استفاده از مترجم گوگل برای طراحی سایت دو یا چند زبانه

رتبه بندی کاربر: 3 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

جهت طراحی سایت دو زبانه و همچنین طراحی سایت چند زبانه با استفاده از ابزار مترجم گوگل می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

چگونه یک وب سایت چند زبانه با استفاده از سه ابزار ایجاد کنیم؟

حتی اگر انگلیسی  محبوب ترین زبان دنیا باشد، بیش از 6900 زبان دیگر در سراسر کره زمین وجود دارد.

طبق گفته ویکی پدیا، چینی ها زبان پر طرفدار دنیا هستند. پس از آن اسپانیایی، انگلیسی، هندی، عربی و غیره. در حالی که زبان انگلیسی، محبوب است، بسیاری از زبانهای محبوب دیگر وجود دارد که روزانه با آن صحبت و مکالمه می شود. بنابراین چرا سازندگان وب سایت ، راه حل مناسبی برای ایجاد سایت های چند زبانه ارائه نمی دهند؟

ساختار اصلی سایت های چند زبانه

در حالی که ساختارسایت ها از نظر قالب و محتوا متفاوت است، اما سایت های چند زبانه معمولا از فرمول زیر استفاده می کنند:

  • صفحه اصلی که به هرنسخه از سایت اصلی لینک داده می شود، بنابراین بازدیدکنندگان می توانند زبان مورد نظر خود را انتخاب کنند.
  • مجموعه ای از صفحات در هر زبان
  • یک منو کشویی از لینک ها برای هر زبان، برای کمک به بازدیدکنندگان محتوا

اگر با پلت فرم چند زبانه آشنا هستید، یک تصویر از تنظیمات سایت بعد از ترجمه محتوا ارائه می شود:

  • ناوبری اصلی. یک پوشه برای هر زبان یک منو کشویی ایجاد می کند. هر پوشه شامل صفحات در آن زبان، با عناوین و url های سازگار است.
  • لینک نشده. پوشش صفحه، به عنوان صفحه اصلی، بازدیدکنندگان را به هر ربان لینک می دهد.

در ساخت وب سایت چند زبانه چه چیزی باید اجتناب شود؟

بسیاری از افراد به شما می گویند که ویجت ترجمه رایگان گوگل را در وب سایت خود جایسازی  کنید. بازدیدکنندگان شما کافی است فقط بر روی دکمه ویجت کلیک کنند و تمام محتوای شما به ضورت جادویی به زبان دیگر ترجمه خواهد شد.

مطمئنا این یک روش بسیار سریع برای ساخت سایت دو زبانه است، ولی کیفیت ترجمه به طور کامل بستگی به موضوع شما دارد.

این احتمالا ساده ترین راه برای پیاده سازی است. ولی ابزار ترجمه آن هرگز کامل نیست.

چند گزینه برای افزودن مترجم های چندین زبانه به یک وب سایت

تمام کسانی که وب سایت شما را مشاهده می کنند با یک زبان صحبت نمی کنند. در یک سایت برای ارتباط بهتر با مخاطبین بیشتر شاید لازم باشد شما از چند زبان استفاده کنید. ترجمه محتوای وب سایت شما، به چند زبان می تواند یک فرآیند چالش برانگیز باشد. به ویژه اگر شما کارکنانی را در شرکت خود ندارید که به چند زبان مسلط باشند و بتوانند صحبت کنند.

با وجود تمام چالش ها، گزینه هایی وجود دارد که می تواند سایت شما را چند زبانه کند. در اینجا نگاهی به این گزینه ها می اندازیم.

مترجم گوگل

سرویس مترجم گوگل یک سرویس رایگان است. این روش ساده ترین و رایج ترین راه برای افزودن چند زبان به وب سایت شما است.

برای اضافه کردن مترجم گوگل به سایت خود، به سادگی می توانید یک حساب کاربری ثبت نام کنید ، سپس کد های HTML  را به آن بچسبانید. این سرویس به شما اجازه می دهد، زبان های مختلفی را که می خواهید در وب سایت خود داشته باشید را انتخاب کنید. آنها لیست زیادی با بیش از 90 زبان پشتیبانی شده را در اختیار دارند.

مزایای استفاده از مترجم گوگل شامل مراحل ساده اضافه کردن آن به یک سایت وهزینه های رایگان آن است، همچنین می توانید از تعدادی زیادی زبان بدون نیاز به پرداخت مترجم اختصاصی برای نسخه های مختلف محتوا، استفاده کنید.

معایب مترجم گوگل این است که دقت ترجمه ها همیشه عالی نیست. از آنجا که این یک ابزار خودکار است ممکن است همیشه درک بالایی از آنچه شما می خواهید نداشته باشد.  در حقیقت ترجمه هایی که ارائه می دهد ممکن است در متن متناقض باشد. همچنین مترجم گوگل برای متون فنی و یا تخصصی تر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در نهایت، مترجم گوگل یک گزینه عالی برای بسیاری از سایت ها است ولی در همه موارد کار نخواهد کرد.

صفحات فرود زبان

اگر به دلایلی شما نمی توانید از مترجم گوگل استفاده کنید، شما شخصی را لازم خواهید داشت که به صورت دستی ، ترجمه را انجام دهد. با این روش شما می توانید یک صفحه از محتوا را به جای تمام سایت ترجمه کنید. این صفحه زبان فردی که باید برای تمام دستگاه ها  بهینه شود، می تواند شامل اطلاعات اولیه در مورد شرکت، خدمات و محصولات شما و همچنین هر گونه اطلاعات تماسی باشد که مشتریان از آن استفاده می کنند، باشد.

اگر در میان کارکنان کسی را ندارید که به آن زبان صحبت کند، این می تواند یک فرم ساده برای پاسخ به سوالات آنها باشد.

سایت جداگانه زبان

ترجمه تمام سایت شما یک راه حل عالی برای تمام مشتریان شما است، زیرا به آنها اجازه می دهند به تمام مطالب سایت با زبان اصلی خودشان دسترسی داشته باشند. ولی این کار به صرف زمان و هزینه بیشتری برای استقرار و نگهداری و پشتیبانی سایت نیاز دارد. هر نسخه جدیدی که به سایت اضافه می شود مانند صفحات جدید، پست های وبلاگ، انتشارات مطبوعات و غیره نیاز به ترجمه دارد.

این گزینه اساسا به این معنا است که شما از سایت خود چندین نسخه داشته باشید و نیاز دارید که همه آنها را مدیریت کنید. همانطور که این یک گزینه کاملا مجزا از سایت شما می باشد، شما باید تمام هزینه های نگهداری، پشتیبانی و به روز رسانی را برای آن انجام دهید.

گزینه سیستم مدیریت محتوا

سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند، ممکن است قادر به استفاده از پلاگین ها و ماژول هایی باشند که می توانند محتوای ترجمه شده را به این سایت ها منتقل کنند. از آنجایی که تمامی محتوا در یک سیستم مدیریت محتوا از یک پایگاه داده می آید، اما این را بدانید که بسیاری از این راه کارها یا از مترجم گوگل و یا ابزارهایی شبیه آن استفاده می کنند.

خلاصه

اضافه کردن ابزارهای چند زبانه به سایت شما می تواند برای کاربرانی که سایت به زبان اصلی آنها نیست بسیار مفید باشد. استفاده از مترجم گوگل، می تواند اولین گام در اضافه کردن این ویژگی به سایت شما باشد.

چگونه می توانیم یک سایت چند زبانه ایجاد کنیم؟

امکان ایجاد یک وب سایت چند زبانه به راحتی با استفاده از ویرایش نوار منو و ناوبری وجود دارد. شما می توانید با انجام مراحل زیر سایت خود را به یک سایت چند زبانه تبدیل کنید.

مرحله 1: برنامه ریزی و تولید محتوا

اگر می خواهید یک سایت را به دو یا چند زبان تبدیل کنید در ابتدا باید محتوای آن را به دو یا چند زبان ایجاد کنید. زمانی که شما می خواهید یک وب سایت چند زبانه ایجاد کنید، به این معنا نیست که شما یک سایت را بسازید  وسپس یک َسایت دیگر را بر اساس آن ترجمه کنید ، بلکه باید از ابتدا دو سایت با دو زبان ایجاد کنید.

قبل از اینکه هر گونه محتوایی را به سایت جدید اضافه کنید، مهم است که ابتدا اسکلت و طرح اولیه سایت خود را برای هر یک از زبان ها آماده کنید. این کار به شما کمک می کند تا اگر خواستید در آینده تغییراتی دهید به راحتی بتوانید این کار را انجام دهید.

یک پیشنهاد قبل از شروع به کار: زمان خود را در نظر بگیرید و با توجه به آن ساختار سایت خود را انتخاب کنید.

هر چقدر محتوای شما با وضوح بالاتری سازماندهی شود، ساده تر در سایر زبان ها ویرایش می شود. همچنین  برای کاربران نیز استفاده از سایت ساده تر خواهد بود.

مرحله 2 : ایجاد صفحات زبان اصلی

با ویرایش بالای منوی ناوبری و افزودن صفحات برای هر کدام از زبان ها که می خواهید در وب سایت خود داشته باشید، می توانید شروع کنید. در این زبان ما طراحی یک سایت دو زبانه انگلیسی و فرانسه را مثال می زنیم. بنابراین یک سایت برای زبان انگلیسی و یک سایت برای زبان اسپانیایی مثال ایجاد می کنیم.

هر صفحه زبان که از این طریق اضافه می کنیم، به عنوان یک دکمه در بالاسمت چپ صفحه نمایش داده می شود. هنگامی که بر روی دکمه اسپانیایی کلیک می کنیم، در واقع سایت از نسخه انگلیسی به نسخه اسپانیایی تغییر زبان می دهد.

مرحله 3: ایجاد زیر صفحات برای هر صفحه

در این مثال، ما سه صفحه ناوبری را انتخاب کردیم: صفحه "درباره ما" ، "فروشگاه" و "تماس با ما" . برای اضافه کردن یک صفحه ناوبری جدید، فقط بر روی نماد + کلیک کنید. سپس برای صفحه جدید یک نام انتخاب کنید و بر روی فلش برای ایجاد دکمه ناوبری کلیک کنید.

مرحله 4: محتوا را اضافه کنید

اکنون که صفحات برای هر زبان ایجاد شده است می توانید محتوا را به آنها اضافه کنید.

چه زمانی برای اینکه وب سایت خود را چند زبانه کنید، بهتر است؟

ایجاد یک وب سایت موفق چند زبانه نیاز به زمان و منابع دارد. برای موفقیت شما باید مسائلی را رعایت کنید:

  • سیستم مدیریت محتوا و ساختار وب سایت خود را انتخاب کنید.
  • کلمات کلیدی مرتبط را در زبان جدید که حجم جستجو و رقابت ارگانیک کمی داشته باشند را بهینه سازی کنید.
  • یک نسخه ترجمه شده از سایت خود را که شامل حداقل چند صفحه از وب سایت شما باشد ایجاد کنید.
  • سایت خود را از طریق کمپین ساختن لینک، تبلیغ کنید.

برخی از شرکت ها بلافاصله وب سایت خود را به چند زبان راه اندازی می کنند. اگر شما بودجه کافی داشته باشید این کار بسیار عالی است.

اگر شما یک وب سایت داشته باشید که در نتایج جستجو انگلیسی رتبه خوبی داشته باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر آن را به زبان فرانسه و یا آلمانی و یا زبان های دیگر ترجمه کنید باز هم نتایج خوبی در موتورهای جستجو داشته باشد.

بهترین زمان برای راه اندازی یک وب سایت چند زبانه زمانی است که شما یک سایت به زبان انگلیسی موفق داشته باشید و حال بخواهید سایت به زبان دیگر هم داشته باشید.

آیا از سیستم مدیریت محتوای جدید استفاده می کنید و یا سیستم مدیریت محتوا قدیمی دارید؟

اگر شما وب سایت خود را ترجمه کرده اید ، در حال حاضر ممکن است بهترین زمان برای طراحی مجدد سایت به زبان جدید باشد. چند سیستم مدیریت محتوای مدرن وجود دارد که به شما اجازه می دهد چندین وبسایت را در زبان های مختلف، با استفاده از یک پایگاه داده مشترک ایجاد کنید. این CMS  ها مزایای متعددی دارند:

  • اگر شما یک سایت را توسعه دهید و یا دوباره طراحی کنید تمام سایت های شما در همان زمان به روز می شوند.
  • امکان کنترل چندین سایت را فراهم می کند.
  • فضای میزبانی را کاهش می دهد، که باعث می شود میزبانی، ارزانتر شود.

برخی از سیستم های مدیریت محتوای محبوب که باعث ایجاد وب سایت های چند زبانه می شوند، عبارتند از :

اگر CMS وب سایت شما یکی از این ها باشد، بهتر است که همان CMS  را نکه دارید و همان را ترجمه کنید. اگر شما از توسعه دهنده سایت خود راضی نیستید می توانید روی همان سیستم مدیریت محتوا، توسعه دهنده خود را تغییر دهید.

اگر سایت شما بر روی یک سیستم مدیریت محتوا می باشد که فقط با یک زبان کار می کند، شما ممکن است که قادر باشید آن را کپی کنید سپس آن را ترجمه کنید (به این معنا که شما باید دو پایگاه داده جداگانه داشته باشید).

چگونه وب سایت جدید خود را ساختار بندی کنید؟

5 روش وجود دارد که می توانید سایت خود را ساختاربندی کنید:

  • کدهای دامنه سطح بالا
  • زیر دامنه در یک دامنه سطح بالا جهانی
  • زیر پوشه ها در دامنه سطح بالا جهانی
  • پارامترهای url
  • استفاده از کوکی ها برای کنترل زبان

تگ های href

تگ های href ، که صفحات به کدام زبان نوشته شده اند. بهتر است که هر صفحه را در زبان خود داشته باشید و سیستم های مدیریت محتوا را در آن پیکربندی کنید. ولی مهم است که آن را به درستی پیکربندی کنید.

تکمیل کلمات کلیدی چند زبانه

برای تعیین اینکه کدام زبان الویت بیشتری دارد فاکتورهای کلیدی وجود دارد. به عنوان مثال اگر بیشتر تیم شما به زبان فرانسه صحبت می کنند، بهتر است که زبان اصلی خود را فرانسوی استفاده کنید. اگر هدف شما بیش از یک کشور است، در مورد کلمات کلیدی جستجو کنید که کدام حجم از کلمات کلیدی برای هر کشور به صورت ارگانیک جستجو می شوند. همچنین اگر جهت افزایش رتبه بندی خود برای سئو می خواهید که از کلمات کلیدی خاصی را  نیاز به بررسی در مورد آن کلمات کلیدی دارید.

استراتژی ساخت لینک های چند زبانه

هنگامی که سایت چند زبانه شما ساخته می شود و شروع به کار می کند، قدم بعدی ایجاد لینک در آن است. با جستجو کلمات کلیدی ویژه خاص خود در گوگل شروع کنید. مقاله ، توضیحات شرکت و غیره را برای هر وبلاگ ، دایرکتوری، انجمن یا سایت تبلیغاتی ارسال کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز