ارتباط میان طراحی UX و سئو سایت

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=9337

5/5 - (1 امتیاز)

در طراحی وب سایت توجه به تجربه کاربر امر مهم و ضروری می باشد، به همین دلیل بخشی از طراحی وب سایت را به عنوان طراحی تجربه کاربر یا UX design اختصاص داده اند. در این مقاله سعی داریم به موضوع ارتباط سئو سایت و طراحی UX بپردازیم.

طراحی UX

User experience design یا طراحی تجربه کاربر، یکی از موضوعات مهم در طراحی وب سایت می باشد که توجه به آن می تواند بر بهینه سازی سایت تاثیر مثبت و مستقیم بگذارد. این عملکرد می تواند بازاریابی جستجوی ارگانیک را بهبود ببخشد و به وب سایت ها کمک می کند تا رتبه خوبی در SERP ها داشته باشند. قبل از پرداختن به تاثیر طراحی UX بر سئو سایت بهتر است با مفهوم آن به طور کامل آشنا شویم.

طراحی UX چیست؟ تعریف مشخصی برای UX design وجود ندارد چرا که طراحی تجربه کاربری مفهومی است که ابعاد زیادی دارد و شامل مجموعه ای از رشته های مختلف مانند طراحی تعامل، معماری اطلاعات، طراحی بصری، قابلیت استفاده و تعامل انسان و کامپیوتر است.

طراحی UX در یک وب سایت فرآیندی تعیین کننده برای نحوه تجربه کاربر هنگام تعامل با وب سایت است. در این نوع طراحی فقط کاربر را در نظر گرفته می شود. طراحی تجربه کاربری رویکردی برای طراحی سایت است که تعامل تمام ابعاد سایت را با کاربر در نظر می گیرد. که نه تنها شامل زیبایی و عملکرد است بلکه قابلیت استفاده و دسترسی وب سایت را نیز در نظر می گیرد.

همچنین در این طراحی احساسات و لذت کاربر در استفاده از وب سایت مد نظر است. در واقع این طراح سایت است که با طراحی خود می تواند باعث ایجاد یک حس خوشایند در کاربر (در بازدید از سایت) شود. به عبارت دیگر در مفهوم کلی، طراحی UX فرآیند طراحی محصولات (دیجیتالی یا فیزیکی) است که باعث استفاده آسان و تعامل لذت بخش کاربر با محصولات، خدمات، وب سایت، اپلیکیشن و … می شود.

طراحی تجربه کاربر در تمامی کالا ها، خدمات، نرم افزارها، وب سایت ها و … وجود دارد، و پرداختن یا عدم پرداختن به آن امری دلبخواه نیست. وقتی در طول ساخت یک محصول دیجیتالی یا فیزیکی به طراحی تجربه کاربر توجه شود، نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت. هدف طراحی UX در کسب و کار افزایش رضایت و وفاداری مشتری از طریق کاربرد آسان، سهولت استفاده و تعامل لذتبخش با محصولات و یا خدمات است.

زمانی طراحی UX خوب اتفاق می افتد که ما نیازهای کاربران و کسب و کار ما را درک کرده و برآورده کنیم. بدون شک طراحی تجربه کاربر اگر عالی باشد می تواند منجر به برقراری تعاملی خوب با کاربران شود.

تاثیر طراحی UX بر سئو سایت

حال که با مفهوم طراحی تجربه کاربر آشنا شدیم، بهتر است تاثیر آن بر سئو سایت و رتبه بندی وب سایت در گوگل را بدانیم. همانطور که می دانید، بهینه سازی وب سایت شامل فاکتور های فراوانی است که با انجام آنها می توان رتبه سایت در گوگل را بهبود داد.

سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی دسته بندی های مختلف بهینه سازی وب سایت هستند که پیش تر در ارتباط با آنها صحبت ای فراوانی شده است. این سه دسته بندی خود شامل موارد مختلفی می شوند که با انجام دادن مهمترین آنها می توان به یک رتبه عالی در صفحه نتایج گوگل رسید.

ما در بهینه سازی وب سایت بیش از هر فاکتور دیگه ای از سئو به کیفیت محتوا ( سئو داخلی)، بکلینک گذاری ( سئو خارجی) و افزایش سرعت سایت ( سئو فنی) تاکید داشته ایم، چرا که این سه عامل از مهمترین فاکتور های سئو هستند و می توانند سیگنال های قوی برای گوگل ارسال کنند. اما اکنون می خواهیم بدانیم، رابطه گوگل با UX به عنوان سیگنال رتبه بندی چگونه است؟ هنگام رتبه بندی وب سایت ها ، گوگل به دنبال چه سیگنال های از طراحی UX است؟

بر اساس گفته های بالا می توان به این نتیجه رسید که تعریف کلی تجربه کاربر در وب سایت عبارت است از: هر حسی که برای کاربران شما در هنگام تعامل با کسب و کار شما از طریق وب سایت، برنامه ها یا ارتباطات آنلاین با شما رخ می دهد تجربه کاربر است. این تجربه می تواند از همه چیز هایی که در سایت می بیند بدست بیاید. اما عمدتا شامل تمامی موارد و قابلیت هایی است که در سایت با آنها سرو کار دارد.

با این تعریف تا حد زیادی می توان طراحی تجربه کاربر را درک کرد. اما یک الگوریتم و موتور جستجو چگونه می تواند تجربه کاربر را درک کند؟ چگونه می تواند تشخیص دهد که یک طراحی UX خوب در سایت انجام شده است. ارسال این سیگنال برای رتبه بندی در گوگل بسیار ساده است. شما اگر در طراحی تجربه کار وب سایت خود به موارد زیر دقت کنید، به راحتی می توانید باعث بهبود رتبه سایت خود در گوگل شوید.

توجه به نسخه موبایل سایت

از سال 2015 میلادی که جستجو موبایل گوگل از جستجوی دسکتاپ پیشی گرفت، گوگل تغییراتی را در الگوریتم خود ایجاد کرد. در این تغییرات کاربران تلفن های همراه نسبت به کاربران دسکتاپ ارجعیت یافتند، چرا که تعداد کاربران موبایلی بسیار بیشتر بودند. ان تغییر باعث شد، وب سایت هایی که ریسپانسیو یا سازگار با تلفن همراه بودند در مدت زمان بسیار کمی ارتقا رتبه در صفحه نتایج گوگل داشته باشند.

بعد ها گوگل اعلام کرد که Mobile friendly بودن صفحات یک سایت تاثیر فوق العاده ای در رتبه بندی بهتر دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، بهینه سازی نسخه تلفن همراه سایت نمونه خوبی از یک سیگنال رتبه بندی است که به طور رسمی توسط موتور جستجو استفاده می شود. ربات های گوگل به راحتی می توانند با خزیدن در یک وب سایت، بررسی کند که آیا برای موبایل بهینه شده است یا خیر. این نکته به این معنا می باشد که تنها ریسپانسیو کردن یا سازگاری سایت با تلفن همراه کافی نیست بلکه در طراحی نسخه موبایلی یک سایت باید تمامی عملکرد های آن را برای کاربران نسخه موبایل قابل استفاده طراحی نمود.

طراحی نسخه موبایل سایت یکی از موارد طراحی تجربه کاربر است. با دانستن این نکته به راحتی می توان دریافت که طراحی UX تاثیر زیادی بر سئو سایت دارد.

محتوای با کیفیت

همانطور که در بالا گفته شد، هر چیزی که کاربر در صفحات سایت ببیند و با آنها تعامل داشته باشد، جزء طراحی UX است. پس محتوای سایت یکی از این موارد می باشد. محتوا در وب سایت تاثیر فوق العاده ای بر تجربه کاربر می گذارد. علاوه بر این محتوا یکی از ارکان اصلی سئو سایت نیز می باشد. این موضوع نشان دهنده ارتباط میان سئو سایت و طراحی UX است.

در قدم نخست به یاد داشته باشید محتوایی که برای سایت تولید می کنید باید برای کاربران کاربردی باشد. در تولید محتوا توجه ما در وهله اول جذب مخاطب است و بهینه سازی آن در قدم بعدی قرار دارد. قالب بندی مناسب محتوا، استفاده صحیح از کلمات کلیدی در متن، پرهیز از استفاده مکرر و بی معنا از کلمات کلیدی در صفحه، استفاده از عناوین فرعی، نقطه گذاری های صحیح، توجه به دستور زبان و املا کلمات، جمله بندی کمتر از 20 کلمه و … از مواردی هستند که باید در تولید محتوا به آنها توجه داشت. به طور کلی باید گفت در تولید محتوا توجه اصلی ما به فهم و درک کاربران از بازدید وب سایت است. با تولید محتوای مناسب به راحتی می توانیم تعامل خوبی با کاربران ایجاد نماییم.

بدون شک اگر تولید محتوا به خوبی شکل بگیرید، نه تنها باعث طراحی تجربه کاربر خوب می شود بلکه بر سئو سایت نیز تاثیر مثبت و قابل توجهی می گذارد. علاوه بر این ما با تولید محتوای مناسب می توانیم بسیاری از اهدافمان در دیجیتال مارکتینگ را محقق کنیم.

سرعت وب سایت

یکی از مهمترین فاکتور های سئو که در بالا نیز به آن اشاره شد، سرعت وب سایت می باشد. سرعت سایت تاثیر زیادی بر تجربه کاربر دارد. اگر صفحات یک سایت برای کاربران به کندی بارگیری شوند، بدون شک حس خوشایندی را در کاربران ایجاد نمی کنند و اگر کاربر مجبور به بازدید از وب سایت نباشد آن را به سرعت باز ترک می کند و یا تا باز شدن صفحه سایت پنجره مرورگر خود را تغییر می دهد. بهتر است بدانید سیگنال این دو رفتار کاربر به سرعت به گوگل ارسال خواهد شد. بر اساس آمار های منتشر شده، اگر بارگذاری صفحات سایت بیش از 5 ثانیه به طول بی انجامد، آن سایت 25 درصد کاربران خود را از دست خواهد داد. در نتیجه اگر سرعت لود صفحات سایت کند باشد بدون شک نیمی از کاربران خود را از دست خواهید داد. این نکته هم برای نسخه دسکتاپ سایت و هم برای نسخه موبایلی آن صدق می کند.

برای بررسی سرعت سایت خود می توانید از ابزار های مختلفی مانند google page speed استفاده نمایید. با کنترل سرعت سایت به راحتی می توان رتبه سایت در گوگل را تغییر داد. سرعت سایت برای گوگل بسیار اهمیت دارد بخصوص در نسخه موبایلی سایت، تا جایی که گوگل طرحی به نام Accelerated Mobile Pages (AMP) برای نسخه تلفن همراه را معرفی نمود تا وب مستران با استفاده از این تکنولوژی بتوانند سرعت بارگذاری سایت در موبایل را افزایش دهند.

طراحی قالب سایت و گرافیک سایت

اولین چیزی که یک کاربر در سایت می بیند، گرافیک سایت و قالب سایت است. به طور کلی می توان گفت طراحی UX شامل گرافیک سایت و قالب سایت است. در طراحی قالب سایت هدف ما جذب مخاطب و دسترسی ساده به تمامی قسمت های سایت می باشد.

ما در طراحی قالب باید خود را جای کاربر قرار دهیم. ترجیحا کاربران هدف مد نظر ما هستند. یک کاربر در بدو ورود به سایت باید به یک نگاه به راحتی بتواند به قسمت های مختلف سایت دسترسی پیدا کند. این نکته بر تجربه کاربر تاثیر بسیار خوبی خواهد گذاشت.

استفاده از باکس جستجو، دسترسی ساده از هر موقعیتی به صفحه اصلی سایت، استفاده از رنگبندی مناسب و ساده، طراحی منوی ناوبری مناسب، طراحی با هدف عملکرد ساده سایت و … مواردی هستند که در طراحی قالب سایت و همچنین گرافیک سایت باید به آنها توجه ویژه ای شود.

موارد گفته شده در بالا تنها موارد مهمی از طراحی UX و سئو سایت هستند که به ارتباط میان این دو اشاره دارند. برای تاثیر مثبت تجربه کاربر و سئو سایت بر هم باید موارد بیشتری را مد نظر قرار داد.

با توجه به گفته های بالا به راحتی می توان گفت طراحی تجربه کاربر و سئو سایت با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. اگر بتوان طراحی تجربه کاربر را به خوبی انجام داد بدون شک رتبه سایت در گوگل ارتقا می یابد. همچنین اگر بتوانیم وب سایت خود را به خوبی بهینه سازی کنیم بر تجربه کاربر تاثیر مثبت خواهیم گذاشت. با ارتقا این دو، می توانیم استراتژی مناسبی در بازاریابی اینترنتی بدست بیاوریم.

تفکر در مورد تجربه کاربر می تواند به SEO کمک کند، زیرا استراتژی های حاصل از تجربه کاربر با نحوه رتبه بندی وب سایت ها توسط Google مطابقت دارد. به همین دلیل الگوریتم گوگل به طور مداوم تجربه کاربر را در نظر می گیرد. به یقین می توان گفت طور کلی تجربه کاربر از نیاز های موتور جستجو پشتیبانی می کند.

هدف گوگل این است که کاربرانش بتوانند به سرعت به نتیجه جستجوی خود برسند. با طراحی UX خوب و تولید محتوای مناسب به نحوی که به تمامی سوالات کاربر پاسخ داده شود می توان این هدف را در سایت خود محقق کنیم.

سئو کار ها و طراحان سایت در شرکت طراحی وب سایت دارکوب آماده ارائه خدمات طراحی وب سایت و سئو سایت به شما عزیزان هستند. ما در کار طراحی و بهینه سازی سایت تمامی قوانین به روز را دنبال می کنیم تا در نهایت بتوانیم بهترین نتیجه را برای مشتریان خود به ارمغان بیاوریم. اگر به دنبال راه اندازی یک سایت با کیفیت هستید یا می خواهید بهینه سازی سایت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، می توانید به صورت حضوری یا آنلاین با کارشناسان ما مشاوره رایگان داشته باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز