استفاده از سیستم مدیریت محتوا و یا کد نویسی از پایه؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=3348

5/5 - (2 امتیاز)

قبل از هر چیز باید بدانیم استفاده از سیستم مدیریت محتوا و یا کد نویسی برای ساخت و راه اندازی یک وب سایت، هر دو راه حل های خوب و مناسبی هستند. سؤال اینست که کدام یک بهتر هستند؟ برای جواب این سؤال بایستی بدانیم که چه کسی سایت را طراحی می کند و برای چه منظوری این کار را انجام می دهد. وب سایت های خاصی وجود دارند که با ابزار CMS راه اندازی نمی شوند در حالیکه در مقابل، وب سایت هایی هستند که با این ابزار به راحتی و به سرعت راه اندازی و اجرا می شوند. در ادامه برای پاسخ به سؤالی که پیشتر مطرح شد به بررسی مزایا و معایب هر کدام از این دو روش و تعریف سیستم مدیریت محتوا می پردازیم.

 سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یک برنامه وب است که کلیه ی ابزار های لازم را برای مدیریت محتوای آنلاین و کاربران در بر دارد، یا به عبارت دیگر یک نرم افزار سمت سرور است که ایجاد و نگهداری وب سایت ها را تسهیل می کند.

یکی از ویژگی های CMS این است که برای تولید صفحات وب، بارگذاری یا تغییرات محتوا، نیازی به تخصص و دانش کد نویسی نیست. CMS دارای یک بخش مدیریتی است که به کاربران امکان می دهد که در صورت نیاز محتوای خود را بارگذاری یا ویرایش کنند. این ناحیه ی سرور از طریق یک مرورگر وب قابل دستیابی است، به این معنی که کاربران نیاز به نصب نرم افزار خاصی ندارند و تنها با اتصال به اینترنت می توانند از تمامی امکانات برخوردار باشند.

به طور کلی سیستم مدیریت محتوا نیاز به مدیر سایت را از بین می برد و کاربران خود می توانند تمام امور را به دست بگیرند.

مزایا و معایب استفاده از سیستم مدیریت محتوا

هر سیستم مدیریت محتوایی مزایا و معایب خاص خود را دارد. اما در این بخش به بررسی مزایا و معایب مشترک بین همه ی آنها می پردازیم:

مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوا

  • توسعه ی سریع و زمان استقرار:

استفاده از سیستم مدیریت محتوا می تواند به طور چشمگیری روند توسعه سایت را بهبود ببخشد.

  • سیستم های مدیریت محتوای منبع باز برای بارگذاری و نصب رایگان هستند.

  • عملکرد پیشرفته ی سایت:

بیشتر سیستم های مدیریت محتوا امکان استفاده از ویژگی هایی مانند فرم ها، نظر سنجی ها، آزمون ها، تقویم رویداد و … دارند که در صورت عدم استفاده از CMS دستیابی به این ویژگی ها بسیار سخت لست.

  • کاربر پسند:

سیستم های مدیریت محتوا برای افرادی که مهارت فنی خاصی ندارند و یا قادر به ایجاد، بروزرسانی و یا تغییر مطالب نیستند، بسیار مناسب هستند و این دسته از کاربران استفاده از آن را بیشتر می پسندند.

  • هزینه ها را کاهش می دهد:

استفاده از سیستم مدیریت محتوا قطعاً از روش سفارشی کم هزینه تر است. همچنین هنگامی که کاربران استفاده از CMS را یاد گرفتند، می توانند به تنهایی برخی از عملکرد های اصلی را انجام دهند که این موضوع می تواند باعث کاهش هزینه های جانبی مانند استخدام کارشناس نیز بشود.

  • تعمیر و نگهداری آسان و بروزرسانی ها:

نگهداری و بروزرسانی های اکثر سیستم های مدیریت محتوا آسان است.

  • جامعه ی گسترده ی کارشناسان برای سیستم های مدیریت محتوای منبع باز

معایب استفاده از سیستم مدیریت محتوا

  • هزینه های پنهان برای اجرای سیستم مدیریت محتوا برای رفع نیاز کاربران

  • منابع سرور:

برخی از سیستم های مدیریت محتوا می توانند بر منابع سرور شما تأثیر بگذارند.

  • برخی از الزامات مهارت فنی:

در برخی موارد لازم است کاربران اصول استفاده از CMS را که برای برخی از آنها چندان هم آسان نیست، یاد بگیرند. در برخی مواقع استخدام کارشناس های فنی و افراد با مهارت لازم و ضروری است.

  • تعمیر و نگهداری:

یک سیستم مدیریت محتوای بروزرسانی نشده و تعمیر نشده می تواند صدمه های امنیتی جدی به وب سایت وارد کند.

  • پشتیبانی مستقیم:

برای سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر اجتماع، ممکن است پشتیبانی مستقیم، کار آسانی نباشد. در چنین شرایطی شما مجبور خواهید بود به کاربران و اسناد موجود اعتماد کنید.

مزایا و معایب استفاده از برنامه نویسی برای اجرا و راه اندای وب سایت

این یک روش سنتی برای راه اندازی وب سایت است که در آن بایستی از ابتدا کد بنویسید و همه چیز را برای توسعه و پشتیبانی رمز گذاری کنید. در این روش شما بایستی همه زبان های برنامه نویسی پیشرفته و ابتدایی را بدانید. در غیر اینصورت قادر به راه اندازی وب سایت مورد نظر خود نخواهید بود.

اجرای یک وب سایت با استفاده از برنامه نویسی نسبت به CMS زمانبر تر است، ولی از طرف دیگر شما قادر خواهید بود بدون هیچ محدودیتی هر کاری انجام دهید.

بهترین موضوع در مورد برنامه نویسی اینست که شما کنترل کاملی بر آنچه که انجام می دهید، دارید. شما می توانید الگوی خود را ایجاد کنید و می توانید از آن در پروژه های دیگر نیز استفاده کنید. برخی از پروژه ها به گونه ای هستند که برای توسعه حتماً بایستی از برنامه نویسی استفاده کنند زیرا الزامات آنها متفاوت از عرف و معمول وب سایت های دیگر است که این موضوع منجر به هزینه بالا برای راه اندازی این وب سایت ها می شود.

با کد نویسی شما کنترل همه چیز را دارید، بنابراین می توانید از میانبر ها برای افزایش سرعت نسبت به CMS استفاده کنید. علاوه بر اینها اضافه کردن ویژگی های بیشتر در آینده نیز آسانتر خواهد بود.

از سوی دیگر، اگر کدنویسی می کنید بایستی خود را برای ساعت ها اشکال زدایی آماده کنید. با استفاده از CMS احتمال اشتباه زیاد تقریباً صفر است و به همین دلیل برای مبتدیان گزینه ی مناسبی می باشد. اما گاهی مبتدیان به دلیل عدم آگاهی زیاد در برخی از پروژه های بزرگ نمی توانند آنطور که شاید و باید کارها را انجام دهند.

نتیجه

همانطور که مشاهده می کنید، مزایای متفاوت هر دو روش در کنار معایب آنها وجود دارد. اما اگر در مورد برنامه نویسی دانش چندانی ندارید ناچاراً بایستی CMS را انتخاب کنید. برای وب سایت های عمومی می توانید سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید اما برای ویژگی های جدید که ویژگی های قالب برای آنها فراهم نیست بایستی تعداد زیادی برنامه و افزونه را درگیر کنید. اما اگر وب سایتی که طراحی می کنید کاملاً خلاقانه و جدید باشد، چاره ای جز استفده از برنامه نویسی ندارید. زیرا افزونه ها یا برنامه ها یا الگو های موجود نمی تواند به شما کمکی کند. در واقع راه درست برای ساخت وب سایت استفاده از هر دو روش می باشد. برای انجام سریع کار ها بایستی از CMS استفاده کنید و در جایی که استفاده از CMS به پایان رسیده است، برای به دست آوردن ویژگی های مورد نظر بایستی به سراغ برنامه نویسی بروید. به عنوان یک توسعه دهنده شما بایستی دانش خود را برای استفاده از هر دو روش و ایجاد وب سایت مورد نظر خود گسترش دهید.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز