ضرورت طراحی سایت سازگار با موبایل

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=3229

5/5 - (1 امتیاز)

مدت هاست که مردم در همه جا به طور فزاینده ای با استفاده از دستگاه های مختلف به اینترنت دسترسی دارند. دیر زمانی است که کامپیوتر های رومیزی جای خود را به گوشی های همراه داده اند و کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت ها با استفاده از گوشی های هوشمند به جستجو در نت می پردازند و این تعداد بازدیدکنندگان رو به افزایش نیز می باشد.

وب سایت های سنتی، حتی آنهایی که چند سال پیش راه اندازی شده اند، معمولاً برای نمایشگر های موبایل قالب بندی نشده اند و  در دستگاه های مدرن امروزی عملکرد خوبی ندارند. در حالیکه برخی از مالکین و مدیران وب سایت ها با انتقال وب سایت های خود به به قالب های سازگار با تلفن همراه سریع پاسخ داده اند، اما بسیاری از افراد هنوز آگاه نیستند که این مسئله مهمی است که می تواند در شغل آنها تأثیر بسزایی بگذارد.

در این مقاله سعی داریم اهمیت سایت های سازگار با موبایل را بررسی کنیم.

سایت سازگار با موبایل چیست؟

به طور کلی سایت سازگار با موبایل سایتی است که به منظور نمایش صحیح سایت در صفحه نمایش های کوچکتر مانند گوشی های هوشمند آیفون یا اندروید یا تبلت ها با اندازه های متوسط طراحی شده است. وب سایت های استاندارد با دسک تاپ ها به خوبی در این صفحه نمایش ها نشان داده نمی شوند، در حالیکه یک سایت بهینه سازی شده برای موبایل به اندازه صفحه نمایش کوچک تلفن همراه تنظیم می شود و محتوا و رابط  را به روشی مناسب برای تلفن همراه قالب بندی می کند. از جمله مواردی که در این سایت ها تنظیم می کنند و با موبایل سازگار می شوند عبارتند از:

  • متون بزرگتر که به راحتی قابل تنظیم و خواندن می شوند.
  • پیمایش دوستانه موبایل
  • عناصر صفحه و دکمه های لمسی
  • سرعت بارگیری سریعتر

چرا وب سایت های سازگار با موبایل مهم هستند:

با توجه به نرخ رو به رشد استفاده کنندگان موبایل برای جستجو در فضای مجازی، مهم است که اطمینان حاصل کنید بازدیدکنندگان وب سایت شما بدون توجه به دستگاهی که برای دسترسی به سایت شما استفاده می کنند، یک تجربه کاربری خوب را به دست می آورند. اگر وب سایت شما برای بارگذاری در یک دستگاه تلفن همراه بیش از حد طول بکشد، احتمال روانه شدن بازدیدکنندگان سایت شما به سمت رقبایتان افزایش خواهد یافت. داشتن سایتی سازگار با موبایل چندین مزیت را به همراه دارد. ازجمله:

  • جستجوی بهبود یافته
  • تجربه کاربری بهبود یافته
  • تمایل بیشتر به استفاده از این سایت ها
  • هویت برند بهبود یافته

حتی اگر تعداد افرادی که از موبایل برای بازدید از سایت شما استفاده می کنند کم باشد این موضوع برای شما بار مثبت دارد، چرا که جزو افرادی قرار میگیرید که سایت سازگار با موبایل دارند. هر چه تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان موبایلی خود ایجاد کنید، شانس تبدیل آنها به کاربران ثابت خود را افزایش می دهید. شما هرگز نمی دانید آیا بازدیدکننده هدف شما، به وب سایت شما وارد می شود یا خیر؟!پس بهتر است وب سایت شما آماده کار با هر دستگاهی باشد چرا که ممکن است کاربر هدف شما از دستگاهی غیر از لب تاپ یا کامپیوتر استفاده کند.

چگونه بدانیم وب سایت ما سازگار با موبایل هست یا خیر؟

به طور کلی اگر محتوا و پیمایش سایت شما در دستگاهی با صفحه نمایش کوچکتر به وجهی کاربر پسند، قابل نمایش باشد، می توان گفت که سایت شما سازگار با موبایل است.

چه عناصری در ایجاد وب سایت سازگار با موبایل درگیر می شوند؟

اگر سایت شما راه اندازی شده و سازگار با موبایل نیست، تبدیل آن به فرمتی سازگار با موبایل سطوح پیشرفته ای از تغییرات را تقاضا می کند. متأسفانه هیچ سوییچی وجود ندارد که با کلیک بر روی آن سایت خود را سازگار به موبایل کنید. با این حال اگر وب سایت فعلی شما به خوبی طراحی و کد گذاری شده باشد و از سیستم مدیریت محتوا پایگاه داده محور (CMS) استفاده کند، ممکن است است این روند به آسانی به روز شود. اما در موارد دیگر سایت شما ممکن است به تغییرات چشمگیری و یا حتی به بازسازی نیاز خواهد داشت. اما در هر صورت می توانید طرح و محتوای طراحی موجود خود را حفظ کنید و یا اگر خواهان تغییر طرح فعلی سایت خود هستید این کار نیز امکان پذیر می باشد.

دو رویکرد متداول برای سایت های سازگار با تلفن همراه این است که :

یا اینکه سایتی جداگانه و بهینه سازی شده و سازگار با تلفن همراه ایجاد کنید و یا اینکه سایت فعلی خود را توسعه دهید و از یک طراحی ریسپانسیو استفاده کنید که سایت مد نظر در هر اندازه صفحه نمایش قابل مشاهده باشد. ریسپانسیو بودن سایت ها به یک گزینه مدرن تبدیل شده است و داشتن یک سایت ریسپانسیو که در هر دستگاهی قابل مشاده باشد بهتر از داشتن دو تا سایت است.

برخی دیگر از دلایل ضرورت داشتن سایتی سازگار با موبایل:

  • گوگل سایت های سازگار با موبایل را به موارد دیگر ترجیح می دهد:

الگوریتم گوگل در سال 2015 تغییر کرد و وب سایت هایی که با موبایل سازگار هستند در نتایج گوگل بهتر نشان داده می شوند.

  • افزایش اعتبار:

با داشتن سایتی سازگار با موبایل می توانید در میان کاربران و مشتریان خود اعتبار بیشتری کسب کنید. اگر شما سایتی رسپانسیو داشته باشید برای کاربران و بازدیکنندگان می توانید یک تجربه کاربری خوب و مثبت ایجاد کنید. این موضوع باعث می شود تا کاربران، شما را به عنوان یک منبع معتبر برای اطلاعات و محصولات و خدمات و در دسترس بودن انتخاب کنند.

  • داشتن سطح گسترده تری از کاربران و مشتریان:

با داشتن سایت دوستانه موبایل می توانید تعداد بیشتری از افراد را به خود جذب کنید. به خصوص اینکه کاربران و مشتریان انتظار دارند سایت شما ریسپانسیو باشد. چرا که ریسپانسیو بودن به یک استاندارد تبدیل شده است.

  • این به نفع شهرت شماست:

مردم سایتی را که از آن تجربه خوب یا بدی کسب می کنند را بخاطر می سپارند. پس با داشتن سایتی ریسپانسیو می توانید خود را در اذهان عمومی ثبت کنید.

  • تجارت شما مدرن و مرتبط دیده خواهد شد:

شما در یک میدان رقابت با دیگر سایت ها و تجارت ها قرار دارید. پس بایستی تلاش کنید هر چه بیشتر کاربران را به خود جذب کنید تا در این میدان پیروز باشید. با طراحی سایت ریسپانسیو می توانید گامی به سوی پیروزی بردارید و مطابق استاندارد های روز عمل کنید.

نتیجه گیری:

با گذر زمان وب سایت هایی که ریسپانسیو هستند افزایش می یابند و وب سایت ها ناسازگار به کناری پس زده می شوند. پس بهتر است سایتی سازگار با موبایل و ریسپانسیو داشته باشید و از مزایای آن نیز بهره ببرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز