مقایسه ی سئوء جوملا و وردپرس

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=3388

5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله می خواهیم سئوء جوملا و وردپرس را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین می خواهیم در مورد قابلیت ها و محدودیت های هر دو سیستم مدیریت محتوا نیز صحبتی داشته باشیم.

سئوء جوملا

اگر یک تازه کار باشید، جوملا می تواند یک کابوس مطلق برای بهینه سازی مناسب در سایت باشد.

جوملا شامل عملکرد اساسی بهینه سازی سئو است. در جوملا شما می توانید URL های SEF را فعال کنید و با فعال کردن بازنویسی URL یک قدم بیشتر بردارید و همچنین می توانید انتخاب کنید که آیا می خواهید پسوند URL را فعال کنید یا خیر!

شما همچنین در جوملا قادر خواهید بود یک تعریف متای جهانی و کلمات کلیدی متا را اضافه کنید و برچسب های متا و برچسب های عنوان را در سطح صفحه تعریف کنید، اگرچه این فرآیند به اندازه ای که باید و شاید کاربر پسند نیست.

چیزی که ممکن است برخی از کاربران جوملا آن را نشناسند اینست که شما همچنین می توانید noindex و یا nofollow یک مورد خاص از فهرست را انتخاب کنید. (شما می توانید این گزینه را هنگام ویرایش یک مورد از منوی گزینه های metadata در سمت راست گزینه ها را پیدا کنید.)

اگر می خواهید بیش از بهینه سازی های اولیه برای وب سایت جوملا انجام دهید، پیشنهاد می شود حتماً اشکال زدایی کنید، زیرا حتماً اشکال هایی وجود خواهند داشت.

سئوء وردپرس

نکته ی جالب در مورد سئوء وردپرس اینست که کار ساده ایست. همه چیز جایی است که شما انتظار دارید، باشد. فعال کردن URL ها SEF و تعریف پیوند مجدد برای پست های خاص بسیار ساده است.

وردپرس این امکان را به شما می دهد که برچسب هایی برای پست ها ایجاد کنید، چیزی که جوملا بدون استفاده از برنامه ی افزودنی اجازه ی آن را نمی دهد.

همه ی گزینه های عمومی در دسترس است. شما می توانید ساختار های پیوند مجدد خود را بهینه کنید و ابرداده مناسب برای صفحات و پست های خود تنظیم کنید.

قدرت واقعی سئوء وردپرس هنگام استفاده از افزونه های آن مشخص می شود. افزونه های بسیار خارق العاده ای در وردپرس وجود دارند که سئوی پیشرفته را در وردپرس بسیار آسان می کند.

سئوء وردپرس بسیار آسان تر است و همچنین گوگل، وردپرس را واقعاً دوست دارد.

در ادامه به مقایسه ی سئوء وردپرس و جوملا از برخی از جهات می پردازیم:

  • سرعت صفحه

این تصور که جوملا حجیم است و باعث می شود وب سایت شما به یک هیولای با سرعت آهسته و خورنده ی پهنای باند تبدیل شود یک افسانه است.

بسیاری از سایت ها با جوملا راه اندازی شده اند و امتیاز سرعت صفحه ی 100/98 را دارند که بارگذاری آن در حدود 1.5 ثانیه انجام می شود.

در مورد سرعت صفحه هیچ برتری و توفق خاصی برای هر یک از این دو سیستم نسبت به دیگری نمی توان در نظر گرفت و هر دو با هم برابری می کنند. افزونه هایی برای هر دو سیستم وجود دارد که به شما در دستیابی به عملکرد مناسب در سرعت صفحه کمک می کند.

  • ساختار پیوند

برخی از مشتاقان به سئو علاقه دارند که از داشتن یک ساختار URL عالی حمایت کنند. این موضوع مهمی است که اطمینان حاصل کنید که آدرس های اینترنتی شما با سئو دوستانه هستند. منظور از این بحث اینست که بایستی اطمینان حاصل کنید که آدرس اینترنتی یک وب سایت فقط یک دسته از کاراکتر های به هم پیوسته نیست.

اگر یک شخص بتواند آدرس اینترنتی وب سایت شما را جستجو کند و بتواند تشخیص دهد که صفحه ی وب شما درباره ی چیست و همچنین آدرس اینترنتی به طور غیر معتبری طولانی نباشد، می توان گفت که ساختار URL وب سایت شما به اندازه ی کافی خوب است.

وردپرس و جوملا می توانند این موضوع را به دست آورند. اما در این مورد وردپرس با امکان ایجاد پیوند مجدد خود در یک پست، این کار را کمی ساده تر می کند. از طرف دیگر جوملا با استفاده از عناوین دسته به علاوه ی آیتم منوی شما برای پیوند های اینترنتی، لینک شما را ایجاد می کند( با فرض اینکه شما از URL های SEF پیش فرض جوملا استفاده می کنید.)

هر دو CMS امکان کنترل بیشتر روی نوشتن مجدد URL را از طریق استفاده از افزونه ها و مؤلفه های خاص سئو می دهند.

  • بهینه سازی تصویر

در حال حاضر هر دو سیستم به شما این امکان را می دهند که تصاویر را به آسانی اضافه کنید و برچسب های alt و عناوین تصویر را به آن اضافه کنید و ابعاد تصویر را تعریف کنید. همه ی اینها شیوه ی مناسب سئو در هنگام صحبت از تصویر است.

وردپرس با استفاده از افزونه ای به نام  SEO friendly images تمام موارد فوق را به صورت خودکار برای شما انجام می دهد.

جوملا به طرز عجیبی به موتور های جستجوگر دستور می دهد پوشه ی تصاویر خود را ایندکس نکنند. این موضوع باعث شکست کلیه ی بهینه سازی تصویر می شود. پیشنهاد می شود به فایل robots.txt خود دسترسی داشته باشید و خط Disallow:/images/ را پاک کنید.

  • پیوند داخلی

اگر در مورد بهینه سازی سئو در سایت دقت و تلاش داشته باشید، می دانید که یک ساختار پیوند داخلی خوب برای موفقیت سئو چقدر اهمیت دارد.

وردپرس با استفاده از جعبه ابزار، ساخت پیوند داخلی را آسان کرده و حتی با استفاده از افزونه ها به شما این امکان را می دهد تا هنگام افزودن لینک به طور مستقیم، تیکه هایی از محتوای مورد نظر خود را انتخاب کنید. متأسفانه با جوملا باید پیوند نسبی را برای صفحه ای که می خواهید به آن لینک دهید وارد کنید. این مورد رابط گرافیکی ندارد که به شما اجازه دهد این کار را با استفاده از جعبه ابزار انجام دهید.

  • صفحات 404 سفارشی

جوملا تغییر مسیر مجدد به صفحات 404 را بسیار دشوار کرده است و وردپرس در این زمینه بهتر کار کرده است. با وردپرس افزونه های 404 سفارشی بسیار بهتر کار می کنند. اگر به دنبال تعمیر سریع هستید، 404 در جوملا تقریباً ناامید کننده است.

خلاصه

وردپرس در بحث سئو از خیلی از جهات از جوملا بهتر است. اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید یک وب سایت بهینه در جوملا داشته باشید. اگر اهداف شما با جوملا سازگارتر است حتماً جوملا را انتخاب کنید. سئوی وردپرس به طور کلی بهتر است اما محدودیت هایی نیز دارد. اما سئوی جوملا هم بد نیست و انتخاب مناسب به اهداف کاربران برمیگردد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز