مقایسه قالب وردپرس با قالب جوملا

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=2548

5/5 - (1 امتیاز)

یکی از سوالاتی که برای اغلب کاربرانی که می خواهند سایتی را راه اندازی کنند پیش می آید اینست که از کدام سیستم مدیریت محتوا برای طراحی هر چه بهتر استفاده کنند. آیا جوملا بهتر است یا وردپرس؟ در پاسخ بایستی گفت که انتخاب سیستم مدیریت محتوا مناسب به اهداف و کاربری سایت کاربر بستگی دارد.

در این مقاله می خواهیم دو سیستم مدیریت محتوا وردپرس و جوملا را با هم مقایسه کنیم. شاید برایتان سوال پیش آید که سیستم مدیریت محتوا چیست؟ در پاسخ بایستی گفت که سیستم مدیریت محتوا یک نرم افزار است که امکان اعمال هر گونه تغییر در وب سایت را بدون نیاز به برنامه نویسی می دهد.

نقدی بر نرم افزار وردپرس

وردپرس یکی از معروفترین سیستم های مدیریت محتوا می باشد که طبق گزارشات بیش از 40% وب سایت ها بر اساس سیستم مدیریت محتوا وردپرس طراحی شده اند. وردپرس یک سیستم منبع باز است که با زبان های برنامه نویسی HTML ،PHP و CSS و … تهیه شده است. وردپرس دارای افزونه ها و ابزارک های فراوانی است که آن را قابل تنظیم و قابل توسعه کرده است. وردپرس برای وب سایت های کوچک مانند وبلاگ های شخصی و همچنین وب سایت های متوسط مناسب است و نیاز به مهارت فنی ندارد. به همین دلیل وردپرس به همه افراد به خصوص مبتدیان پیشنهاد می شود. به روز رسانی مطالب و محتوا و به روزرسانی افزونه ها در وردپرس بسیار آسان می باشد. با وجود مزایای فراوانی که وردپرس دارد هنوز کم و کاستی هایی در مورد وردپرس وجود دارد که بایستی در مورد آنها صحبت کنیم. از آنجا که استفاده از وردپرس آسان است انجام تنظیمات تصویری فوق العاده را محدود می کند و شما مجبور خواهید بود برای به روزرسانی ساختار صفحات وب خود یک طراح یا برنامه نویس وب سایت استخدام کنید.

نقدی بر نرم افزار جوملا

بعد از وردپرس، جوملا دومین و معروفترین نرم افزار برای طراحی وب سایت می باشد و برای طراحی وب سایت با استفاده از جوملا به سطح بالایی از مهارت نیاز ندارید. جوملا دارای انواع قالب ها و نزدیک به 60000 افزونه است و برای طراحی انواع سایت ها از وبلاگ های شخصی گرفته تا اینترانت های شرکتی استفاده می شود. جوملا مبتنی بر PHP و MySQL است و شما با به روز رسانی وب سایتتان متناسب با نیاز هایتان هیچ مشکلی نخواهید داشت. جوملا برای سایت های تجارت الکترونیک عالی است و در این زمینه بهتر از هر سیستم مدیریت محتوای دیگر عمل می کند. حتی اگر بخواهید وب سایت خود را کاربردی تر کیند با جوملا احساس راحتی بیشتری خواهید کرد چرا که در بانک اطلاعاتی جوملا هزاران قالب وجود دارد که خیلی از آنها رایگان می باشد. افزونه ها در جوملا در گزینه های دیگری مانند پلاگین ها و فایل ها و بسته ها و ماژول ها که دارای ویژگی های یکسانی مانند ابزارک ها در وردپرس هستند، ارائه می شود. جوملا بسیار قدرتمند و منعطف و در عین حال کاربر پسند و شهودی است و اینها اصلی ترین دلایلی است که کاربران جوملا دوست دارند.

مقایسه وردپرس و جوملا

در ادامه قصد داریم جوملا و وردپرس را بر اساس فاکتورهای: کاربری، امنیت، پشتیبانی و افزونه ها مقایسه کنیم.

  • کاربری

وردپرس بخاطر سادگی و سرعت دانلود کمتر از 5 دقیقه اش معروف است. این قابلیت ها به مبتدیان و کاربران جدید این امکان را می دهد که بتوانند وب سایت خود را در کمتر از چند دقیقه راه اندازی کنند. پس از دانلود شدن وردپرس، کاربر یک رابط جامع با یک منوی مشخص که امکان سفارشی سازی ظاهر وب سایت و یا بارگذاری پست های گوناگون یا طراحی صفحات دیگررا به کاربر می دهد، پیش رو خواهد داشت. اگرچه سرعت دانلود جوملا به اندازه وردپرس بالا نیست اما به همان اندازه ساده است. وقتی جوملا نصب شد کاربر به داشبورد هدایت می شود که استفاده از آن به اندازه وردپرس ساده و بصری نیست و همچنین منو های بسیار بیشتری در داشبورد جوملا نسبت به وردپرس وجود دارد که ممکن است برخی کاربران را گیج کند.

  • امنیت

هر دو نرم افزار دارای یک سیستم امنیتی معتبر هستند و به سرعت در برابر آسیب پذیری امنیتی واکنش نشان می دهند. این برنامه ها می توانند کارایی امنیتی را افزایش دهند و افزونه هایی را برای تهیه نسخه پشتیبان فراهم آورند. هنگامی که رعایت مقررات امنیتی مد نظرمان باشد وردپرس و جوملا هر دو خوب هستند.

  • پشتیبانی

وردپرس یک اساس و پایه اختصاصی پشتیبانی به همراه جامعه گسترده کاربران را دارد. مشتریان می توانند در سایت های پشتیبانی، راهنماها، اسناد و در سایت WPBeginner  که دارای راهنما ها، مقالات و اطلاعات بسیار مفیدتری هست، کمک بگیرند. پشتیبانی در وردپرس هم به صورت رایگان و هم پولی می باشد. اگر شما نیاز به حل سریع مسئله دارید، می توانید از پلت فرم های مستقلی مانند Upwork استفاده کنید که در آن می توانید یک متخصص با تجربه را استخدام کنید که خوشبختانه تعداد این متخصصین نیز زیاد است. مانند وردپرس جوملا نیز یک پایگاه پشتیبانی غنی دارد. فقط تفاوت در این است که پیدا کردن برنامه نویسان برای جوملا سخت است و ممکن است برای یک مورد خوب مجبور به صرف زمان زیادی شوید.

  • افزونه ها

با کمک قالب ها چندگانه و وجود بیش از 38000 پلاگین در وردپرس کاربران وردپرس قادر به ایجاد تغییرات زیادی در ظاهر سایت خود در مدت زمان کوتاهی می باشند. کاربران می توانند در هر زمانی از سایت رسمی وردپرس قالب ها و پلاگین های مورد نیاز خود را به صورت رایگان دانلود کنند و همچنین برای کسانی که افزونه های با کیفیت بالا و خدمات پشتیبانی عالی می خواهند تعداد بسیار زیادی قالب های پولی و پلاگین های متنوع وجود دارد. قالب ها و افزونه ها در جوملا دقیقا مانند وردپرس است اما تعداد آنها خیلی زیاد نیست و این مسئله ممکن است کابران را برای پیدا کردن افزونه مورد نیاز خود به زحمت بیاندازد. جوملا به کاربران خود اجازه نمی دهد که قالب ها و افزونه های مورد نیاز خود را از ناحیه مدیر نصب و دانلود کنند، اما این قابلیت در وردپرس امکان پذیر است و همین موضوع باعث برتری وردپرس نسبت به جوملا در این زمینه شده است.

جوملا ممکن است از وردپرس انعطاف پذیر تر به نظر برسد، اما وقتی بحث از کاربری، انجمن پشتیبانی و تنوع افزونه ها به میان می آید وردپرس پیروز میدان نبرد است. هنوز مدیریت محتوا بایستی بر اساس اهداف مشتری انتخاب شود. اگر سایتی با تعامل اساسی مانند فرم تماس و به اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی دارید و قصد بهبود این کار را ندارید وردپرس برای شما مناسب تر است. برای کسانی که قصد دارند به صورت مداوم وب سایت خود را تنظیم کنند جوملا انتخاب بهتری است. به هر حال قبل از انتخاب یکی از این دو نرم افزار به برنامه کاری خود دقت کنید و تصمیم بگیرید که آیا وب سایت شما به تنظیمات بیشتری نیاز دارد یا خیر. این مسئله به شما در انتخاب درست کمک می کند.

جوملا و وردپرس از دیدگاه سئو و بهینه سازی برای موتور های جستجو

وردپرس از نظر بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو نسبت به جوملا بهتر و قوی تر است.

مدیریت محتوا در جوملا و وردپرس

حتی اگر تنها هدف شما برای طراحی یک سایت وبلاگ نویسی نباشد، احتمالا خواهان مدیریت وبلاگ خود از چند نقطه نظر می باشید. این امر به شما کمک می کند بازدید کنندگان بیشتری را به وب سایت خود جذب کنید و به شما امکان برقراری ارتباط با مشتریانتان را می دهد. از نقطه نظر ایجاد و انتشار پست ها و صفحات گوناگون گرفته تا مدیریت پرونده های رسانه ای مختلف، وردپرس می داند چگونه کاربران خود را راضی کند. مهم نیست که یک وبلاگ نویس معمولی و یا یک متخصص بازاریابی حرفه ای هستید، مدیریت محتوا با وردپرس بسیار ساده و بصری است. اما جوملا برای پروژه های وب پیچیده تری در نظر گرفته شده است. به همین دلیل نمی توان گفت که جوملا برای وبلاگ نویسی کاملا مناسب است! اگرچه می توانید با جوملا یک وبلاگ موفق طراحی کنید اما در طولانی مدت مدیریت محتوای وبلاگ تان با استفاده از جوملا می تواند شما را به سختی بیاندازد. حتی برخی از متخصصان جوملا وبلاگ خود را در وردپرس راه اندازی می کنند. به همین دلیل پیشنهاد می شود برای وبلاگ نویسی از وردپرس استفاده کنید. اینگونه در زمان و پول خود صرفه جویی بیشتری می کنید ضمن اینکه اعصابتان نیز راحت تر است.

قالب های جوملا در برابر قالب های وردپرس

طبق آخرین آمار ها 48% از افراد طراحی را عامل اصلی تصمیم گیری در مورد اعتبار یک وب سایت می دانند. با توجه به اینکه قالب یا همان پوسته، پایه و اساس الگو سازی کلی یک سایت است، نمی توان اهمیت انتخاب مناسب قالب را دست کم گرفت. در حالی که ظاهر و جذابیت بصری به طور مستقیم در روند انتخاب قالب تاثیرات برجسته ای دارند اما نبایستی فقط آنها را ملاک انتخاب قرار دارد. به علاوه کیفیت و مجموعه ای از گزینه های طراحی موجود تا حد زیادی به راه حل سیستم مدیریت محتوا در دست استفاده بستگی دارد. پس بهتر است مستقیما به این موضوع بپردازیم و ببینیم تفاوت قالب های وردپرس و جوملا در چیست و چه عواملی را بایستی در انتخاب قالب سایت خود در نظر بگیریم.

تفاوت ها و شباهت های قالب های وردپرس و جوملا

اصولا دو اصطاح تم و قالب فقط اسامی مختلفی هستند که دو سیستم مدیریت محتوا وردپرس و جوملا برای توصیف مفاهیم تقریبا یکسان از آنها استفاده می  کنند. چیزی که جوملا از آن به عنوان قالب و وردپرس به عنوان تم یاد می کند مجموعه ای از پرونده های کد های مختلف و تصاویر متفاوت است که تعیین می کنند یک وب سایت چگونه به نظر برسد. این قالب ها شامل طیف وسیعی از موارد گوناگون مانند فونت ها، سبک ها، طرح های رنگی و سایر تنظیمات است که بر زیبا شناسی کلی یک سایت تاثیر می گذارند. قبل از هر چیزی به خاطر داشته باشید که مفاهیم تم و قالب را می توانید به جای هم استفاده کنید و خیلی از مردم این دو اصطلاح را مترادف در نظر می گیرند.

یک تفاوت قابل ذکر بین قالب های جوملا و وردپرس هدف و یا استفاده احتمالی از ابزارهای طراحی سایت است. قالب های جوملا چند منظوره هستند یعنی می توان آنها را برای انواع مختلف پروژه ها تنظیم کرد. از طرف دیگر قالب های وردپرس معمولا سازگاری و انعطاف پذیری کمتری نسبت به قالب های جوملا دارند و با هدف خاصی در ذهن ایجاد می شوند. این موضوع می تواند کمی محدود کننده باشد و قبل از انتخاب یک گزینه خاص نیاز به دقت بیشتری داشته باشید زیرا می تواند سفارشی سازی یک قالب را در آینده دشوار سازد، مگر اینکه یک طراح سایت باشید. در مورد انتخاب قالب های چندگانه، می توان مواردی را هم در قالب های جوملا و هم وردپرس اضافه کرد اگرچه نسخه اولیه، این فرایند را بسیار ساده تر و کاربر پسند تر می سازد. ساده ترین راه برای اضافه کردن قالب های مختلف در یک وب سایت در وردپرس از طریق پلاگین ها می باشد.

ایجاد قالب های سفارشی و استفاده از فریم ها

در مورد ساخت قالب های سفارشی تفاوت زیادی بین جوملا و وردپرس وجود ندارد. با آگاهی کافی از HTML ،PHP و CSS و مستندات پلت فرم ها ساخت هیچ کدام از آنها نبایستی مشکلی ایجاد کند. وقتی بحث از فریم های موجود می شود، وردپرس گزینه بهتری می باشد. زیرا این پلت فرم تعداد زیادی فریم با موضوعات بسیار عالی پیشنهاد می دهد که به مدیران وب سایت ها اجازه می هد تا نه تنها ظاهر سایت خود را تنظیم کنند بلکه برخی از عملگر ها را در هر صفحه از وب سایت خود به صورت جهانی روشن و یا خاموش کنند. علاوه بر این، این ابزار ها به طور کلی نیازی به دانش گسترده HTML و یا CSS ندارند.

چند پیشنهاد

برای انتخاب یک قالب توجه به نکات زیر می تواند ارزشمند باشد:

  • به دنبال یک گزینه ریسپانسیو باشید.
  • اطمینان حاصل کنید که قالب انتخاب شده به روز شده است.
  • یک قالب کودک ایجاد کنید.

به طور کلی انتخاب قالب وردپرس و یا جوملا به ترجیحات شخصی کاربر بستگی دارد. برای کسانی که در طراحی وب کم تجربه هستند هر دو پلت فرم طیف وسیعی از قالب های پایه را ارائه می دهد که با استفاده از آنها هر گونه سایتی را می توان راه اندازی کرد. با این حال کاربران با تجربه ممکن است جوملا را از نظر طراحی کمی متنوع تر بدانند در حالیکه وردپرس یک راه حل حد اقلی یک طرفه است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز