محتوای ضعیف Thin Content به چه محتوایی گفته می شود

نوشته شده توسط میلاد سبزی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=11

5/5 - (7 امتیاز)

سئو بدون محتوا معنایی ندارد. برای یک سئوی موفق شما باید در وب سایت خود محتوای با کیفیت و منحصر به فرد داشته باشید. از سوی دیگر داشتن محتوای کم کیفیت می تواند به شدت به سئوی وب سایت شما آسیب بزند. از این جهت است که در این مقاله می خواهم به تشریح محتوای مضر بپردازم تا علاوه بر عدم تولید، آن را در صفحات وب سایت فعلی خود شناسایی کرده و در جهت حذف یا اصلاح آن بکوشید.

شاید نام محتوای ضعیف یا Thin Content را شنیده باشید. این اصطلاح از آن جهت پر اهمیت است که تنها به سئوی وب سایت و جریمه ها و الگوریتم های گوگل مانند پاندا محدود نمی شود. در این مقاله از دارکوب می خواهیم اول به تعریف این اصطلاح، اهمیت شناسایی و رفع این نوع محتوا در وب سایت بپردازیم.

 

جریمه محتوای ضعیف چیست؟

محتوای ضعیف از دید گوگل (در حوزه سر فصل های کیفیت محتوا و جریمه مربوط به آن) به بیان ساده کمبود یا نبود محتوای اورجینال در وب سایت است.

یکی از مهمترین مراحل برای بهبود رتبه یک وب سایت در نتایج جستجوی گوگل اطمینان از داشتن مقدار زیادی محتوای با کیفیت به همراه استفاده مناسب از کلمات کلیدی که مشخص کننده ی موضوع محتوا است، می باشد.

با این حال برخی صاحبان وب سایت ها برای جذب بازدید کننده و ارتقاء رتبه وب سایت دست به ایجاد صفحاتی با تعداد کلمات زیاد اما محتوای کم کیفیت می زنند. گوگل نیز در مقابل با این دامنه هایی که با کپی کل یا قسمت هایی از محتوا بدون ایجاد ارزش برای کاربر تنها قصد دریافت رتبه را دارند، با کاهش رتبه آنها برخورد می کند.

اما زمانی که شما با جریمه های گوگل مواجه می شوید ضروری است که با یک متخصص سئو تماس گرفته و از او بخواهید که مشکل را بررسی و شناسایی کرده و در جهت رفع جریمه گوگل تلاش کند. به این ترتیب که پس از رفع مشکل در درون سایت لازم است که درخواستی را به گوگل در جهت بازنگری وب سایت به ثبت برسانید.

 

محتویاتی که ممکن است از نظر گوگل ضعیف شناسایی شوند:

محتوای ایجاد شده توسط ماشین یا ربات

امروزه ربات هایی هستند که می توانند محتوای با کیفیت تولید کنند و شناسایی این نوع محتوا پس از رفع خطاهای آن بسیار دشوار است. از آنجایی که این نوع محتوا با کیفیت است در گروه محتوای ضعیف دسته بندی نمی شود.

از سوی دیگر محتوا می تواند به صورت خودکار یا auto-generation ایجاد شده باشد. بدون آنکه به نتیجه نهایی آسیبی برسد. برای مثال اگر شما چندین محل برای کسب و کار خود داشته باشید، ممکن است بخواهید یک قالب برای تولید محتوای خود تعریف نمایید، و برای هر موقعیت جغرافیایی اطلاعات خاصی را از دیتابیس خوانده و قالب و محتوای نهایی قرار دهید. در مرحله بعد شما به گونه ایی با اضافه کردن محتوایی با ارزش آن را منحصر به فرد و مفصل تر نمایید.

 

محتوای وابسته کم ارزش

به سایت های وابسته که به یک وب سایت خاص در یک شبکه مرتبط هستند (معمولا یک شبکه فراهم کننده) زمانی که همه وب سایت ها یک محتوا یا ورژن های مشابهی را فراهم می کنند، گفته می شود. مثلا وب سایت هایی که یک برند خاص ماشین لباسشویی را به فروش می گذارند و همه توضیحات محصول یکسانی را از وب سایت کمپانی مادر در وب سایت خود انتشار می دهند. اما در اینجا هدف کپی محتوا نبوده بلکه منفعت رساندن به وب سایت یا کسب و کار اصلی است. بنابراین می توان جلوی شناسایی شدن محتوای وابسته به عنوان محتوای ضعیف را گرفت.

  • اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما از ارائه هر محتوای وابسته هدفی دارد. این نوع محتوا بایستی درصد کمی از محتوای اصلی وب سایت شما را تشکیل دهد.
  • به این محتوای وابسته چیزی اضافه کنید. با این کار نه تنها به کاربران بیشتری دسترسی پیدا می کنید و هزینه تولید محتوای شما جبران می شود بلکه سئوی وب سایت خود را تقویت کرده اید.
  • هدفمند باشید و از خود بپرسید که آیا دلیلی دارد که کاربر بجای رفتن به وب سایت اصلی به وب سایت شما بیاید. بنابراین به خاطر داشته باشید که در این نوع محتوا، وب سایت شما حالت یک واسطه را دارد، پس باید کاربر همیشه دلیلی برای انتخاب سایت شما نسبت به سایرین داشته باشد.
  • تنها محتوایی وابسته ایی را در سایت خود قرار دهید که بطور مستقیم با مخاطبین شما مرتبط باشد. با این کار می توانید از ارائه، پیغام های گیج کننده و موانع برای تعامل با کاربران جلوگیری کنید.

 

محتوای کپی شده از وب سایت دیگر

اگر شما از منابع خارجی دیگر مستقیما محتوا را کپی می کنید شما در خطر محتوای ضعیف هستید. راه های مختلفی برای کپی محتوا از منابع دیگر وجود دارد برخی از روش های متداول عبارت است از:

  • کپی کردن کامل مقاله ایی که توسط شما تولید نشده است.
  • کپی کردن کامل یا بخشی از محتوای خارجی در میان محتوای وب سایت خود در حالی که ارزشی به آن اضافه نشده است.
  • کامل کردن محتوای خارجی با اندکی تغییر.
  • استفاده از ابزارها اتوماتیک برای برهم زدن متن به جهت القای اورجینال بودن محتوا.
  • جاسازی کردن (Embedding) انواع مختلف محتوای غیر اورجینال (ویدئو، متن، عکس و غیره) بدون اضافه کردن ارزش به محتوا، و ایجاد یک محتوای ظاهرا جدید.

 

استفاده از DOORWAY PAGES برای گرفتن رتبه بالاتر

DOORWAY PAGES یا صفحات درگاه، روشی برای اسپم کردن صفحه نتایج موتورهای جستجو با محتوای بسیار ضعیف (تقریبا صفحاتی بدون محتوای با ارزش) است که در آن عبارات خیلی خاص یا گروهی از اصطلاحات نزدیک به هم را به قصد هدایت ترافیک به مقصد وب سایت های دیگر را هدف می گیرد.

این روش تجربه کاربری ضعیف به همراه مراحل ناخواسته برای نمایش محتوای هدف را موجب می شود. معمولا روش صفحات درگاه که در آن کاربر به صفحات کم کیفیت و کم ارتباط هدایت می شود، موجب طولانی شدن مرحله جستجو به جهت محتوا یا اطلاعات مورد نیاز می شود.

ظاهر ضعیف و تجربه کاربری کم کیفیت سایت در رتبه های بالا در صفحه نتایج جستجو عامل محرک جریمه های گوگل هستند. برخی از نمونه های Doorway  عبارتند از:

  • داشتن تعدادی زیادی صفحات با محتوای ضعیف که به صفحات دیگر نشانه رفته اند. برای مثال شما 150 صفحه موقعیت دارید (در صورتی که تنها یک موقعیت واقعی دارید) همه این ها صفحاتی با محتویات مشابه اما با موقعیت جغرافیایی متفاوت هستند. وقتی کاربر بر روی دکمه اطلاعات بیشتر کلیک می کند به همان تک صفحه اصلی هدایت می شود.
  • ترکیب تعداد زیادی محتوا که به شکل نزدیکی با یک عنوان مطابقت دارند، بدون تفکیک واقعی، در وب سایت بشکل قابل فهرست بندی قرار داده شوند. برای مثال موضوعاتی یکسان مانند سئو، بهینه سازی موتورهای جستجو، بازاریابی موتورهای جستجو را با صفحات موقعیت های جغرافیایی ترکیب کردن.

 

الگوریتم پاندای گوگل و محتوای ضعیف

الگوریتم پاندا اولین بار در سال 2011 به جهت کاهش رتبه صفحاتی که دارای محتوای ضعیف هستند، ارائه شد. الگوریتم پاندا می تواند بر روی یک صفحه، یک یا چندین عنوان یا تم، و تمام یک وب سایت تاثیر بگذارد. فیلتر پاندا تعدادی از پارامتر های محتوای با کیفیت را بررسی می کند از قبیل:

  • آیا این محتوا دارای تخصص، اعتبار و اعتماد است؟
  • آیا صفحات تمام قسمت های مورد نیاز را یکجا فراهم کرده اند؟ (مانند صفحات نقل و انتقال مالی یا اطلاعات شخصی)
  • آیا محتوا عمیق است؟ برای مثال آیا صفحه سرویس اصلی عنوان اصلی را به اضافه اطلاعات مکمل را شامل می شود؟
  • آیا محتوا در دسترس است؟ آیا محتوا می تواند به راحتی در ساختار صفحه یا سایت یافت و خوانده شود؟ چقدر محتوا سریع بارگذاری می شود؟ آیا محتوا به راحتی در دستگاه موبایل در دسترس است؟

این تنها قسمتی از اهمیت محتوا در الگوریتم پاندا است. این بسیار اهمیت دارد که درباره محتوای وب سایت خود صادق باشید و روی کیفیت آن تمرکز کرده در صورت نیاز نظر شخص دیگری را بپرسید.

 

چطور محتوای ضعیف را در وب سایت شناسایی کنیم؟

چند راه برای شناسایی محتوای ضعیف وجود دارد. شما می توانید از ابزارها یا از جستجوگر گوگل استفاده کنید.

ابزارهای رایگان مانند Copyscape می توانند در شناسایی محتوای کپی به شما کمک کنند. در طی سال ها ممکن است دانسته یا ندانسته شما محتوایی را از وب سایت های دیگر کپی کرده و در سایت خود قرار دهید. این ابزار محتوای وب سایت شما را برای محتوای خارجی کپی شده بررسی می کند.

موتور جستجوگر گوگل نیز می تواند برای محتوای تکراری یا کپی شما مفید باشد. در این روش شما باید به صورت دستی قسمتی از مقاله یا محتوا را انتخاب و در گوگل جستجو کنید. و در صفحه نتایج جستجو به دنبال محتوایی مشابه بگردید.

به جز این دو راه ابزارهای حرفه ایی دیگری نیز وجود دارد. که بسیار راحت تر از روش دستی انواع محتوای وب سایت را بررسی کرده و امتیاز کیفیت محتوای وب سایت را به شما نشان می دهد.

 

چطور مسئله محتوای ضعیف موجود در وب سایت را رفع کنیم؟

در اولین قدم شما باید آنالیزی از محتوای وب سایت خود داشته باشید که بتوانید محتوای کم و با کیفیت را شناسایی کنید. در مرحله بعدی شما باید نشانه های محتوای با کیفیت را بشناسید تا از طریق آن محتوای کم کیفیت را اصلاح کنید:

  • استفاده از محتوای منحصر به فرد و با معنی برای کاربر
  • قابلیت تعامل با کاربر برای تغییر محتوا
  • استفاده از انواع محتوا (متن، عکس و غیره)
  • ساختار روان و قابل فهم محتوا و استفاده از عناوین و زیر عنوان های مناسب
  • استفاده از طراحی واکنش گرا یا Responsive برای دسترسی محتوا در انواع صفحات نمایش
  • تهیه محتوا هایی که مشکلی را برای کاربران حل می کند
  • ارائه اطلاعات و آمار صحیح برای پشتیبانی از صحت محتوا
  • ارائه لینک به مطالب مرتبط و منبع

استفاده از مقایسه خارجی بهترین روش برای شناسایی کیفیت محتوای یک وب سایت است. هدف از این کار تهیه محتوا با استفاده از شناسایی نمونه های با کیفیت فعلی است. منظور این است که چه محتوایی هم اکنون رتبه بهتری به خود اختصاص داده؟ این محتوا چه ویژگی هایی دارد؟

وقتی شما یک نمونه محتوای خوب را در دسترس داشته باشید آنوقت می توانید برای تهیه یک محتوای عالی اقدام کنید.

روش های دیگر برای ایجاد محتوای با کیفیت عبارتند از:

  • جستجوی دائمی برای تغییرات در ایده های محتوا
  • دنبال کردن تمایلات و موضوعات پر طرفدار در شبکه های اجتماعی
  • دنبال کردن تغییرات در صنایع و بازار خاص خود و بازدید دوره ایی وب سایت های مربوط به آنها
  • استفاده از آنالیز داده های بزرگ
  • استفاده از استراتژی چندگانه و هماهنگ سازی آنها. برای مثال استفاده از infographic و بروز رسانی محتوا پس از پست اولیه بر اساس نظرات و درخواست کاربران
  • پرس و جو کردن از مشتریان و اینکه آنها بیشتر به دنبال چه چیزی هستند

 

کلام آخر

الگوریتم پاندا در موتور جستجوگر گوگل وظیفه شناسایی محتوای کم کیفیت را دارد. این الگوریتم محتوای ضعیف را شناسایی کرده و رتبه آن صفحه را کاهش می دهد (یا محتوای با کیفیت را افزایش رتبه می دهد). از سوی دیگر تولید کنندگان محتوای اورجینال می توانند با کمک موتورهای جستجو و یا ابزارهای دیگر محتوای کپی شده شان توسط سایر وب سایت ها را شناسایی کرده، آدرس آن صفحه بخصوص را به گوگل گزارش کنند. گوگل نیز توانایی درست بودن این اعتبار را دارد و می تواند آدرس صفحه ایی که این محتوا را کپی کرده را از صفحه نتایج جستجو حذف نماید.

بنابراین پیشنهاد کارشناسان ما در دارکوب این است: اول از همه برای وب سایت خود استراتژی مشخصی برای تولید محتوا تهیه کنید. موضوعات و کلمات کلیدی کسب و کار خود را بشناسید و سپس نسبت به آن دست به تولید محتوا بزنید. اینجاست که موضوع فعال بودن وب سایت مطرح می شود که در چه فواصلی می بایست یک وب سایت به روز گردد که این می تواند با توجه به نوع وب سایت متفاوت باشد. پیشنهاد ما این است که در صورت امکان هر وب سایت سه بار هفته به روز رسانی شود. با این کار علاوه بر نگهداری از سئوی وب سایت و تقویت رتبه آن کاربران بیشتری به واسطه تنوع موضوعات و نمایان شدن لینک ها بیشتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو به وب سایت شما خواهند آمد و ترافیک بیشتر می تواند شانس تبدیل بیشتر بازدید کننده به مشتری را افزایش دهد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز