چرا وب سایت وردپرسی رتبه نمی گیرد؟

نوشته شده توسط فائزه محمودی فرد

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=14101

4.4/5 - (11 امتیاز)

یکی از مهم ترین مواردی که باید برای افزایش فروش رعایت شود تبلیغات می باشد.

همانگونه که می دانیم ساختن فروشگاه اینترنتی و فعالیت در فضای اینترنت بسیار به رشد کسب و کارها کمک نموده است. زیرا افراد بدون در نظر گرفتن موقعیت زمانی و مکانی می توانند محصولات و کالاهای مورد نیاز خود را خریداری نمایند. با طراحی یک وب سایت برای کسب و کار خود به راحتی می توانید در فضای اینترنت مشغول به فعالیت و فروش محصول شوید.

چرا وب سایت وردپرسی رتبه نمی گیرد؟

اما داشتن یک وب سایت به تنهایی کافی نیست. یک وب سایت باید به گونه ای طراحی شود که در آن تمام نکات و اصول سئو رعایت شده و برای موتورهای جست و جو بهینه سازی شده باشد. زیرا با توجه به این که امروزه اکثر کسب و کارها در دنیای اینترنت وارد شده اند هر کدام برای خود دارای یک وب سایت می باشند. در نتیجه وب سایتی موفق می شود که در رتبه ی بالایی در نتایج جست و جوی گوگل قرار گرفته است. چرا که در صورتی که یک سایت بهینه سازی شده باشد با جست و جوی کاربران در صفحه ی اول نتایج جست و جو نمایش داده می شود و معمولا کاربران با مشاهده ی اولین سایت وارد آن می شوند که این باعث افزایش ترافیک سایت و در نتیجه افزایش احتمال فروش آن می شود. در این مقاله قصد داریم در مورد وب سایت های وردپرسی و دلیل رتبه نگرفتن آن ها صحبت کنیم با ما همراه باشید.

روش طراحی سایت با وردپرس

امروزه یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا که دارای طرفداران زیادی است، وردپرس می باشد. وردپرس به وسیله ی زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است. همچنین در ساخت آن از زبان های مختلفی مانند Html و Css نیز استفاده شده است. در واقع وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا و یک نرم افزار منبع باز است که کاربران زیادی برای طراحی سایت از آن استفاده می کنند. منبع باز بودن و رایگان بودن وردپرس به گونه ایست که شما به راحتی می توانید از آن استفاده نمایید. طراحی سایت با وردپرس بسیار راحت می باشد زیرا کاربران می توانند بدون داشتن هیچ گونه دانش کد نویسی و با کمترین هزینه با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا به طراحی سایت بپردازند.

کاربردهای وردپرس

وردپرس دارای کاربردهای مختلفی می باشد که در این بخش آن ها را بیان می کنیم:

  • قابلیت ساخت سایت های مختلف: با استفاده از وردپرس می توانید سایت های مختلفی را طراحی نمایید. برای ساختن هر نوع وب سایتی لازم است علاوه بر هاست وردپرس از قالب های مخصوصی استفاده نمایید. زیرا فرآیند ساخت سایت شرکتی با فرآیند ساخت سایت فروشگاهی تفاوت دارد.
  • ساخت فروشگاه اینترنتی: شما می توانید محصولات یا خدمات خود را به صورت اینترنتی به فروش برسانید. بنابراین با وردپرس می توانید یک فروشگاه اینترنتی را طراحی نمایید. در وردپرس تنها با نصب یک افزونه می توانید وب سایت شخصی خود را به یک وب سایت فروشگاهی تبدیل نمایید و محصولات خود را بفروشید.
  • ساخت وبلاگ: با استفاده از وردپرس نیز می توانید برای خود یک وبلاگ را بسازید. با توجه به این موضوع که باید در وبلاگ مطالب بروزرسانی شوند، بنابراین باید از سیستمی استفاده نمایید که مدیریت محتوای آن راحت باشد، که مدیریت سیستم مدیریت محتوای وردپرس راحت و آسان می باشد. در وردپرس افزونه هایی مربوط به انتشار و مدیریت محتوا وجود دارد که می توانید نصب نمایید و از آن استفاده کنید.

مزیت های وردپرس برای طراحی وب سایت

سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارای مزایای زیادی می باشد که آن ها را در اختیار کاربران قرار داده است. در ادامه برخی از مزایای وردپرس را بیان می کنیم:

  • رایگان بودن: یکی از اصلی ترین و مهم ترین ویژگی ها و مزایای سیستم مدیریت محتوای وردپرس رایگان بودن آن می باشد. با استفاده از وردپرس می توانید به صورت کامل یک وب سایت را طراحی نمایید. با توجه به این که بیشتر سایت سازها و نرم افزارهای مشابه در صورتی اجازه ی طراحی سایت به شما می دهند که هزینه ای را به آن ها پرداخت کنید، کاربران به دلیل رایگان بودن بیشتر از وردپرس استفاده می کنند.
  • انعطاف پذیر بودن: در وردپرس به آسانی می توانید از افزونه ها و قالب های مختلف برای طراحی سایت خود استفاده نمایید. این موضوع انعطاف پذیری وردپرس را نشان می دهد. انعطاف پذیری سیستم سایت ساز وردپرس باعث شده که با استفاده از افزونه و ابزارهای مدیریتی مختلف بتوانید علاوه بر طراحی سایت به صورت راحت سایت خود را مدیریت نمایید.
  • استفاده آسان: استفاده کردن از وردپرس بسیار آسان می باشد و همه ی افراد می توانند از آن به راحتی استفاده نمایند. بنابراین یکی از دلایل محبوبیت وردپرس استفاده ی آسان از آن می باشد.

سئو چیست؟

به مجموعه ی فعالیت هایی که در طراحی و کدنویسی سایت تولید محتوا و لینک سازی خارجی انجام می شود تا این که سایت جایگاه بهتری در نتایج جست و جوی گوگل به دست بیاورد و در نتیجه بتواند بازدید کننده ی بیشتری را جذب نماید سئو یا بهینه سازی وب سایت گفته می شود.

انواع سئو

سئو و بهینه سازی سایت دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در این قسمت انواع سئو مربوط به سایت را بیان می کنیم.

  • سئو داخلی: به بهینه سازی صفحه های سایت برای بهبود تجربه ی کاربری و درک بهتر محتوای صفحه برای موتورهای جست و جو سئو داخل سایت می گویند. در این نوع از سئو قسمت های مختلف سایت برای موتورهای جست و جو و مخاطبان وب سایت بهینه سازی می شوند. بهتر است که به این نکته توجه نمایید که موتورهای جست و جو رتبه بندی وب سایت را برای هر صفحه از سایت به صورت جداگانه انجام می دهند. از جمله فعالیت هایی که در سئو داخل سایت انجام می شود: بهینه سازی عنوان صفحه، بهینه سازی زیر عنوان ها، بهبود ظاهر صفحه و انتشار صفحه ای شامل متن و تصویر برای زیباتر نشان دادن محتوا به کاربران می باشد.
  • سئو خارجی: فعالیت های مربوط به تبلیغ و معرفی وب سایت در فضای اینترنت به سئو خارج سایت مربوط می شوند. بر خلاف انواع دیگر سئو که بر روی بهینه سازی زیرساخت و محتوای وب سایت تمرکز می کنند، در سئو خارج سایت از روش های متفاوتی برای معرفی و تبلیغ صفحات در سایر وب سایت ها در اینترنت استفاده می شود. مواردی مانند: لینک سازی، تبلیغ و معرفی برند از جمله مهم ترین فعالیت های مربوط به سئو خارج سایت می باشند.
  • سئو فنی یا تکنیکال: بررسی و بهینه سازی موارد فنی در مقدار نمایش دادن وب سایت در موتورهای جست و جو به سئو تکنیکال یا سئو فنی مربوط می شود. در واقع قبل از انجام فعالیت های مربوط به بازاریابی محتوا به یک بستر قوی و وب سایت استاندارد نیاز داریم. مواردی چون: استاندارد سازی کد نویسی وب سایت، رعایت اصول سئو در طراحی تجربه ی کاربری، نشانه گذاری استاندارد برای تشخیص بهتر ربات ها از ماهیت صفحه، بهینه سازی سرعت سایت، ریسپانسیو بودن سایت یعنی نمایش درست سایت در نمایشگر های مختلف مانند موبایل ها و کامپیوتر و لپ تاپ به سئو تکنیکال یا فنی مربوط می شوند.
  • سئو محلی: کاربرد سئو محلی در کسب و کارهای محلی می باشد. در صورتی که هدف یک وب سایت جذب مشتری و تشویق آن ها به بازدید از فروشگاه محلی می باشد می بایست برای بهینه سازی سایت از روش های مربوط به سئو محلی استفاده نمایید.
  • سئو محتوا: سئو محتوا یا سئو تولید محتوا به سئو داخلی مربوط می شود. سئو محتوا به بهتر شدن کیفیت محتوا برای بهتر ظاهر شدن در موتورهای جست و جو می پردازد. منتشر نمودن محتوای با کیفیت می تواند باعث جلب رضایت مخاطبان و موتورهای جست و جو شود و باعث بهبود رتبه ی سایت بشود.
  • سئو موبایل: قسمتی از سئو که در آن بر روی بهینه سازی وب سایت برای نمایش درست در موبایل ها تمرکز می کند، به سئو موبایل مربوط است. با توجه به این که اکثر مردم از موبایل برای جست و جو در اینترنت استفاده می کنند، گوگل الگوریتمی را طراحی نموده است تا با استفاده از آن نسخه ی مربوط به موبایل وب سایت ها پیش از نسخه دسکتاپ نمایه گذاری می شود.
  • سئو کلاه سیاه: به استفاده از مجموعه ای از تکنیک ها که با استفاده از روش های غیر قانونی و سوء استفاده از الگوریتم های گوگل برای بهبود رتبه ی وب سایت از آن ها استفاده می شود سئو کلاه سیاه گفته می شود. مواردی چون: خرید بک لینک و دستکاری لینک ها، استفاده ی بیش از حد از کلمات کلیدی، استفاده از متن مخفی در صفحه ها از روش های سئو کلاه سیاه می باشند. استفاده از روش سئو کلاه سیاه می تواند برای ارتقاء جایگاه سایت در گوگل تاثیر گذار باشد اما این تاثیر کوتاه مدت است و به محض فهمیدن گوگل در استفاده از این روش سایت را جریمه می کند و از لیست رتبه بندی سایت حذف می نماید.
  • سئو کلاه سفید: به روش ها و تکنیک هایی که مطابق با الگوریتم های گوگل هستند و از آن ها برای بهبود رتبه و جایگاه وب سایت در نتایج جست و جوی گوگل استفاده می شود سئو کلاه سفید می گویند. در واقع سئو کلاه سفید بهترین روش ها برای ساختن یک وب سایت موفق را به کاربران ارائه می دهد. مواردی مانند: استفاده نمودن از تگ های متا همراه با کلمه های کلیدی، تولید محتوای با کیفیت برای بازدید کنندگان وب سایت و بهبود طراحی و کاربری وب سایت برای مخاطبان و موتورهای جست و جو، به سئو کلاه سفید مربوط می شوند.
  • سئو کلاه خاکستری: به استفاده از روش هایی که در آن ها محتوایی تولید می شود که کاملا مطابق با سئو کلاه سفید بهینه سازی نشده اند و قانونی هم برای منع استفاده از این روش ها در گوگل گذاشته نشده سئو کلاه خاکستری می گویند. در واقع سئو کلاه خاکستری از سئو کلاه سفید خطرناک تر می باشد. مواردی مانند: لینک سازی از طریق وب سایت های با کیفیت پایین برای بهبود اعتبار دامنه و نظر دادن در وبلاگ های دیگر همراه با لینک وب سایت برای ساخت بک لینک به سئو کلاه خاکستری مربوط می شوند. بسیار مهم است که در سئو با روش سئو کلاه خاکستری آشنا شوید چراکه استفاده از این روش می تواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد.

سئو وردپرس چیست؟

در این بخش توضیح می دهیم که سئو وردپرس چیست؟ سیستم مدیریت محتوای وردپرس به صورت پیش فرض با سئو سازگار می باشد. در واقع سازگار بودن وردپرس با سئو به این معنا نیست که با نصب وردپرس تمام تکنیک های مربوط به سئو را رعایت نموده اید و رتبه ی سایتتان در گوگل افزایش می یابد. بنابراین لازم است که در دوره آموزش سئو شرکت کرده و حتما تکنیک های مربوط به سئو را یاد بگیرید و در هنگام ساخت سایت از آن ها استفاده نمایید.

وردپرس بهترین سیستم مدیریت محتوا از لحاظ سئو

سیستم مدیریت محتوای وردپرس با توجه به موارد بیان شده در زیر از لحاظ سئو یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا می باشد.

  • سرعت بارگذاری: در وب سایت هایی که با وردپرس ساخته شده اند افزونه ها و ابزارهای مختلفی برای بهبود سرعت سایت وجود دارد. در واقع بسیاری از پوسته ها در وردپرس برای سرعت بارگذاری بهتر بهینه سازی شده اند.
  • ریسپانسیو بودن: با توجه به این که بسیاری از جست و جوها به وسیله ی موبایل ها توسط کاربران صورت می گیرد، لازم است به این نکته توجه نمایید که سایتی را که طراحی می کنید به صورت درست در موبایل ها نمایش داده شود. در واقع ریسپانسیو بودن به معنای سازگار بودن سایت با انواع نمایشگر می باشد. بیشتر قالب های وردپرس به صورت پیش فرض با همه ی نمایشگرهای موبایل و لپ تاپ سازگار می باشد.
  • تجربه کاربری: در سیستم مدیریت محتوای وردپرس افزونه های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید وب سایت خود را شخصی سازی نمایید، قابلیت ها و امکانات متفاوتی را به سایت اضافه نمایید و تجربه ی کاربری سایت را بهتر نمایید. یکی از مهم ترین فاکتورهای مربوط به هر وب سایت سئو می باشد.
  • اضافه نمودن متادیتا به صورت خودکار: یکی از مهم ترین عوامل در رتبه بندی در سئو وب سایت، توضیحات متا و تایتل می باشند. سیستم مدیریت محتوای وردپرس به صورت خودکار بسیاری از تگ های ضروری را در صفحات سایت اضافه می کند.
  • امکان تغییر و اصلاح آدرس صفحات: در سیستم مدیریت محتوای وردپرس امکان تغییر و پیاده سازی ساختار مشخص برای آدرس صفحه های مختلف وجود دارد.

چرا وب سایت وردپرسی رتبه بندی نمی شود؟

در صورتی که تمایل دارید وب سایتتان در جایگاه خوبی در موتورهای جست و جو قرار بگیرد حتما در مورد بهترین روش های سئو تحقیق کرده اید. ممکن است که شما از همه ی تکنیک های مربوط به سئو فنی آگاه باشید اما سایت وردپرسی شما رتبه ی خوبی نداشته باشد.  از آن جا که سیستم مدیریت محتوای وردپرس یکی از پرطرفدارترین CMS ها می باشد و وب سایت های زیادی با وردپرس ساخته شده اند، در نتیجه بسیاری از نتایج برتر در موتورهای جست و جو به وب سایت های وردپرسی مربوط می شوند. اما دلایلی وجود دارد که باعث می شوند وب سایت های وردپرسی رتبه بندی نشوند. در ادامه برخی ازمعمول ترین دلایل رتبه بندی نشدن وب سایت های وردپرسی را بیان می کنیم:

  • مطمئن شوید سایتتان از نظر موتورهای جست و جو پنهان نیست: برای بعضی از مخاطبان و کاربران این مساله که تمامی نصب های جدید وردپرس موتورهای جست و جو را به صورت پیش فرض مسدود می کنند عجیب می باشد. تنظیمات نمایش به موتورهای جست و جو در وردپرس وجود دارد که برای جلوگیری از کشف وب سایتی که به صورت کامل ساخته نشده است مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که وب سایت وردپرسی شما برای عمومی شدن آماده شد این تنظیمات به راحتی غیر فعال می شود. برای خاموش نمودن این تنظیمات ابتدا باید وارد داشبورد وردپرس خود شوید سپس در منوی سمت راست تنظیمات را بیابید و به قسمت خواندن بروید و برای پیدا نمودن تنظیمات مربوط به نمایش به موتورهای جست و جو به پایین بروید سپس در این قسمت تیک کادر مربوط به نمایش به موتورهای جست و جو را بردارید و تغییرات را ذخیره نمایید.
  • انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای هدف: در صورتی که وب سایت شما آنگونه که می خواهید رتبه بندی نمی شود لازم است درمورد محتوای مربوط به موضوع وب سایت خود تحقیق نمایید. با استفاده از کلمات کلیدی موتورهای جست و جو می توانند محتوای شما را پیدا کنند و آن ها را ایندکس نمایند. بنابراین در صورتی که موضوع هدف شرکت خود را بدانید راحت تر می توانید در مورد کلمات کلیدی مرتبط تحقیق نمایید. ممکن است کلمات کلیدی که برای هدف خود انتخاب می کنید توسط سایر شرکت های مشابه شرکت شما مورد استفاده قرار گرفته باشند. بنابراین بهتر است تجزیه و تحلیل رقیب هایتان را در تحقیقات خود بررسی نمایید. برای راحتی در انجام تجزیه و تحلیل رقبا ابزارهایی به صورت رایگان و پولی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده نمایید. با استفاده از ابزارهایی مانند Semrush، Moz و  Ahrefs می توانید گزارش کامل محتوا و به نوعی تحلیل کلمات کلیدی را انجام دهید و بررسی نمایید که رقیب هایتان در چه موقعیت هایی برتر و یا پایین تر می باشند. همچنین در تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی می توانید کلمه ی کلیدی به اشتراک گذاشته شده و یا گم شده توسط شما و رقبا را مشاهده نمایید. کلمات کلیدی اشتراکی فرصتی را برای بهینه سازی محتوا فراهم می کند و کلمات کلیدی گم شده می تواند در شناسایی موضوعات برای محتوای جدید به شما کمک کند. بهتر است بدانید که اضافه نمودن یک کلمه ی کلیدی باعث بهبود رتبه ی سایت شما نمی شود و شما باید از این مطمئن شوید که شرکت شما از بهترین روش های سئو برای محتوای کامل و مرتبط استفاده می کند.
  • درک چگونگی جست و جوی گوگل در سایت با کنسول: برای این که بدانید گوگل چگونه در سایت شما می خزد و سایت شما برای کلمات کلیدی نمایش داده می شود لازم است یک حساب کاربری گوگل سرچ کنسول را به صورت رایگان ایجاد نمایید. در صورتی که وب سایت شما ایندکس می شود ولی ترافیک لازم را دریافت نمی کنید ابزارهای URL inspector و Google Core Web Vitals را بررسی نمایید. ابزار URL inspector اطلاعاتی درمورد صفحه های ایندکس شده در اختیار شما قرار می دهد. در صورت وجود هر نوع خطا با هشدار Marcup به شما اطلاع می دهد و مشخص می کند که چرا این خطا رخ داده است. علاوه بر این کاربران می توانند بررسی نمایند که آخرین بار صفحه ی آن ها چه زمانی ایندکس شده و خزیده شده است. بهینه سازی وردپرس بخش مهمی از استراتژی سئو سایت می باشد. با قدرت Google Core Web Vitals می توانید اطلاعات دقیقی را درمورد هر نوع مشکلی که سرعت سایت شما را کند می کند دریافت نمایید. هنگام ایجاد تغییرات در تم و افزونه های وب سایت خود نتایج آزمایش های وب سایت را در نظر داشته باشید. هر نوع تغییری که در محتوای سایت خود ایجاد می کنید بر بهینه سازی سایتتان تاثیرگذار می باشد. با انتخاب هاستی که برای سرعت بخشیدن به وردپرس و به نوعی برای بهینه سازی سرعت وردپرس طراحی شده است می توانید تا حدی امتیازات Core Web Vitals را بهبود ببخشید.
  • پلاگین ها و تم ها: در وردپرس افزونه ها و تم ها بسیار مهم هستند و تاثیر سنگینی بر روی رتبه بندی سئو دارند.
  • روش های تم: تم های زیادی برای وب سایت ها ساخته شده است اما از نظر موتورهای جست و جو همه ی آن ها مناسب نیستند. آزمایش تاثیر تم بر روی Google Core Web Vitals تمرین خوبی می باشد. در صورتی که تم مورد علاقه ی شما یک دمو دارد می توانید یک آزمایش ساده انجام دهید تا بفهمید آیا بهینه شده است یا نه.
  • افزونه های وردپرس: افزونه های سئو از اولین مواردی هستند که بسیاری از کاربران در وب سایت های وردپرسی خود نصب می کنند. مواردی وجود دارد که باید مطمئن شوید که افزونه مورد نظر شما قبل از نصب آن را انجام می دهد: متادیتا و تگ های نمودار باز را سفارشی می کند. تراکم کلمه کلیدی شما را امتیاز می دهد. کیفیت محتوا، خوانایی و لینک داخلی شما را درجه بندی می کند.
  • افزونه های کش: یکی از محبوب ترین افزونه ها، افزونه های کش هستند که پس از نصب وردپرس اضافه می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد سیستم مدیریت محتوای وردپرس و سئو و همچنین دلیل رتبه بندی نشدن وب سایت های وردپرسی و راه حل های رتبه بندی شدن آن ها صحبت نمودیم. در صورتی که تمایل دارید برای خود یک وب سایت را طراحی نمایید می توانید فیلم های مربوط به آموزش طراحی سایت، آموزش وردپرس و … را از سایت آموزشگاه دارکوب خریداری نموده و مشاهده کنید. همچنین می توانید از وب سایت شرکت دارکوب برای سایت وردپرسی خود قالب وردپرس آماده خریداری نموده و از آن برای سایت خود استفاده کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز