مراحل مختلف طراحی وب سایت

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=87

5/5 - (2 امتیاز)

با وجود تصور عرف، بخش اصلی توسعه و طراحی وب سایت فرایند برنامه نویسی آن نیست. در حقیقت، فن آوری هایی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت که می شناسیم روش های انتقال اطلاعات را شکل می دهند. اما آنچه که معمولا در پشت صحنه  باقی می ماند و در عین حال بخش مهمی از چرخه عمر توسعه وب سایت ها است، مراحل جمع آوری اطلاعات اولیه، برنامه ریزی دقیق و نگهداری پس از راه اندازی است.

در این مقاله، ما نگاهی به چگونگی فرآیند توسعه وب سایت خواهیم کرد. تعداد کلی مراحل توسعه معمولا از پنج تا هشت تغییر می کند، اما در هر صورت کل مسئله تقریبا یکسان باقی می ماند. بنابراین، در اینجا هفت مرحله اصلی است: جمع آوری اطلاعات، برنامه ریزی، طراحی، توسعه وب، راه اندازی، بازاریابی و سئو، پشتیبانی و نگهداری.

جدول زمانی توسعه وب سایت

هنگامی که شما به ساخت یک وب سایت فکر می کنید، افکار شما در اطراف دو موضوع اصلی قیمت و زمان در چرخش است. ارزش این دو موضوع به طور عمده به اندازه و دامنه پروژه بستگی دارد. برای مشخص کردن کل روند توسعه، می توانید یک جدول زمانی توسعه وب سایت، از اضافه نقاط عطف برای پروژه خود ایجاد کنید. این بهترین راه برای پیگیری اجرای پروژه شما است تا مطمئن شوید که در مهلت مقرر به نتیجه می رسید.

 

چرخه توسعه وب سایت

مرحله 1- جمع آوری اطلاعات: اهداف و مخاطبان

این مرحله، مرحله کشف و تحقیق، تعیین می کند که مراحل بعدی چطور خواهند بود. مهمترین وظیفه در این مرحله این است که درک روشنی از اهداف وب سایت آینده خود، اهداف اصلی که مایل به رسیدن به آن هستید، و اینکه چطور مخاطبان مورد نظر که می خواهید به سایت خود جذب کنید، پیدا کنید. چنین نوعی از تحقیق به توسعه وب سایت کمک می کند تا بهترین استراتژی برای مدیریت پروژه را توسعه دهید.

پورتال اخبار از وب سایت های سرگرمی متفاوت است، و سایت های بازی برای نوجوانان متفاوت از سایت های بزرگسالان است. انواع مختلف وب سایت ها به بازدیدکنندگان قابلیت های مختلف ارائه می دهند که بدین معنی است که با توجه به اهداف، فناوری های مختلفی باید استفاده شوند. یک طرح که خوب شرح داده شده و دقیق و بر اساس این داده های پیش از توسعه می تواند از صرف هزینه های اضافی برای حل مسائل غیر منتظره مانند تغییر طراحی یا اضافه کردن قابلیت هایی که ابتدا برنامه ریزی نشده بود، محافظت کند.

 

مرحله 2 – برنامه ریزی

هر محصول خوب، چه یک وب سایت یا یک نمایش در یک موزه، با طرح خوبی شروع می شود. اکنون که توسعه دهنده شما اطلاعات لازم را از مرحله جمع آوری اطلاعات دارد، آنها می توانند یک استراتژی برای ایجاد وب سایت خود ایجاد کنند. این کار اکنون در دست آنهاست! توسعه دهنده ممکن است در این مرحله تحقیق رقابتی انجام دهد، ظاهر وب سایت را مشخص کند، سناریوهای استفاده، اهداف کاربرد، و تجزیه و تحلیل کار را انجام دهد. در پایان مرحله برنامه ریزی، توسعه دهنده باید یافته های خود را با صاحب وب سایت بررسی کند. آنها همچنین ممکن است خلاصه ای از طرح پروژه و نقشه اولیه خود را به شما ارائه دهند. یک نقشه سایت، یک مرور کلی از موضوعات اصلی یا صفحات و موضوعاتی که در سایت شما می آید و به طور بالقوه نحوه اتصال آنها.

 

مرحله 3 – طراحی

در این مرحله توسعه وب سایت، تجربه کاربری  User Experienceو زیبایی شناسی کلی – تصاویر، رنگ ها و فونت ها – به منظور دستیابی به تنوع وب ایجاد یا انتخاب می شود. اگر در فاز قبلی نقشه سایت توسعه داده نشده است، در این مرحله یک نقشه سایت توسعه داده می شود. معماری سایت طراحی می شود. توسعه ی معماری اطلاعات و رابط کاربر، مدل های ناوبری و فریم ها برای ایجاد یک راهنمای بصری برای عملکرد اساسی وب سایت ایجاد می شود.

بررسی این قسمت ها می تواند برای اطمینان از هماهنگی آن ها با اهداف کسب و کار مفید باشد. توسعه محتوا می تواند در این مرحله نیز آغاز شود. در این مرحله همچنین می شود تولید محتوا را آغاز کرد. نوشتن، کپی، ویرایش و درستی محتوای منحصر به فرد را بررسی کنید. سئو (به عنوان مثال، کلمات کلیدی اختصاص داده شده به ستونهای محتوا، ساختار پیوند داخلی) در حال حاضر یا در مرحله بعدی ممکن است شروع شود. در پایان فاز سوم، طراحی بصری، فریم های سیمی و نقشه سایت را بررسی خواهید کرد. هنگامی که این عناصر تایید شد، زمان آن است که به مرحله بعدی یعنی توسعه وب سایت برویم.

 

مرحله 4 – توسعه وب سایت

در مرحله توسعه واقعا وب سایت شکل و فرم می گیرد. قبل از شروع برنامه نویسی، به ویژه اگر شما یک وب سایت موجود دارید، توسعه دهنده شما باید یک مکان امن فراهم نماید که سایت جدید شما را از موتورهای جستجو و کاربران فعلا پنهان نماید. این مهم است مخصوصا اگر از محتوای سایت موجود استفاده می کنید. بدون داشتن کد صحیح در robots.txt، ممکن است وب سایت شما توسط موتورهای جستجو فهرست شده و در اختیار کاربران قرار گیرد. این نه تنها شرم آور است، بلکه احتمال ایجاد محتوای تکراری وجود داد- چیزی که به سئو وب سایت شما آسیب می زند.

اکنون شما یک sandbox  برای پروژه توسعه داده اید، و برای مرحله توسعه اصلی وب سایت همه چیز آماده است. طرح های تصویب شده از مرحله قبل در حال حاضر اصلاح شده و پیاده می شوند. طرح های بصری به رسانه ها و کد مناسب تبدیل می شوند. معماری سایت ایجاد شده است محتوای اولیه را می توان به سایت وارد کرد. تست کاربردی و تست تضمین کیفیت را می توان آغاز کرد.

همانطور که قبلا ذکر شد، روند توسعه وب سایت تکرار شونده است. این به این معنی است که یک فاز ممکن است «تکمیل شود»، اما همه چیز مدام مورد آزمایش، تحلیل و بهبود قرار گیرد. و یافته های تست های کاربردی، تغییرات جدید در معماری سایت را نشان دهد.

سئو نیز می تواند اکنون شروع شود تحقیق و تجزیه و تحلیل برای تعریف کلمات کلیدی مورد نظر صورت گیرد. این کلمات کلیدی پس از آن به طرز هنرمندانه ایی (استفاده طبیعی اما هدفمند) در محتوا وارد می شود. محتوا ممکن است  برای مطابقت یا طراحی تنظیم شود. ویرایش نسخه نهایی محتوا می تواند انجام شود. اکنون زمان آن است که شما قبل از رفتن به مرحله بعدی، پیشرفت را نقد و تصویب نماید.

 

مرحله 5 – راه اندازی

این مرحله برای هر پروژه توسعه وب سایت واقعا هیجان انگیز است. وب سایت شما در نهایت آماده است تا با مردم مواجه شود. آیا به سادگی یک کلیک است؟ نه دقیقا.

در حالی که به ظاهر ساده ترین مرحله توسعه وب سایت است، بسیار مهم است که به درستی انجام شود اگر چه این سایت قبلا به طور کامل مورد آزمایش قرار گرفته است، توسعه دهنده شما باید قبل از قرار دادن آن در یک سرور زنده، یک بار دیگر آن را تست کند. این شامل بررسی نهایی املایی، اعتبارسنجی کد، بررسی همه پیوندها و بررسی عملکرد در مرورگرهای اینترنتی است. بله، تمام مرورگرهای وب برابر نیستند! همچنین به شدت توصیه می شود که در Google Analytics  سایر کدهای را سایت بررسی کنید. شما نباید این ابزار به راحتی نادیده بگیرید.

هنگامی که تمام جزئیات فنی تایید شده است، وب سایت آماده قرار گرفتن در سرور زنده است. در اینجا چند مورد رایج برای بررسی وجود دارد:

  • خطاهای 404 و تغییر مسیرها
  • لینک های خراب
  • تگ ها، عنوان ها و متادیتا های خراب یا ضعیف
  • مشکل AdWords بخاطر لینک های خراب صفحه فرود

 

راه اندازی سایت خود را در روزی قرار دهید که در آن شما می توانید با چندین چشم عملکرد وب سایت را بررسی کنید. اغلب ما جمعه ها یا آخر هفته ها را انتخاب می کنیم که در آن ترافیک کار کم است.

 

مرحله 6 – بازاریابی و سئو

بازاریابی زمان معرفی سایت شما است. سایت در حال حاضر راه اندازی شده، شما می خواهید مردم در مورد آن بدانند. اخبار سایت خود را از طریق کانال های اجتماعی خود مانند LinkedIn، توییتر، فیس بوک و غیره اعلام کنید.

مرحله بازاریابی نیز زمان مهمی برای سئو است. از تحقیقات کلید واژه خود استفاده کنید و آن ها را در وبلاگ خود برای دستیابی به مخاطب در مقالات بکار برید. ساخت لینک همچنین یک راه عالی برای هدایت ترافیک و کسب و کار به وب سایت جدید شما است. سئو دامنه وسیعی دارد و این مطلب نیاز به مقاله ایی جدا گانه نیاز دارد. با این حال همانطور که گفته شد ما باید از مرحله طراحی به فکر سئوی وب سایت باشید و پس از طراحی وب سایت کارشناسان سئو به کار خود ادامه خواهند داد.

 

مرحله 7 – تعمیر و نگهداری

این قسمت علیرغم اهمیت فراوان اغلب نادیده گرفته می شود. پشتیبانی بخش جدایی ناپذیر از وب سایت است و شما باید در زمان سفارش وب سایت حتما به آن توجه کنید.

این مهم است که به خاطر بسپارید که یک وب سایت بیشتر یک سرویس است تا یک محصول. بنابراین هرچه برای کاربر فراهم کنید با هم ممکن است کافی نباشد. شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که همه چیز به خوبی کار می کند و همه راضی هستند و همیشه آماده تغییر در مسائل مورد نیاز هستید.

شما برای اطلاع از رضایت کاربران از وب سایت شما نیاز به یک سیستم بازخورد و یا نظرسنجی دارید. تا با کمک آن بتوانید درباره مشکلات و یا احتیاجات جدید کاربران آگاهی پیدا کنید.

مهمترین اولویت در وظیفه شما این است که مشکل را در سریع ترین زمان ممکن برطرف کنید. در غیر این صورت، احتمالا روزی را خواهید دید که کاربران شما ترجیح می دهند از وب سایت دیگری استفاده کنند تا با ناراحتی از وب سایت شما.

نکته مهم دیگر این است که وب سایت خود را به روز نگه دارید. اگر از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنید، به روز رسانی منظم آن، وب سایت شما را از خطا و خطرات امنیتی حفاظت می کند.

 

کلام آخر

مشکلات متداولی که اغلب در توسعه وب سایت دیده می شود را می توان به دو قسمت تقسیم کرد. انتخاب طراح غیر رسمی و یا نا معتبر دیگر عدم آگاهی به احتیاجات وب سایت یا همان کسب و کار در فضای اینترنت. کار وب سایت شما با طراحی پایان نمی یابد. سایت شما همیشه و یا هرچند کم به نگهداری نیاز دارد. بنابراین شما باید کار وب سایت را به کسی بسپارید که سابقه طولانی در آن دارد که بتوانید در هر زمان که نیاز بود برای پشتیانی به وب مراجعه نمایید. مسئله دیگر در این است که صاحبان کسب و کار به احتیاجات وب سایت خود آگاه نیستند و نمی دانند که در وب سایت خود چه امکاناتی را می خواهند. اگر چه کارشناسان ما در دارکوب همیشه آماده راهنمایی مشتریان هستند. اما این عدم آگاهی می تواند هزینه و زمان انجام پروژه را افزایش دهد. اغلب دیده می شود که پس پایان توسعه وب سایت مشتریان برای امکانات بیشتر مراجعه می کنند در صورتی که در همان روز اول این احتیاجات به آن ها اعلام شده بود. بنابراین هر چه شما دانش خود را از طراحی وب سایت و بازاریابی اینترنتی افزایش دهید تجربه بهتری در توسعه وب سایت خود خواهید داشت.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز