تازه های UI و طراحی وب در سال 1403

نوشته شده توسط سما کتیبه

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4653

4.3/5 - (33 امتیاز)

گرایشات طراحی وب به صورت مستمر در حال عوض شدن هستند. امروزه طراحان وب علاقه دارند تکنیک های قدیمی را تغییر دهند و با استفاده از تکنیک های جدید و تغییر یافته، طراحی های جدیدی ابداع و راه اندازی کنند.

به طور کلی طراحی سایت همیشه در اثر تغییرات فرهنگی و تکنولوژی دست خوش تغییر شده است. البته این تغییرات فقط به طراحی سایت ختم نمی شود. سازندگان محصولات نیز تحت تأثیر طراحی های وب هستند. این بدان معناست که بیشتر سازندگانی که به نوعی محصولی را تولید می کنند سعی می کنند در طراحی محصولات خود از طرح های وب سایت ها استفاده کنند. دلیل این موضوع هم این است که مخاطبان در صورت مشاهده ی یک محصول جدید احساس غریبگی با محصول ندارند و برعکس حس آشنایی با محصول را تجربه می کنند. این خود یک مزیت رقابتی محسوب می شود. فقط مشکل در این است که چون روند های طراحی وب دائماً در حال تغییر هستند، حدس اینکه کدام طرح طرفداران بیشتری دارد کمی سخت است. یک انتخاب نادرست می تواند مشکلات زیادی را  در سئو یک وب سایت خلق کند. فرض کنید به عنوان کسی که صاحب شغل و تجارتی است بعد از صرف زمان و تلاش زیاد برای انطباق طرح محصول خود با آخرین طراحی های سایت، متوجه شوید که طرح مورد نظر منسوخ شده است!

به همین منظور مطالعه در مورد آخرین متد ها و گرایشات طراحی سایت چه برای طراحان و چه برای کسانی که به نحوی طرح ها را دنبال می کنند می تواند مفید و ارزشمند باشد.

بسیاری از این گرایشات چیز هایی بوده اند که در طراحی سایت استفاده می شده اند و قبلاً دیده ایم، گرایشات های جدید نیز در حال ظهور هستند.

در این مقاله قصد داریم نگاهی به برخی از ترندهای سال داشته باشیم، البته که برخی از ترندهای گذشته یا تغییر پیدا کرده اند یا تکامل پیدا کرده اند و یا بطور کلی از بین رفته اند، همراه ما باشید تا بهترین ترندهای سال را بشناسید.

برخی از گرایشات طراحی سایت

طراحی رابط کاربری بعنوان یک امر حیاتی است که طراحی درست و جذاب آنها نقش بسیار پررنگی را در بهینه سازی سایت ایفا میکند، هرچه تجربه کاربری وب سایت یا همان User Interface بهتر باشد احتمال بازگشت مخاطب به وب سایت شما بیشتر میشود، بازگشت مخاطب هم یعنی فروش بیشتر و ثبت برندتان در ذهن مخاطبینتان؛ در ادامه قصد داریم به شما تعدادی از رابط های کاربری پرطرفدار را معرفی کنیم.

1. پیمایش اسکرولی

پیمایش اسکرولی یا اسکرول غوطه ور تاثیر بسزایی در تعامل کاربر خواهد گذاشت، بوسیله پیمایش اسکرولی شما میتوانید محتواهای چند رسانه ای را مانند تصاویر، متن ها، فیلم ها و صداها را به نمایش و محتواهای آنها را روایت کنید، پیمایش اسکرول این قابلیت و کمک را به تولید کنندگان محتوا میدهد که اطلاعات و محتواهای پیچیده و سنگین را بتوانند در غالب های منظم و قابل هضم تری در اختیار کاربران و مخاطبین خود قرار دهند؛ پیمایش اسکرولی تاثیر بسزایی در تجربه کاربری دارد و اگر بدرستی اجرا شود بسیار موثر خواهد بود.

پیمایش اسکرولی باعث میشود کنجکاوی مخاطب و مشتریان شما تشویق و تحریک شود و همین موضوع باعث تعامل آنها با وب سایت شما خواهد شد، دیجیتال مارکتینگ ها باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند اما باید بدانید که آیا این قابلیت مناسب کسب و کار شما هست یا خیر؟ سپس از آن استفاده کنید.

2. انتخاب رنگ های شاد و جسورانه

ازمیان همه گرایشات UI که در سال جدید به معرفی آنها پرداخته اید احتمالا انتخاب رنگ یکی از مهمترین آنها خواهد بود، استفاده از طرح های برجسته و رنگ هایی که در عین متضاد بودن با یکدیگر در تعامل هستند بسیار وب سایت شما را چشم نواز میکند، بساری از طرح هایی که در دهه های گذشته استفاده میشدند امروزه دوباره رونق گرفته اند و جدا از اینکه حس نوستالژی را به مخاطب منتقل میکنند زیبا نیز هستند.

استفاده از گرادیان رنگ ها پویایی و حرکت بیشتری را به رنگ های مسطح صفحه شما میبخشد، هنگام استفاده درست از آنها طراحی وب سایت شما بسیار دل انگیز میشود، به عقیده من یادگیری گرادیان رنگ ها در آموزش طراحی سایت امری جدانشدنی باید باشد؛ از نظر روانشناسی نیز استفاده از رنگ های شاد و پررنگ در جذب مخاطب بسیار تاثیر گذار است و اثر این روند بقدری بالاست که همه شرکت های بزرگ برای طراحی لوگو و بنرهای خود از این روش استفاده میکنند.

3. عناصر 3 بعدی و متحرک

سه بعدی بودن همه چیز است با اضافه کردن بعد و عمق به تصاویر خود می توانید حس واقعی بودن را منتقل کنید، انتظار می رود استفاده از عکس های عمق دار و سه بعدی هرسال بیشتر شود. فناوری طراحی را رو به جلو هل می دهد و برعکس. تصاویر 3 بعدی همیشه کاربران را خوشحال می کند. آنچه استفاده از این متد را عقب نگه می دارد، قیمت گران فناوری آن می باشد.

استفاده از تصاویر و یا ویدئو های 3 بعدی تعامل بهتری با کاربر برقرار می کند و باعث ارائه ی تجربه ی کاربری بهتری می شود، استفاده از فناوری 3 بعدی در طراحی وب می تواند باعث جذب کاربران و از بین بردن فاصله ی دیجیتالی و واقعیت شود. برای مدتی طولانی، اشیای 3 بعدی فقط در بازی ها و سرگرمی ها استفاده می شد. اما با افزایش قدرت پردازنده ها انتظار می رود از اشیای 3 بعدی در طراحی های وب چه در نسخه های دسکتاپی و چه در نسخه های موبایلی نیز استفاده شود. استفاده از اشیاء 3 بعدی باعث می شود که تجربه ی واقع گرایی در تعامل طراحی وب با کاربر اضافه شود.

شاید در گذشته طراحی دو بعدی بسیار محبوب و مورد پذیرش بوده است، اما از سال 2021 به بعد دیگر عناصر 3 بعدی به جلب توجه مخاطب و همچنین جلب توجه بیشتر به عناصر استاتیک منجر شده است، عناصر متحرک و پیمایش اسکرولی باعث تحرک به معنای واقعی در وب سایت شما میشوند.

نکته مهم در این قسمت که بهتر است بدانید این است که باید مطمعن شوید عناصر متحرک وب سایت شما باعث تقویت دیگر قسمت ها میشوند و با بخش های ثابت وب سایت شما تطابق دارند و دیگر اینکه طراحی گرافیکی وب سایت و عناصر متحرک غیرضروری سبب میشود مخاطب از وب سایت شما خسته شود.

4. فناوری AR/VR

این فناوری در بین طراحان سایتی که به دنبال یک تجربه کاربری همه جانبه هستند بسیار محبوب است و بیش از پیش در دسترس کسب و کارها قرار گرفته است، AR یعنی واقعیت افزوده که به صحنه هایی از دنیای واقعی میگویند که بوسیله صدا، گرافیک سایت و سایر موارد توسط کامپیوتر تقویت میشود. VR نیز واقعیتی مجازی است که یک شبیه سازی کامپیوتری از یک محیط است.

هردوی این فناوری ها بسیار مفید و تاثیر گذار هستند و طراحان سایتی که برای کسب و کارها از این فناوری ها استفاده کنند تجربه کاربری منحصر به فردی را در اختیار مشتریان خود خواهند گذاشت. تجاری سازی این فناوری یک توسعه بسیار هیجان انگیز است که برای ایجاد تعامل با زندگی واقعی بوجود آمده است، در حال حاظر در زمینه هایی مانند خرده فروشی، آموزش و مراقبت های بهداشتی از آن استفاده میشود

5. شخصی سازی وب سایت

شخصی سازی وب سایت در واقع این قابلیت را در اختیار کاربران شما قرار میدهد که کامپوننت های طراحی را به سلیقه خودشان در سایت قرار دهند، کاربران از خرید و مرور خاطره از وب سایت هایی که احساس شخصی سازی شده برای آنها دارند لذت میبرند،بعلاوه این قابلیت درنتیجه  Core Web Vitals نیز تاثیر گذار خواهد بود، بطور مثال اپلیکیشن واتس آپ و تلگرام هردو این قابلیت را دارند که کاربر برای صفحه خود رنگ، والپیپر و زبان دیگری را انتخاب کند و این امر باعث افزایش حس رضایت کاربر خواهد شد.

6. تم های تاریک

به اعتقاد برخی از متخصصین فعال در زمینه ی طراحی وب، یکی از گرایشات اصلی طراحی در سال جدید، استفاده از طرح های تاریک است که بیشتر تمرکز آن بر UI می باشد. این طرح در واقع به کاربران گزینه ای برای فعال سازی تم تاریک می دهد. استفاده از پس زمینه ی تاریک باعث می شود که عناصر صفحه بیشتر به چشم بیایند و در استفاده با دیگر رنگ ها، تضاد رنگی بیشتری ایجاد شود که در کل به دید بهتر چشم کمک می کند.

همچنین استفاده از تم های تاریک بگونه ایست که کاملاً با سایر تم های طراحی تمایز دارد. تم تاریک در ترکیب با رنگ های براق جذابیت بیشتری را ایجاد می کند و از دیدگاه کاربران این ترکیب از نظر تایپوگرافی و خوانایی ترکیب بهتری را ایجاد می کند.

این قابلیت پیام مهمی را به کاربر میدهد که یعنی راحتی شما در بازدید از وب سایت ما در الویت قرار دارد، چراکه بجای پس زمینه های سفید و بسیار روشن که برای چشم ضرر دارند از انها استفاده میکنند، برای بسیاری از کاربران استفاده از وب سایت هایی با حالت تاریک بخصوص در شب بسیار جذاب است، چرا که فشار کمتری را به چشم وارد میکنند، پس تجربه کاربری بهتر باعث میشود که لایت هاوس نیز امتیاز بهتری به شما بدهد.

7. افزایش دسترسی

یکی از مهمترین مسائلی که باعث افزایش حس رضایت کاربر نسبت به وب سایت شما میشود دسترسی آسان به بخش های مختلف وب سایت شماست، مواردی که به شما کمک میکند تا دسترسی در سایت شما افزایش پیدا کند و باعث تجربه کاربری بهتری شود شامل موارد زیر است:

قابلیت جستجو صوتی

افزایش قابلیت جستجوی صوتی این امکان را به کاربران شما میدهد که بدون تایپ کردن در موتورهای جستجو و تنها با آوردن نام وب سایت شما به راحتی در صفحه نمایش خود به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند، این ابزار نه تنها به کاربران عادی شما کمک کننده است بلکه ابزار مناسبی است که افراد کم بینا نیز بتوانند از خدمات وب سایت شما بهره ببرند، این یعنی شما میتوانید به کاربران کم توان خود هم خدمات ارئه دهید و آنها را جزو مشتریان خود قرار دهید.

سازگاری با موبایل

رویکرد سازگاری با موبایل یا همان طراحی موبایل اول در واقع توجه به نسخه کاربر پسند در گوشی است، بگذارید اینگونه برایتان توضیح دهم که همه ما گوشی های همراه خود را دوست داریم و یک عضو جدا نشدنی از لوازم هریک از ما شده است، پس به این نکته توجه کنید که کاربران و مشتریان شما نیز ازاین نکته مستثنی نیستند، به همین دلیل سعی کنید وب سایتی راه اندازی کنید که با تبلت و تلفن های همراه  سازگاری خوبی داشته باشد و کاربران تجربه خوبی را با استفاده از آنها در وب سایت شما داشته باشند.

8. قرار دادن متن متحرک

گرایش دیگری که باید به آن توجه کرد قرار دادن متن متحرک در وب سایت است،در تازه های طراحی وب این قابلیت بسیار ارزشمن شناخته شده است و تاثیر خوبی را نیز بر روی جذب کاربران گذاشته است، متن متحرک به شما کمک میکند که توجه مخاطب خود را جلب کنید پس توجه کنید برای قرار دادن متن متحرک، از کلمات و لحن درستی استفاده کنید که پیام شما را بتواند به شیوه جذابی به مخاطبتان منتقل کند، برای داشتن متن متحرک به داشتن یک اثر پیچیده نیاز ندارید قرار دادن اسلایدها برای نمایش کافی است؛ اگر متن و پیام خاصی را دارید که میخواهید به مخاطب خود منتقل کنید این روش بهترین راه است.

9. افزودن عناصر تعاملی

افزودن عناصر تعاملی یا Gamification در واقع ابزاری است که به وسیله آن شما باعث تعامل کاربر خود با وب سایت میشوید، مثلا قرار دادن یک بازی در حین اینکه کاربر در حال گردش در وب سایت شماست یا منتظر تایید درخواست خود است، برای توضیح بهتر اپلیکیشن اسنپ را بخاطر بیاورید، در این اپلیکیشن زمانی که کاربر در انتظار تایید درخواست تاکسی توسط راننده است اورا دعوت به یک بازی میکنند تا هم گذر زمان تحمل پذیر شود و هم کاربر سرگرم شود.

علاوه بر بازی میتوانید با طرح یک سوال جذاب یا به چالش کشیدن مسائل از مخاطبین خود بخواهید که با وب سایت شما تعامل کنند از این روش در انواع پلتفرم ها مانند اینستاگرام نیز استفاده میشود.

10. طراحی زیبا

دقت در طراحی و زیبایی سایت از زمان پیدایش و راه اندازی اولین وب سایت مورد توجه کاربران بوده است، هرچه سایت مورد نظرتان ساده تر باشد زیبای آن بیشتر خواهد بود، اما توجه کنید سادگی سایت به گونه ای نباشد که کاربر شما را برای پیداکردن گزینه های مد نظرش گیج و یا مبهم کند.

در طراحی سایت سبکی وجود دارد به نام سبک بنتو باکس که در این سبک در عین سادگی و زیبایی که دارد همه موارد مرتب و مانند باکس در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، بیشتر سایت های بزرگ در دنیا از این قابلیت استفاده میکنند شما نیز برای چشم نواز شدن وب سایت خود میتوانید از این قابلیت استفاده کنید.

11. Micro-interactions

Microinteraction ها انیمیشن های ظریفی هستند که باعث ایجاد زیبایی بصری در وب سایت میشوند،میتوانید اخبارهای مربوط به حوزه فعالیت خود را با این قابلیت به نمایش بگذارید، بطور مثال اگر وب سایت یک شرکت طراحی سایت هستید با قراردادن اخبار طراحی سایت با این قابلیت کاربران را مجذوب به خواندن مطالب خود میکنید.

همچنین ایجاد واسطه برای تعامل های کوچک با کاربران باعث ارتباط بهتر و قوی تر با آنها میشود، طراحی انیمیشن های کوچک و ایجاد جاذبه های بصری همه در این دسته قرار میگیرند، از دیگر مواردی که میتوان در این دسته نام برد شامل:

  • پیام و یا نمادی که پس بارگیری فرم  ظاهر میشود.
  • زمانی که موس روی متنی میرود، رنگ زمینه گزینه عوض میشود و یا گزینه برجسته میشود.
  • زمانی که موردی را ارسال میکنید و در جواب برای شما شکلکی ظاهر میشود.

12. طراحی سوپر اپلیکیشن

طراحی برنامه ای که همه نیازهای کاربران را بتواند پاسخ دهد باعث محبوبیت آن در بین کاربران خواهد شد، سوپر اپلیکیشنی که هم بتوانید پرداخت های خود را انجام دهید و هم به وسیله آن بتوانید با دوستان و خانواده خود ارتباط بگیرید قطعا محبوب خواهد بود.

13. سرعت سایت

سرعت سایت یکی از عوامل مهمی است که در کاربر پسند بودن وب سایت شما بسیار تاثیرگذار است، یکی از دلایلی که مشتریان یا کاربران شما از وب سایت شما خارج میشوند این است که سرعت بالا آمدن صفحه بسیار بالا باشد و کاربر را برای ادامه راه خسته کند، یکی از مهمترین وظایف طراحان سایت این است که صفحاتی را طراحی کنند که سرعت لود شدن آنها کم باشد.

14. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی

با بوجود آمدن هوش مصنوعی و استفاده آن در همه حوزه ها یکی از گرایشات طراحی سایت که به کاربر پسند بودن آن بسیار کمک کننده است استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی است که به شما در طراحی و توسعه سایت بسیار کمک میکند.شما میتوانید از ابزارهای هوش مصنوعی در همه موارد طراحی سایت از انتخاب قالب وب سایت و آیکون تا تولید محتوا کمک بگیرید،در این قسمت به معرفی چند ابزار میپردازیم تا با آنها بیشتر آشنا شوید:

  •  ابزار Cal.Com

اگر به دنبال ابزاری هستید که بتوانید به سادگی و راحتی هرچه تمام تر قرارهای ملاقات را در وب سایت خود در آن تنظیم کنید و قابلیت این را داشته باشد که به شما این قرارها را یادآوری کند، طریقه کار کردن این ابزار به این صورت است که مشتریان و کسانی که خواهند با شما قرار ملاقات تنظیم کنند به وسیله این ابزار در وب سایت شما این کار را به راحتی انجام میدهند.

  • ابزار BOOM

این ابزار زمانی برای شما مفید است که بخواهید یک جلسه ویدیویی در وب سایت خود راه بیاندازید و احتیاج دارید به این که لوگو و آرم شما در کنار صفحه ویدیو ظاهر شود، به وسیله این ابزار میتوانید لوگو و یا برند خود را درکنار صفحه داشته باشید.

  •  ابزار Deblank Colors

ابزاری که به شما برای انتخاب رنگ های مناسب وب سایت شما کمک میکند شما بوسیله این ابزار که پایه آن بر هوش مصنوعی است میتوانید کارها را با سرعت و کارایی بهتری به نتیجه برسانید، با استفاده از این ابزار میتوانید سیستم رنگ بندی خود را در کمترین زمان انجام دهید.

  • ابزار Pullpo channels

ابزاری که به شما کمک میکند تا با سرعت بیشتری کدهای خود را بررسی کنید تا اگر مشکلی در وب سایت بوجود آمده است سریعا حل شود تا کاربران شما را از استفاده از وب سایت خسته و ناامید نکند، این ابزار با بررسی کدها و رصد آنها در کوتاه نویسی کدها پیشنهاداتی به شما ارائه میدهد و میدانید که کوتاه نویسی کدها یکی از عوامل بهبود سئو سایت است، بعلاوه این ابزار به شما پیشنهاد میکند که هر زمانی که لازم است کد بیستان را بروزرسانی کنید.

15. نقص هایی که باعث تکامل می شوند

آیکون های دست ساز حس بهتر و مثبتی را به مخاطبان خود منتقل می کنند. استفاده از آیکون های دست ساز، شیک و منحصر به فرد بیانگر هویت برند شما هستند و برند شما را از رقبایتان متمایز و برتر می کند.

16. شکستن قوانین تایپوگرافی و استفاده از عکس ها و متون بزرگ

در زمانی زندگی می کنیم که بسیاری از طراحان به شکستن قوانین تایپوگرافی قدیمی و سنت های این حوزه علاقه ی بسیاری نشان می دهند.

اگرچه شاید شکستن قوانین تایپوگرافی به طور مثال بزرگ کردن سایز فونت ها و یا استفاده از فاصله های غیر معمول جذاب باشد، اما نبایستی کاربر را دچار ابهام کند. کاربران در هر موقعیتی نیاز دارند تا بدانند که شما به دنبال انتقال چه موضوعی هستید.

به منظور برقراری ارتباط واضح و صریح، خیلی از وب سایت ها از استفاده ی عناصر بزرگ و برجسته طرفداری می کنند. منظور از عناصر بزرگ هر چیزی در صفحه از متون در سایز بزرگ و یا نماد برند و یا فیلم ها و عکس های بزرگ می باشد.

استفاده از عناصر با سایز بزرگتر در درک مطالب توسط خوانندگان کمک کننده هستند. البته توجه داشته باشید اگر می خواهید از عناصر در ابعاد بزرگ در صفحه ی خود استفاده کنید، بهتر است تعداد عناصر را کاهش دهید. زیرا ممکن است استفاده ی بیش از اندازه از این مورد نتیجه ی عکس دهد.

امروزه بسیاری از وب سایت ها از عکس ها و ویدئو های تمام صفحه و یا تایپوگرافی های بزرگتر در صفحات وب خود استفاده می کنند. استفاده از این موضوع باعث می شود تا صاحبان وب سایت ها اطمینان حاصل کنند که مطالب وب سایتشان آنطور که باید به کاربران منتقل می شود.

17. مخلوط تصویر و گرافیک

تصاویر هنری، به ویژه عناصری با طراحی خطوط و انیمیشن از محبوبیت خاصی برخوردارند. شاید این محبوبیت به این دلیل است که با استفاده از این شیوه در طراحی سایت می توانید حس زیبایی و راحتی را منتقل می کند. استفاده از عکس های واقعی با تصاویر و گرافیک در کنار هم باعث انتقال پیام به صورت سفارشی می شود. استفاده از این عکس ها چه مربوط به کالا و اجناس برند شما باشد و چه مربوط به مردم، در نهایت باعث کمک به برند تجاری شما می شود و برند شما را متمایز از سایرین می کند.

می توانید از این شیوه برای جذابیت بیشتر وب سایت خود استفاده کنید. همچنین تصاویری که اینگونه ایجاد می شوند به یادماندنی تر هستند. اگر می خواهید بیشترین استفاده از انعطاف پذیری این گرایش را در وب سایت خود داشته باشید، سعی کنید تصاویر و گرافیک هایی که استفاده می کنید با هویت برند شما مطابقت داشته باشد.

سخن آخر

با استفاده از روند های مدرن مانند استفاده از تصاویر 3بعدی، ادغام تصاویر و گرافیک و متد های تازه ابداع شده می توانید بر جذابیت و ارائه ی تجربه ی کاربری بهتر و در نهایت ترافیک و درآمد وب سایت خود بیافزایید، تجربه کاربری خوب جدا از اینکه باعث افزایش مشتریان شما میشود و باعث میشود کاربران شما از بازدید و خرید وب سایت شما خاطره خوبی را داشته باشند، نقش بسازایی در بهبود بهینه سازی وب سایت و سئو آن دارد.

امیدوارم در این مقاله توانسته باشیم بهترین روش های جدید گرایشات طراحی سایت را برای شما آورده باشیم که بتوانید تجربه کاربری بهتری را برای وب سایت خود بوجود بیاورید و کمکی در راستا افزایش فروش و مشتریان شما داشته باشیم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز