تغییرات فاکتورهای رنکینگ گوگل در سال 1402

نوشته شده توسط فائزه محمودی فرد

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=17416

تغییرات فاکورهای رنکینگ گوگل در سال 1402
4.8/5 - (18 امتیاز)

زمانی که یک وب سایت را طراحی می کنید بهتر است بدانید که وب سایت های زیادی هستند که موضوعشان به وب سایت شما بسیار نزدیک است و به نوعی رقیب شما هستند.

بنابراین برای این که بتوانید در رقابت با این سایت ها پیروز شوید لازم است سایت خود را به بهترین شکل بهینه سازی نمایید. نکته ی بسیار مهم که باید به آن بیشتر توجه نمایید بهینه سازی سایت مطابق با الگوریتم های گوگل است. بنابراین بهتر است فاکتورهای رنکینگ گوگل را بشناسید.

تغییرات فاکورهای رنکینگ گوگل در سال 1402

لذا برای این منظور و آشنایی بیشتر شما با این موضوع در این مقاله قصد داریم در مورد تغییرات فاکتورهای رنکینگ گوگل در سال 1402 صحبت نماییم.

مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل

برای این که سایت ها بتوانند خدمات بهتری را به کاربران خود ارائه دهند فاکتورها و دستورالعمل هلی زیادی از طرف گوگل معرفی شده است. لذا شناختن این فاکتورها می تواند تاثیر زیادی در جذب کاربران داشته باشد که این کار باعث افزایش رتبه ی سایت می شود. در ادامه مهم ترین فاکتورهای رنکینگ گوگل را معرفی می کنیم:

  • دامنه: یکی از معیارهایی که از نظر گوگل کم اهمیت تر است و در فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی کم تر به آن توجه می شود قدیمی بودن دامنه است. در واقع عمر دامنه به بهتر شدن سئو سایت کمکی نمی کند. همچنین درج کلمات کلیدی در نام دامنه در بهینه سازی یا سئو سایت تاثیر چندانی ندارد.
  • محتوای صفحات سایت: یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم برای بهینه سازی صفحات سایت استفاده نمودن از کلمات کلیدی در تگ عنوان صفحه می باشد. بهتر است از کلمات کلیدی در ابتدای تایتل خود استفاده نمایید زیرا این باعث می شود سایت شما در مقایسه با سایت های دیگر رتبه ی بهتری بگیرد. هر چقدر در یک صفحه از کلمات کلیدی بیشتری استفاده نمایید رتبه ی سایتتان بالا تر می رود.
  • معماری سایت: یکی از مهم ترین موارد در سایت رفع نیاز کاربران می باشد این کار باعث افزایش رضایت کاربران از سایت می شود. در صورتی که سایت دارای یک معماری درست باشد می تواند تمام صفحات را به صورت مکمل در کنار هم قرار دهد. بهتر است سایت شما برای موبایل ها بهینه سازی شده باشد چراکه امروزه اکثر کاربران از موبایل های خود برای جست و جو در گوگل استفاده می کنند.
  • بک لینک ها: دریافت بک لینک از دامنه های قدیمی باعث افزایش رتبه ی سایت می شود. در صورتی که تعداد سایت هایی که به صفحات شما لینک می دهند بیشتر باشد رتبه ی سایت از نظر موتورهای جست و جو افزایش پیدا می کند. یکی از مهم ترین معیارهای رتبه بندب صفحات سایت توسط موتور جست و جوی گوگل اجتناب از تبادل لینک بین سایت ها می باشد. در واقع گوگل سایت هایی را که هدف آن ها از لینک دهی بیش از حد کسب رتبه بهتر است شناسایی می کند و سپس آن ها را جریمه می نماید.
  • الگوریتم گوگل: گاهی اوقات موتور جست و جوی گوگل برای نمایش دادن یک سری از موضوعات لازم دارد تا صفحات جدید را به کاربران نشان دهد. یکی از مواردی که بر روی معیارهای موتور جست و جوی گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها تاثیرگذار است بررسی تاریخچه ی جست و جوی کاربران می باشد. موتور جست و جوی گوگل برای دامنه های در ارتباط با هر نوع موقعیت جغرافیایی یا آدرس های محلی امتیاز بیشتری را در نظر می گیرد مثلا ایران دامنه ی IR. نسبت به دامنه ی COM. رتبه ی بهتری دارد. موتور جست و جوی گوگل برای نمایش دادن یک سری از موضوعات لازم دارد صفحه های جدیدی را به کاربران نشان دهد برای این کار الگوریتمی مانند فرشنس برای یافتن صفحه های جدید به گوگل کمک می کند.
  • عوامل داخلی و خارجی سایت: در صورتی که یک وب سایت به سایت های بی کیفیت و بدون محتوا لینک دهد رتبه ی آن سایت در سیستم رتبه بندی الگوریتم های گوگل کاهش پیدا می کند. در واقع به این کار یعنی لینک دادن به سایت های بی کیفیت اسپم گفته می شود. همچنین در صورتی که از کلمات کلیدی و لینک سازی بیش از حد استفاده شود سایت جریمه می شود. در صورتی که محتوای سایت شما نامفهوم باشد نیز گوگل آن را شناسایی می کند و اینگونه مطالب را ایندکس نمی کند. بنابراین از تولید محتوا با کیفیت برای سایت خود باید استفاده نمایید. بعلاوه گوگل سایت هایی را که در ابتدای صفحه ی سایت خود از تبلیغات زیاد استفاده می کنند جریمه می نماید. این ها برخی از عوامل داخلی هستند. عواملی مانند استفاده زیاد از لینک، هک شدن سایت، استفاده از بک لینک های بی کیفیت، گرفتن بک لینک از سایت های نا مربوط، خرید لینک و … به عوامل خارجی سایت مربوط می شوند.
  • تعامل کاربران: یکی از الگوریتم های گوگل به نام رنک برین نحوه ی تعامل کاربران با سایت را مورد بررسی قرار می دهد و بر اساس ارتباط بین کاربران و صفحات سایت رتبه ی صفحات سایت را مشخص می کند. در صورتی که نرخ کلیک صفحات یک سایت در نتایج جست و جو در یک کلمه ی کلیدی بیشتر باشد پس از مدتی آن کلمه ی کلیدی در نتایج جست و جوی گوگل در رتبه ی بالاتری نمایش داده می شود. در واقع بررسی ها نشان داده که بالا بودن نرخ کلیک صفحات یک سایت تاثیر زیادی در رتبه و جایگاه آن سایت دارد. تعداد کامنت ها زیاد در یک صفحه از سایت نشان دهنده ی تعامل کاربران با وب سایت است هر چه تعداد این کامنت ها در صفحات یک وب سایت بیشتر باشد رتبه ی آن صفحات افزایش پیدا می کند.

بهینه سازی سایت

به مجموعه اعمالی که باعث پیشرفت یک وب سایت می شوند بهینه سازی وب سایت یا سئو گفته می شود. در صورتی که یک وب سایت بهینه سازی شده باشد بهتر دیده می شود همچنین ترافیک بیشری را به دست می آورد. بهینه سازی یک سایت شامل دو مرحله می باشد یکی مربوط به بهینه سازی درون صفحه بیرون صفحه سایت. در واقع سئو یک سایت فرآیندی پیچیده و زمان بر می باشد که به طور مدام در حال تغییر نیز می باشد. به طور کلی به فعالیت هایی که در وب سایت انجام می شوند و باعث محبوب شدن از نظر موتورهای جست و جو می شود بهینه سازی سایت می گویند.

انواع سئو

سئو یا بهینه سازی سایت به دو دسته تقسیم می شود یکی مربوط به سئو درون صفحه یا سئو داخلی است و دیگری مربوط به سئو بیرون صفحه یا سئو خارجی است. سئو داخلی به مواردی چون: کدنویسی، محتوا، استفاده مناسب از متا تگ ها، انتخاب درست عنوان های صفحه ها، استفاده نمودن از قالب های واکنش گرا، توجه به سرعت لود صفحات، پیاده سازی فنی و نمای ظاهری سایت مربوط می شود. در واقع سئو داخلی به دو بخش محتوا و سئو تکنیکال تقسیم می شود. مشکلی که در ساختار سایت باشد باعث می شود مسیر حرکت در سایت دچار اختلال شود این باعث می شود کاربر به زودی از سایت خارج شود که این به ضرر سایت است. در سئو تکنیکال اشتباهات برنامه نویسی رفع می شود و این باعث می شود تا کاربر بتواند به راحتی به چیزی که دنبال آن است دسترسی پیدا کند. در ادامه برخی دیگر از انواع سئو را معرفی می کنیم.

  • سئو فنی: یکی از انواع سئو مربوط به سئو فنی یا تکنیکال می باشد. این نوع سئو به مسائل فنی سایت مربوط است. در واقع این سئو بر روی موتورهای جست و جو تاثیرگذار است. سئو فنی یا تکنیکال باعث می شود کدهای سایت بهینه شوند، از سرچ کنسول استفاده نمایید و همچنین نقشه ی سایت را برایتان ایجاد نماید.
  • سئو کلاه سیاه: روش سئو کلاه سیاه برعکس روش سئو کلاه سفید می باشد. به گونه ای که در این روش از تکنیک هایی استفاده می شود که مخالف قوانین موتورهای جست و جو و گوگل هستند. استفاده نمودن از این روش ها باعث می شود سایت ها زودتر به نتیجه ی مورد نظرشان که افزایش رتبه ی سایت است برسند و هزینه ی کمتری نیز دارد اما این روش پایدار نیست و در صورتی که گوگل متوجه این کار شود آن سایت را جریمه می کند و حتی ممکن است آن را حذف نماید. سئو کلاه سیاه شامل مواردی چون: استفاده نادرست و بیش از حد از کلمات کلیدی، منتشر نمودن محتوای کپی شده از سایت های دیگر، خرید لینک های تقلبی و … می باشد.
  • سئو کلاه سفید: یکی از بهترین روش های سئو، سئو کلاه سفید نام دارد. در این نوع سئو از روش هایی استفاده می شود که مطابق با الگوریتم گوگل و موتورهای جست و جو طراحی شده اند. در واقع در این روش سعی می شود با در نظر گرفتن قوانین محتوای با کیفیت ارائه شود و در نتیجه سایت در لیست نتایج گوگل رتبه ی بالایی به دست آورد. سئو ی کلاه سفید برای رسیدن به نتیجه به زمان زیادی نیاز دارد و البته از دوام و ارزش بالایی برخوردار است. در وب سایت های معتبر بیشتر از روش سئو کلاه سفید برای بهینه سازی سایت ها استفاده می شود. مواردی چون: تولید محتوای مناسب، استفاده نمودن از لینک های با ارزش به سئو کلاه سفید مربوط می شوند.

فاکتورهای رنکینگ گوگل

الگوریتم های گوگل به طور مداوم در حال تغییر می باشند. بنابراین با توجه به این موضوع فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه بندی سایت ها نیز تغییر می کند. در ادامه برخی از فاکتورهای رنکینگ گوگل را معرفی می کنیم:

  • لینک: یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی سایت لینک های موجود در سایت می باشد. در واقع باید یک سایت از سایت های دیگر لینک داشته باشد. با استفاده از بک لینک سازی می توان این کار را انجام داد. گرفتن بک لینک از سایت های دیگر به ویژه سایت های معتبر دارای ارزش بالایی می باشد.
  • محتوا: مهم ترین بخش در یک سایت برای رتبه بندی محتوای آن می باشد. در واقع موتور جست و جوی گوگل با خواندن محتوای سایت موضوع آن را تشخیص می دهد پس از آن صفحات سایت را بر اساس ارتباط محتوای آن با عبارت جست و جو شده، نمایش می دهد. بر این اساس کلمات کلیدی به رتبه گرفتن سایت کمک می کند.
  • تجربه کاربری: هر چه سایت کاربرپسند باشد به نفع شماست. سایت هایی که تجربه کاربری خوبی دارند رتبه ی بالاتری را در گوگل به دست می آورند. یکی از مهم ترین معیارهای رتبه بندی گوگل سرعت سایت است. وب سایت هایی که سرعتشان پایین است گوگل با سرعت پایینی صفحات آن ها را ایندکس می کند.
  • موبایل: سئو موبایل بسیار مهم است. در صورتی که سایتی برای موبایل ها بهینه سازی شده نباشد مخاطبان خود را از دست می دهد. چرا که اکثر افراد از موبایل های خود برای جست و جو در سایت ها استفاده می کنند.
  • سئو کامل: یکی از کارهایی که باعث می شود سایتتان رتبه ی بالایی در موتورهای جست و جو کسب نماید ساختن وب سایتی ست که به رتبه های اول در نتایج جست و جو تعلق دارد. از روش های فریب دهنده نمی توانید استفاده نمایید چرا که با استفاده نمودن از این روش ها گوگل سایت شما را جریمه می کند. به دست آوردن رتبه ی خوب در گوگل به استراتژِی سئو گسترده و جامع نیاز دارد.

معرفی لایت هاوس گوگل

یکی از ابزارهای گوگل که برای بررسی سایت ها از آن استفاده می شود ابزار لایت هاوس گوگل است. موتور جست و جوی گوگل وب سایت ها را بر اساس معیارهای مختلفی بررسی می کند و به آن ها رتبه می دهد. به این معنا که هر وب سایتی بتواند با خواسته های گوگل از یک وب سایت هماهنگ باشد می تواند رتبه ی بهتری را در صفحه نتایج گوگل داشته باشد.

الگوریتم page Experience

یکی از جدیدترین الگوریتم های موتور جست و جوی گوگل الگوریتم page Experience است. این الگوریتم معیاری ست که میزان تعامل کاربر با یک صفحه از سایت را  اندازه گیری می کند. بهینه سازی نمودن سایت از این لحاظ باعث می شود برای کاربران کار در مرورگرها شود. در واقع این الگوریتم نوعی جدید از رتبه بندی وب سایت در صفحه نتایج جست و جو ست که از معیارهای تجربه کاربری استفاده می کند. page Experience شرایطی را برای توسعه دهندگان وب ایجاد می کند تا بتوانند کارهای بیشتری را برای کاربر پسند شدن سایت خود انجام دهند. این الگوریتم به کاربران کمک می کند تا بتوانند به راحتی اطلاعاتی را که دنبال آن ها هستند به دست آورند.

الگوریتم EAT

بخش دیگر از الگوریتم های گوگل مربوط به EAT می باشد. الگوریتم EAT بر گرفته از سه کلمه ی Expritise به معنای تخصص، Authoritativevess به معنای اقتدار و Trustworthines به معنای اعتماد است معیاری است که گوگل مطابق با آن برای امتیاز دادن به کیفیت محتوای سایت تصمیم می گیرد. این الگوریتم از نظر گوگل بسیار با اهمیت است و از جمله الگوریتم هایی است که گوگل از آن برای تعیین میزان ارزشمند بودن محتوا استفاده می کند. در واقع باید نشان دهید که در زمینه ی کاری خود متخصص هستید و باید نشان دهید محتوا را خودتان تولید نموده اید. علاوه بر این لازم است حتما به کاربران نشان دهید که قابل اعتماد هستید به نحوی که کاربران در زمان بازدید از سایتتان احساس امنیت نمایند. این الگوریتم از نظر فنی عاملی برای رتبه بندی نیست ولی می تواند بر روی رتبه ی محتوای سایت شما تاثیر بگذارد. گوگل از این دستورالعمل استفاده می کند تا بفهمد چه محتوایی با کیفیت است و باید در رتبه ی بالایی قرار بگیرد. این الگوریتم به صورت غیر مستقیم بر روی رتبه بندی کلی جست و جوی شما تاثیر می گذارد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تغییرات رنکینگ گوگل در سال 1402 صحبت نمودیم. با توجه به مطالب بیان شده برای این که یک وب سایت بهینه سازی شده داشته باشید به گونه ای که از نظر موتور جست و جوی گوگل در جایگاه خوبی قرار بگیرد و نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب نماید لازم است به تغییرات رنکینگ گوگل توجه نمایید و مطابق با آن ها سایت خود را بهینه سازی نمایید. بنابراین لازم است بهینه سازی سایت خود را به یک شرکت معتبر بسپارید و یا در دوره های مربوط به آموزش سئو شرکت کنید. یکی از شرکت های معتبر در زمینه ی طراحی سایت و سئو شرکت دارکوب می باشد شما می توانید از طریق وب سایت آموزشگاه دارکوب در دوره های مربوط به طراحی وب سایت شرکت کنید و یا از دوره های آفلاین آن استفاده نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز