گوگل به چه صورت صفحات وب سایت را بررسی و ارزش گذاری می نماید

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=9745

4.7/5 - (6 امتیاز)

با پیشرفت روز افزون استفاده از اینترنت در سال های اخیر و دیجیتالی شدن اغلب کارها، مبحث بازاریابی اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ از طریق بستر کانال های رسانه ایی آنلاین از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.
یکی از ابزارهای مهم و کارآمد در دنیای دیجیتال مارکتینگ، سئو (Seo) می باشد. همان طور که در مقالات گذشته نیز به آن اشاره شد، کلمه Seo در واقع مخفف سه کلمه Search engine optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد و به مجموعه اقدامات و روش هایی گفته می شود که در راستای بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم های موتور جستجوی گوگل صورت می پذیرد. به بیان ساده تر هدف اصلی روش های سئو این است که عملکرد سایت را در موتورهای جستجو بهبود ببخشد و با کسب رتبه های بالا باعث بهبود بازدهی سایت و جذب بازدیدکنندگان بیشتری شود.

شرط مهم و اصلی قرار گرفتن در صفحات اولیه موتور های جستجو هم راستا بودن روش های سئو با الگوریتم های گوگل می باشد. گوگل با استفاده از الگوریتم های مختلفی که دارد به بررسی سایت های مختلف و درجه بندی آنها می پردازد. این الگوریتم ها که از هوش مصنوعی پیچیده ای برخوردار هستند در صورت وجود سایت هایی با محتوای با کیفیت، آن ها را پیدا می کنند و در رتبه های بالاتری نسبت به سایر سایت ها در صفحه نتایج جستجو برای افراد قرار می دهند. اما اینکه این الگوریتم ها به چه صورت وب سایت ها و صفحات آن را بررسی و ارزش گذاری می نماید موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته می شود.

الگوریتم های جستجو

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از الگوریتم های جستجو بیان کنیم می توان گفت الگوریتم مجموعه ای از دستورالعمل ها با شروع و پایان مشخص است که به منظور حل مساله یا رسیدن به یک هدف اجرا می شوند. موتور های جستجو با استفاده از الگوریتم های مختلف خود به ارزش گذاری و بررسی صفحات مختلف وب سایت ها می پردازند.

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم جستجوی گوگل در واقع سیستم پیچیده ای است که به گوگل اجازه پیدا کردن، رتبه بندی کردن و برگرداندن مرتبط ترین صفحات برای یک جستجوی خاص را در کوتاه ترین زمان ممکن به کاربران می دهد. به طور ساده و دقیق تر الگوریتم های گوگل هنگام جستجوی یک عبارت کلیدی توسط کاربران، از میان هزاران سایت موجود با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند کیفیت بهترین و مرتبط ترین سایت ها را برای نمایش در صفحه نتایج جستجوی افراد انتخاب کرده و نمایش می دهند.

در سال های نخست، گوگل تنها تعداد کمی از الگوریتم های خود را به روز رسانی می کرد اما امروزه در هر سال هزاران تغییر ایجاد می کند. بیشتر این تغییرات بسیار جزئی و غیر قابل توجه هستند، با این حال ممکن است هر از گاهی موتور های جستجو به روز رسانی های الگوریتمی قابل توجهی ارائه کنند که تاثیر به سزایی بر روی صفحات نتایج موتورهای جستجو داشته باشد. چگونگی ارزش گذاری و رتبه بندی وب سایت ها توسط گوگل هنگام نمایش در صفحه جستجو برای بهینه سازی وب سایت و سئو سایت بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین در ادامه به بررسی چگونگی رتبه بندی سایت ها توسط گوگل و عوامل موثر در این رتبه بندی می پردازیم.

نحوه ارزیابی کردن وب سایت ها توسط گوگل

گوگل وب سایت های مختلف را از نظر اعتبار و مفید بودن بر اساس بیش از 200 فاکتور، رتبه بندی و ارزیابی می کند. این فاکتور های رتبه بندی در واقع جزوی از الگوریتم گوگل می باشند و تعیین کننده این هستند که کدام وب سایت از نظر ارزش و رتبه جایگاه بالاتری نسبت به بقیه دارد و یا اینکه کدام وب سایت ها رتبه بندی خوبی ندارند.

در ادامه به معرفی و بررسی برخی از مهمترین عواملی که گوگل هنگام بررسی سایت ها مورد توجه قرار می دهد می پردازیم. البته لازم به ذکر است که گوگل در طول یک سال چندین بار الگوریتم های خود را تغییر می دهد، بنابراین ممکن است اهمیت برخی از این عوامل کاهش یا افزایش پیدا کند. قبل از آن که به بررسی عوامل مهم در رتبه بندی وب سایت ها بپردازیم لازم است بدانیم گوگل این ارزیابی را از سه جنبه اصلی محتوای داخلی سایت ، پیوند هایی که وب سایت با سایر سایت ها و شبکه های اجتماعی دارد و نحوه عملکرد سایت از نظر فنی را بررسی می کند.

استفاده مناسب و به جا از کلمات کلیدی

یکی از مهمترین فاکتور های ارزیابی محتوای سایت استفاده مناسب از کلمات کلیدی از روش های مختلف است. کلمات کلیدی که در وب سایت وجود دارند باید هم راستا با محتوای و موضوع وب سایت باشند. به بیانی ساده تر کلمات کلیدی استفاده شده باید با موضوع سایت مرتبط باشند. به عنوان مثال عبارت “چکمه های چرمی” کلمه کلیدی مناسبی برای وب سایتی که مختص کفش های ورزشی است نمی باشد. کلمات کلیدی باید اغلب اوقات در محتوای صفحات ظاهر شوند اما نه به طور مکرر، چرا که استفاده مکرر از یک کلمه باعث پنالتی می شود. با استفاده مناسب از کلمات کلیدی، رتبه بندی آنها و صفحاتی که این کلمات در آن قرار دارند به تدریج بهبود می یابد.

ساختار سایت

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که در ارزیابی گوگل نقش دارد، ساختار سایت است. گوگل وب سایت هایی را ارتقا رتبه می دهد که برای مردم مفید باشند. همه صفحات سایت باید به راحتی قابل دسترس بوده و چینش منطقی داشته باشند. به عبارت دیگر هیچ صفحه خالی (orphan page) وجود نداشته باشد. صفحات خالی یا به اصطلاح یتیم به صفحاتی از وب سایت می گویند که از هیچکدام از صفحات یا بخش های دیگر سایت به آنها لینکی وجود نداشته باشد. این بدین معناست که کاربر نمی تواند جز با دانستن آدرس مستقیم URL به این صفحات دسترسی پیدا کند. همچنین بهتر است یک منوی اصلی و یا حتی صفحه ای با پیوند هایی به تمام صفحات اصلی مرتبط وجود داشته باشد تا کاربر بتواند به نقشه سایت نگاه کند و به راحتی به هدف خود برسد.

محتوای منحصر به فرد و با کیفیت

محتوای مناسب قدرتمندترین عامل در تعیین ارزش یک سایت و صفحات آن است. وب سایت هایی که می خواهند در نتایج جستجو رتبه بالایی داشته باشند باید محتوای منحصر به فرد و با کیفیتی تولید کنند. البته منظور از محتوا فقط شامل متنی که در بدنه اصلی یک صفحه قرار دارد نیست بلکه شامل محتوای کلی صفحات وب سایت مانند صفحات فرود، صفحات محصول، صفحات وبلاگ، عنوان صفحات، سرفصل ها، توضیحات متا، برچسب های جایگزین تصاویر و غیره نیز می شود.

سرعت بارگذاری وب سایت

یکی دیگر از عوامل رتبه بندی گوگل، سرعت سایت است. در واقع گوگل به سایت های که صفحات آن در زمان کمتری بارگذاری می شوند اعتبار بیشتر می دهد. این موضوع برای دیگر موتور های جستجو نیز صدق می کند. سایت های که طراحی های فانتزی با گرافیک و کد های زیاد دارند ممکن است از نظر ظاهر عالی به نظر برسند اما سرعت بارگذاری سایت را کند می کنند و این در حالی است که اکثر کاربران انتظار دارند وب سایت در عرض چند ثانیه بارگذاری شود. اینگونه وب سایت هایی که کند بارگذاری می شوند به طور خودکار در رتبه پایین تری قرار می گیرند. برای رفع این مساله هر عنصر طراحی که سایت را از بارگذاری سریع وا می دارد باید حذف یا تغییر داده شود تا سایت بتواند سریعتر بارگیری شود.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته هر کاربر به طور میانگین کمتر از 5 ثانیه برای باز شدن یک صفحه وب صبر انتظار می کشد و در صورت طولانی شدن به سرعت صفحه سایت را ترک خواهد کرد. این عمل کاربر به الگوریتم های گوگل سیگنال منفی تجربه کاربر را منتقل خواهد کرد که بر رتبه بندی سایت تاثیر منفی می گذارد.

زمان ماندن کاربر در صفحه (Time on Page)

عامل دیگری که برای گوگل بسیار حائز اهمیت است مدت زمان بودن کاربر در صفحه است. هنگامی که فردی از یک وب سایت بازدید می کند اما سریع از آن خارج می شود این هشدار به گوگل داده می شود که سایت مورد نظر محتوایی که مدنظر بازدیدکننده بوده را ندارد. از سوی دیگر اگر کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کند بدین معناست که سایت مذکور جالب و مناسب بوده است و از آنجایی که گوگل به دنبال ارتقا سایت هایی با همین دو ویژگی است بنابراین در ارزیابی های خود زمان ماندن کاربر در صفحه را نیز لحاظ می کند.

سئو سایت و بهینه سازی وب سایت

همانطور که در عوامل بالا نیز ذکر شد به طور کلی هرچه سایت از ساختار بهتری برخوردار باشد و باعث جذب کاربران بیشتری شود باعث می شود هنگام رتبه بندی وب سایت از سوی گوگل، جایگاه بهتری در صفحات نتایج جستجو پیدا کند. بنابراین بهینه سازی وب سایت با استفاده از روش های سئو به طوری که با منطق های گوگل نیز هم راستا باشد بسیار حائز اهمیت است.

پیشتر به این موضوع اشاره شد که ارزیابی سایت توسط گوگل در سه دسته بندی اصلی محتوای سایت، پیوندهای سایت با سایر سایت ها و شبکه های اجتماعی و بهینه سازی سایت از نظر فنی انجام می گیرد. از این رو در راستای بهبود بخشیدن و ارتقا عواملی که در هر دسته وجود دارد سئو نیز به سه بخش اصلی تقسیم می شود. این سه بخش مکمل یکدیگر هستند و هرکدام برای بهبود بخشیدن عملکرد سایت بسیار حائز اهمیت می باشند. این سه بخش عبارتند از :

  • سئو داخلی یا on-page : سئو on-page مجموعه فعالیت ها و اقداماتی است که در محتوا و صفحات داخلی سایت اعمال می شود تا منجر به کسب رتبه بهتری در صفحات نتایج جستجو شود. مانند لینک گذاری داخلی، تولید محتوا، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و …
  • سئو خارجی یا off-page : سئو off-page مجموعه فعالیت ها و اقداماتی است که در خارج از صفحات وب سایت به منظور ارتقا رتبه در نتایج صفحات موتور های جستجو انجام می پذیرد. مانند بک لینک گذاری، فعالیت در شبکه های اجتماعی، تبلیغات در سایت های دیگر و …
  • سئو فنی یا Technical : سئوtechnical در واقع زیر مجموعه ای از سئو on-page می باشد و همانطور که از نامش مشخص است نحوه عملکرد وب سایت برای موتور های جستجو را از لحاظ فنی مورد بررسی قرار می دهد و شامل مواردی همچون سرعت بارگذاری صفحه، کد های برنامه نویسی و سایر جنبه های فنی طراحی وب سایت می شود.

هریک از این بخش ها دارای فاکتور های مهمی هستند که برای بهبود عملکرد وب سایت ها و دستیابی به رتبه بهتر در گوگل باید رعایت شوند. رعایت این فاکتور ها کاملا فنی و تخصصی می باشد و نیازمند دانش تخصصی است. کسب و کارها و استارت آپ هایی که می خواهند رتبه وب سایت خود را بهبود بخشند، همیشه می توانند با متخصصان و کارشناسان کار کنند. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 18 سال سابقه و با داشتن متخصصان با تجربه، با استفاده از مؤثرترین اصول سئو، عملکرد وب سایت شما را بهبود داده و آنچه را که برای رسیدن به اهداف خود در فضای آنلاین احتیاج دارید در اختیار شما قرار می‌دهد.

علاوه بر این ،شرکت دارکوب آماده ارائه خدمات خود در حوزه های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی، برند سازی و مشاوره رایگان به شما عزیزان نیز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره رایگان می توانید به صورت آنلاین و یا حضوری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

گوگل چگونه وب سایت ها را رتبه بندی میکند؟

برای رتبه بندی وب سایت ها، گوگل با استفاده از خزنده های وب صفحات سایت را بررسی و اسکن می کند. خزنده وب در واقع یک ربات و نرم افزار کامپیوتری است که دائما در فضای وب جستجو می کند. این ربات معمولا توسط موتور های جستجو مانند گوگل و بینگ اداره می شود و هدف آن ها فهرست کردن محتوای وب سایت ها در سرتاسر اینترنت است تا وب سایت های مذکور بتوانند در نتایج موتور های جستجو ظاهر شوند. بعد از اسکن کردن صفحات هر صفحه بر اساس اعتبار و مفید بودن برای کاربر توسط گوگل رتبه دهی می شود. سپس با استفاده از الگوریتم های گوگل در صفحات نتایج جستجو نمایش داده می شود. بنابراین زمانی که برای یک عبارت جستجوی معین، وب سایتی در صفحات نتایج جستجو در رتبه های بالاتری ظاهر می شود بدین معناست که از نظر گوگل این سایت مرتبط ترین و معتبرترین نتیجه برای جست و جوی مربوطه می باشد.

گوگل هنگام ارزیابی سایت ها چه عواملی را مورد توجه قرار می دهد؟

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که در ارزش گذاری سایت توسط گوگل حائز اهمیت هستند اما مهمترین آن ها شامل موارد زیر می باشند.

  • درست و به جا استفاده کردن از کلید واژه ها
  • چینش مناسب و اصولی محتوای سایت
  • یکتا بودن محتوای صفحات سایت و استفاده از جملات با طول مناسب
  • زمان بارگیری و باز شدن سایت
  • طول مدتی که بازدید کننده از سایت دیدن می کند.
اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز