مدها و گرایش های ساخت سایت در سال 1396

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

سال 95 سال آشفته ای بود. بد نیست یادی کنیم از هنرمندها و انقلابیونی که تو این سال از دست دادیم و با امید دیدن روزهای روشن تر به استقبال سال 96 بریم. اجازه بدید ببینیم چه مدهایی تو طراحی سایت قراره ظهور کنند.

 

  • نگاهی به مدهای طراحی سایت سال گذشته

من از همکارانم تو دارکوب خواستم مدهای طراحی وب سال 95 رو دربیان. ظهور روبات، نوار لمسی اپل، فناوریهای پوشیدنی و هوشمند فقط برخی از اتفاقات خوب و برجسته سال گذشته بودند.

  • تایپ درشت و رنگهای درخشان

محدودیتهای نمایشگرها همیشه یکی از دغدغه های طراح ها بوده، اما حالا با این موبایل ها و تبلتهای بزرگی که تولید شدند وضع بهتر از قبل شده. حالا تیترها میتونن دوباره نفسی تازه کنند و فضای سفید بین عناصر سایت هم که رفیق قدیمی طراح ها بوده و خواهد بود.
تیترهای بزرگ، دقیق و چشمگیر طی سالهی گذشته اثر مهمی روی پس زمینه های تصویری یا ویدئویی داشته و متن تیتر بیشتر صفحه رو میگرفته و محصول سایت رو تبلیغ میکرد.
این گرایش طراحی سایت قطعا در سال بعد هم ادامه خواهد داشت، شکی نیست که این روش عملیه. اخیرا متوجه شدیم طراح ها دارن از حد نرمال فاصله میگیرن و تصاویری استفاده میکنند که به طور سفارشی برای سایت ساخته شدند، بعضی هم از ترکیبی از تصاویر و انیمیشن ها و اشکال زمین شناختی متفاوت استفاده میکنند. طراح ها دارن از کادر بندی و قالبهای مبتنی بر واکنش فاصله میگیرن و سعی میکنند مدلهای گرافیکی دهه 50 و 60 (شمسی) به بعد رو بکار بگیرند.
چون CSS3 قدرت بیشتری گرفته و مرورگرهای بیشتری ازش پشتیبانی میکنن، یکی از گرایشهایی که تو دنیای سایتها بوجود اومده تصاویر سبک گرادیان duotone است و برخلاف رشد محبوبیت طراحی فلت، اینستاگرام و اسپاتیفای جزء اولین کسایی بودن که از این سبک استفاده کردند. این گرایش همچنان هم بین سایتها دیده میشه و احتمالا تا سال بعد هم ادامه داشته باشه.

  • سرهم بندی با شبکه

سال 96 سالیه که انعطاف پذیری از طریق روشهای CSS به عرصه ظهور میرسه. یه ابزار مؤثر CSS3 برای قالب صفحات، ابزار Flexbox است که ساختاربندی جهان اندازه های نمایشگرها رو راحتتر میکنه.
کلمه فلکس باکس بخاطر سهولتی که امثال Bootsrap برای ساختن سایت به توسعه دهنده ها داده، به اندام بعضی هاشون ترس میندازه. اما فلکسباکس میخواد با روش مؤثرتری موقعیت عناصر روی سایت رو تنظیم کنه.

  • SVG ها

همیشه سرعت بارگذاری صفحات یه دغدغه ای برای سایتها بوده؛ من خودم به عنوان یه توسعه دهنده وب همیشه به دنبال روشهای جدید پایین آوردن سرعت بارگذاری صفحات هستم. برای سریع لود شدن تصاویر، SVG ها احتمالا در آینده بیشتر به کار میرن. SVG سال 1378 توسعه یافتند و طی چند سال کم کم دوباره رو صفحات وب هم بکار رفتند. یکی از مزایای تصاویر SVG اینه که درخواست سرور HTTP نمیسازن و در نتیجه سرعت بارگذاری سایت رو افزایش میدن.
پس چرا تا الان از فرمتهای JPG و PNG برای تصاویر استفاده میکردیم؟ حقیقت اینه که SVGها برای تصاویر چندان هم همه چیز تمام نیستند. اما تو حوزه آیکون شناسی بهترین روش اینه که گرافیکهای برداری مقیاس پذیر نمایش بدیم، سوا از اینکه اندازه چقدره. SVGها دارن به سرعت فراگیر میشن. شکی نیست که طی سال آینده مقاله های زیادی در این مورد نوشته خواهد شد.

  • ارتباط طراح و توسعه دهنده

برای اینکه از دعواها جلوگیری بشه. خوشبختانه ما دیگه لازم نیست سر این مسائل بحث کنیم، چون طراح های ما اونقدر شهامت دارن که رو در رو مشکلاتشونو با توسعه دهنده حل کنند. طراح ها و توسعه دهنده ها از ابزارهای با ارزشی مثل InVision، UxPin، Marvel و FramerJS برخوردارند. این ابزار میتونن یه تصویر دینامیکی از طراحی ها ارائه بدن، حتی روی مرورگر. و در نتیجه به نرمی از طراح به توسعه دهنده منتقل میشن.

  • قدرت محتوای خوب

در نهایت قبل از اینکه فهرست گرایشهای امسال رو ببندم، باید درباره محتوا هم بگم. محتوا همچنان پادشاه خواهد موند و حتما باید تو فرایند طراحی در نظر گرفته بشه. سایتها هر چقدر هم که خوب و عالی باشن بدون محتوای جذاب تو خالی اند. هر چقدر از اهمیت نوشته خوب بگم کم گفتم.
سال 1396 باید چراغ طراحی اول-محتوا (طراحی هایی با اولویت محتوا) رو روشن کنیم. طبق نظر توسعه دهنده دارکوب، محمد بالوی پور، طراحی اول-محتوا راهنمای بهتری برای اجراست. اگه واقع بین باشیم، با این طراحی در نهایت محتوای باکیفیتتری خواهیم داشت و نیازی نیست از اینور و اونور محتوا بگیریم و رو سایتمون بچسبونیم. در نتیجه از طریق طراحی و فرایند ساخت میتونیم با روندی روون و مداوم کاربر جذب کنیم. اگه صبور باشید و برای ساختاربندی دوباره فرایندتون وقت بذارید، هرچقدر روی این کار هزینه کنید ارزششو داره و به نتایجش می ارزه.
سایتهایی که محتواشون به روش دقیق و بصیرتی نوشته شده باشند برای رتبه بندی موتورهای جستجو هم اهمیت زیادی دارند. گوگل به سایتهایی که محتواشون خوب ساختار بندی شده باشند رتبه بهتری میده. پست های وبلاگ به گوش گوگل مثل نوت های موسیقی هستند.

  • نتیجه

آینده طراحی سایت با رنگهای درخشان و قالبهای محتوا محور گره خورده. من که خیلی هیجان دارم که کارهای طراح ها رو در سال جدید ببینم.
حتما نگاهی به صفحه مشتریان سایت دارکوب بندازید و سایتهایی رو که طراحی کردیم ببینید. امیدواریم در سال 96 شاهد طراحی سایتهای ایرانی بروزتر و زیباتری باشیم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز