فنی سایت کمک می کند.

از آن جا که افزونه ی المنتور با سایر افزونه های وردپرس مطابقت دارد ضرری برای سئو سایت ایجاد نمی کند. المنتور با ایجاد طراحی های کاربر پسند و منحصر بفرد می تواند نرخ پرش سایت را کاهش دهد و در رتبه بندی جست و جوی گوگل موثر باشد. البته توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که هر چه سعی کنیم تا از قالبهای آماده در طراحی سایت کمتر استفاده کنیم، سایت بهتری خواهیم داشت.

مزایای استفاده از روش طراحی سایت با المنتور

در صورتی که می خواهید صفحات اول وب سایت خود را با طرحی مناسب طراحی کنید می توانید از المنتور که به صورت رایگان هم هست استفاده نمایید. المنتور تنها با کشیدن و رها کردن ویجت ها یک وب سایت وردپرسی را می سازد. در ادامه مزایای استفاده از المنتور را بیان می کنیم:

  • طراحی سریع و آسان: المنتور یک سازنده ی قوی است و دارای ابزارهای پیشرفته و قابل شخصی سازی می باشد. در صورتی که می خواهید یک وب سایت را به سرعت و آسانی طراحی کنید المنتور گزینه ی خوبی است.
  • ویجت ها و ویژگی های برجسته: المنتور دارای ویجت های متنوعی است با استفاده از این ویجت ها می توانید یک وب سایت منحصر بفرد را طراحی کنید.
  • کنترل کامل تم: شما می توانید طراحی مورد نظر مشتری را ارائه دهید همچنین شما مجبور به استفاده نمودن از طرح های قبل نیستید و می توانید هر بخش از طراحی سایت با المنتور را کنترل کنید.
  • طراحی ریسپانسیو: بیشترین ترافیک وب سایت ها مربوط به کاربان تلفن همراه است. بنابراین طراحان وب سایت باید به این نکته توجه نمایند که وب سایت خود را به گونه ای طراحی کنند که برای نسخه موبایل نیز مناسب باشد. المنتور نیز به طراحی سایت ریسپانسیو توجه دارد.

استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت

قبل از ظهور هوش مصنوعی، طراحی سایت کار سخت و زمانبری بود. امروزه استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت افزایش یافته است. به گونه ای که در بعضی موارد هوش مصنوعی بخش هایی مانند: تولید محتوا، طراحی تصویر، طراحی و توسعه وب سایت و الگوریتم های موتورهای جست و جو را انجام می دهد. در ادامه برخی از کاربردهای استفاده ی هوش مصنوعی در طراحی سایت را بیان می کنیم:

  • ایجاد و بهینه سازی محتوا: هوش مصنوعی دارای نقش اساسی در افزایش تولید محتوا و فرآیندهای بهینه سازی دارد. روش هایی مانند: پردازش زبان طبیعی، تجزیه و تحلیل احساسات و خوشه بندی از جمله موضوعاتی هستند که بازاریابان را مجبور به تولید محتوای قانع کننده می کنند.
  • تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی: یکی از موارد مهم در سئو سایت، تحقیق کلمات کلیدی می باشد که هوش مصنوعی این فرآیند را آسان کرده است. الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند حجم زیادی از داده ها را تجزیه و تحلیل کنند، کلمات کلیدی مرتبط را شناسایی کنند و نتیجه ی مناسبی را در مورد هدف جست و جو و رفتار کاربر ارائه دهند.
  • بهینه سازی داخلی: برای بهتر دیده شدن و افزایش رتبه ی وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جست و جو، بهینه سازی داخلی بسیار مهم است. هوش مصنوعی می تواند وظایف بهینه سازی داخلی مانند: بهینه سازی تصاویر، پیوند داخلی و … را به صورت خودکار بهبود دهد.
  • تجزیه و تحلیل و گزارش سئو: ابزارهای تحلیلی مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند عملکرد وب سایت ها را ردیابی کنند، بر رتبه ی کلمات کلیدی نظارت کنند و پروفایل های بک لینک را تجزیه و تحلیل کنند.
  • بهینه سازی هوش مصنوعی و تجربه کاربر: مساله ی طراحی سایت و هوش مصنوعی در ارتقاء تجربه کاربری بسیار مهم است. یکی از عوامل مهم در طراحی وب سایت و موفقیت سئو تجربه ی کاربر است. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند رفتار کاربر را تجزیه و تحلیل کنند.
  • بهینه سازی جست و جوی صوتی: به مرور زمان جست و جوی صوتی افزایش پیدا می کند. هوش مصنوعی در بهینه سازی وب سایت ها برای جست و جوی صوتی موثر است. در واقع فنآوری های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی و تشخیص صدا می توانند به رتبه بندی وب سایت ها برای جست و جوی صوتی کمک کنند.

ویژگی های یک وب سایت کاربر پسند

با توجه به این که سایت ها در حال افزایش هستند باید دید که چه سایتی می تواند نظر کاربران را به خود جلب نموده و به درآمد خوبی برسد. بنابراین لازم است وب سایتی را که طراحی می کنید از همه نظر مناسب و کامل باشد. در اینجا ویژگی های طراحی سایت کاربر پسند را شرح می دهیم:

  • سازگاری با تلفن هوشمند: با توجه به این که بیشتر افراد با استفاده از تلفن های همراه خود در اینترنت کارهای خود مانند خرید و … را انجام می دهند، ضروری است که حتما وب سایتی که طراحی می کنید با این دستگاه ها سازگاری داشته باشد این کار باعث جذب مخاطب بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر سایت می شود.
  • دسترسی آسان: یک وب سایت کاربر پسند باید برای همه قابل دسترس باشد. بهتر است سایتتان قابلیت صفحه خوان را داشته باشد تا افراد نابینا نیز بتوانند از آن بهره ببرند.
  • چینش مناسب اطلاعات: چیدمان و ساماندهی اطلاعات در وب سایت تاثیر مهمی بر کارآمدی وب سایت دارد. امروزه نیز وب سایت ها دارای اطلاعات زیادی هستند بنابراین برای راحت پیدا شدن مطالب به چینش اطلاعات در سایتتان اهمیت دهید.
  • سرعت بارگذاری بالا: برای کاربرانی که به وب سایت شما می آیند سرعت بارگذاری محتوا بسیار مهم است. در صورتی که سرعت بارگذاری کم باشد کاربر خسته شده و وب سایت شما را ترک می کند که این کار باعث افزایش نرخ پرش سایت و در نتیجه کاهش رتبه ی آن می شود. بنابراین اگر میخواهید سایتتان در جایگاه خوبی از گوگل قرار بگیرد به سرعت بارگذاری محتوای آن بیشتر اهمیت دهید.
  • سازگاری با مرورگرها: برای این که یک وب سایت حرفه ای داشته باشید باید بتوانید آن را به گونه ای طراحی کیند که با همه ی مرورگرها سازگاری داشته باشد. این مساله نیز برای کاهش نرخ پرش دارای اهمیت است.
  • استفاده از تصاویر با کیفیت: استفاده نمودن از تصاویر با کیفیت و زیبا در طراحی سایت مهم است. در صورتی که تصاویر بی کیفیت باشد و دارای حجم زیادی باشد باعث کند شدن بارگذاری سایت می شود. بنابراین باید از تصاویر با کیفیت و با حجم کم برای سایت خود استفاده نمایید. این کار باعث جلب رضایت ماربر می شود.
  • رابط کاربری آسان: بهتر است وب سایتتان را به نحوی طراحی کنید که هر کاربری بتواند به راحتی از آن استفاده نماید. به خصوص اگر وب سایت فروشگاهی دارید باید مراحل انتخاب محصول تا نهایی شدن خرید و پرداخت بسیار راحت باشد بلکه مشتری را از دست ندهید چرا که بسیاری اط افراد صبور نیستند و یا وقت زیادی برای منتظر ماندن در سایت شما را ندارند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد طراحی سایت امن و بهترین روش ها برای حفظ امنیت سایت صحبت نمودیم. با توجه به مطالب بیان شده لازم است حتما به فکر امنیت وب سایت خود باشید تا از حمله ی هکر ها و سایر افراد در امان باشد. در صورتی که می خواهید طراحی سایت در سریع ترین زمان ممکن را با هزینه ی مناسب داشته باشید می توانید سفارش طراحی سایت خود را به شرکت طراحی سایت دارکوب بسپارید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز