وردپرس بهتر است یا لاراول؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=2611

4/5 - (2 امتیاز)

هنگامی بحث از لاراول و وردپرس به میان می آید، برای خیلی از سرمایه گذاران سوال پیش می آید که واقعا کدام یک برای طراحی وب سایت بهتر است. اگرچه سیستم مدیریت محتوا باعث صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه ها می شود اما انتخاب میان این دو برای خیلی از صاحبان کسب و کار یک چالش محسوب می شود.

تفاوت های لاراول و وردپرس

لاراول یک چارچوب منبع باز و یک چارچوب وب PHP  است. لاراول در PHP7 نوشته شده و از سیستم عامل cross-platform پشتیبانی می کند. لاراول اساسا برای توسعه برنامه های وب و بر اساس مشاهده معماری و سمفونی کنترلر توسعه یافته است.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا منبع باز، رایگان و قابل اطمینان تر است. وردپرس بیشتر برای وبلاگ ها و روزنامه ها استفاده می شود. همچنین وردپرس می تواند در یک سازمان کوچک و برای مبتدیان قابل استفاده باشد.

لاراول

لاراول توسط تیلور اتول ایجاد شد و توسعه یافت. لاراول در ابتدای سال 2017 منتشر شد. لاراول با ویژگی های داخلی برای تایید هویت، بومی سازی، مدل ها، نمایش ها، جلسات، مسیر یابی و سایر ویژگی ها مانند وارونگی کنترل و یک سیستم قالب سازی به نام Blade منتشر شده است. دارای ویژگی های جدید رابط خط فرمان به نام artisan ، پشتیبانی داخلی از سیستم مدیریت پایگاه داده ها، پشتیبانی از رسیدگی به رویدادها و سیستم بسته بندی به نام bundles می باشد. لاراول معمولا از بابت طراحی پورتال ها و سایت های پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد.

وردپرس

وردپرس توسط بنیاد وردپرس توسعه داده شد. وردپرس در PHP نوشته شده و در سال 2003 انتشار داده شده است. این سیستم عامل از سیستم عامل های مشابه یونیکس و ویندوز پشتیبانی می کند. دارای ویژگی هایی مانند معماری افزونه و یک سیستم قالب است. به همین دلیل از وردپرس بیشتر برای نوشتن وبلاگ و سیستم مدیریت وب سایت استفاده می شود. مدیریت و ویرایش و به روز رسانی محتوا در وردپرس آسان است. در به روز رسانی عملیاتی افزونه های بسیاری در دسترس قرار می گیرند و همچنین قالب های بسیاری برای افزایش و سفارشی سازی نرم افزار وب و محتوا وجود خواهند  داشت. وردپرس معمولا برای طراحی سایت شرکتی مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت های کلیدی بین لاراول و وردپرس

لاراول و وردپرس هر دو گزینه ها پیشنهادی در تجارت هستند.

اما برخی از تفاوت های اساسی:

  • در لاراول کد به خوبی سازماندهی شده است. هنگامی که کد رشد می کند لاراول از استفاده مجدد از کد مراقبت می کند و به طور خودکار مسئله را تا حد بیشتری حل می کند. در وردپرس بایستی تمام مطالب توسط توسعه دهنده حفظ شود.
  • در لاراول، چارچوب برای تهیه کد بایستی توسط توسعه دهنده فهمیده شود. در وردپرس ساخت نرم افزار و شروع کار با آن بسیار آسان است.
  • در لاراول ابزار منحنی یادگیری بسیار خوبی وجود دارد در حالیکه در وردپرس منحنی یادگیری کمتری وجود دارد.
  • در لاراول بسیاری از ویژگی ها مانند تایید اعتبار، مجوز، وارونگی کنترل و غیره وجود دارد که با جدیدترین نسخه ها بهتر و بهتر می شود. در وردپرس تایید اعتبار با استفاده از افزونه ها انجام می شود.
  • در لاراول همه چیز را می توان کنترل و سفارشی کرد. در وردپرس محتوا را با استفاده از قالب های اولیه و یا رایگان و یا افزونه های در دسترس می توان سفارشی کرد.
  • در لاراول، پایگاه داده ها را می توان به سبک و سلیقه خود طراحی و یا استفاده کرد. در وردپرس اساسا نیازی به پایگاه داده ها نیست زیرا محتوا به صورت استاتیک باقی می مانند.
  • لاراول دسترسی به جامعه بزرگی از توسعه دهندگان ندارد اما وردپرس جامعه بزرگی برای پشتیبانی و توسعه دهندگان در دسترس و زیادی دارد.
  • لاراول به طور کلی یک چارچوب و وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا می باشد.
  • لاراول برای به روز رسانی مطالب و تغییرات انعطاف کمتری دارد در حالیکه وردپرس برای ویرایش و به روز رسانی محتوا انعطاف پذیرتر است.

مقایسه عملکرد وردپرس و لاراول

لاراول یک چارچوب بسیار سریع است و به آن چارچوب اصلاح شده اطلاق شده است. لاراول از Eloquent استفاده می کند و به همین دلیل نوشتن گزارش های پایگاه داده در آن آسان است و در صورت عدم استفاده از آن لاراول کندتر عمل می کند. بنابراین پیشنهاد می شود چارچوب لاراول را به خوبی بشناسید تا استفاده از آن بهبود یابد.

وردپرس به دلیل استفاده از افزونه ها عمدتا کند است. عملکرد و سرعت وردپرس عمدتا بر پایه افزونه های آن است. این بدان معناست که اگر از افزونه های کد گذاری شده قوی تری استفاده کنیم سرعت وردپرس افزایش می یابد. وردپرس ازران است و بار اجرایی کمتری برای بلاگ ها دارد. اگر برنامه وردپرس کاربران بیشتری داشته باشد بارگذاری و کارایی آن بسیار کند می شود.

نتیجه گیری

لاراول و وردپرس با هم متفاوت هستند چرا لاراول چارچوب است در حالیکه وردپرس سیستم مدیریت محتوا می باشد. برای استفاده از لاراول لازم است برنامه نویسی شی گرا برای نوشتن کد و توسعه برنامه وب بدانید. لاراول و وردپرس هر دو به طور عمده با PHP نوشته شده اند.

از لاراول به عنوان جعبه ابزار یاد می شود. اگر زمان و منابعی در دسترس دارید لاراول گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است. لاراول نسبت به سایر چارچوب ها هزینه بیشتری دارد و به یک توسعه خوب و با تجربه نیاز دارد. هزینه طراحی سایت با وردپرس بسیار پایین تر به نسب لاراول می باشد.

لاراول و وردپرس هر دو دارای جوانب مثبت و منفی هستند و هر دو تخصص و کاربری های خود را دارند. بنابراین انتخاب فناوری همیشه بر اساس چشم انداز آینده انتخاب می شود. انتخاب فناوری می تواند برای در دسترس بودن منابع و جامعه آنلاین و همچنین برای کمک به مناطق مختلف انجام شود. بناربراین بهتر است همیشه فناوری های جدید را یاد بگیرید تا مهارت های لازم را کسب کنید.

مزایای استفاده از وردپرس

وردپرس در دسته بندی پورتال های مبتنی بر محتوا مانند وبلاگ ها و روزنامه ها قرار می گیرد.

بازار دارای افزونه های وردپرس با کیفیت و امنیت و عملکرد لازم متناسب با نرم افزار است.

افرادی که می خواهند برای اولین بار کسبی را راه شروع کنند و وب سایتی ارزان و با عملکردی مناسب راه اندازی کنند، استفاده از وردپرس را انتخاب می کنند.

محدودیت های وردپرس

در وردپرس محدودیت های سفارشی سازی وجود دارد. اگر پروژه  وردپرسی رشد کند (تعداد بیشتری کاربر از آن استفاده کنند)، به خاطر محدودیت های موجود در وردپرس، در برخی زمان ها چاره دیگری جز ایجاد پروژه با یک چارچوب مانند لاراول نیست.

نتیجه گیری

برخی از مدیران غیر فنی ممکن است معتقد باشند که وردپرس از هر چارچوبی بهتر است زیرا وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا از پیش ساخته شده و دارای یک پنل مدیریت عالی است، بنابراین هر یک از کارمندان غیر حرفه ای می توانند وب سایت را بدون نیاز به توسعه دهندگان به روز رسانی کنند. اما حقیقت اینست که  هنگامی که نیاز به یک پنل مدیریتی حس می شود، می توان آن را به راحتی در یک چارچوب مانند لاراول گسترش داد و همچنین اگرچه شروع یک کسب و کار با یک چارچوب مانند لاراول در ابتدا ممکن است کمی گران باشد اما در طولانی مدت در مقایسه با توسعه سفارشی سازی وردپرس ارزان تر تمام می شود.

مزایای لاراول نسبت به وردپرس

  • در وردپرس اگر نیازی به افزونه های اختصاصی باشد بایستی هزینه بالایی برای آن پرداخت شود اما در یک چارچوب مانند لاراول مدیران می توانند افزونه های خاص خود را داشته باشند.
  • استفاده از افزونه های رایگان وردپرس ممکن است باعث ایجاد تداخل شود.
  • هنگامی که تعداد کاربرانی که از وردپرس استفاده می کنند زیاد باشد سرعت عملکرد وردپرس کاهش می یابد. همچنین اگر تعداد افزونه های استفاده شده در وردپرس زیاد باشد سرعت لود و بارگذاری افت می کند.
  • وردپرس به دلیل منبع باز بودن راحت تر قابل هک کردن است زیرا کد های آن در اختیار همگان می باشد.

اما با تمام این تفاسیر انتخاب استفاده از وردپرس و یا لاراول بستگی به هدف کاربران دارد. اگرچه وردپرس محدودیت هایی دارد اما می توان با استفاده از وردپرس یک وب سایت ارزان با امنیت خوب راه اندازی کرد و در خیلی از موارد نیازی به استفاده از یک فریم ورک نیست.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز