ترکیب طراحی سایت و هوش مصنوعی در ارتقاء تجربه کاربری

نوشته شده توسط فائزه محمودی فرد

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=15015

5/5 - (3 امتیاز)

با توجه به این که تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است، روش طراحی سایت نیز روز به روز آسان تر شده است.

هر شرکت و کسب و کار برای توسعه و ارائه نمودن خدمات بهتر به مشتری های خود به یک وب سایت نیاز دارد که مطابق با توسعه ی نرم افزار و هوش مصنوعی طراحی شده باشد. طراحی وب سایت شامل حوزه های مختلف هنر و فنآوری می باشد در واقع هوش مصنوعی و تجربه ی کاربری در طراحی وب سایت دو موضوع به هم وابسته هستند.

ترکیب طراحی سایت و هوش مصنوعی در ارتقاء تجربه کاربری

در عصر فنآوری اطلاعات و ارتباطات طراحی وب سایت یکی از مهم ترین قسمت های یک وب سایت برای بالا بردن کیفیت و سرعت برای بهبود تجربه ی کاربران می باشد، بنابراین استفاده نمودن از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت به عنوان روشی برای بهتر شدن کارایی و عملکرد وب سایت ها به عنوان یک ابزار کاربردی شناخته شده است.

در این مقاله قصد داریم درمورد روش های مربوط به ترکیب طراحی سایت و هوش مصنوعی در جهت ارتقاء تجربه ی کاربری صحبت کنیم.

تاثیر تجربه ی کاربری بر سئو وب سایت

موتورهای جست و جو یک سری از متغیرها مانند: کلمات کلیدی، لینک ها و ساختار سایت را در نظر می گیرند. موتورهای جست و جو با استفاده از ساختار لینک ها، یادگیری ماشین و بازدیدهای کاربران درک خوبی از وب سایت ها دارند.

در گذشته پر نمودن کلمات کلیدی و بک لینک گذاری باعث افزایش رتبه ی سایت می شد امروزه موتورهای جست و جو بر روی رفتار و تجربه ی انسانی تمرکز نموده اند که این نشان دهنده ی اهمیت تجربه کاربری بر سئو سایت می باشد. طراحی یک تجربه ی کاربری خوب باعث می شود تعامل افزایش پیدا کرده و در نتیجه ترافیک سایت افزایش یابد و در نهایت باعث بهبود رتبه ی سایت می شود.

نحوه ی تاثیر هوش مصنوعی بر تجربه ی کاربری

بدون وجود انسان هوش مصنوعی نمی تواند نتایج با کیفیتی را به کاربران نشان دهد. در واقع تجربه ی کاربر باعث ارتقاء ظرفیت های هوش مصنوعی می شود. لازم است برای برقراری ارتباط بهتر بین تجربه کاربری و هوش مصنوعی، متخصصان تجربه کاربری به هوش مصنوعی به عنوان یکی از متغییر های مربوط به طراحی نگاه کنند.

بسیاری از مواقع برای بهتر شدن عملکرد هوش مصنوعی نیاز به متخصص تجربه ی کاربری می باشد. متخصص تجربه ی کاربری نتایج تولید شده توسط هوش مصنوعی را مورد آزمایش قرار می دهد و کدها را بررسی می کند. استفاده از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت باعث ایجاد تجربه ی کاربری زیبایی می شود.

از الگوریتم های هوشمند برای بهینه سازی، شخصی سازی و ایجاد تغییر در نحوه ی تعامل کاربر با رابط کاربری می شود. شرکت های زیادی مانند فیسبوک، گوگل و … از هوش مصنوعی برای ارائه ی محتوای مناسب به کاربر استفاده می کنند. امروزه ممکن است وابستگی تجربه ی کاربری به انسان کاهش پیدا کند اما داده ها و برنامه نویسی محدودیت هایی را برای هوش مصنوعی به وجود آورده اند که باعث شده تنها انسان بتواند آن ها را انجام دهد.

علاوه بر این هوش مصنوعی نمی تواند در مقابل خواسته های غیر معقول کاربر از وب سایت عکس العمل درستی را از خود نشان دهد.

شیوه روند طراحی سایت در هر سال

از زمان طراحی اولین وب سایت تا کنون تنها 33 سال می گذرد، اما در این زمان تا کنون این کار تغییرات زیادی را داشته است و هر روز در حال بروز رسانی مطابق با نیاز مشتری می باشد. وب سایت ها شامل عناصر زیبایی شناختی و کاربردی می باشند. امروزه برای استفاده نمودن از کسب و کار آنلاین، داشتن یک وب سایت ضروری است.

بنابراین نحوه ی طراحی سایت به سمت بهتر نمودن استفاده ی کاربران در طراحی رابط کاربری، استفاده آسان و راحت در موبایل و … پیش می رود. طراحی سایت یک فرآیند است که با استفاده از ترکیب نمودن دانش و دیگر ابزارهای مربوط به طراحی سایت انجام می شود.

طراحی سایت یک کار تخصصی است که لازم است توسط افراد حرفه ای انجام شود. طراحی سایت در سال 1402 به گونه ای خواهد شد که کاربران خیلی راحت می توانند از سایت ها استفاده نمایند.

استفاده نمودن از هوش مصنوعی در طراحی سایت

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی هوش مصنوعی در انجام بسیاری از کارها به انسان ها کمک می کند. امسال استفاده از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت افزایش می یابد.

در واقع با استفاده از هوش مصنوعی می توان اطلاعات مهمی را از کاربران دریافت نمود و با استفاده از آن اطلاعات، می شود رفتار مشتری ها را تحلیل نمود و با شناسایی علاقه و سلیقه ی آن ها وب سایت خود را برای جذب بهتر مشتری بهینه سازی کرد.

امروزه افراد به دنبال روش هایی هستند که بتوانند با استفاده از آن ها تکنولوژی های جدید را ادغام نمایند به عنوان مثال هوش مصنوعی و واقعیت افزوده فنآوری های جدیدی هستند که با استفاده از آن ها می توان به یک استراتژی بازاریابی اینترنتی رسید. یکی از نمونه های استفاده از هوش مصنوعی در وب سایت ها بررسی سایت ها برای رتبه بندی بهتر آن ها توسط الگوریتم های گوگل می باشد.

نمونه ی دیگر از استفاده از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت، اضافه شدن قابلیت جست و جوی صوتی و تصویری است. طراحان وب سایت از عناصر سه بعدی در طراحی سایت استفاده می کنند. برای طراحی وب سایت های فروشگاهی، نمایش سه بعدی محصولات می تواند یک نوع تولید محتوای جذاب وب سایت برای کاربر باشد.

ویژگی های یک وب سایت کاربر پسند

برای طراحی سایت کاربر پسند  به اقدامات زیادی نیاز دارید. در صورتی که تمام صفحات یک وب سایت به صورت کاربر پسند طراحی شده باشد کاربران برای بیشتر ماندن در وب سایت شما انگیزه خواهند داشت. در ادامه نکاتی را برای طراحی یک وب سایت کاربر پسند بیان می کنیم:

  • استفاده از رابط کاربری: اولین نکته در طراحی یک وب سایت خوب اهمیت تجربه کاربری می باشد. در واقع بهتر است رابط کاربری ساده باشد و با اطلاعات غیر مفید باعث منحرف شدن کاربران نشوید. یک طراح وب ساده برای آسان نمودن ارتباط کاربران با سایت جنبه های طراحی سایت را آسان می کند.
  • ریسپانسیو بودن: وب سایت شما باید بتواند با دستگاه های موبایل و انواع مرورگرها به خوبی نمایش داده شود. بنابراین لازم است به طور مداوم رابط کاربری، امنیت و جنبه های مختلف وب سایت را بررسی نمایید. با توجه به این که ممکن است کاربران وب سایت شما در چند دستگاه با اندازه ها و جهت گیری های مختلف صفحه نمایش با آن درگیر شوند لازم است که وب سایت خود را حتما به صورت ریسپانسیو طراحی کنید. در صورتی که یک وب سایت دارای تجربه کاربری خوبی باشد و به صورت ریسپانسیو یا واکنش گرا طراحی شده باشد مدت زمان ماندن کاربر در سایت نیز افزایش پیدا می کند.
  • استفاده از طرح رنگی: رنگ تاثیر زیادی در نحوه ی دیده شدن و واکنش افراد دارد. استفاده نمودن از رنگ ها به صورت هوشمندانه در طراحی وب سایت می تواند سایت شما را به صورت یه سایت حرفه ای نشان دهد. بنابراین بهتر است از رنگ ها به خوبی استفاده نمایید تا کاربر تجربه ی کاربری و درک بهتری از وب سایت شما داشته باشد.
  • افزایش سرعت سایت: یکی دیگر از نکات مهم در طراحی وب سایت، سرعت وب سایت می باشد. در صورتی که وب سایت شما برای چند ثانیه دیرتر بارگذاری شود ممکن است بازدیدکنندگان وب سایت خود را از دست بدهید بنابراین برای افزایش رضایت کاربر از سایت لازم است سایتتان از سرعت خوبی برای بارگذاری برخوردار باشد. عواملی چون رتبه بندی سئو سایت و نرخ پرش یک وب سایت تحت تاثیر سرعت بارگذاری صفحات وب سایت قرار دارند.

طراحی سایت در متاورس

به زندگی واقعی در دنیای مجازی متاورس گفته می شود. متاورس از دو واژه ی متا و ورس به معنای جهانی، ساخته شده است. متاورس یک حوزه ی اجتماعی ست که در آن افراد به وسیله ی شخصیت های ساختگی با یکدیگر ملاقات می کنند. در واقع متاورس از اینترنت سه بعدی برای انجام دادن فعالیت های روزمره استفاده می کند.

متاورس مجموعه ای از فضاهای دیجیتالی به هم پیوسته است که به کاربران این اجازه را می دهد که کارهایی را انجام دهند که در فضای واقعی نمی توانند انجام دهند. با توجه به این که هر روز علم و تکنولوژی در حال پیشرفت است لازم است ما نیز خود را طبق آخرین تغییرات علم تغییر دهیم. متاورس با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اینترنت را به صورت سه بعدی ارائه می دهد. به زودی بسیاری از افراد در دنیای مجازی متاورس زندگی می کنند.

طراحی سایت در متاورس به گونه ای خواهد شد که کاربران به جای صفحه نمایش های دو بعدی در فضای مجازی حرکت می کنند. برای این که بتوانید یک طراح موفق متاورس باشید باید بدانید که چگونه از نرم افزار مدل سازی سه بعدی استفاده کنید. مهم ترین روش تحقیق در مورد کاربران در متاورس مشاهدات می باشد.

هر تجربه ی فردی در متاورس باید بی عیب و نقص با دیگران کار کند تا بتواند یک تجربه ی ثابت ایجاد نماید. همچنین در زمان طراحی برای متاورس در خط اول هر کار باید داستان سرایی مشاهده شود طراحی تجربیات متاورس به درک بالایی از نحوه ی ساخت یک داستان نیاز دارد. لازم است در متاورس تجربه ها را به یکدیگر متصل نماییم.

کاربرد انیمیشن در طراحی سایت

طراحی سایت به کسب و کارها کمک می کند تا دید بهتری از خدمات و محصولات خود در بستر اینترنت به مشتری ها نشان دهند. معمولا در وب سایت ها اطلاعاتی مانند نوع تجارت صاحب سایت و ویژگی های آن می باشد. این محتوا به صورت می تواند به صورت عکس، فیلم و یا حتی انیمیشن باشد.

کاربرد انیمیشن برای جذابیت سایت می باشد که به اینترنت با سرعت بالا نیاز دارد. بعد از این که در وب سایت ها از ویدئوهای جذاب و نیمه متحرک استفاده شد، سایت ها بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفتند. هدف استفاده از انیمیشن در طراحی سایت های فروشگاهی ایجاد جذابیت های بصری می باشد. به طور کلی هدف طراحان وب سایت در استفاده از انیمیشن در طراحی سایت ایجاد زیبایی و تنوع در سایت می باشد. در ادامه نقش استفاده از انیمیشن در سایت را بررسی می کنیم:

  • سرگرم نمودن کاربر در زمان بارگذاری سایت: اصولا وب سایت ها شامل اطلاعات زیادی می باشند به همین دلیل ممکن است بارگذاری آن ها بر روی مرورگر به زمان کوتاهی نیاز داشته باشد. بنابراین این احتمال وجود دارد که کاربر وب سایت شما را ترک کند اما با استفاده کردن از یک انیمیشن خلاقانه و زیبا می توانید حواس کاربر را پرت نمایید تا قبل از لود شدن سایت، آن را ترک نکند. علاوه بر این ممکن است این کار باعث طراحی سایت برای افزایش نرخ تبدیل شود به این معنا که افرادی که وارد سایت شما شده اند کاری که شما از آن ها خواسته اید را انجام دهند.
  • جابه جایی از حالتی به حالت دیگر با انیمیشن: استفاده نمودن از پویا نمایی در طراحی سایت، تغییر حالت ها را جذاب و روان می کند و باعث افزایش جلوه های بصری وب سایت می شود.
  • بهیود تجربه کاربری در طراحی ریسپانسیو: با توجه به افزایش استفاده از گوشی های هوشمند کاربران زیادی برای بازدید از وب سایت ها از موبایل های خود استفاده می کنند. با توجه به این موضوع بهتر است در زمان طراحی سایت ریسپانسیو از انیمیشن ها کمک بگیرید.
  • قابلیت اسکرول نمودن در طراحی سایت: یکی از ویژگی های جذاب در طراحی وب سایت ها اسکرول کردن می باشد که تنها با استفاده از انیمیشن ها امکان پذیر است. با استفاده از این ویژگی کاربر می تواند حرکت روان بالا و پایین نمودن سایت را مشاهده نماید.
  • ایجاد تعامل با کاربر در طراحی سایت: استفاده نمودن از انیمیشن در وب سایت باعث می شود وب سایت حالت خشک و رسمی نداشته باشد و تعامل اثر بخشی با کاربر برقرار نماید. در واقع انیمیشن ها در طراحی سایت برای مخاطبان مانند بازی و سرگرمی هستند.
  • جلب توجه کاربر در طراحی سایت: انسان ها به اجسام متحرک بیشتر توجه می کنند. با استفاده از انیمیشن های متحرک می توانید افراد را به انجام یک کار تشویق نمایید.
  • آموزش کاربر در طراحی سایت: در صورتی که سایت از انیمیشن ها برای راهنمایی کاربران به درستی استفاده نماید، کاربران زودتر می توانند به چیزی که می خواهند برسند. به عنوان مثال انیمیشن های Hover در طراحی سایت بیشترین کاربرد را دارند. با حرکت دادن نشانگر موس تغییر رنگ داده و یا متحرک می شود که باعث کلیک کاربر بر روی آن می شود.  

 chatGPT چیست؟

chatGPT یک چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار پیشرفته است. این چت بات می تواند هر کاری را در فضای آنلاین در کمترین زمان انجام دهد. علاوه بر این در این هوش مصنوعی از مدل پردازش زبان طبیعی استفاده شده است که می تواند زبان انسان را درک کند و بتواند با کاربران تعامل داشته باشد. در ساخت این هوش مصنوعی از روش یادگیری ماشین استفاده شده است. در این هوش مصنوعی از الگوریتم (PPO) برای تنظیم دقیق روش یادگیری و تولید پاسخ های با کیفیت تر استفاده شده است.

ساخت وب سایت با chatGPT

هر کسب و کاری برای توسعه و پیشرفت به فعالیت در فضای آنلاین نیاز دارد. بهترین راه برای توسعه ی هر کسب و کار در فضای اینترنت، راه اندازی یک وب سایت می باشد. طراحی وب سایت برای افرادی که در این زمینه دانشی ندارند کار دشواریست. یکی از بهترین روش ها برای طراحی وب سایت بدون کدنویسی استفاده از هوش مصنوعی  chatGPT می باشد.

برای ساخت وب سایت با chatGPT لازم است ابتدا وارد وب سایت چت جی پی تی شوید تا بتوانید درخواست هایتان را در آن وارد نمایید. chatGPT به عنوان یک مدل زبانی می تواند به وظایف مختلفی در توسعه ی وب کمک نماید. به این صورت که تنها کافیست خواسته ی خود را در آن تایپ نماییم و یا به صورتی صوتی بیان کنیم. برای مثال یک توسعه دهنده ی بک اند از آن می تواند برای موارد زیر استفاده کند:

  • پاسخ به سوالات فنی در ارتباط با پروژه ی توسعه و ساخت وب سایت، مانند توضیح یک مفهوم برنامه نویسی
  • دریافت نمودن توصیه هایی برای کتابخانه ها، ابزارها و منابع برای آماده سازی فرآیند توسعه و بهبود کارایی
  • نمونه کدهایی برای کمک نمودن به پیاده سازی و ایجاد برخی قابلیت ها یا ویژگی های خاص و …

سخن پایانی

در این مقاله درمورد ترکیب طراحی سایت و هوش مصنوعی در ارتقاء تجربه ی کاربری صحبت نمودیم. همانطور که در این مقاله بیان شد طراحی سایت همانند سایر علم ها روز به روز در حال پیشرفت است. بنابراین برای توانایی رقابت با سایر شرکت ها لازم است شما نیز تغییری در نمایش و تبلیغ کسب و کار خود ایجاد نمایید تا بتوانید کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنید.

لذا می توانید تمامی سفارشات مربوط به طراحی هر نوعی از وب سایت را به شرکت طراحی سایت دارکوب بسپارید. شرکت طراحی سایت دارکوب با داشتن بهترین طراحان وب سایت، سایت ها را به همان صورتی که بخواهید طراحی می کند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز