طراحی سایت، مضرات و چالش های استفاده از قالب آماده سایت

نوشته شده توسط ندا رویایی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=15722

5/5 - (1 امتیاز)

امروزه وب سایت ها به صورت ویترینی برای معرفی محصولات وخدمات شما عمل می‌کنند.هرچه وب ‌سایت بهتر و جذاب ‌تری داشته باشید، احتمال دیده شدن کسب ‌و کار شما بیشتر می ‌شود. اولین و مهم ‌ترین قدم برای ایجاد یک وب سایت، طراحی آن است. برای طراحی وب سایت دوحالت وجود دارد: خرید قالب آماده یا طراحی قالب اختصاصی.

استفاده از قالب های آماده موجب صرفه ‎جویی در هزینه ‎ها، زمان و افزایش سرعت پیاده سازی وب سایت می‎ گردد، اما متخصصین و کارشناسان طراحی وب سایت معتقدند معایب استفاده از این قالب ها بسیار زیاد است. شرکت طراحی سایت دارکوب در این مقاله قصد دارد تا بررسی کند که استفاده از قالب های آماده که به صورت رایگان و پولی در اینترنت وجود دارند، تا چه اندازه می توانند برای کسب و کار شما راهگشا باشند.

طراحی سایت با قالب های مختلف

قالب های آماده سایت چیست؟

قالب های آماده سایت به مجموعه صفحات از پیش کدنویسی شده ای گفته می شود که در اختیار شما قرار می گیرد و شما می توانید که متن، عکس، ویدئو و کارهای گرافیکی آن را تغییر دهید و به اصطلاح آن را بهینه سازی کنید. شما به کدهای این قالب های آماده دسترسی دارید و می توانید که اقداماتی نظیر اضافه کردن، حذف، بایگانی کردن و… را در مواردی که در این قالب ها تعبیه شده و برای هر وب سایت نیاز است (مثل کدهای HTML , CSS و هر کدنویسی دیگر) انجام دهید تا وب سایت خود را سر و سامان بدهید.

مراحل طراحی وب سایت با وجود سیستم مدیرت قالب یا همان سیستم های مدیریت محتوا بسیار آسان است. از متداول ترین شیوه راه اندازی وب سایت، طراحی سایت با وردپرس است.  طراحان برای کار با سیستم های مدیریت محتوا نیاز نیست تا تمامی موارد تکنیکی  طراحی سایت را بیاموزند، بلکه اکثر مراحل اتوماتیک انجام می پذیرد. با کمترین تعداد کلیک می توان قالب های آماده را نصب کرد و آنها را بدون وارد کردن حتی کوچکترین قطعه کد طبق سلایق طراحی کرد.

همچنین تعداد بسیار زیادی افزونه، ماژول و نرم افزار برای این قالب ها در سطح اینترنت وجود دارد که این اجازه را به طراحان می دهد که عملکرد وب سایت خود را بهتر کنند. افزونه ها یا ماژول هایی مانند بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، تقویت کننده بازاریابی، شبکه اجتماعی یا حتی در مسائل امنیتی و بی نهایت مثال های دیگر که به طراحان اجازه مانور بیشتر و راحت تر روی این قالب ها را می دهد.

طراحی سایت با وردپرس

برای راه‌ اندازی یک وب‌ سایت سیستم‌ های مدیریت محتوای زیادی در دسترس هستند که برخی از آن ها نسبت به بقیه برتری هایی دارند، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا متشکل از قالب ‌ها و پوسته ‌های بسیار متنوع است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می ‌گیرد. شما با استفاده از این سیستم بدون داشتن مهارت در برنامه‌ نویسی می‌ توانید سایت خود را راه‌ اندازی کنید.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) همه‌ کاره و چند منظوره تحت وب است، که با زبان PHP برنامه ‌نویسی شده و توسط پایگاه داده Mysql نیز پشتیبانی می شود. شما می ‌توانید با استفاده از آن انواع سایت‌های وبلاگی، شخصی، فروشگاهی، شرکتی و هر نوع سایت دیگری را راه‌اندازی کنید. همچنین می‌توانید قالب سایت فروشگاهی آرایشی و بهداشتی آماده تهیه کرده و کسب و کار خود را آغاز کنید.

طراحی سایت با وردپرس به دو صورت امکان پذیر است:

طراحی سایت سفارشی با طراحی قالب اختصاصی

طراحی سایت فوری با استفاده از قالب آماده به صورت رایگان یا پولی

و البته ما یک روش دیگر به این موارد اضافه می کنیم و آن روش خرید قالب های تولید شده آماده توسط شرکت دارکوب است. در ادامه به بررسی بیشتر این موارد و مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از قالب وردپرس

قبل از انتخاب قالب سایت وردپرس برای وب سایت خود بهتر است با ویژگی ها و مزایای آن کمی آشناشوید:

متن باز بودن وردپرس

متن باز بودن وردپرس به این معناست که توسعه دهندگان وب در سایت های فروشگاهی خود می‌ توانند کدهای مورد نظر خود را به آن اضافه کنند و آن را در اختیار سایر افراد قرار دهند. بنابراین افراد برای طراحی سایت وردپرسی نیازی به کدنویسی از پایه را نخواهند داشت.

این امکان جزو مزایای وردپرس محسوب می‌ شود ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که این موضوع می ‌تواند تا حدی امنیت سایت و عملکرد آن را به مخاطره انداخته و استفاده از کدهای معیوب که توسط دیگران نوشته می‌‌ شود می‌ تواند موجب عدم عملکرد صحیح وب سایت گردد.

طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس

یکی از مهمترین مزایای وردپرس قابلیت طراحی و پیاده سازی بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی در کمتر از چند دقیقه است. وردپرس با استفاده از افزونه Woocomerce هر آنچه که یک وبمستر برای راه اندازی و مدیریت یک فروشگاه آنلاین نیاز دارد، در اختیارش قرار می‌دهد. این افزونه با چند کلیک ساده راه اندازی می‌ شود و یک سایت ساده را به یک فروشگاه تمام عیار و حرفه ‌ای تبدیل می‌ کند.

افزونه Woocomerce قابلیت هایی مثل دسته بندی محصولات، اتصال به درگاه‌های بانکی ایرانی و خارجی، مدیریت کدهای تخفیف و بسیاری از امکانات دیگر را در اختیار کاربران وردپرس قرار می ‌دهد. به همین دلیل تقریبا طراحی سایت ‌های فروشگاهی با استفاده از وردپرس بسیار رایج است و اکثر کسب و کارها برای ورود به دنیای وب از آن استفاده می‌ کنند. برای راهنمای انتخاب قالب وردپرس پیشنهاد می شود مقالات سایت دارکوب را مطالعه نمایید.

طراحی سایت ارزان اما باکیفیت

از نظر اقتصادی نیز برای شما مهم است تا برای افزودن یک قابلیت چه میزان هزینه صرف آن کنید. بنابراین با مراجعه به وبسایت هایی که در زمینه وردپرس و سایر سیستم های مدیریت محتوا فعالیت دارند اقدام به بررسی قیمت قالب، پوسته و خدمات آنها کنید تا بتوانید از نظر اقتصادی نیز به اولویت بندی اقدام کنید. خوشبختانه در این بین وردپرس از منابع موجود بسیار بالایی برخوردار بوده و از نظر اقتصادی نیز هزینه ها در آن به مراتب کمتر از سایرین است.

بنابراین امروزه امکان طراحی سایت ارزان و در عین حال باکیفیت امری دور از ذهن نیست. البته باید این موضوع را در نظر داشت که برخی از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس به صورت رایگان هستند اما در مقابل هزینه های طراحی قالب و پلاگین در آنها بسیار بالا است.

انعطاف پذیری در طراحی

وردپرس پلتفرمی کاملا انعطاف‌ پذیر بوده و قابلیت شخصی‌ سازی بر‌اساس سلیقه مشتری را دارد. با نصب افزونه‌ ها و تغییر در ظاهر سایت و طراحی سایت ریسپانسیو می ‌توان یک سایت کامل و متفاوت با سایر سایت‌ های وردپرسی ایجاد کرد. همچنین سایت ‌های وردپرسی بسیار مقیاس پذیر هستند، بدین صورت که طراح می‌ تواند هزاران صفحه جدید در سایت ایجاد کرده و نگران عملکرد سایت نباشند.

ضمنا مدیر سایت می‌ تواند کاربران متفاوتی را به عنوان مدیر در سایت تعریف و به هر کدام از آنها سطوح دسترسی مختلفی را اطلاق کند. در کنار موارد مورد بحث، برای به روزرسانی سایت و افزونه ‌ها نیازی به طراح سایت و برنامه نویس نبوده و آپدیت و به روزرسانی به سادگی انجام می‌ گیرد.

معایب قالب آماده سایت

با وجود مزایایی که قالب‌ های آماده در اختیار ما قرار می‌ دهند، حتی بهترین قالب وردپرس معایبی دارد که می‌ تواند افراد را قانع کند از اندک مزایای آن چشم پوشی کرده و به جای صرف هزینه و وقت برای قالب‌ های آماده، قالب اختصاصی خود را طراحی کند. در ادامه به بررسی این معایب می‌پردازیم.

منحصر به فرد نبودن

از آنجایی که قالب های آماده برای خرید در دسترس عموم قرار دارند، لذا قبل و بعد از شما صدها نفر این قالب را خریداری می نمایند، به همین دلیل ممکن است شما هنگام مشاهده وب سایت هایی که در زمینه کسب و کار شما هستند و یا حتی نیستند، وب سایت هایی دقیقا مشابه با سایت خودتان مشاهده نمائید که این امر برای وب سایت هایی که قصد سرمایه گذاری و تبدیل شدن به یک برند را دارند اصلا درست نیست و این گونه مجموعه ها از قالب های اختصاصی برای کسب و کار خود استفاده می نمایند .

محدودیت در شخصی سازی

هر سایت متشکل از دو پوسته است. اول پوسته اختصاصی که ساخت آن توسط طراح سایت انجام می ‎شود و دوم پوسته عمومی به رایگان در اختیار افراد قرار می ‎گیرد. در هنگام طراحی و ساخت سایت می ‎توان پوسته های اختصاصی را مطابق خواست و سلیقه خود سفارش دهیم اما پوسته های رایگان طراحی وب سایت، قطعاً مطابق سلیقه و میل ما نخواهند بود زیرا امکانات محدودی را در اختیار ما می‎ گذارند.

 این قالب ها را نمی توان بیش از یک حدی تنظیم کرد و اگر تلاش شود که این قالب تا حد امکان شبیه به نظر کارفرما باشد زمان زیادی که صرف تلاش برای تغییر و شخصی سازی آن می شود بسیار بالاتر از هزینه اولیه آن است. پس اگر نیاز و درخواست های خاص و شخصی چه در ظاهر و چه در عملکرد وبسایت دارید، انتخاب قالب های آماده انتخاب درستی نیست.

عدم رعایت موارد سئو

قالب های آماده براساس یک سری دستورالعمل های سئو و ساختارهای کلی آن طراحی می شوند و ابزارهایی برای تکمیل عملکرد سئو در سیستم های مدیریت محتوای آنها تعبیه می شود، اما مسئله اینجاست که هیچ چیزی در مبحث سئو نمی تواند جای کارایی انسان را بگیرد.

برخی قالب های آماده برای صفحه وب سایت عنوان صفحه و توضیحات متا ایجاد می کنند اما کاملا واضح است که عناصر آن به حد کاملی بهینه نیستند که متاسفانه برخی کارفرمایان به همین سئو ابتدایی وصد البته ناقص بسنده می کنند. قالب های آماده در مورد سئو نمی توانند پیشنهادها و ایده های خلاقانه و به روز را ارائه دهند تا منجر به جذب مشتریان و کاربران شود.

فقدان پشتیبانی

یکی دیگر از مشکلات طراحی وب سایت با قالب آماده این است که بعضی شرکت ها خرید قالب وردپرس با پشتیبانی 24 ساعته را به مشتری پیشنهاد می‌ دهند اما این قالب های آماده معمولا پشتیبانی خاصی ندارند و برای رفع ایرادات و مشکلات باید تا زمان ارائه آپدیت بعدی از وب سایت صبر کنید یا انجام کار را به شخص دیگری بسپارید که در دراز مدت شما را متحمل هزینه بیشتری نسبت به ساخت سایت های سفارشی خواهد کرد. در حالی که برای طراحی قالب سایت های کد نویسی شده شما با یک برنامه نویس طرف هستید که می تواند در هر زمان برای رفع ایرادات و یا اعمال تغییرات در سایت شما اقدام نماید.

حتی بهترین قالب های آماده نیز محدودیت های بسیاری دارند و بدون شک شما در بروزرسانی و یا مدیریت آنها دچار مشکل خواهید شد، در واقع قابلیت ها و امکاناتی که این قالب ها دارند بسیار محدود است و تغییر کدهای آن نیز نیاز به تخصص و زمان دارد.

امنیت پایین

امکان کپی برداری و دزدی اطلاعات حتی با خرید قالب وردپرس اورجینال وجود دارد. در این وب سایت ها، مطالب تنها متعلق به مدیران وب سایت نیست و به راحتی و بدون رعایت حق کپی، می توان از مطالب این سایت ها استفاده کرد. پس این قالب ها امنیت پایینی هم دارند.

نکته بعدی اینکه برخی از قالب های آماده موجود در اینترنت، قالب هایی حرفه ای هستند که قفل آنها شکسته شده و کرک شده اند. استفاده از آنها امکان پایین آمدن وبسایت و از بین رفتن تمامی اطلاعات را خواهد داشت. ضمن اینکه به دلیل اینکه کدهای این قالب ها دچار تغییراتی شده، در ادامه روند فعالیت وب سایت نتایج نامطلوبی را برای صاحبان کسب و کار به بار خواهد آورد.

هزینه طراحی سایت با قالب آماده

هزینه طراحی سایت با قالب وردپرس آماده کمتر است، اما این پایان ماجرا نخواهد بود. باید بدانید که هزینه های پنهان زیادی در استفاده از قالب های آماده وجود دارد، در طراحی وب سایت باید به اهداف بلند مدت فکر کنید، بروزرسانی یک قالب آماده و ایجاد امکانات دلخواه ممکن است سخت باشد بنابراین شما نیاز به استخدام یک توسعه دهنده وب سایت خواهید داشت تا کدها را به همان شیوه ای که می خواهید تغییر دهد.

در اکثر موارد نیز صاحبان چنین سایت هایی بعد از مدتی متوجه می شوند که رسیدن به اهدافشان با استفاده از این سایت ها غیر ممکن است و مجبور می شوند از اول سایت طراحی کنند. در نیتجه هم زمان و هم هزینه بسیار زیادی را از دست داده اند.

حال چه بسا افرادی که از عدم آگاهی مشتریان استفاده کرده و هزینه ساخت یک وب سایت سفارشی را دریافت می کنند و مدت زمان تحویل پروژه را طولانی می کنند در حالی که برای ساخت سایت از قالب های آماده استفاده خواهند کرد.

با این حال می توان گفت مجموعه ها و شرکت هایی که قصد دارند تا صرفا یک وب سایت داشته باشند و تیدیل شدن به یک برند خاص مد نظر آنها نیست و یا حداقل در حال حاضر این گونه برنامه ای ندارند و توسعه کسب و کار خود را به سال های آتی موکول نموده اند می توانند فعلا با هزینه ای کمتر از طراحی قالب وردپرس ارزان استفاده نمایند.

خرید قالب سایت از شرکت دارکوب

با توجه به موارد ذکر شده اگر به دنبال بهترین قالب وردپرس شرکتی هستید می توانید از قالب های شرکت دارکوب استفاده نمایید. تفاوت قالب های تولید شده توسط دارکوب با قالبهای آماده دیگر بسیار زیاد است. ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب به دنبال جلب نظر و رضایت مشتری هستیم به همین دلیل برای تمامی شرایط هایی که مشتریان دارند، گزینه و روشی برای طراحی وب سایت داریم. اگر به دنبال طراحی سایت و بهترین قالب فروشگاهی وردپرس و یا هر نوع وب سایت دیگری هستید، با کارشناسان ما تماس گرفته و به صورت حضوری یا آنلاین مشاوره رایگان داشته باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز