طراحی وب سایت با جوملا و وردپرس چه مزایا و معایبی دارد

رتبه بندی کاربر: 3 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

در این بخش به شما مزایا و معایب طراحی و ساخت وب سایت با دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا را توضیح خواهم داد تا بتوانید با توجه به این توضیحات تصمیم درست تری بگیرید. جوملا و وردپرس به عنوان محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا و یا CMS برای راه اندازی وب سایت هستند که توسط آنها می توانید هر نوع سایتی راه اندازی نمایید. دلیل محبوبیت این دو سیستم وجود امکانات بسیار و جانبی رایگان آن می باشد که در نتیجه هزینه و زمان مورد نیاز برای طراحی وب را کاهش می دهد.

 جوملا چیست ؟

یکی از چند پنل مدیریت محتوا می باشد، که در این مقاله شرکت طراحی سایت دارکوب به شما کمک می‌کند وب سایت‌ها قدرتمند و پویا بسازید و یک رابط کاربری دارد که به شما کمک می‌کند از حداکثر ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن استفاده کنید. سیستم مدیریت محتوای جوملا، وب سایت شما را به یک دیتابیس MySQLi، MySQL یا PostgreSQL متصل می‌کند تا مدیریت و ارائه محتوا را هم برای مدیر سایت و هم بازدید کننده، آسان تر کند و نرم افزار مدیریت محتوای رایگانی است که بصورت متن باز در اختیار کاربران قرار دارد که برای هر نوع سایت ساده و یا پیچیده قابل بکارگیری است. از ویژگی های آن می توان به ذخیرگاه صفحه اشاره نمود که به افزایش قدرت اجرای آن کمک می کند. نام جوملا در واقع به معنی «همه با هم» یا «همگی» است. این سیستم مدیریت محتوا دارای توانایی های بسیار زیادی می باشد از جمله:

  • ایجاد فروشگاه اینترنتی
  • راه اندازی فروم
  • چت و پشتیبانی
  • مدیرت فایلها
  • سیستمهای پیشرفته تبلیغات
  • و

مزایای جوملا 

  1. متن باز بودن جوملا :

جوملا یک منبع متن باز (open source) است که این اجازه را می دهد که شما به راحتی بتوانید از کد های مختلف در قالب خود استفاده کنید. جوملا با استفاده از PHP  و MySQL برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کند. PHP یک زبان برنامه نویسی محبوب و رایج می باشد که اکثرا توسعه دهندگان از آن استفاده می کنند، متن باز بودن جوملا به ایجاد تغییرات مداوم برای مفیدتر کردن این پلت فرم کمک زیادی می کند.

  1. پشتیبانی تجارت الکترونیک :

کاربران جوملا می توانند استفاده همزمان از چندین پلتفرم، محتوا و فروشگاه آنلاین را در سایت خود مدیریت کنند. این افزونه ها از برخی مؤلفه های تجارت الکترونیکی پشتیبانی می کنند که گزینه های عالی برای ساخت سایتی فروشگاهی هستند، مانند VirtueMart، JoomShopping، K2Store و ... .

  1. سهولت در نصب :

نصب جوملا فقط چند دقیقه طول می کشد. شما به راحتی می توانید جوملا را دانلود و نصب کنید و صفحه وب مورد نظر خود را طراحی کنید.

  1. اسکریپت های پی اچ پی :

جوملا از اسکریپت PHP استفاده می کند که رایج ترین و معروف ترین زبان توسعه وب می باشد که میتوان گفت یکی از مهم ترین مزیت های جوملا است .

  1. دسترسی سریع و آسان به افزونه ها :

افزونه ها و کامپوننت های جوملا می توانند عملکردهای مختلفی را ارائه دهند که دیگر نیازی به نصب تعداد زیادی کامپوننت یا افزونه در وب سایت خود ندارید.

  1. سازگاری و انعطاف پذیری:

می توانید از جوملا برای کسب و کار کوچک خود استفاده کنید و یا حتی بعد از مدت زمانی نیاز دارید که سایت خود را گسترش دهید. با دانش HTML می توانید جوملا خود را حفظ کنید و سایت خود را در ظاهر به روزرسانی کنید .

  1. Active community یا جامعه فعال :

جوملا دارای یک جامعه کاربری بسیار بزرگ است که در آن می توانید نکات و ترفندهایی که دیگران به شما پیشنهاد می کنند را برای بهینه سازی و پیشرفت وب سایت خود دریافت کنید. همانطور که گفته شد جوملا یک سیستم مدیریت محتوا رایگان و متن باز است، به همین دلیل است که پشتیبانی اختصاصی برای آن پیدا نمی شود به این دلیل که برای پشتیبانی هزینه ای را متحمل نمی شویم. با این حال،جوملا انجمن های گسترده زیادی دارد که کاربران در آن فعالیت می کنند. انجمن (Forum) جایی است که همه دوست داران جوملا در آن فعالیت می کنند و تجربیات خود را به اشتراک می گذارند. شما میتوانید با عضو شدن در انجمن های جوملا از کاربران حرفه ای کمک بگیرید، همچنین می توانید در صورت قرار دادن سوال یا مشکل خود درباره سایت در انجمن های جوملا همیشه پاسخ های خوبی برای رفع مشکلات دریافت کنید. هر فرد یا برنامه نویس که تازه با Joomla آشنا شده باشد، می تواند در فروم ها عضو شده و به دنبال راه حلی برای مشکلاتی باشد که در حال حاضر با آن مواجه است. به این معنی نیست که تک تک اعضا از این سیستم مدیریت محتوای قدرتمند استفاده کرده اند و از مشکلات و مزایای پلتفرم جوملا به خوبی آگاه هستند. بنابراین، می توانید از دانش آنها برای حل مشکلات خود استفاده کنید.

  1. قابلیت سئو:

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یکی از جنبه های ضروری ایجاد وب سایت است. Joomla پلت فرمی است که به سئو سایت اهمیت می دهد و به طور خودکار به وبسایت شما کمک می کند تا URL های بهینه برای صفحات سایت خود را بسازید تا در رتبه اول موتورهای جستجو دیده شوید، هنگامی که یک وب سایت با جوملا ایجاد می کنید، به طور اختصاصی به شما امکان انتخاب متا تگ ها و همچنین توضیحات متا را می دهد و این به نوبه خود سئوی وب سایت شما را بهبود می بخشد. همین قابلیت ها در جوملا هستند که می توانند به شما کمک کنند تا حضوری قدرتمند در فضای آنلاین و نتایج موتورهای جستجو داشته باشید. با این حال، اگر احساس می‌کنید که عملکرد سئوی داخلی برای وب‌ سایت شما کافی نیست، می‌توانید در هر لحظه افزونه سئو موردنظر را که برای وب‌سایت خود بهترین می‌دانید، بر اساس نیازها و اهداف وب سایت خودتان پیدا کرده و نصب کنید.

معایب جوملا

  1. کمی پیچیدگی :

جوملا کمی پیچیده است، برای ایجاد و راه اندازی یک طرح سفارشی سایت توسط فردی که در این زمینه بدون تجربه است کار را کمی دشوار می کند. با این حال فرد زمان زیادی برای یادگیری به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا نیاز ندارد.

  1. سازگاری کم :

هنگامی که چندین ماژول، افزونه و پلاگین را به طور همزمان در زمان طراحی سایت خود نصب می کنید، جوملا مشکل سازگاری در افزونه ها را پیدا می کند. جوملا دائما به روز می شود که این قابلیت بسیار خوبی است، ولی می تواند مشکل ساز باشد زیرا بسیاری از ارتقاء ها، افزونه ها را بهم میریزد. زیرا در بسیاری از موارد همزمان بروز نمی شوند. به عنوان مثال شما در functions عملکرد های پیچیده ای دارید و با محتوای زیادی که در سایت خود دارید مانند انجمن ها یا سیستم های عضویت ممکن است سایت بهم بریزد و این می تواند یک مشکل باشد.

  1. رسانه ها :

مدیریت رسانه در جوملا می تواند بهتر باشد ولی قابلیت‌های آن محدود است، بنابراین نمی‌توانید تصاویر را در جوملا مدیریت رسانه ای کنید مانند وردپرس کارهایی نظیر: جابجا، تغییر اندازه، برش، مقیاس یا ویرایش کنید. این قابلیت خیلی سخت و بزرگی نیست و برای CMS بزرگی مثل جوملا نبود این قابلیت عجیب است.

  1. نه چندان رایگان:

 جوملا کاملا رایگان نیست، زیرا خدمات میزبانی آن برخلاف وردپرس پولی است و این بدان معنی است که شما باید میزبانی وب را روی سرور خود انجام دهید که هزینه بالایی دارد، پرداخت خودکار برای سرور نباید شما را از استفاده از جوملا باز دارد، اما این چیزی است که باید هنگام انتخاب خود در نظر بگیرید. از طرفی این نرم افزار دارای افزونه هایی است که باید برای آنها هزینه پرداخت کنید که همگی هزینه های کلی شما را کمی افزایش می دهند.

  1. بدون سفارشی سازی عمیق:

جوملا اجازه سفارشی سازی کامل را نمی دهد، به این معنی که اگر بیش از حد وارد جزئیات شوید، محدودیت هایی را خواهید یافت که این موضوع کار را برای توسعه دهندگان حرفه ای دشوارتر می کند.

وردپرس چیست ؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز (Open Source) است که ایجاد و مدیریت وب سایت‌های وردپرس را آسان می‌کند. این سیستم مدیریت محتوای محبوب‌ ترین ابزار مدیریت محتوا در دنیا به حساب می‌آید. امروزه صاحبان انواع کسب ‌و کار، وبلاگ نویس و ناشر از وردپرس برای حفظ حضور آنلاین خود در فضای مجازی استفاده می‌کنند. این سیستم مدیریت محتوا با استفاده از برنامه نویسی PHP توسعه داده شده است که به نظر مشکل می‌آید ولی در واقعیت اصلاً اینطور نیست و کار کردن با وردپرس بسیار آسان است. سیستم مدیریت محتوای متن باز وردپرس به عنوان نرم افزاری در نظر گرفته می‌شود که برای ایجاد و ویرایش وب سایت توسط مدیر سایت ساخته شده است و نیازی به کدنویسی ندارد. برای شروع کار با وردپرس می‌توان وارد «پیشخوان» سایت خود شد و صفحات جدید ایجاد کرد، در نوشته (پُست) قرار داد، ظاهر بصری وب سایت را به‌روزرسانی کرد و کارهای متعدد دیگری را انجام داد. وردپرس ساده ترین و محبوب ترین راه برای تولید کردن وب سایت در کسب و کار است است. جالب است بدانید وردپرس بیش از 40 درصد از تمام وب سایت های موجود در اینترنت را در اختیار دارد. بله، از هر چهار وب سایتی که بازدید می کنید بیش از یک مورد احتمالاً توسط وردپرس پشتیبانی می شود.امروزه وردپرس می تواند تقریباً از هر وب سایتی پشتیبانی کند، از پلتفرم‌های شرکتی گرفته تا راه‌حل‌های آموزشی و فروشگاه‌های الکترونیکی، پایه محکمی برای موفقیت است. سرویس توسعه وردپرس سفارشی راه حلی انعطاف پذیر با پیاده سازی سریع به کسب و کارها می دهد.

 مزایا وردپرس

  1. کاربر پسند است :

برای مدیریت وب سایت خود نیازی به مهارت کافی در فناوری اطلاعات خاصی ندارید. این CMS به مدیران اجازه می‌دهد محتوای جدید را آپلود کنند، قسمت پشتی آن را نظارت کنند و صفحات را به راحتی اضافه کنند. ویژگی‌های ساده مانند کشیدن و رها کردن، ویرایش و نگهداری را آسان می‌کند.

  1. پلاگین ها :

طیف گسترده پلاگین ها شگفت آور است ، بیش از 45000 پلاگین تا کنون تولید شده. آنها تقریباً هر عملکرد قابل تصوری را در خود جای می دهند. چه بخواهید عملکرد وب سایت را تجزیه و تحلیل کنید یا سئو سایت را تقویت کنید، یک افزونه برای شما وجود دارد. صاحبان وب سایت می توانند این عناصر را بدون کدنویسی اضافه کنند.

  1. SEO-Friendly :

سئو به کسب و کارها کمک می کند تا سایت به بالاترین نتایج جستجوی در موتورهای جستوجو برسند. برخی از صاحبان وب سایت ها با ایجاد توضیحات و برچسب های متا (متا تگ) موثر مشکل دارند. وردپرس این کار را آسان تر کرده است . همچنین به مشخص کردن رایج ترین کلمات و عباراتی که ممکن است به عنوان کلیدواژه عمل کنند کمک می کند. به شما نشان می دهد که چگونه پلتفرم خود را برای عموم قابل مشاهده تر کنید.

  1. پاسخگویی :

اکثر تم ها و طرح های وردپرس واکنش گرا هستند که این سیستم را برای نمایش سایت در موبایل ایده آل می کند. اکثر مردم اینترنت را با استفاده از گوشی ها و تبلت های خود مرور می کنند، بنابراین با بهینه سازی نسخه موبایلی شما میتوانید سایتی شیک و مدرن تر در کسب وکار خود داشته باشید .

  1. جامعه منبع باز :

منبع باز بودن این CMS به این معنی است که نیازی به شروع کدنویسی از ابتدا نیست. توسعه دهندگان می توانند از کدهای آماده استفاده، اصلاح، مطالعه و به اشتراک گذاری استفاده کنند. مجوز GPLv2 بسیاری از تم ها و افزونه ها را رایگان می کند.

معایب وردپرس 

  1. سفارشی سازی:

قالب های سفارشی و متفاوت وردپرس علی‌رغم انعطاف‌ پذیری کلی این سیستم مدیریت محتوا، برخی وظایف مانند به‌ روز رسانی هسته، ممکن است برای یک غیرتوسعه ‌دهنده چالشی ایجاد کند. وردپرس به دانش خاصی نیاز دارد، اگرچه نسبت به بسیاری از CMS های دیگر کاربر پسندتر است.

  1. امنیت داده ها :

وردپرس به عنوان یک سیستم منبع باز، به طور بالقوه در برابر حملات سایبری آسیب پذیر است. صاحبان وب‌ سایت‌ها باید تم‌ها و لاگین‌های خود را با دقت انتخاب کنند و قبل از نصب هر عنصر را بررسی کنند. شرکت طراحی سایت دارکوب با 20 ساله سابقه و با حدود 4000 طراحی وب سایت می تواند ایمن سازی های مربوطه را انجام دهد و از این امر جلوگیری کند .

  1. به روز رسانی های مکرر :

صاحبان وب سایت باید افزونه ها و تم های خود را به طور مرتب به روز کنند. هرچه افزودنی های بیشتری استفاده شود، چالش های سازگاری بیشتری ممکن است ایجاد شود. همچنین ممکن است به روز رسانی باعث از کار افتادن برخی از افزونه ها شود. قبل از به ‌روز رسانی، از تمام اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

هر دوی این سیستم ها کاربران توسعه دهنده، پشتیبان و استفاده کننده بسیاری دارند و همین مورد باعث شده تا به سرعت مشکلات سایت ها رفع عیب شده. در صورتی که از این سیستم ها استفاده نمایید و مشکلی برای سایت شما بوجود آید می توانید در سایت های پشتیبان و جوامع کاربری آن مشکل خود ا اعلام نموده تا سایر کاربران نحوه رفع مشکل را اعلام نمایند.

در حقیقت سایت های طراحی شده توسط وردپرس و جوملا امکانات بسیار بالایی دارند و در صورتی که نیاز به اضافه نمودن امکان خاصی به پایه اصلی سایت خود داشته باشید می توانید این کار را به راحتی انجام دهید. به عنوان مثال ممکن است قصد داشته باشید در سایت خود سیستم چت، تبادل نظر، گالری و ... فعال نمایید و این کار را می توانید به راحتی و با نصب کامپوننت و پلاگین مورد نظر انجام دهید.

امکانات اولیه وردپرس و جوملا برای راه اندازی یک سایت معمولی و وبلاگ مناسب است. اما در صورتی که قصد راه اندازی سایت شرکتی و سازمانی و سایت های پیچیده تر را داشته باشید حتما می بایست پلاگین های و اکستنشن های لازم را نصب نمایید. در زیر توضیحات لازم برای دانلود و استفاده از اکستنش های هر یک آمده:

وردپرس با توجه به میزان استفاده کننده بیشتر آن تعداد قالب های آماده بیشتری به نسبت جوملا دارد و به راحتی می توانید قالب سایت مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در حقیقت وردپرس امکانات آماده بیشتری نسبت به وردپرس دارد و همین موضوع استفاده آن را برای کاربران مبتدی آسان ساخته است و کاربران بدون نیاز به دانش طراحی و برنامه نویسی می توانند سایت خود را راه اندازی نمایند.

جوملا و وردپرس هر دو جزو بهترین سیستم های مدیریت محتوا هستند و امکانات اولیه بسیاری دارند و با استفاده از این ابزارها خیالت شما از بابت رعایت استانداردهای طراحی وب راحت خواهد بود. به عنوان مثال اصول سئو و بهینه سازی سایت در این ابزارها به صورت کامل رعایت شده و مسئله اساسی نحوه پیاده سازی سایت توسط این ابزارها می باشد. ممکن است طراح و برنامه نویس سایت را به درستی و کیفیت طراحی ننماید و ساختار سایت چیدمان درستی نداشته باشد.

در حقیقت کیفیت طراحی به سیستم مدیریت محتوا ارتباطی نداشته و مهم آن است که طراح و برنامه نویس با رعایت اصول و استانداردها سایت را ایجاد نماید.

امنیت ضعف سیستم های مدیریت محتوای جوملا و وردپرس

با توجه به تعداد توسعه دهنده و استفاده کننده این سیستم ها، این سیستم ها در صورتی که به صورت پیش فرض بر روی سرور نصب گردند، وب سایت دچار مشکلات امنیتی فراوانی خواهد گردید و از کار خواهد افتاد. در حقیقت این اشتباهی است که کاربران در استفاده از سیستم های مدیریت محتوای جوملا و وردپرس می نماید و امن سازی آن را انجام نمی دهند. در حقیقت این سایت ها حتما می بایست پس از نصب ایمن سازی شوند و موارد و حفره های امنیتی آن رفع گردند. تنظیمات سرور نیز می بایست تنظیم استاندارد این سیستم ها باشد تا وب سایت از سمت سرور مورد هجوم هکرها قرار نگیرد. پس بنابراین بهتر است هاست مناسب جوملا و وردپرس را که پیکربندی های لازم در آن انجام گردیده را تهیه نمایید. برای ایمن سازی هر یک نیز میتوانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید:

  • ایمن سازی وب سایت وردپرس
  • ایمن سازی وب سایت جوملا

نتیجه گیری

مهم کیفیت کار طراح و برنامه نویس سایت در راه اندازی سایت می باشد و استفاده از سیستم مدیریت محتوای جوملا و وردپرس صرفا زمان و هزینه اجرای وب سایت را کاهش می دهد. در صورتی که قصد راه اندازی سایت با وردپرس و جوملا را دارید این کار را حتما توسط متخصص طراحی وب سایت جوملا و وردپرس انجام دهید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز